skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Astrid de Beer
Astrid de Beer RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Astrid de Beer
Astrid de Beer RA Tilburg

Van Berendonck - Beerse / Oirschot - 1633

Indiè van Lieshout vertelde op 8 april 2015 om 16:38 uur
Beste mensen,

ik ben op zoek naar een huwelijk van mijn voorouders. Het gaat om het huwelijk van Joannes Henricus van Berendonck (ook Metsers genoemd), hij zou voor 1633 getrouwd moeten zijn met ene Joanna. Van hun kinderen heb ik de doopdata, deze zijn in Weelde geboren, de eerste is Maria in 1633. De informatie die Ragebol geeft is "Joannes Henrici Metsers ex Bersse prope Oirschot x Joanna coniugium Berssensis". Maar ik kan hun huwelijk nergens vinden, evenmin kan ik achterhalen wat Joanna's achternaam is, of wat Joannes' doopdatum is.

Iemand die mij kan helpen? Hier is de klapper van Ragebol: http://www.ravels-weelde-poppel.be/klappers/weelded.pdf.

Ik ben benieuwd en alvast bedankt!

Reacties (3)

Dorethé zei op 8 april 2015 om 18:31
Joannes Henrici Metsers is doopgetuige bij een dochter van Gerardus Gerardi (Diessensis) x Anna Hermanni Broecx. Deze Gerardus Gerrits uit Diessen is getuige bij een van de kinderen van Joannes Henrici Metsers. Misschien een aanknopingspunt voor verder onderzoek?

Daarnaast zou het kunnen dat er voor 1633 nog minimaal 1 kind meer geboren is. Gezien het patroniem zou je nog een Henricus verwachten voor Thomas, Walterus en Adrianus.

Bij Joanna staat Berssensis, dus afkomstig uit Bersse; hiermee zou het huidige Oost- West- en Middelbeers bedoeld kunnen zijn. Je zou in deze omgeving eens kunnen kijken of je een huwelijk kunt vinden aangezien veelal getrouwd werd in de woon- of geboorteplaats van de bruid.
Indiè van Lieshout zei op 8 april 2015 om 19:26
Dorethé,

heel erg bedankt voor je tips! Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden en anders laat ik wel weer van me horen ;)

Met vriendelijke groet,

Indiè van Lieshout
clericus.eu
clericus.eu zei op 9 april 2015 om 21:36
Hallo Indiè,

Als je in Oirschot op zoek gaat naar een (s)metsers met of zonder s of zelfs Steemetsers zou een mogelijkheid zijn. laat even weten als je die gevonden hebt.

Mogelijk heb ik dan aanvullingen voor je.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.