skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Rond 1725 Asten -> Leende -> Bergeijk

Sanne vertelde op 15 februari 2021 om 11:21 uur
Beste lezer(s), Mijn familie woont vanaf ongeveer 1550 in Asten en verlaat het dorp ook nauwelijks, een enkeling is even koopman in Den Bosch ofzo, maar bijna iedereen keert ook weer terug naar Asten. Vanaf ongeveer 1725 komt daar verandering in, dan verhuizen er heel wat richting Leende / Bergeijk. Is dit een algemene tendens in die periode? Het ontbreekt mij helaas aan wat historische kennis. Vriendelijke groet, Sanne

Reacties (7)

Bram zei op 15 februari 2021 om 14:18
Hallo Sanne, ik ben ook geen geschiedkundige, maar een paar dingen zijn me al wel opgevallen.

Natuurlijk had je de 80 jarige oorlog, die officieel ging van 1568 tot 1648. Het beleg van Den Bosch was in 1629. Rond 1635 was er een active golf van de pest in de regio met veel slachtoffers. Verder trokken er verschillende legers kras door de regio (Maurits in 1600-1602 Leende/Heeze). Kortom het was een heel lastige tijd aan het begin van de 17e eeuw. Wat je toen al wel zag is dat diegenen, die het nieuwe geloof aannamen, naar het westen verhuisden. Haarlem en Delft waren geloof ik populaire bestemmingen onder de Brabanders, daar is in de Brabantse Leeuw ook al veel onderzoek over gepubliceerd. In 1672-1674 is dan de oorlog met de koning van Frankrijk, wat de regio wederom onder zware lasten gebukt doet gaan. Kortom ik geloof dat de 17e eeuw toch redelijk wat oorlogen, armoede en ellende met zich meebracht en in de 18e eeuw gaat het geloof ik langzaam de goede kant op. Wordt de regio langzaam welvarender.

Iedereen mag me hier graag beleren als ik er naast zit.
Sanne zei op 15 februari 2021 om 14:21
Hallo Bram, heel erg bedankt voor de reactie! Dat geeft een aantal grote lijnen mooi weer, dat geeft wat context. Hartelijke groet, Sanne
Mart. v.d.Boogaert zei op 17 februari 2021 om 20:37
Ook ik zie in de familie van moeders kant vanaf 1725 tot 1760 3 familieleden verhuizen van Asten naar Leende en zich daar vestigen. Enkele tientallen jaren daarna vestigen ze zich enkele in Someren. Waarom naar Leende is mij tot op heden ook niet duidelijk. Of ze door handel te drijven contacten daar hebben gekregen . En of de bedenvaartplaats Ommel er een rol in heeft gespeelt , tot op heden weet ik het niet.
Sanne zei op 18 februari 2021 om 21:45
Hallo Mart. ,
Heel erg bedankt voor de reactie, dit geeft me in ieder geval een aanwijzing dat deze verhuizingen een meer algemene reden kunnen hebben, en niet een 'familie-reden'. Zou ik mogen vragen om welke personen het in jouw geval gaat?
Hartelijke groet, Sanne
Mart. van den Boogaert zei op 19 februari 2021 om 20:00
Hallo Sanne , het betreft twee kinderen van Franciscus Goorts Slegers en Francisca Hendrickx van Moorsel. Johannes geb. in 1694 en Maria geb. 1707 . Beide vertrekken naar Leende waar ze trouwen. Een kleinkind van de ouders , zoon van Arnoldus trouwt in 1760 ook in Leende.
Met groet Mart.
Sanne zei op 21 februari 2021 om 11:18
Hallo Mart,

Ik denk dat deze twee een broer hebben - Arnold?
In dat geval is deze borgbrief misschien van waarde:
https://proxy.archieven.nl/235/082469D964F64C119F926490FC584297
In de omschrijving staat echter 'geen bijzonderheden', dus het is maar zeer de vraag of je er wijzer van wordt.
Helaas kan ik 'm zo snel niet vinden bij het RHCe, maar deze zou er moeten zijn.
Mocht ik nog iets vinden, dan hoor je het! Hartelijke groet, Sanne
Mart van den Boogaert zei op 21 februari 2021 om 11:38
Hallo Sanne , ik ben in het bezit van een kopie van de bewuste borgbrief gedateerd op 29-10-1734 ,maar via enkele mensen van het forum kwam ik te horen en uiteindelijk te zien dat deze bewuste borgbrief bestemt was voor Marij Frans Slegers de zus van Arnoldus en ook van Johannes . Zij trouwde op 28 Febr. 1735 met Theodorus van Veldhoven in Leende. Deze en enkele andere borg-ontlastbrieven heb ik in Eindhoven gevonden en aldaar ook in het bezit gekomen van een kopie.
Met groet Mart.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.