skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg

St. Michielsgestel periode 1620-1700 (HULP gevraagd)

jan toirkens vertelde op 12 december 2010 om 20:04 uur
Wie kan er voor mij een kompleet protocl op film zetten? Ben bereid een redelijke onkostenvergoeding/uurvergoeding te betalen. Bovendien wil ik alles in regesten verwerken voor het volldeige protocl die ik gratis op Internet plaats. Ook ALLE aktes St. Michielsgestel uit deze periode wil ik gratis transcriberen, enige vereiste is dat ik dan digtale opnames hebns nodig, want ik woon in Chili.

Reacties (21)

Bert vd Brandt zei op 12 december 2010 om 21:51
Jan.

Ik ken de status niet hoever BHIC gevorderd is met de scanning van St.Mich.Gestel.
Ik neem aan dat BHIC dit zelf wel zal aangeven.

Ik heb in het verleden eens boek:20 gefotografeerd; dit boekwerk is in een zeer slechte staat. De transcriptie daarvan wilde ik op internet plaatsen, zodat niemand meer dat boekwerk behoefde in te zien en daardoor dat boekwerk gevrijwaard werd van de verdere verslechtering.
Echter Hr.vdVen (BHIC) was weinig gecharmeerd van dat idee.
PS. "de enige die een echte transcriptie kan maken zijn de medewerkers van het BHIC zelf"; dat waren toen zijn woorden!

Ook was ik bezig om een index te maken van alle personen voorkomend in de diverse ORA/NA-actes. Daarvoor was de dinsdag avond een welkome tijd om dat te doen.
Die index staat nog steeds op het internet.

http://home.zonnet.nl/k91385/StMichGestel/index.html

MvG
jan toirkens zei op 13 december 2010 om 10:34
Bert,

Neem a.u.b. kontakt me op. Dan leg ik het beter uit.

mijn email is

<jantoirkens@yahoo.ca>
Jef van Veldhoven zei op 13 december 2010 om 13:58
Hallo Jan,

Welke bestanden zoek je ?
Ik ben al jaren bezig met een schaduwarchief van Sint-Michielsgestel te maken ivm een veldnamenonderzoek.
Op dit moment ben ik bezig met de Schepenbank BHIC toegangsnr 5121.
Laat mij horen wat je zoekt en ik zal je gratis helpen.
Kijk voor genealogische gegevens van Gestel in mijn fotoalbum :

http://gestelnatuurlijk.mijnalbums.nl/

Gegroet,

Jef van Veldhoven

jan toirkens zei op 13 december 2010 om 14:10
Hallo beste Jef,

Ben vooral geinteresseerd in de periode zeg 1630-1700, niet ervoor en niet erna. Zowel rechterlijk, vrijwillge rechtspraak als notaris van de Heuvel. Dus Rechterlijk nr. 47 , 48 etc. zijn voor mij van belang. Het gaat over de familie de Laet, Laat, die daar in Theede bezit hadden.
Email me maar, dan leg ik het je verder uit,
<jantoirkens@yahoo.ca>

Ben tot wederdiensr bereid.
Helena van den Akker de Bever zei op 17 januari 2011 om 11:12
Ik ben aan het proberren om die familie de Bever te vinden in St. Michielsgestel. De naam is Jan de Bever getrouwd met Johanna van Zon. Dit is rond 1780 - 1800
Helena van den Akker de Bever zei op 17 januari 2011 om 11:14
Ik ben aan het zoeken voor informaie van de Bever familie. Jan de Bever was getrouwd met Johanna van Zon. Dit is rond 1790 - 1800 Bedankt Helena
Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 17 januari 2011 om 15:25
Het scannen van schepenbankarchieven was een project van het voormalige Streekarchief Brabant Noord-Oost, een van de fusiepartners van BHIC. Alle scans die wij daar van hebben staan op dit moment online via Historisch Onderzoek/gescande bronnen. Voor de rest van ons werkgebied beschikt het BHIC dus niet over scans van schepenbankarchieven en er zijn ook geen plannen om dit te gaan uitvoeren.
Bert vd Brandt zei op 21 januari 2011 om 17:10
@Annemarie
Dit houdt dus in dat er GEEN nieuwe scans meer worden gemaakt en beschikbaar komen voor online doorkijken/doorzoeken.

Lijkt mij een gemiste kans!

Het Utrechts Archief gaat vele malen verder dan jullie nu doen.
jan toirkens zei op 21 januari 2011 om 17:26
Hr. van de Brandt,

Neem eens kontakt met me op via email.

jantoirkens@yahoo.ca
Christian van der Ven, BHIC zei op 21 januari 2011 om 23:39
Ik zie nu pas bovenstaande discussie en wil daarop ook nog even reageren.

@Bert: Je citeert in je bericht van 12 december 2010 woorden van mij die ik me niet kan herinneren. Ik kan me zelfs niet voorstellen dat ik zoiets zou zeggen. Sterker nog: iedereen die transcripties online wil zetten heeft mijn zegen.

