skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg

VERVOLG / UPDATE - Voorouders Lucas/Luijcas Antonii/Antoni Spierings/Spirinx geb. ca. 1670

Belem vertelde op 7 april 2021 om 15:11 uur
Oorspronkelijke bericht 22-2-2021:

http://www.bhic.nl/onderzoeken/forum/voorouders-lucas-luijcas-antonii-antoni-spierings-spirinx-geb-ca-1670?notification=true
___________________________________________________________________________


Beste Forum deelnemers,

Met de informatie die ik eind februari over Lucas/Luijcas Antonii/Antoni Spierings/Spirinx ontving - zie link hierboven - ben ik aan de slag gegaan.

Eerst ben ik mogelijke broers en zussen van hem in kaart gaan brengen.

Dat werd op een gegeven moment een hele waslijst van 9 namen over een periode van ruim 40 jaar (1662 t/m 1709).
Allemaal van een Anthonius/Antonius Christianis/Costen/etc. en een Joanna NN/etc.
De eerste 4 kinderen gedoopt in Berlicum, de laatste 5 in Nuenen.

Berlicum:

4-4-1662 - Maria (Christiani)
Antonius Christiani & Joanna NN (uit Heesch)
Getuigen: Gijsbertus Thoma, Henrica Gerardi

26-12-1666 - Christtianus (Corsten)
Antonis Corsten & Joanna NN
Getuigen: Peeter Geraet Jacop, Mereken Jan Gielis

1-6-1670 - Lutgardis (Costen)
Anthonius Corsten & Joanna NN (uit Rosmalen)
Getuige: Jenneken Jan Geerts

8-2-1673 - Lucas (Costen)
Anthonius Costen & Joanna NN (uit Rosmalen)
Petrus Jacob/Jacobi Martens, Anna Jacobs

Nuenen:

11-9-1677 - Martinus (Antonius)
Antonius Christianus Antonius & Joanna Martinus Everardus
Getuigen: Joanna Christianus, Arnoldus Everardus

1679 - Joannes (Antonius)
Anthonius Christianus & Joanna Martinus
Getuigen: Christianus Joannes, Maria Antonius

1682 - Maria (Simon)
Antonius Christianus & Joanna Martinus
Getuigen: Christianus Anthonius Simonis, Petronilla Martinus Everardus

1696 - Arnoldus (Christianus)
Antonius Christianus & Joanna Martinus
Getuigen: Henricus Godefridus Veldeckers, Maria Jacobus

1703 - Franciscus (Christianus)
Anthonius Christianus & Joanna Anthonius
Getuigen: Adrianus Jansen van de Heijden, Johanna Martens, Maria Theunis

Het waren andere tijden maar dan zou Joanna al heel erg jong getrouwd/uitgehuwelijkt moeten zijn en ergens tussen de 50-60 jaar oud nog kinderen hebben gekregen. Leek me toch wat stug.

Vervolgens ben ik naar de doopgetuigen gaan kijken of daar overeenkomsten in waren, bepaalde terugkerende personen bij de verschillenden kinderen. Maar zag dat niet.

Daarnaast heb ik alle kinderen van Lucas en Petronella op een rijtje gezet, inclusief doopgetuigen. En ook gekeken bij wie resp. Lucas en Petronella als getuigen optraden. Om te zien of er familieverbanden zijn te vinden.

Toen heb voor mezelf geconcludeerd dat het hier om minstens 2 verschillende stellen ouders zou moeten gaan; eentje in Heesch/Rosmalen en eentje in Nuenen.

Dat zou betekenen dat Lucas de jongste van 4 was, naast Maria, Christianus en Lutgardis.
Alleen Christianus kom ik later nog eens tegen, als doopgetuige bij zoon Joannes van Lucas & Petronella, en bij de doop van zijn eigen dochter waarbij Lucas getuige is.
Althans, ik vermoed dat het hier om broer Christianus gaat, want deze Christianus is dan wel al op leeftijd bij de geboorte van deze dochter. Maar op zich is dit niet cruciaal voor mijn onderzoek
Maria en Lutgardis raken voor zover ik kan zien uit beeld.

Omdat Lucas, Maria, Christianus en Lutgardis een vader genaamd Anthonius/Antonius Christiani/Costen hebben kan ik er van uit gaan dat diens vader Christianus heet.
Lucas gebruikt de achternaam Spirinx, ook wel geschreven als Spirincx/Spierings/etc.
Dat veronderstelt een vader Anthonius Christiani Spirinx en een opa Christianus (patroniem ?) Spirinx.

Omdat ergens in een bericht op dit Forum jaren geleden werd gesuggereerd dat ene Christianus Antonis Spierinx een zoon zou zijn van Anthonius Spierinx, de chirurgijn in Veghel, heb ik die familie geprobeerd in kaart te brengen.
Deze Anthonius is getrouwd met Elisabeth (die ook wel eens als chirurgijn wordt beschreven). Zij hebben volgens mijn 6 kinderen maar daar is geen Christianus en ook geen Lucas bij. Een heel andere tak dus.

Hierna ben ik gaan zoeken (o.a. binnen het BHIC) naar een Christianus Spirinx/Spierinx/etc die een zoon Anthonius zou hebben. Heb ook doopboeken van Nuenen en Berlicum doorgenomen. En de notaris- en schepen akten bij het BHIC.

Kon alleen vinden:

1) Doop 18-7-1628 - Anthonius
Ouders: Wilhelmus Spierincx & Joanna Joannis (Heeswijk)

Maar dan is de vraag waar komt de “Christianus/Christiani” vandaan ?

2) Een Christianus/Corstiaen Hermans/Hermanni/Hermanssen Spierincxk & Henrica Gerardi van de Coeveringhe.
Getrouwd in 1619 in Berlicum.
Christianus/Corstiaen is de zoon van Herman Anthonis Spierincx (1574-1601)
Van Christianus & Henrica kan ik (maar) 4 kinderen vinden:

Maria 1620 Berlicum

Gerarda (1) 1622 Berlicum

Hermannus 1631 Berlicum

Gerarda (2) 1634 Berlicum

De 9 jaar tussen Gerarda (1) en Hermannus vielen me op. I.t.t. de 2-3 jaar tussen de andere kinderen.

Hier zou een Anthonis/ius geboren kunnen zijn. De vernoeming naar Christianus’ opa Anthonis zou niet onlogisch zijn.
Net zoals de vernoeming van de 2e zoon naar zijn vader Herman. Maar een Anthonis/ius had ook na Gerarda (2) geboren kunnen worden (1e zoon naar de vader vernoemen, 2e zoon naar de opa).

Alleen…een dergelijke Anthonius kan ik tot nu toe niet vinden.

Binnen het BHIC heb ik onder ‘stamboom” in de DTB en in de notaris- en schepen akten gezocht op allerlei variaties van namen, patroniemen en achternamen, ook met wild cards (ant*, chris*, cors*, spier*, spiri*, etc.).
En heb ook gescande doopboeken doorgebladerd.

