skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

verschil gereformeerd en protestant vóór 1811

theo vertelde op 7 oktober 2014 om 14:15 uur
Ik kwam bij een huwelijksinschrijving in de 18e eeuw de vermelding tegen, dat de bruidegom protestant was en de bruid gereformeerd. Kan iemand mij vertellen, wat het verschil is?

Reacties (7)

Norah zei op 7 oktober 2014 om 14:54
Bruidegom was Nederlands hervormd?
Bruid was gereformeerd. Allebei behoorde men tot de protestante kerk.
theo zei op 7 oktober 2014 om 16:32
Volgens mij is de Nederlands hervormde kerk pas in 1815 ontstaan. Daarvóór was het de Nederduits-Gereformeerde gemeente. Beide kerken heetten in de volksmond de protestantse kerk.
jan bierman zei op 7 oktober 2014 om 18:31
De Nederduitse Gereformeerde Kerk
(ook wel: Nederduitsche Gereformeerde Kerk of vaak in die tijd ook Gereformeerde Kerk)
is de gereformeerde kerk die ontstaan is in de stad Emden (Oost-Friesland, thans binnen de Bondsrepubliek Duitsland) in 1571.
In 1579 werd zij de publieke kerk van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden.
In 1795 onder de Franse overheersing hield zij op met de officiële publieke kerk te zijn, en zij kreeg in 1816 van koning Willem I een nieuw reglement en de naam Nederlandse Hervormde Kerk.
(http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederduitse_Gereformeerde_Kerk_(later_Nederlandse_Hervormde_Kerk))
Theo A zei op 10 oktober 2014 om 01:27
"Protestant" is de algemene benaming van Alle protest religies richting Rome.
Al die die evangelische stromingen, gebaseerd op de bijbel zijn "protestants" en kennen duizenden namen voor hun organisaties.
Luthers en Calvinistisch zijn bij ons de oudste en bekendste.
Nederduijtsch Gereformeerden zijn Calvinistisch en Nederlands Hervormden zijn vaak meer Luthers.
Mormonen, Amis, Jehova's getuigen enz. enz. zijn in feite allemaal protestante kerken. Protestant tegen de Oude Roomsch Catholieke kerk.

Niet verwarren met de nog oudere Christelijke kerkgenootschappen zoals de Oud Katholieke- de Grieks Aurhodocse, de Russische, de Coptische, etc. kerken die hier bij ons geen aanhang hadden.

Wij leerde vroeger wel dat er slechts één kerk bestond maar wij weten nu beter.

Voor 1811 is een vage stelling; voor 1795! dat klinkt beter.
Toen waren er slechts drie stromingen in de Christelijke kerken;
1 de Roomsche; meest in de zuidelijke Nederlanden.
2 de Protestantse te verdelen in de Lutherse- en de Calvinistische kerk.
De gereformeerde Calvinisten zijn equivalent aan de Nederduijtsche.
De overigen werden\worden vaak onder de verzamelnaam "Nederlands hervormden" gemeld maar,,, stink er niet in want de gereformeerde- en de Hervormden handelden ook vaak gezamenlijk.
Er waren parochies waarin een Pastoor- een gereformeerde- en een Hervormde dominee, gezellig naast elkaar fucntioneerden als vriendelijke concurrenten.

Genealogisch is n.m.m. Roomsch en Protestant wel genoeg want als ik exact alles helder, ongeschonden en perfect wil weer geven,,,,,
Amisch, e.v.a. Jeh. get., Mormonen, Nouvelles, Angelicanen, Mooren, Joden, Islamiten, Boedisten, Hindi, en hoeveel kun je er noemen.....

Resumé:
Er was slechts maar één kerk: de Roomsch Catholieke tot Luther en Calvijn. Daarna waren er "de Roomsche (Paapse)" en de Gereformeerde- en Hervormde Protestanten.
(reformeren = hervormen)
In 1795 werden wij bezet door Frankrijk die al de religies het SUPER moeilijk maakte.
Toen startte ook de burgerlijke stand, eerst in Zuid-Limburg en in 1811 heel het voormalige generaliteitsgebied van de ex Verenigde Nederlanden en de Gelderse, Gulickse en Oostenrijkse koloniën.
In 1813 viel de impasse en in 1815 kregen de kerken weer wat vrijheden terug onder het verenigde Koninkrijk.
Z.M. Koning Willem I stelde de katholieken wel achter op de protestanten; o.m. een van de redenen voor de Belgische opstand in 1830.