Het BHIC heeft massa's indexen, regesten en transcripties online die door bezoekers en vrijwilligers zijn gemaakt. Want dat alleen medewerkers van het BHIC die dingen kunnen maken is natuurlijk onzin. Ik ben zelf een vurig voorstander van het inzetten van de kennis en kunde van bezoekers.

Maar goed, ik wil er geen discussie van maken of ik bepaalde dingen al dan niet gezegd zou hebben. Dat heeft geen zin. Wat mij betreft zet je namelijk zowel de foto's als de transcripties van dat boek 20 online. Graag zelfs.

Wat het scanningsproject betreft: het niet scannen van de schepenprotocollen van Sint-Michielsgestel mag een gemiste kans lijken, in werkelijkheid is het een gevolg van bewuste keuzes tussen verschillende scanningsprojecten. Je kunt nu eenmaal niet alles scannen - we zouden graag willen, als we de middelen ervoor hadden.

Ik weet niet precies wat Het Utrechts Archief allemaal online heeft gezet of nog gaat zetten - ze doen daar heel goed werk - maar ik kan zo een aantal diensten opnoemen die wij aanbieden en zij niet. Dat is ook het mooie van het archiefwezen, dat we allemaal onze eigen afwegingen kunnen maken en er zo voor ieder wat wils online komt.
Bert vd Brandt zei op 22 januari 2011 om 17:59
@Christiaan.

Die foto's heb ik gemaakt op 2-okt-2007 om ca.19:30 (moet dus een dinsdagavond zijn geweest).

Dat jij het je niet kan herinneren verbaasd mij zeer. Ik ben op die woorden van je erg boos geworden en heb dat ook geuit. Zeker gezien de toestand van dat boekwerk.
Echter ik zal je woorden als een MEA CULPA opnemen, alhoewel je die woorden niet gebruikt.

Betreffende Utrecht:
Je kan zoeken in de uittreksels van vele, vele actes en daarna die akte downloaden.
BV.
Procuratie - om van de VOC te Delft gage te innen van Pieter van Leeuwen
Datering:
02-02-1674
Aktenummer:
9
Soort akte:
Procuratie
Samenvatting:
om van de VOC te Delft gage te innen van Pieter van Leeuwen
Notaris:
W. ZWAERDECROON
Personen:
Constituant: Pieter van Leuwen
Rol in akte: Constituant
Voornaam: Pieter
Achternaam: van Leuwen
Constituant: Dirck van Leuwen, onmondige broeder
Rol in akte: Constituant
Achternaam: Dirck van Leuwen, onmondige broeder
Voogd: Johan Carel Valbeeck
Rol in akte: Voogd
Voornaam: Johan Carel
Achternaam: Valbeeck
Beroep: organist van den Dom
Woonplaats: Utrecht
Geconstitueerde: NN van Groenendaal
Rol in akte: Geconstitueerde
Voornaam: NN
Achternaam: van Groenendaal
Beroep: schipper van Utrecht op Delft ende Hage
Toegangsnummer:
34-4 Notarissen in de stad Utrecht 1560-1905
Inventarisnummer:
U080a004

MvG
Dorethé zei op 22 januari 2011 om 22:26
@Bert: sinds enkele maanden zijn scans van het Utrechts Archief niet meer gratis te downloaden, je moet ze nu kopen. Een op de vier scans zou nog gratis in te zien moeten zijn, maar een scan met groen vinkje heb ik de laatste keer niet gezien.
Christian, BHIC zei op 26 januari 2011 om 12:31
@Bert: Ik had mijn woorden inderdaad niet als een 'mea culpa' bedoeld, maar je mag ze gerust zo opnemen. Ik kan me de situatie namelijk nog steeds niet herinneren, dus houd het maar op een geval van miscommunicatie. Zoals gezegd: iemand die iets online wil zetten is daar wat mij betreft altijd welkom in geweest, ook al in oktober 2007, of het nu gaat om scans, indexen of om allebei.

Wat Utrecht betreft: gelukkig is het geen wedstrijd hè. Wij hebben in het afgelopen jaar honderdduizenden scans online gezet van schepenprotocollen in Noordoost-Brabant, en veel scans en indexen van de Illustre Lieve Vrouwe Broederschap (allemaal gratis te raadplegen). Daarnaast natuurlijk de kerkelijke registers (gratis) en de burgerlijke stand en bevolkingsregisters (betaald). En dan hebben we nog de tienduizenden foto's en films die online zijn gekomen en zomaar te zien zijn... De komende jaren komt daar nog heel veel extra bij, dus wat dat aangaat hoeft ook in Brabant niemand zich te vervelen met onze website. ;-) Maar ja, het is wel een beetje afhankelijk van welk onderzoek je doet en in welke regio, of het ook allemaal interessant materiaal voor iemand is.

