skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Vesting Breda 1830 - 1834

Marianne van der Meijde -de Groot vertelde op 3 juni 2012 om 14:07 uur
Is er nog iets terug te vinden over de Nationale Militie ten tijde van de Belgische opstand?

Ik ben op zoek naar gegevens van Theodorus de Groot die in deze periode in de vesting gelegerd is geweest.
Is hier ook tot Ridder in de Willemsorde benoemd.

In Nationaal Archief/CBG Den Haag het een en ander teruggevonden, maar ben benieuwd of in het BHIC ook nog iets aanwezig is.
Elke aanwijzing is welkom.

Vast hartelijk dank.

Reacties (3)

Bert zei op 3 juni 2012 om 18:54
Zou het niet zo zijn dat in het archief van de stad Breda hierover iets is te vinden?

http://www.stadsarchief.breda.nl/

MvG

Verstuurd via mijn iPad
Mariƫt Bruggeman, namens BHIC bhic zei op 5 juni 2012 om 11:30
Beste Marianne,

Bert heeft inderdaad gelijk; hier bij het BHIC liggen geen gegevens van de militie (tenzij het militiecertificaat is afgegeven als huwelijksbijlage)van rond 1830. Maar bij het Stadsarchief Breda zitten in het archief van de gemeente Breda 1815-1925 (toegangsnummer TOEG0004.1) diverse stukken over de militie in die tijd, b.v. inv.nr. 3332 Het inschrijvingsregister van militieplichtigen in 1830).

Met vriendelijke groeten,
Marianne van der Meijde zei op 5 juni 2012 om 13:12
Hallo Bert en Mariet,

hartelijk dank voor de reactie en de handreiking. Ik vond het al leuk om in Den Haag de benoeming voor de Willemsorde terug te vinden alsook het Metalen Kruis.

Ik ga ermee aan de slag

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.