Ik kan natuurlijk iets over het hoofd hebben gezien, of niet goed gelezen. Sommige doopboekpagina’s zijn zeer slecht leesbaar door dunne (?), uitgelopen (?), doorgedrukte (?) inkt. Nog afgezien van het handschrift van de pastoor. Bij enkele inschrijvingen heb ik hulp gevraagd op ‘Wat staat daer’.

Wie kan mij hier verder helpen ?

Heb in ieder geval wel al in de akten gevonden dat Lucas’ vrouw: Petronella/Pieternella Hendrick/Hendricx Adriaans heet.

Ook heb ik gezocht naar een trouwinschrijving van Antonius Christianus & Joanna.
Er van uitgaande dat zoals vanuit het Forum is aangedragen de ouders van Lucas inderdaad zo heten.
De naam Lucas is niet zo wijdverbreid krijg ik de indruk, dus deze oudernamen zullen het inderdaad dan zijn.
Er zijn echter her en der meerdere Antonius Christiani/Corsten/etc. met een Joanna.

Met de idee in het achterhoofd dat de kinderen in Nuenen van een andere stel Antonius Christianus & Joanna dan de kinderen in Berlicum/Rosmalen/Heesch, vond ik voor de Nuenen groep:

Antonius Corsten x Joanna Martens
Ondertrouw: 11-8-1675 Nuenen

Dit stel lijkt mij een aannemelijke kandidaat.
Alleen de toevoeging ‘Simon’ bij dochter Maria kan ik niet plaatsen, maar misschien is hier sprake van een 3e stel ‘Antonius Christianus & Joanna’. Of dit hoort dit er wel bij en is deze hele Nuenen groep gewoon geen Spirinx-familie.

Voor de Berlicum/Rosmalen/Heesch groep met Lucas heb ik nog geen trouwinschrijving van hun ouders kunnen vinden.

Al dan niet met een een doopinschrijving van Anthonis/etc. en/of een trouwinschrijving van hem en Joanna hoop ik een aansluiting met oudere generaties Spirinx/Spierinx/etc. te kunnen maken.

Wie kan mij ook hier mee helpen ?

Alvast veel dank !

Vriendelijke groeten,

Belem

Reacties (45)

Egbert zei op 7 april 2021 om 16:57
Bij de Nuenense kinderen hoort ook nog:
Nicolaus, gedoopt Nuenen 16-12-1686
Antonius Corsten & Joanna Martens
Getuigen: Nicolaus Corsten en Petronella Martens
Gérard Derks zei op 7 april 2021 om 17:19
Van Christianus Hermans uit Berlicum zijn nog drie zoons gedoopt te’ s-Hertogenbosch (RK-Sint Jan), waaronder een Anthonius in 1637:

Hermannus, ged. ’s-Hertogenbosch (RK-Sint Jan) 10.02.1626 Berlicum
Vader: Christianus Hermanus, Moeder: Henrica N.N.
getuigen: Lambertus Vuchts, Henrica Matthiae

Adrianus, ged. ’s-Hertogenbosch (RK-Sint Jan) 13.08.1628 Berlicum
Vader: Christianus Hermans, Moeder: Henrica N.N.
getuigen: Wilhelmus Joannis, Theodora Joannis Adriani

Anthonius, ged. ’s-Hertogenbosch (RK-Sint Jan) 04.06.1637 Berlicum
Vader: Christianus Hermanni, Moeder: Henrica N.N.
getuigen: Adrianus Gisberti, Joanna Matthei
Belem zei op 7 april 2021 om 17:25
Beste Egbert,

Hartelijk dank voor deze info over Nicolaus.
Die was ik nog niet tegengekomen !

Vriendelijke groeten,

Belem
Belem zei op 7 april 2021 om 17:37
Beste Gérard,

Eveneens hartelijk dank voor deze info.
Ik begrijp dat dit uit een andere bron dan de BHIC stamboom zoekmachine komt ?
Zo ja, waar vind ik die ?

Anthonius van 1637 lijkt een goede kandidaat voor de Antonius/Anthonius/etc. Christianus/i die ik zoek als vader van Lucas. Ook qua leeftijd.

Een mogelijke bevestiging dat we hier de juiste man hebben is wellicht getuige Henrica Gerardi bij de doop van Maria in 1662 (zie hierboven)

4-4-1662 - Maria (Christiani)
Antonius Christiani & Joanna NN (uit Heesch)
Getuigen: Gijsbertus Thoma, Henrica Gerardi

Dit kan Henrica Gerardi van de Coeveringhe zijn. Lijkt me heel aannemelijk dat zij bij de doop van het eerste kind aanwezig is.

Hopelijk zijn hier ook bevestigende gegevens van te vinden.

Een daarnaast hoop ik nog een trouwinschrijving van de ouders van Lucas te vinden.
Misschien ook wel in het zelfde archief als de St. Jan dopen ?

Vriendelijke groeten,

Belem
Gérard Derks zei op 7 april 2021 om 17:44
Voor Den Bosch moet je naar de zoekpagina van de website van het stadsarchief
https://zoeken.erfgoedshertogenbosch.nl/zoeken.php

Er zijn diverse dopen van kinderen uit Berlicum te vinden uit de late 16e en vroege 17e eeuw, vooral in de Sint Jan en Sint Jacob. Het is wel creatief zoeken met * om een en ander boven water te krijgen.

Nog een leuke akte [Van de Notaris-, schepen- en andere akten van het BHIC}:

45 Adriaen Gerart Coppen.
Thomas de Jegher secretaris der heerlicheijt Berlicum heeft eenen acker tuellants groot ontrent 7 lopense lants gemeijnlijck genoemt broeders lant, met den halven cuijl, in Berlicum aen t’braeckven, belendingen: Adriaen Jan Adriaen Zegers; Jan Gerart Drijess; de coolhoffs stege Wouter Aert Danijels; welcken acker lants Corstiaen sone Herman Thonis Spierincx als man van Henricxken Gerart Adriaens vande Coeveringe aende vors Thomas de Jeger hadde opgedraghen (schepenbrief Berlicum d.d. 12.2.1646); vercocht aen Adriaen Gerart Coppen. Belast met een pacht van een mauwer roggen in eenen meerderen pacht van een mudde roggen jaerlijcx aende geinteresseerden van dijen. Testes scabini Matthijs Adriaens van Herethom ende Aert Claess van Swaenbergen hac 19.3.1650. Datering: 19.3.1650. Plaats: Berlicum. Toegangsnummer: 5120, Inventarisnummer: 57, Pagina: 55v.

Waarschijnlijk is daar vrij gemakkelijk nog wel meer te vinden.
Belem zei op 7 april 2021 om 18:40
Beste Gérard,

Super ! Ik had er nooit aan gedacht in dit archief te zoeken.
Maar dat ga ik nu doen.
Mocht ik ergens mee vastlopen o.i.d dan meld ik me weer hier.