Zoals Dorethé al aangeeft, moet trouwens ook in Utrecht voortaan worden betaald voor scans.
jan toirkens zei op 26 januari 2011 om 12:48
Ik zit hier uiteraard volop te glimlachen in dit verre land Chili, want ik bevindt me plots middenin de discussies tussen verdedigers van hetzij het ene of het andere archief. Mijn vraag was oorspronkelijk om hulp. Maar okay, deze man hier is er nu wel achter waar het probleem is (het beestje heet dus ´geldgebrek´ wat eigenlijk verwisseld wordt met de term prioriteiten). Maar ik zal het archief Den Bosch over enige tijd gratis mijn uitwerkingen laten toekomen, hetzij als indexen hetzij in regestvorm, als ik tenminste toestemming krijg van degene die nu een flink aantal protocollen al heeft gescand of, hoop ik, nog zal scannen.
Jef van Veldhoven zei op 26 januari 2011 om 14:24
Hallo Jan,

Nou het fotograferen c.q. scannen van de Gestelse documenten doe ik met plezier, maar wel met de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen hiervan mee kunnen profiteren.

Dus Jan doorwerken en dan snel publiceren.

Aan de andere schrijvers op deze reacties vraag ik met klem het gekibbebis te stoppen, want het vervuild alleen maar dit mooie forum.

Jef

jan toirkens zei op 26 januari 2011 om 15:03
Ja Jef ben het hartroerend met je eens! Stoppen met discussies over hoe het allemaal zou moeten idealiter, of vergelijkingen tussen het ene of het andere archief te maken. Beter is de tijd daarmee niet te verdoen maar om zelf wat bewerkingen voor de rekening te nemen, het komt anders al gauw over als nodeloze kritiek richting BHIC. Daarom ben ik nu druk bezig protocol St. Michielsgestel, inv. nr. 58 (1678-1685) te bewerken, is einde februari 2011 volledig toegankelijk via regesten. Zie Internet tegen die tijd.
Nummer 47 is al bewerkt en gereed.
Christian, BHIC zei op 27 januari 2011 om 12:36
@Jef @Jan: Jullie hebben allebei helemaal gelijk. Mijn excuses voor deze vorm van 'forumvervuiling'. Ik heb me te veel laten verleiden om het BHIC - eigen onnodig - te 'verdedigen'. "Waar het hart vol van is", luidt het gezegde hè? ;-)

In ieder geval heel fijn dat jullie werken aan het fotograferen en transcriberen van de aktes. Als je wilt, dan kunnen de index en de foto's mogelijk ook via de website van het BHIC beschikbaar worden gesteld. Als je dat iets lijkt, laat maar even weten. Succes in ieder geval!
Jan Toirkens zei op 23 februari 2011 om 21:04
Christian,

Ik houdt het even in gedachten, lijkt me uitstekend idee, als we b.v. de eerste 10 protocollen van notaris van de Heuvel hebben gefilmd en als ik dan daarbij ook de indexen erop klaar heb om het spul daarna meer bekendheid te geven, ook via BHIC. Maar ik wil nog niet te hard van stapel lopen, ben nog minstens een maand verder bezig, voordat er VOLDOENDE tastbaar resultaat is. In ieder geval dank voor aanbod BHIC. Ik kom er zo sp. mogelijk op terug.
Vr. groet, vanuit Chili
Christian, BHIC zei op 23 februari 2011 om 21:39
@Jan: Geen haast hoor. In dit soort zaken staat kwaliteit voorop. Succes met transcriberen!
Jef van Veldhoven zei op 24 februari 2011 om 12:01
Jan en Christian,

Via dit forum ben ik in contact gekomen met Jan Toirkens en heb hem hulp aangeboden met het fotograferen
van de vrijwillige rechtspraak documenten uit Schepenbank Sint-Michielsgestel BHIC 5121 47 t/m 58 (Hein Vera had 42 t/m 46 al gedaan).
Op verzoek van Jan heb ik net als Hein Vera deze documenten geplaatst op de site van www.geneaknowhow.net namelijk de site http://vpnd.nl/
Het volgende verzoek van Jan aan mij was uit het Notariaat van Sint-Michielsgestel van notaris Jan van den Heuvel 1633-1685 kopiën te maken. Hierover had ik al een belofte gemaakt aan Henk Beyers, die reeds eerder van notaris Jan van den Heuvel opnamen van mij hierover heeft bewerkt (BHIC 5116 17 t/23) en op zijn site www.henkbeijersarchiefcollectie.nl/ heeft gepubliceerd.
Ondertussen heb ik de testtament-tafels 5116 1 t/m 10 gefotografeerd en op mijn fotoalbum geplaatst http://gestelnatuurlijk.mijnalbum.nl/en is Henk bezig deze te bewerken, zoals de bovengenoemde 17 t/23.
Voorlopig heb ik gekozen voor het "geneaknowhow.net om daar mijn opnamen kwijt te kunnen en hoop dat dit zal bijdragen dat deze bewerkt worden en dat deze bewerkingen beschikbaar komen voor iedereen die daar belangstelling voor heeft.
Jan en Henk veel succes en ik lees met veel plezier en aandacht jullie bewerkingen.
Christian, BHIC zei op 25 februari 2011 om 16:07
@Jef: Prima! Hoe meer er online komt, hoe beter het is. En hoe toegankelijker die bronnen zijn, hoe liever we het allemaal hebben. VPND is een fijne site, die ik regelmatig raadpleeg.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.