skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Verborgen verleden 2019

clericus.eu
clericus.eu vertelde op 20 januari 2019 om 13:12 uur
Voor de liefhebbers :
a.s. Donderdag start weer de eerste aflevering van het jaar 2019

Gerrit Zalm, Carry Slee, Fedja van Huêt, Angela Groothuizen, Ronald Plasterk, Victor Mids, Olga Zuiderhoek en Alex Klaasen

https://pers.ntr.nl/programma/verborgen_verleden/

Reacties (6)

Norah zei op 20 januari 2019 om 16:19
Dank je wel, Frank.
B.M.P. van Hoorn zei op 24 januari 2019 om 20:49
Als ik mijn eigen stamboom of kwartierstaat zou willen uitzoeken, kunnen jullie mij hier mee op weg helpen. .?
Maurice zei op 24 januari 2019 om 22:07
Ja, dat kan ... hier vooral met betrekking tot Noord-Brabant. Maar er zijn genoeg mensen die hun roots net ergens anders hebben liggen, maar dat is geen taboe qua vragen hier.

Misschien kun je hier al eens kijken om een idee te krijgen hoe je het een of ander vorm wil geven: http://www.stamboomuitzoeken.nl/Kwartierstaat.htm
clericus.eu
clericus.eu zei op 24 januari 2019 om 23:30
Indien je zelf aan de slag wilt gaan is onderstaande website een handig eerste hulpmiddel.

https://www.voorouders.net/stapvoorstap/

Het zelf uitzoeken is het leukste :)
theo zei op 25 januari 2019 om 09:48
Ook gisteren gekeken? Ik vond het een leuke uitzending. Gerrit Zalm blijkt af te stammen van een zus van de Grote Pier, dat moet een langdurig onderzoek zijn geweest om dat te achterhalen. Gerrit blijkt ook af te stammen van ene Archibald Douglas die als jongeman van Schotland ergens begin 17e eeuw in Nederland trouwt. De huwelijksinschrijving was nog maar nauwelijks door Gerrit gezien of hij zat al in het vliegtuig naar Schotland en daar kon men moeiteloos de verdere voorouders Douglas enkele generaties opvoeren. We zitten dan inmiddels in de 16e eeuw. Hoe men aan die info komt, werd niet duidelijk. En dat zou ik graag willen weten. Mijn ruime ervaring met genealogisch onderzoek heeft mij geleerd dat het vóór 1600 in het algemeen zeer moeilijk wordt om verder terug te komen in de tijd door ontbreken van DTB.
Jeanne1 zei op 26 januari 2019 om 13:42
Theo, ik vond het ook een leuke uitzending. Ik heb het gedeelte over Archibald Douglas nog eens teruggekeken. In de ondertrouwakte staat veel informatie over hem: hij was jonker, dus van adel, kwam uit Schotland en was kapitein in het leger in den Bosch. Meerdere aanknopingspunten dus. Misschien hebben ze in militaire archieven meer info gevonden. Bovendien zullen de adellijke Schotse families al eerder uitgezocht zijn. Van rijke en/of adellijke families zijn er meestal meer documenten beschikbaar, zoals testamenten, aankoopakten van onroerend goed, beschrijvingen van gebeurtenissen.
Ook op deze site van het BHIC kun je trouwens akten vinden uit vroegere perioden, zoals schepenbankakten.
Voor ons is dat interessante materie, maar voor de doorsnee TV-kijker wordt dat al gauw te technisch. Ik begrijp wel dat daar in zo'n programma niet zo diep op wordt ingegaan. Daar is trouwens niet voldoende tijd voor. Het is al heel mooi dat er door dit programma belangstelling voor geschiedenis en genealogie wordt gewekt.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.