En ook bedankt voor de akte hierboven.

Verdere tips van forumdeelnemers m.b.t. Anthonius en de trouwinschrijving van de ouders van Lucas (Anthonius en Joanna) blijven welkom.

Vriendelijke groeten,

Belem
Belem zei op 7 april 2021 om 19:17
Binnen: https://zoeken.erfgoedshertogenbosch.nl/zoeken.php

met de zoekopdracht

Naam: ant*
Periode: 01-01-1650 / 01-01-1662

Krijg ik geen trouwinschrijving in of buiten 's-Hertogenbosch.

Iemand anders wel ?

Vriendelijke groeten,

Belem
Belem zei op 7 april 2021 om 19:19
Ook niet via

Naam: spier*
Periode: 01-01-1650 / 01-01-1662

en

Naam: spiri*
Periode: 01-01-1650 / 01-01-1662

Vriendelijke groeten,

Belem
Norah zei op 7 april 2021 om 19:53
Huwelijksinschrijvingen staan niet in deze index, pas vanaf het begin van de burgerlijke stand. Je moet er ook rekening mee houden dat er vroeger soms slechts met patroniemen gewerkt werd.

Verder invullen b.v. spi* ant*
Belem zei op 7 april 2021 om 20:02
Beste Norah,

Bedankt voor deze info.

Indien men in die tijd kerkelijk trouwde in Den Bosch (want ik vermoed dat ze wel kerkelijk getrouwd zijn) , waar bevinden die gegevens zich dan ?
In het BHIC ?

Vriendelijke groeten,

Belem
Gérard Derks zei op 7 april 2021 om 22:03
Er staan intussen al wel enkele Bossche huwelijken in de in deze index maar dat is nog maar een fractie.

Er zit helaas niets anders op dan zelf te bladeren door de scans van de DTB raadpleegbaar via FamilySearch. Hier is een overzicht met links: http://genver.nl/nb/dtb0796.htm
Je hebt wel een account nodig maar dat kan gratis aangemaakt worden.

Het is echter een tijdrovende aangelegenheid, het zoeken / raadplegen van de juiste scans is niet erg gebruiksvriendelijk. Voor katholieke huwelijken waarbij personen uit Rosmalen of Berlicum zijn betrokken raad ik aan eerst te kijken bij de Statie Sint Jacob.
Belem zei op 7 april 2021 om 22:55
Beste Gérard,

Veel dank weer, ook voor de tip w.b. de Statie Sint Jacob !

Ik heb me recent bij FamilySearch geregistreerd. Dus ik ga daar maar eens bladeren.

De Trouwen in Berlicum (hier in het BHIC) heb ik al eens teruggebladerd vanaf 1662, vooralsnog zonder resultaat - althans, niet leesbaar. Maar ik kan iets over het hoofd hebben gezien.

Wel kwam ik gisteren dit tegen in de zoekmachine van het BHIC:

26-4-1659 Berlicum
Theunis Corsten & Jenneken Jacob

Qua jaar en namen zou het mogelijk kunnen zijn.
Maar dit is een Nederduits Gereformeerd huwelijk. En ik vraag me af of het in die tijd gebeurde/kon om uit een RK familie komend, Gereformeerd te trouwen en je kinderen weer RK te dopen ?

Eén van de getuigen is Seger Ariens. Dit zou (gezien andere registraties bij het BHIC) Seger Ariens van de Coeveringhe kunnen zijn. Indien zo, zijn vader is de broer van Henrica Gerardi van de Coeveringhe.

Vriendelijke groeten,

Belem
Egbert zei op 8 april 2021 om 00:48
Een wettig huwlijk kon na 1648 alleen gesloten worden voor de schepenen of voor de Nederduits Gereformeerde Gemeente. Dat gold ook voor katholieken. Zij trouwden voor hun geloof dan ook nog voor de pastoor.
Belem zei op 8 april 2021 om 02:02
Beste Egbert,

Aha, dat wist ik nog niet.
Dus als katholiek trouwde je dan alleen voor de schepenen en evt. ook nog voor de pastoor ?
Of trouwden er ook wel eens katholieken voor de Nederduits Gereformeerde Gemeente ?

En is deze regel afgeschaft bij de invoering van de Burgerlijke Stand of al eerder ?

Vriendelijke groeten,

Belem
Belem zei op 8 april 2021 om 15:23
Beste Egbert,

Nieuwsgierig n.a.v. je info over schepenen-, Nederduits Gereformeerde en RK huwelijken heb ik net geGoogeled op : "schepenen" + huwelijk + bhic om te zien of daar nog meer over te vinden is.
Ik kreeg ook diverse resultaten met reacties van de afgelopen jaren hier op het Forum - o.a. ook van jou - die daar verder uitleg over gegeven. Heel nuttig !
Veel dank voor je aanwijzing hierover !

Op advies van Gérard heb ik gisteravond trouwregistraties (scans op FamilySearch) van de St. Jacob, St. Catharina en St. Jan in Den Bosch in de periode 1650-1662 doorgenomen. Vanaf 1650 (beetje ruime startdatum, maar enfin) er van uitgaande dat de hierboven gevonden doop van Anthonis in 1637 in Den Bosch inderdaad de vader van Lucas is.
Er is daar 1 twijfelregistratie waarvoor ik voor de leesbaarheid en dus het juist begrip de hulp op "Wat staat daer" zal moeten inroepen.
Afgezien daarvan ben ik in die boeken na een eerste blik niet iets tegengekomen wat op een huwelijk van Anthonis/ius Christiani & Joanna lijkt. Maar ik ga het nogmaals doornemen voor de zekerheid. En ook de trouwregistraties in Berlicum hier bij het BHIC voor dezelfde periode.

Vooralsnog is dan de hier eerder genoemde de Nederduits Gereformeerde registratie in het BHIC:

26-4-1659 Berlicum
Theunis Corsten & Jenneken Jacob

https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/deeds/5dbec1e3-1c65-f742-8792-a469fdf50fcc?person=9a1c990a-4648-11e3-a747-d206bceb4d38

een zeer aannemelijke want klaarblijkelijk ook mogelijke optie. Mede gezien de aanwezige getuige Seger Ariens - indien hij inderdaad is wie ik denk dat hij is.

Het is echt GSI (Genealogy Scene Investigation); een enorme puzzel incl. 'circumstancial evidence', soms frustrerend, teleurstellend, maar ook spannend, verrassend en erg leuk en leerzaam !

Vriendelijke groeten,

Belem
Belem zei op 8 april 2021 om 15:38
Nog even terugkomend op het Nederduits Gereformeerde huwelijk, want er staat bij:

>>> Bruidegom geassisteert met Seger Ariens welcke getuijcht de wille wesen van Jacob Jan Hendricks sijn vooght en nu toekomende schoonvader. <<<

Deze Theunis Corsten had klaarblijkelijk een voogd, betekent dit dat zijn vader al was overleden ? Of kreeg je die ook al bij leven van (een van) de ouders ?

