skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Vervolgvraag over Antonius van der Horst ~26-2-1701

Jan van der Horst vertelde op 4 maart 2014 om 17:15 uur
Beste lezers,

Ik ben de afgelopen maanden druk bezig geweest om meer te achterhalen van Antonius Henricus Simens van der Horst. Hij is gedoopt op 26-2-1701 in Gemert (getuigen: Antonius Aerts en Maria, vrouw van Arnoldus (komt van: Bremmer), in plaats van Margarita, vrouw van Joannes Corsten).

Ik heb daarnaast nog een mogelijk overlijden van hem gevonden maar kan daar geen zekerheid over krijgen.
De overlijdensdatum kan zijn: 30-03-1779 in Gemert.

Kan iemand deze overlijdensdatum bevestigen of verbeteren?

En is Antonius ook nog getrouwd geweest?

Weer bedankt voor elk puzzelstukje.

Reacties (7)

Helena zei op 5 maart 2014 om 03:57
Let op bij getuigen in 1701: Antonius Aerts en Maria de vrouw van Arnoldus afkomstig van Bremert bij Beek. [ Zie scan > genver> Gemert R.K> Dopen 1676-1719 > scan 311/606]. De naam van Margarita, de vrouw van Joannes Corsten staat weliswaar als eerste vermeld, maar dan gevolgd door 'loco' [ = in de plaats van] en pas dan volgt de naam van degene die dus de meter was: Maria, de vrouw van Arnoldus van de Bremert bij Beek. [ wrsl. het oude buurtschap Bemmer in gem. Beek en Donk bedoeld?]
Jan van der Horst zei op 5 maart 2014 om 17:22
Hallo Helena,

Wat bedoel je te zeggen met jouw opmerking over de getuigen bij de doop van Antonius in 1701 ?
Helena zei op 5 maart 2014 om 21:55
Dag Jan, - Het was geen antwoord op je vraag over de overlijdensdatum en/of of Antonius soms gehuwd was.

Het was alleen een reactie op wat ik las. Jij schreef nl. bij de vrwl. getuige: '..Maria, vrouw van Arnoldus (komt van: Bremmer), *in plaats van* Margarita, vrouw van Joannes Corsten'

Hieruit lees ik dat jij het woord 'loco' wrsl. verkeerd begrepen hebt. Heb de doopinschrijving ingezien en daarin staat 'Margarita uxor Joannis Corsten loco Maria uxoris Arnoldi ex Bremert appendiae de Beek'
Dit moet je dan lezen dat Maria de vrouw van Arnoldis de getuige (meter) was, maar dat ze werd waargenomen door die Margarita. De echte getuige was die Maria. En zij was niet *in plaats van* Margarita, vrouw van Jan Corsten > zoals jij nu hebt. Juist andersom dus.
Jan van der Horst zei op 5 maart 2014 om 22:27
Je hebt gelijk, ik heb het abusievelijk verwisseld.
Dankjewel Helena.
Willy zei op 5 maart 2014 om 22:37
De datum van 30-3-1779 betreft Antonius Adriaens van der Horst (ged 29-4-1727)
Weet niet of hij volwassen werd,

grts,
Willy zei op 5 maart 2014 om 22:38
exuses, doopdatum is in 1724...
Jan van der Horst zei op 6 maart 2014 om 10:30
Hallo Willy,

Het enige dat ik weet dat de Antonius van 1701 ook nog doopgetuige was op 5-11-1743 bij een zoon van zijn broer Simon.
Hij is dus in ieder geval 42 jaren geworden.

Dank voor de melding dat 30-3-1779 dus voor hem niet kan kloppen als begraafdatum.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.