skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marte Stoffers
Marte Stoffers Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marte Stoffers
Marte Stoffers Bhic

Van aannemersbedrijf tot zuurkoolfabriek: Archiefdossiers 5.000 bedrijven ‘s-Hertogenbosch en omgeving online

Bert vertelde op 26 september 2013 om 04:26 uur
Ls.

Van aannemersbedrijf tot zuurkoolfabriek:
Archiefdossiers 5.000 bedrijven ‘s-Hertogenbosch en omgeving online


De online index bevat geen jaartallen. Kan die nog toegevoegd worden?
Ik bedoel dan de jaartallen die waarvan het dossier beschikbaar is.

Dan kan men gerichter en sneller werken.

Mvg


Verstuurd via mijn iPad.

Reacties (9)

Christian van der Ven, BHIC zei op 26 september 2013 om 10:00
@Bert: Welke jaartallen bedoel je precies? Van dossiers is aangegeven wanneer het bedrijf gevestigd en ingeschreven is, en eventueel wanneer het is opgeheven. Ook als het niet is opgeheven, maar bijvoorbeeld in een andere vorm (en dan ook onder een ander dossiernummer) is voortgezet, is dit met de datum erbij vermeld.

Het gaat in alle gevallen om dossiers die vóór 1998 zijn afgesloten.

Maar laat even weten welke jaartallen je precies bedoelt. Misschien een vermelding daarvan al in de lijst met zoekresultaten?
theo zei op 26 september 2013 om 14:13
Christian,

Bert bedoelt, dat in de index van de meeste bedrijven alleen de datum van opheffing is vermeld en niet de datum van stichting.
Christian van der Ven, BHIC zei op 26 september 2013 om 14:41
@Theo: Als in een dossier de data van vestiging en inschrijving zijn vermeld, dan zijn deze in de index opgenomen. Dit geldt in ieder geval voor de index op de dossiers van de Kamer van Koophandel in 's-Hertogenbosch. Voor de andere, oudere indexen geldt, dat veel minder gegevens uit de dossiers in de index zijn opgenomen. Soms alleen de naam van het bedrijf en de datum van opheffing, soms nog enkele andere gegevens. De reden hiervoor verschilt per situatie.

Overigens is de oprichtingsdatum lang niet altijd bekend (of opgenomen in het dossier), zeker bij oudere bedrijven niet. Het handelsregister is dan ook relatief 'jong' (sinds 1921).
Bert zei op 26 september 2013 om 15:41
Cristiaan,

Als je zoekt krijg je de gvolgende gegevens :
16045871 Annie van Hooft Megen
Stukken Kamer van Koophandel
16074122 Van Hooft Car C.V. 's-Hertogenbosch

In deze index zou ik al graag datums willen zien. Met als belangrijkste de periode waarvan de stukken beschikbaar zijn.

Als je dan klikt op een van deze bedrijven dan staat er :
16074122 Van Hooft Car C.V., rietveldenweg 64, 's-Hertogenbosch
Handelsnaam:
Van Hooft Car C.V.
Straat:
rietveldenweg 64
Plaats:
's-Hertogenbosch
Datum opheffing:
15-11-1996
Dossiernummer:
16074122

Over welke periode zijn nu de stukken beschikbaar?
Verder staat in de kop al het dossiernr.; waarom wordt dit nogmaals vermeld? Maar over welke periode zijn nu de stukken ter inzage?

HYoop dat het je nu wat duidelijker is geworden.

MvG

Bert zei op 26 september 2013 om 15:43
Christiaan,

Aanvulling : de oprichtingsdatum.

MvG
Bert
Christian van der Ven, BHIC zei op 26 september 2013 om 16:53
@Bert: Bedankt voor de toelichting, ik begrijp je vraag nu.

Het voorbeeld wat je aanhaalt, is een record uit een ouder deel van de index. De desbetreffende dossiers zijn minder uitgebreid geïndiceerd dan het latere werk. Zoals eerder gezegd, krijg je in die vroegere gevallen vaak alleen de bedrijfsnaam en de datum van opheffing. En in dit geval nog een adres als extraatje.