Vriendelijke groeten,

Belem
Egbert zei op 8 april 2021 om 18:10
De vader was ook voogd over zijn kinderen. Ik ga ervan uit dat de vader al was overleden. Blijkbaar was zijn aanstaande schoonvader hem als voogd toegevoegd. Zo zal hij ook Jenneken hebben ontmoet.
Vaak krijgen kinderen voogden uit de familie toegewezen, een van vaderszijde en een van moederszijde. Dat zal hier niet het geval zijn geweest omdat hij dan te nauw familie was van zijn vrouw.

Zijn er geen voogdijaanstellingen of voogdijrekeningen bewaard gebleven in het archief van Berlicum?
Belem zei op 8 april 2021 om 19:52
Beste Egbert,

Ik heb nog niet serieus naar een overlijdingsregistratie van vader Christiaen gezocht.
Voogdijaanstellingen of voogdijrekeningen: die zou ik neem ik aan onder de Notaris en Schepen akten moeten kunnen vinden ?
In dat archief heb ik wel al onder: spier* en spiri* gezocht en heb toen niets zien passeren maar ik kan nogmaals een poging wagen.
Verder heb ik ook al even in de zoekmachine van het BHIC en via Google gezocht op " Jacob Jan Hendricks" maar nog niet zo gauw een aanknopingspunt gevonden over wat de connectie van deze man met de familie is.

Vriendelijke groeten,

Belem
Egbert zei op 8 april 2021 om 22:12
In het archief van de schepenbank Berlicum vind je onder de rubriek boedel en weeszaken:
Benoeming voogden
Toezicht op minderjarigen

Deze rubrieken zijn op naam ontsloten. Ik zie daar geen Theunis Corsten bijzitten.

In sommige plaatsten vind je eedsafleggingen van voogden ook in de resolutieboeken van het dorpsbestuur. Ook die vind ik niet in de inventaris van Berlicum.


Ik heb in het archief van de schepenbank Berlicum gezocht op "corst*" en krijg dan onderstaande resultaten:

D027 Dader: Peter Jan Wouters
Slachtoffer: Corstien Goossens, huisvrouw van Leendert Jan Theunissen
Betreft: mishandeling, 1665

D319 Dader: Aelbert van Vreede, soldaat
Slachtoffer: Jan Corstiaen Jacobs van Gogh
Betreft: doodslag, 1729

D171 Basilius Corsten contra Goijard Claassen, 1565

D070 IJken, dochter van Corstiaen Janssen contra Engelien, huisvrouw van Peter Alarts, 1566

D953 Jan Pennincx contra Corstiaen Spieringcx en Henrick Spierincx, 1585

D159 Willem Mathijs Roovers contra Henrick Corstiaens van der A en Marij zijn huisvrouw, weduwe van Lambert Henricx, 1593

D036 Niclaes van Delft contra Gerardt Janssen van Gerwen in naam van Corstiaen Henrick Spierincx en Jan Thomasse, 1594 i

D013 Henrick Corstiaens van der A contra Jan Janssen Pennincx, 1598

D060 Anna van Wijck contra Henrick Corstiaen Henrick Spirincx, 1601 i

D205 Merijcken Thijs Corsten contra Jan Peeter Aelberts, 1608

D039 Willem Mathijssen, gemachtigd door Jan Peter Aelbers, contra Meriken, weduwe van Matijs Corsten, 1610

D204 Pieter van Eeuwijck, drossaard, contra Claes Corsten, 1663

D606 Akte van schuldbekentenis door Lambert Dirck Lamberts van Socgel aan Corst Gerits Gloudemans, 1687

D526 Laurens Hendricx van Erp en Mechteld Claessen, dochter van Claes Corsten en Jenneke Gijsberts, 1655

D564 Mechteld Jan Corstiaen Spierincx, weduwe van Jan Mattijs Rovers, 1689

D936 Hendrick Peters van Gestel en Corstiaen Peters van Gestel, 1743

D922 Johanna Adriaen van Tongeren, weduwe van Antonie Corstiaen Godschalx, 1757

D432 Meriken Jacob Corsten, weduwe van Ariaen Janssen en Henrick Everts, bruid en Jan Thonis Thonissen, 1594

D777 Voogden: Willem Joosten Brock en Corstiaen Aelberts
Kinderen van: Pauwel Hendrix Mulder en Jenneke Aelberts, 1663-1668

D792 Voogd: Arien Peter Ariens
Kinderen van: Corst Lambers en Eijken Frents Goort, 1671

D795 Voogden: Corstiaen Aelberts alias Hertogh en Joost Willems Brock
Kinderen van: Pauwels Hendrick Mulder en Jenneke Aelberts, 1677

D785 Voogden: Hendrick Hermens van Vucht en Hendrick Driessen van Runt
Kind van: Corst Wouters en Claesken Janssen, 1687

D823 Voogden: Hendrick Hermens van Vucht en Hendrick Driessen van Runt
Kind van: Corst Wouters en Claesken Janssen, 1691
Peter van de Laar zei op 8 april 2021 om 22:35
In "Berlicum, zwerftocht door het verleden" (deel 1) door W. v.d.Heijden [1982], is een pagina uit het overlijdensregister van Berlicum opgenomen. In 1641 op 21 mei overlijdt ene Johannes Christianus Spierincx van de Nuenveldse Hoeve in het Woud (vertaling vanuit het Latijn door auteur).
Belem zei op 8 april 2021 om 23:21
Beste Egbert,

Goh, wat een lijst ! Dank voor al dat werk !

Ik probeer het net ook even op te zoeken, om nog onder een andere naam te kijken, maar loop vast:

1) Dit archief: http://www.bhic.nl/onderzoeken/notaris-schepen-en-andere-akten

2) Optie: Schepenbanken

3) Plaats: Berlicum

4) Soort akte: ... Voogdij ?

De door jou genoemde: rubriek boedel en weeszaken:

Benoeming voogden
Toezicht op minderjarigen

zie ik niet staan.

Neem ik ergens een verkeerde afslag ?

Vriendelijke groeten,

Belem
Belem zei op 8 april 2021 om 23:25
Beste Peter,

Hartelijk dank voor deze titel die ik nog niet kende en de informatie.
Deze Johannes Christianus Spierincx is echter een andere persoon.

De klaarblijkelijk jong overleden vader in kwestie is Christianus Hermans/Hermanni/Hermanssen Spierincx. Ook wel eens Corstiaen genoemd.

Vriendelijke groeten,

Belem
Belem zei op 9 april 2021 om 19:32
Beste Egbert,

Vandaag heb ik bij de Notaris en Schepenakten gezocht naar de naam Jacob Jan Hendriks.
Om te beginnen door eerst op de naam Jacob te zoeken binnen been bepaalde tijdsperiode.

Daarbij kwam ik de volgende stukken tegen waaruit blijkt dat het hier gaat om Jacob Jan Hendricx Glaudimans/Glaudemans uit Berlicum, zoon van Jan Henricxen Glaudimans.