Het "Godvezende" zakte daarna en kwam opnieuw op met de 1e wereldoorlog; groeide tot de jaren 1960 om opnieuw weer in te zakken.
De Roomsche is er nog en de Gereformeerde- en Hervormden zijn thans samengevoegd. Alle anderen Christelijke gemeenschappen opereren geheel zelfstandig.
Dus ook de nieuwe "Neu Kathokieken" die het de oude Christelijke kerkbeleid uit de 16e eeuw weer willen aanhangen.

Helpt dit ?

Succes,
Arjan zei op 5 december 2014 om 08:44
Protestants was in die tijd ook een verzamelnaam voor alle protestanten in de Nederlanden, in de 18e eeuw waren er verschillende protestantse groeperingen die we nu nauwelijks meer kennen. Zo was bijvoorbeeld de protestantse gemeente Dokkum een naam dat werd aangeduid als Doopsgezind-Remonstrants, ook waren er plaatsen in Noord Brabant en Limburg die in die tijd ook al protestants genoemd werden omdat het katholieke zuiden de term gereformeerd te beladen vonden en ook in het westen van het land werden er Protestantse Gemeenten genoemd wat aangeduid werd als gereformeerd en remonstrants. Pas na 1815 zijn deze termen vervallen door invoering van de Nederlandse Hervormde Kerk door koning Willem 1
theo zei op 5 december 2014 om 16:49
In 1755 trouwden te Grave: Joseph Luther jongeman geboren Eisenach van de protestantse religie met Lydia Kloppenburgh jongedochter van de gereformeerde religie, zie mijn blog http://theoarchief.blogspot.nl van 27 november 2014. Je zou bijna gaan denken, dat de bruidegom luthers was. De aanduiding luthers wordt echter elders in het trouwboek wel gebruikt, maar waarom niet hier??
Martin zei op 10 december 2014 om 13:29
In deze overzichten kom ik slechts één keer de naam Doopsgezind tegen. Toch is het Anabaptisme in de vorm van (eerst) Wederdoperse en Doopsgezinde kerkgemeenschappen, zeker tot diep in de zeventiende eeuw een zeer belangrijke vorm van protestantisme. De Zuidduitse Melchior Hofmann die rond 1530 naar de Nederlanden kwam, had zeker veel aanhang in Noord-Holland en Frieslands, maar ook in Overijssel (o.a. Deventer). Na de gewelddadige aanslag op Amsterdam (1535) en na de terechtstelling van Jan van Leiden en Knipperdolling in Munster in 1536, verminderde hun populariteit en werd Menno Simons de nieuwe leider, die nu een extreem pacifistische houding predikte. Al gauw ontstonden allerlei groepen, Oude en Nieuwe Vlamingen, Oude en Nieuwe Friezen, Jan Jacobsgezinden en ook groepen met zulke exotische namen als Huiskopers en Borstentasters (een groep die zich verzette tegen de ban, opgelegd aan een jongen en meisje die blijkbaar intiemer waren geweest dan de toenmalige norm toestond). Deze groeperingen deden elkaar nogal vlot in de ban, wat ook 'echtmijding' inhield: een man mocht niet meer met zijn vrouw omgaan en omgekeerd.
Hoewel ook deze groeperingen verboden waren, speelden zij nog een grote rol tot laat in de 17e eeuw, blijkens o.a. het rumoer dat in 1682 onstond na de opvoering van een blijspel: Jan Klaaz of de gewaande dienstmaagd, waarin belangrijke Amsterdamse doopsgezinden, alsmede de "Kwakers” (Quakers) fel werden aangevallen vanwege schijnheilig gedrag.
De eerder in de discussie genoemde Amish (volgelingen van de Zwitserse Jacob Amman) zijn in feite ook mennonieten, die zich extreem pacifistisch en rigoureus opstelden, uit Zwitserland naar een gebied in Oost-Nederland en het Land van Cleef zijn gevlucht en daarvandaan op uitnodiging van William Penn naar Pennsylvania in Amerika zijn gegaan. Maar ook in Siberië, Australië en Zuid-Amerika zitten nog belangrijke groepen mennonieten.
Zij hebben een aantal belangrijke figuren opgeleverd, vooral op medisch gebied, maar ook de uitvinding van de brandspuit is een 'doopsgezinde uitvinding'. (Misschien dat daarom in Deventer de commandant van de brandweer traditioneel een doopsgezinde is). Rembrandt was volgens sommigen Doopsgezind. De beroemde Gouden Bocht aan de Herengracht in Amsterdam werd vooral door schatrijke doopsgezinden bewoond, evenals de 'Mennistenhemel', een gebied met grote buitenhuizen aan de Utrechtse Vecht.
Nog in 1650 waren er meer Doopsgezinden dan Calvinisten in Nederland. Onze buren in Nuenen waren doopsgezind, dus doen of er alleen Lutheranen en Calvinisten zijn is niet reëel.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.