Stukken zijn beschikbaar over de gehele periode vanaf de inschrijving bij de Kamer van Koophandel tot het afsluiten van het dossier, bijvoorbeeld op het moment dat een bedrijf wordt opgeheven. Er is dus niet van ieder dossier afzonderlijk beschreven over welke periode er stukken beschikbaar zijn.

Uiteindelijk kost iedere beschrijving tijd, sommige velden meer, sommige velden wat minder. We zoeken dus steeds naar een balans: hoe krijgen we zo snel mogelijk een zo goed mogelijke index online. Waarbij 'goed' inhoudt: zodat je voldoende informatie hebt om te besluiten of een dossier mogelijk interessante informatie voor je bevat. Hoe meer gegevens, hoe beter natuurlijk. Maar ook hoe langer dat het duurt voordat stukken worden ontsloten.

Over de oprichtingsdatum heb ik in een eerdere reactie al iets gezegd.

Vandaag de dag worden de dossiers uitgebreider beschreven dan voorheen. Een typisch record ziet er nu ongeveer uit als het onderstaande (zijnde als voorbeeld het laatst toegevoegde record):

Handelsnaam:
Sjef Koolen
Brood- en banketbakkerij
Straat:
Vughterstraat 116
Plaats:
's-Hertogenbosch
Opmerking:
Vestiging: 03-04-1937
inschrijving: 10-11-1943
- Eigenaar: Josefus Wilhelminus Stephanus Maria Koolen
- 21-12-1949 Uittreding van eigenaar J. Koolen. Wijziging van handelsnaam: Jan Verhoeven. Zie doss. 11.556.
Dossiernummer:
7199

Zoals je ziet, vermelden we nu de data van vestiging en inschrijving. En hadden we een opheffingsdatum gehad, dan hadden we die ook nog vermeld. Echter in dit geval is het bedrijf niet opgeheven, maar kan de geschiedenis ervan verder worden gevolgd in een ander dossier, waarvan het dossiernummer ook is vermeld.

Wat de verdubbeling van het dossiernummer betreft: dit is de manier van presenteren die we ook voor andere archiefbeschrijvingen aanhouden.

Kortom: de gegevens die we op dit moment in de index opnemen, dat is ook echt wel het maximale wat we zullen opnemen (en op basis daarvan kun je redelijk goed bepalen over welke periode het dossier stukken bevat). We denken dat onderzoekers zich daarmee een goed genoeg beeld van een dossier kunnen vormen, om te bepalen of ze het originele dossier in willen komen zien.

De oudere gegevens die al in de index zaten en die dus een stuk minder uitgebreid zijn, zullen we voorlopig niet aanvullen. Dit kost veel tijd en zolang er geen enorme roep is om die gegevens aan te vullen, stoppen we die tijd liever in het ontsluiten van dossiers die nog in het geheel niet geïndiceerd zijn.
Bert zei op 28 september 2013 om 21:13
ChristiAn,

Het gast mij om die eerste inddex na het zoeken dus. Daarin staat dossiernr. en naam meer niet!
Daar kan je eigenlijk nix mee!

Daar wil ik meer gegevens hebben zodat je dan verder kan gaan om na te gaan of het het juiste dossier is.

Mvg


Verstuurd via mijn iPad.
Christian van der Ven, BHIC zei op 29 september 2013 om 07:56
@Bert: 'Nix' is wat overdreven; de index wordt immers al jaren naar veler tevredenheid gebruikt. ;-)

Maar ik ga er volgende week dus naar kijken, echter zoals gezegd zit er een beperking in het weergeven van data: wat er niet in zit, kunnen we ook niet laten zien.

Ik ga dus kijken of we al in de lijst met zoekresultaten de opheffingsdatum kunnen tonen, waarbij aangetekend dat dit veld lang niet altijd is ingevuld.
Christian van der Ven, BHIC zei op 30 september 2013 om 15:23
@Bert: Daar ben ik weer. Het is voor ons mogelijk om al in de lijst met zoekresultaten de datum van opheffing te tonen (mits ingevuld) maar in de huidige website is daarvoor de ruimte in het frame eigenlijk te beperkt. Die frames gaan er met de komst van onze nieuwe website helemaal uit; vanaf dat moment kunnen we dan ook zoveel velden opnemen als we willen. We hopen de nieuwe website eind dit jaar te lanceren, dus tot die tijd vraag ik nog even om je geduld...

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.