4-4-1637:

https://proxy.archieven.nl/235/77F70C4C1FF8497998592A5DB2CA75B1

Hierin komt ook al de naam Anthonis sone Corstiaen Willem Gijben voor.

Dit stuk is duidelijker 26-11-1641:

http://www.bhic.nl/integrated?mivast=235&mizig=701&miadt=235&miaet=54&micode=5120.56&minr=13247424&miview=ldt

Willem sone Willem Gijsberts ende Jacob Jan Hendricx als momboren over Tonis sone Corstiaen Willem Gijsbertss verwect bij Grijetken Jan Hendrick Glauwmans sijne huijsvrouwe

Dus de Theunis Corsten van de trouwregistratie van 26-4-1659 (zie hierboven) heet Gijsberts en trouwt met Jenneken Jacob Jan Henricxen Glaudimans.

Mede gezien dit en het feit dat de eerste akte van 4-4-1637 is en zoon Anthonis van Christianus Hermanni Spierincx geboren is op 4-6-1637 is duidelijk dat het hier om 2 verschillende personen gaat.

Dus deze trouwregistratie vervalt:

26-4-1659 Berlicum
Theunis Corsten & Jenneken Jacob

en ik ga verder op zoek naar een trouwregistratie van Anthonis Christiani Spierincx met Joanna.

Vriendelijke groeten,

Belem
Egbert zei op 9 april 2021 om 20:07
Soms moet je met een omweg zoeken om het juiste te vinden. Jammer dat het niet de gezochte personen zijn. Ook door zaken te kunnen uitsluiten kun je mogelijk verder komen.
Belem zei op 9 april 2021 om 23:06
Beste Egbert,

Inderdaad ! Daarom besloot ik op die Jacob Jan Hendriks te gaan zoeken.

Via omwegen heb ik al eerder puzzelstukjes elders in de stamboom kunnen samenvoegen.

Gestaag verder.

Vriendelijke groeten,

Belem
Peter van de Laar zei op 10 april 2021 om 13:35
Aangezien in onderstaande akte wordt gesproken van 'hun neef', ga ik ervan uit dat het hier gaat om Anthonis, zoon van Margareta Glaudemans. Het is dus op zijn minst twijfelachtig of hij wel diegene is die in 1659 trouwt met Jenneke. Is de notitie die is gemaakt bij de trouwinschrijving misschien een vergissing?
24-2-1643
Erffdeijlinge vande goederen Thonis Corstiaens tusschen de kijnderen Jan Henricxss.
Gerart, Hendrick ende Jacob gebroederen sonen wijlen Jan Henricxss Glavimans hebben aengegaen een accordt in plaetse van erffdeijlinge van zeeckere parceelen lants hen aengecomen nae de doot van Anthonis Corstiaens hunnen neffve.
(1) Gerart Jan Henricxss is te deel gvallen: eenen mergen hoijlants wesende de hellicht in een campken van 2 merghen onder Empel inde hoeven, belendingen: Everart Somers; eenen camp genoempt den croeckcamp; Bartholomeus Loeff; eenen camp genoempt strijpencamp.
(2) Henrick Jan Hendricxss is te deel gevallen: eenen acker tuellants groot ontrent 3 lopense in Berlicum inde Hasselt, belendingen: Gerart Jan Hendricx; Gerlinck Hendricx cum suis; Jan Thonis Hendricx; de Wamberchsche stege.
(3) Jacob Jan Henricxss is te deel gevallen: eenen streep tuellatns groot ontrent een sesterse lants in Berlicum inde hasselt, belendingen: Gerart Jan Hendricx; Jan Hendricx den blauwverwer.
Actum coram scabinis ut supra (Actum coram Wouter Aertss ende Jan Goijarts hac 24-4-1643).
{Schepenprotocol Berlicum; invnr. 56, fol. 87r/73r-87v/73v

Verder blijkt uit onderstaande akte dat Petronella eerder was getrouwd met een andere Luijcas:
28-9-1731
Aktenr. 8 Luijcas Teunis Spierincx, ziek te bed liggend, en Petronella Hendricx in eerste huwelijk gehad hebbend Luijcas Martens van den Heuvel, echtelieden wonende te Berlicum. Zij legateren aan Luijcas, hun tegenwoordig oudste zoon al het bakgereedschap tot de bakkerij gehorend met zes korenzakken vanwege zijn getrouwe diensten, alsook al het bouwgereedschap en al hetgeen tot de boerderij behoort, waarvoor hij zijn moeder 50 Carolusgulden geeft. Zij lieten inventaris opmaken van hetgeen Luijcas Martens van den Heuvel en Petronella Hendricx hadden, ten behoeve van Hendrik, Jenneke en Maria, alle drie kinderen van Luijcas van den Heuvel, beschreven door notaris Willem Mans te Den Dungen 25-9-1715, wijl ze tevens ieder 150 gulden zullen genieten. Benoemen tot universele erfgenamen hun drie zoons, met namen Luijcas, Hendrik en Peter. {Schepenprotocol Berlicum; invnr. 159, fol. 21-23}
Belem zei op 10 april 2021 om 13:49
Beste Peter,

Dank je wel voor de informatie !

Dat Theunis/Anthonis een neef is van Margaretha Glaudemans is zeer waarschijnlijk. In ieder geval blijkt uit de stukken die ik tegenkwam dat voogd Jacob Jan Hendricx ook een Glaudemans is. Dat is in lijn met wat Egbert opmerkte dat kindereen vaak/meestal een familielid als voogd toegewezen kregen.
Hoe dan ook is deze Anthonis niet de man die ik zoek.

Wat betreft Petronella: ik ben de info dat ze eerder getrouwd is geweest ook tegengekomen.
Ook hun zoon Lucas/Luijcas trouwt met een weduwe.
Begrijpelijk in die tijd (en in veel delen van de wereld tot op de dag van vandaag): het is onderdeel van het sociale vangnet.

Een tweede speurtocht gisteren in de trouwinschrijvingen van de St. Jan in Den Bosch in de periode 1656-1662 heeft daar geen trouwinschrijving van Anthonis Christiani/us en Joanna opgeleverd.
Ik ga vandaag nogmaals ook de inschrijvingen bij de St. Jacob en St. Catharina door, als ook die van Berlicum (Abdij van Berne).

Vriendelijke groeten,

Belem
Belem zei op 10 april 2021 om 13:55
Correctie, ik las het verkeerd: je twijfelt of Anthonis een neef is, en niet een zoon van Margaretha Glaudemans.
Uit de stukken die ik hierboven (zie de links) krijg ik die indruk niet direct. Maar wel zoals genoemd dat Jacob Jan Henricx Glaudemans de voogd van van Anthonis is. Het klopt ook met de namen. Kind: Anthonis, vader Corstiaen -> Theunis Corsten, en zijn vrouw als Jenneken (in het Nederlands in de Nederduits Gerformeerde Kerk). RK zou hij ingeschreven zijn als Anthonis Corstianus/Christianus/Christiani en zijn vrouw als Joanna/Johanna Jacobi.

Vriendelijke groeten,

Belem
Gérard Derks zei op 10 april 2021 om 15:13
De Antonius Corstens, zoon van Corstiaen Willem Gijsberts / Gijben en Margaretha Jan Hendrikszdr Glavimans / Glauwmans werd geboren te Berlicum en gedoopt te 's-Hertogenbosch (RK-St Jan) 7.3.1621 en overleed (plotseling) te Berlicum op 21.3.1643 (ingeschreven als Anthonius Christiani). Hij is dus zeker NIET de bruidegom van 1659.

En daarmee is de kans m.i. heel groot dat die bruidegom van 1659 wel degelijk Antonius Corstiaens Spierincx betreft! Het feit dat Seger Ariens hem assisteerde wijst immers ook in die richting zoals eerder terecht werd geconstateerd.

Dat zijn bruid Jenneke een dochter was van een Jacob Jan Hendricks die eerder de voogd was van Antonius Corstiaens Spierincx lijkt mij niet per se een beletsel in de bewijsvoering.
Ten eerste zijn voogden vaak - maar lang niet altijd - familieleden; we hebben nog nergens zien staan dat voogd Jacob Jan Hendricks een familielid was. Ook hoeft hij niet per se dezelfde te zijn als Jacob Jan Hendricks Glavimans al is die kans natuurlijk wel aanwezig. En Jacob kan eventueel ook een aangetrouwd familielid zijn geweest. Een eventuele echtgenote van Jacob Jan Hendricks Glavimans is mij echter (nog) niet bekend. Ik heb ook (nog) geen kinderen van hem gevonden. Ik stam af van zijn zuster Anneken (gehuwd met Gerardus Hendriks Hoos / Hoze uit Rosmalen).

Antonius Corstiaen Spierincx is mogelijk dezelfde als de Thonis Corsten begraven te Rosmalen 31.5.1676:
NT000476647; Datum 31/5/1676; Begraven Rosmalen (Parochie/kerk Sint-Lambertus), Archiefnummer 508, inventarisnummer DTB Rosmalen-6: Begravene: Antonis Corsten. Opmerking: Zijn vrouw en enige kinderen leven nog. [Zie website stadsarchief]
Belem zei op 10 april 2021 om 17:05
Beste Gérard,

Goh, hartelijk dank voor al deze informatie !
Je hebt inderdaad een punt wat betreft de bewijsvoering.
Het werpt weer een compleet ander en nieuw licht op deze personen.

In eerste instantie zoekend naar Jacob Jan Hendricks kwam ik ook nog info tegen die doet denken of hij gezien zijn naam en patroniem misschien gerelateerd is aan Jacob Jan Hendriks Spierings.

https://www.genealogieonline.nl/en/genealogisch-web-rijken/I21434.php

Bewijs daarvoor heb ik nog niet kunnen vinden.

Dit is overigens een andere Spierings/cx-tak, waardoor Anthonius Corstiaen Spierincx en Joanna/Jenneke niet direct verwant zouden zijn (geen dispensatie noodzakelijk).

De trouwgetuige Seger Ariens (volgens mij van de Coeveringhe) blijft voor mij ook nog een interessante aanwijzing.

De info over de begrafenis in Rosmalen sluit wel aan op eerdere gegevens bij doopinschrijvingen dat de familie woonachtig was in Rosmalen.

De speurtocht gaat verder !

Vriendelijke groeten,

Belem
Peter van de Laar zei op 10 april 2021 om 18:22
>>> Bruidegom geassisteert met Seger Ariens welcke getuijcht de wille wesen van Jacob Jan Hendricks sijn vooght en nu toekomende schoonvader. <<<

Dit moet nu wel nog verklaard worden...
Belem zei op 10 april 2021 om 18:52
Info over Seger Ariens en tante Henrica Gerardi/Henricxken Gerart Adriaens die trouwt met Christianus Hermannus Spierinx:

https://gw.geneanet.org/jvbsh?lang=nl&pz=aloysius+johannes&nz=van+beurden&i=13401

In het BHIC:

Getuige bij het huwelijk van broer Gerrit en neef Anthonius/is (dat laatste vooralsnog onder voorbehoud) en eigen huwelijk

https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/persons?ss=%7B%22q%22:%22seger%20ariens%22%7D&sort=%7B%22order_i_datum%22:%22asc%22%7D

Vermoedelijk gaat verdere info over Jacob Jan Hendricks/Hendricx de doorslag geven.

Vriendelijke groeten,

Belem
Belem zei op 11 april 2021 om 01:32
Beste Gérard,

Vanmiddag kwam ik dit tegen:

https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/deeds/8df6a605-56b5-8e61-d79e-b440e2bb1138?person=a6f6e51a-464b-11e3-a747-d206bceb4d38

Deze Jacob Jan Hendricx zou zomaar eens de voogd en schoonvader kunnen zijn.

Verder zoeken op zijn naam levert nog geen achternaam op.

Wel dit:

Cornelis Peters de LAET en Anneke dochter van Jacob Jan HENDRICX, eerder weduwe van Cornelis Hendricx van TILBURGH, te 's-Hertogenbosch
De testatrice is ziek
18.04.1682 | N 2760 | f 86

Cornelis Peter de LAET, laatst weduwnaar van Anneke dochter van Jacob Jan HENRICX en Jenneke JANS, te 's-Hertogenbosch
De testateur is ziek
08.08.1693 | N 2763 | f 104

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:UL7qZSd52V8J:oudzijtaart.nl/Reconstructie%2520van%2520Veghel/Downloads/Notarissen%2520Veghel%25207701-007.doc+&cd=2&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

Maar betwijfel of dit qua jaartal - resp. 1682, 1693 - realistisch is.

Lees trouwens net in de andere thread dat je ook van de Coevering-wortels hebt !

Vriendelijke groeten,

Belem
Belem zei op 11 april 2021 om 14:34
Beste Gérard, en anderen,

Na bovenstaande zoektocht naar wie Jacob Jan Hendricx/Henricx precies is, waarbij ik o.a. een overlijdensregistratie op die naam in Rosmalen vond:

https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/deeds/8df6a605-56b5-8e61-d79e-b440e2bb1138?person=a6f6e51a-464b-11e3-a747-d206bceb4d38

(Enige kinderen leven nog.)

en ik ook gekeken heb naar o.a. Jacobus Joannis/Joannes Henrici - dacht ik opeens: maar als Anthonis/ius/Theunis inderdaad een voogd heeft, wanneer is zijn vader dan overleden, er van uitgaande dat dit Christianus Hermanni is ?

Bij het BHIC vond ik deze overlijdensregistratie van 15-6-1676:

https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/deeds/e04bc518-9ddb-76c8-d8ef-1ae7693f1862?person=f6698b00-4648-11e3-a747-d206bceb4d38

Het kan m.i. niemand anders dan Christianus Hermanni/etc. Spierincx zijn.

Maar overleden in 1676 betekent dat hij nog leefde toen Theunis Corsten & Jenneken trouwden in 1659. Wat hen in dat geval uitsluit als zijn zoon en schoondochter.

Wat de goede man in Bakel en Milheeze deed in juni 1676 ? Niet in de buurt van waar hij volgens mij woonde (Berlicum) en waar Anthonis woonde (Rosmalen rond 1673). Misschien een rustig huisje op het platteland gezocht of onderweg naar ergens plots overleden ? Enfin, dit blijft voor eeuwig onbeantwoord.

Maar de speurtocht naar de trouwregistratie van Anthonis en Joanna moet/gaat dus verder.

Vriendelijke groeten,

Belem
Gérard Derks zei op 11 april 2021 om 14:46
Mijns inziens is er geen enkele reden / aanwijzing om aan te nemen dat de in 1676 in Bakel en Millheeze overleden Christianus Hermanni de gezochte Spierincx is.

Integendeel: Corstiaen Herman Spirincx was in 1659 wel degelijk NIET meer in leven, zoals ook blijkt uit het Bosch Protocol, Inventarisnummer 1614, Folionummer 297 Verso, Datum 14.7.1659 waar sprake is van de volgende vermelding: "Anthonis sone wijlen Corstiaen Herman Spirincx wonende tot Berlekom" (in de index op het BP: Antonij Spierinx 2-10-0 jaerlijks onderpanden tot Rosmalen)
Belem zei op 11 april 2021 om 15:45
Beste Gérard,

Aha, die was ik nog niet tegengekomen. Hier schiet mijn genealogie-ervaring duidelijk tekort !

OK, dit is weer een volledig nieuwe wending ! Opnieuw enorm bedankt !

Maar ja, dan vraag ik me ook weer af - maar dit wordt dan wel een duidelijk zijpad - wie die Christianus Hermanni van 1676 dan is ?
En waar is de overlijdensregistratie van de man in kwestie ?

Echter, de focus is dus weer op Theunis Corsten en Jenneken :-)
En vooral: wie is nu Jacob Jan Hendricx/Henricx ???

Naast de overlijdensregistratie van een Jacob Jan Hendricx/Henricx in Rosmalen (zie hierboven),

kwam ik nog enkele Jacob Jan Hendricx/Henricx-en tegen:

1) een Jacobus Jan Henrici & Petronella Laurentij Roeffen die op 16-7-1639 trouwen in Berlicum:

https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/deeds/978cc58f-dfce-303d-1478-984d06db1987?person=8cc9fc66-4648-11e3-a747-d206bceb4d38

https://www.genealogieonline.nl/stamboom-smulders/P3126.php

maar hun Joanna wordt gezien deze info te laat geboren om op 1659 met Theunis te kunnen trouwen.

2) een Jacobus Joannis Henrici & Gertrudis/Gerarda

Die vanaf 1639 enkele kinderen krijgen waarbij vooralsnog geen Joanna vermeld staat:

https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/deeds/c60d1e6c-c695-d699-05ce-e31ad442cc25?person=1a5072c0-463c-11e3-a747-d206bceb4d38

https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/deeds/c0ee3cd4-14df-933e-3a22-bcf757d9f83a?person=198590d2-463c-11e3-a747-d206bceb4d38

https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/deeds/e1d68c7d-3234-6114-6cc3-8bfb3554b8c3?person=168f4684-463c-11e3-a747-d206bceb4d38

https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/deeds/e319bffc-3f7e-b718-f90b-abb7fb488af0?person=1f8fa18e-463c-11e3-a747-d206bceb4d38

Verder nog hier in resp. 1682 en 1693 een Jacob Jan Hendricx/Henricx en een Jenneke Jans m.b.t. een dochter Anneke:

http://www.bossche-encyclopedie.nl/bronnen/testamenten/1580-1700.1.htm

En in 1718 vermoedelijk dezelfde Jacob Jan Hendricx/Henricx en een Jenneke Jans, nu vermeld als Jenneken Jan Huibers:

Maar gezien de tijdsperiode, eind 17e/begin 18e eeuw vraag ik me af of dit dezelfde Jacob Jan Hendricx/Henricx zou kunnen zijn als de voogd annex schoonvader.

Vriendelijke groeten,

Belem
Belem zei op 11 april 2021 om 17:06
>>> Bosch Protocol, Inventarisnummer 1614, Folionummer 297 Verso, Datum 14.7.1659 <<<
het was even zoeken, maar ik heb 't gevonden (vind de zoekfunctie daar niet echt gebruiksvriendelijk, had het zonder de aanwijzingen wellicht niet gevonden).

Vriendelijke groeten,

Belem
Peter van de Laar zei op 12 april 2021 om 02:23
Jacob, voogd van Antonis en vader van Jenneke is een kleinzoon van Henrick Jan Peter Glavimans, die was getrouwd met Anneken Evert Geritss van de Coeveringe, die dan familie zal zijn van de grootmoeder van Antonis’ moeder Henrica Gerardus van de Coeveringhe
Belem zei op 12 april 2021 om 13:50
Beste Peter,

Hartelijk dank voor deze informatie !

Kan je aangeven waar je dit gevonden hebt (links bij voorkeur), want ik heb ook al wat gezocht op de combinatie Jacob Jan Hendricx/Henricx/Hendricks met Glaudemans/Glavimans, maar nog niets gevonden.
Ook niet in stambomen elders online die een aanknopingspunt zouden kunnen bieden (na verificatie natuurlijk). Maar ik ben nog niet zo ingevoerd in genealogisch onderzoek noch bekend met alle mogelijk bronnen.

N.a.v. wat Gérard Derks schreef op 10 april (15.13u):

>>> Ook hoeft hij niet per se dezelfde te zijn als Jacob Jan Hendricks Glavimans al is die kans natuurlijk wel aanwezig. En Jacob kan eventueel ook een aangetrouwd familielid zijn geweest. Een eventuele echtgenote van Jacob Jan Hendricks Glavimans is mij echter (nog) niet bekend. Ik heb ook (nog) geen kinderen van hem gevonden. Ik stam af van zijn zuster Anneken (gehuwd met Gerardus Hendriks Hoos / Hoze uit Rosmalen) <<<

Er zijn zo te zien meerdere Jacob Jan Hendricx-en in die tijd en in die omgeving.

Zeker met “Henrick Jan Peter Glavimans, die was getrouwd met Anneken Evert Geritss van de Coeveringe” is het zeer aannemelijk dat deze Jacob Jan Hendricx/etc. de man is. Ook door de Coeveringe band.

Maar volgens de trouwakte van Theunis Corsten & Jenneke is Jenneke zijn dochter. En bevestiging daarvan is tot nu toe nog niet boven water.

Gérard, zie jij een aanknopingspunt c.q. bevestiging aan de hand van jouw informatie ?

Vriendelijke groeten,

Belem
Belem zei op 13 april 2021 om 01:37
Beste Peter, beste Gérard,

Vandaag heb ik gezocht naar Henrick Jan Peter Glavimans maar nog niets kunnen vinden. Wel wat over Anneken/Anna Evert/Everaerts/Everardi Gerritss/Gerardi van de Coevering/he/e.
Ook nog geen gegevens over hun kind(eren) en kleinkind Jacob Jan Hendricx.

Wellicht voor jullie al een open deur:

Haar vader Everardus Gerardi van de Coeveringhe/etc. x Deliken Andries(en) Weygergancx

Ook genoemd Everaert Gerit Rutten van de Coeveringh

https://www.geni.com/people/Everaert-van-de-Coeveringh/6000000125875613103

Henrica Gerardi/Henricxken Gerart Adriaens van de Coevering/he/e

Zus van Adriaen Gerarts (vader van Seger Ariens)

Voourouders:

Gerardus Adrianus/Gerart Adriaens Rutten/Ruth van de(r) Coevering(e) x Beatrix/Baetken Adrianus Seger/Adriaen Zegers

Adrianus Rutger Gerardus/Gerits van de Coevering/h x Ida/Iken Peter/Petrus Co(o)len

Rutger Gerits van de Coeveringh == de broer van Everaert !

Gerit Rutten van de Coeveringh

https://www.genealogie-van-zon.nl/Stamouders.php?ID=40172

Blijf benieuw naar de link tussen Henrick Jan Peter Glavimans, Jacob Jan Hendricx en Jenneken.

Vriendelijke groeten,

Belem
Belem zei op 13 april 2021 om 23:31
Beste Peter, beste Gérard,

Vandaag heb ik weer in de Nortaris- en Schepen akten en in het stadsarchief van Den Bosch gezocht naar aanknopingspunten m.b.t. Jacob Jan Henricx Glavimans en een dochter Jenneken.
Vooralsnog zonder resultaat maar ik sluit niet uit dat ik wat over het hoofd heb gezien of niet goed genoeg heb gezocht.
Tevens a.h.v. concrete namen rondgekeken op diverse genealogie websites en geGoogeled. Eveneens geen resultaat.

Ik vat de berichten boven met betrekking hiertoe even samen:

>>> Belem zei op 8 april 2021 om 15:23/15:38

26-4-1659 Berlicum
Theunis Corsten & Jenneken Jacob

Bruidegom geassisteert met Seger Ariens welcke getuijcht de wille wesen van Jacob Jan Hendricks sijn vooght en nu toekomende schoonvader.

(Seger Ariens = Seger Ariens van de Coeveringhe, neef van Henrica Gerardi/Henricxken Gerart Adriaens van de Coeveringh en moeder van Anthonis Christianus Spierincx)


>>> Peter van de Laar zei op 10 april 2021 om 13:35

24-2-1643

Erffdeijlinge vande goederen Thonis Corstiaens tusschen de kijnderen Jan Henricxss.
Gerart, Hendrick ende Jacob gebroederen sonen wijlen Jan Henricxss Glavimans hebben aengegaen een accordt in plaetse van erffdeijlinge van zeeckere parceelen lants hen aengecomen nae de doot van Anthonis Corstiaens hunnen neffve.

{Schepenprotocol Berlicum; invnr. 56, fol. 87r/73r-87v/73v


>>> Gérard Derks zei op 10 april 2021 om 15:13

De Antonius Corstens, zoon van Corstiaen Willem Gijsberts / Gijben en Margaretha Jan Hendrikszdr Glavimans / Glauwmans werd geboren te Berlicum en gedoopt te 's-Hertogenbosch (RK-St Jan) 7.3.1621 en overleed (plotseling) te Berlicum op 21.3.1643 (ingeschreven als Anthonius Christiani). Hij is dus zeker NIET de bruidegom van 1659.

En daarmee is de kans m.i. heel groot dat die bruidegom van 1659 wel degelijk Antonius Corstiaens Spierincx betreft! Het feit dat Seger Ariens hem assisteerde wijst immers ook in die richting zoals eerder terecht werd geconstateerd.


>>> Peter van de Laar zei op 12 april 2021 om 02:23

Jacob, voogd van Antonis en vader van Jenneke is een kleinzoon van Henrick Jan Peter Glavimans, die was getrouwd met Anneken Evert Geritss van de Coeveringe, die dan familie zal zijn van de grootmoeder van Antonis’ moeder Henrica Gerardus van de Coeveringhe


>>> Belem zei op 13 april 2021 om 01:37/23.30

Gerit Rutten van de Coeveringh (1490 Berlicum)


Rutger Gerits van de Coeveringh ------------------- Everaert Gerit Rutten van de Coeveringhe
x x
? Deliken Andries(en) Weygergancx

↑ ↑
Adrianus Rutger Gerits van de Coevering/h Anneke Everaerts Gerritss van de Coeveringh
x x
Ida/Iken Peter/Petrus Co(o)len Henrick Jan Peter Glavimans

↑ ↑
Gerardus Adriaens Rutten van de Coeveringe Jan Henricxss Glavimans
x x
Beatrix Adriaen Zegers ?

↑ ↑
Henricxken Gerart Adriaens van de Coeveringh Jacob Jan Henricx Glavimans
x x
Christianus Hermanni Spierincx ?

↑ ↑
Anthonis Christianus Spierincx x Jenneken/Joanna (?) Jacobs


Hebben jullie wellicht nog een naam van een echtgenote van resp. Jan Henricxss Glavimans en zelfs zijn zoon Jacob Jan ?

De sleutel ligt duidelijk bij Jacob Jan Henricx Glavimans; was hij getrouwd en zo ja met wie en was Jenneken/Joanna inderdaad hun dochter ?

Vriendelijke groeten,

Belem
Belem zei op 13 april 2021 om 23:38
Oops, mijn mooie stamboom is niet goed doorgekomen, alles in elkaar geschoven :-s

Dan maar de opgedeelde versie:

(1)

Gerit Rutten van de Coeveringh (1490 Berlicum)

Rutger Gerits van de Coeveringh x ?

Adrianus Rutger Gerits van de Coevering/h x Ida/Iken Peter/Petrus Co(o)len

Gerardus Adriaens Rutten van de Coeveringe x Beatrix Adriaen Zegers

Henricxken Gerart Adriaens van de Coeveringh x Christianus Hermanni Spierincx

Anthonis Christianus Spierincx x Jenneken/Joanna (?) Jacobs

(2)

Gerit Rutten van de Coeveringh (1490 Berlicum)

Everaert Gerit Rutten van de Coeveringhe x Deliken Andries(en) Weygergancx

Anneke Everaerts Gerritss van de Coeveringh x Henrick Jan Peter Glavimans

Jan Henricxss Glavimans x ?

Jacob Jan Henricx Glavimans x ?

Jenneken/Joanna (?) x Anthonis Christianus Spierincx

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.