skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Luud de brouwer
Luud de brouwer RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Luud de brouwer
Luud de brouwer RA Tilburg

Voorouders Lucas/Luijcas Antonii/Antoni Spierings/Spirinx geb. ca. 1670

Belem vertelde op 22 februari 2021 om 13:52 uur
Beste Forum deelnemers,

Tot nu toe zoek ik vergeefs naar de ouders en verdere voorouders van mijn voorvader:

Lucas/Luijcas Antonii/Antoni Spierings/Spirinx (en eventuele variaties op deze voor- en achternaam) geboren ca. 1670 in wellicht Berlicum.

Getrouwd met Petronelle Lucaij/Lucae/Luca (van) Wijnen - geboren ca. 1669.

Gezien het patroniem zou Lucas' vader Antonii/Antoni/Antonius/etc. zijn.

Ik heb in allerlei internetbronnen gezocht; diverse genealogie/stamboomwebsites, ook gewoon geGoogeled op allerlei onderdelen en versies van de voor- en achternaam al dan niet in combinatie met van Wijnen/Wijnenen en ook gezocht in het online archief van het BHIC.
Tevens gezocht via andere ingangen/personen - kinderen, aangetrouwde familieleden etc.

Ook heb ik - voor zover online beschikbaar her en der - Spierings/Spirinx/etc. takken nagelopen voor aanknopingspunten ergens in de 17e eeuw.

Tot nu toe zonder resultaat.

Gezien het feit dat Lucas en enkele nakomelingen zich in Berlicum/Den Dungen bevinden acht ik het aannemelijk dat er een aanknoping moet zijn met andere Spierings/Spirinx/etc. daar.

Maar tot nu toe kom ik geen Antonii/Antoni/Antonius (en verdere voorouders) tegen die de missing link blijken te zijn.

De enige Antonii/Antoni/Antonius die ik vind is:

Antonius/Antoni/Antonii/Anthonij/Athony Arien (?) Spierings/Spirinx/ ? uit Heeswijk geboren ca. 1628, overleden ca. 1697.
Getrouwd met Maria Lambertus Vughts.

Volgens huidige online gegevens - die niet compleet/correct hoeven te zijn - hebben zij echter alleen 3 dochters gekregen.

Wie kan mij verder helpen ?

Alvast veel dank !

Vriendelijke groeten,

Belem

Reacties (16)

Belem zei op 22 februari 2021 om 14:16
Beste Theo,

Hartelijk dank voor de zeer snelle reactie !

De 1e twee titels ben ik inderdaad wel tegengekomen tijdens de zoektocht.
Maar ik heb er online geen toegang toe.
Dus ben vermoedelijk momenteel afhankelijk van informatie aangedragen via dit forum.

Vriendelijke groeten,

Belem
Cornelis
Cornelis zei op 22 februari 2021 om 14:18
heb je al doopgetuige bekeken bij kinderen van Lucas, b.v.

Rooms-Katholiek doopboek 1673-1709
Bron: doop-, trouw- en begraafboekenSoort registratie: DTB doopakte(Akte)datum: 04-06-1700Plaats: Dinther
Bijzonderheden:
De vader en de eerste getuige zijn afkomstig uit Rosmalen; de moeder uit Heeswijk

Dopeling
Joannes Spirinx
Vader
Lucas Anthonii Spirinx
Moeder
Petronella N.N.
Getuige
Christianus Anthonii
Maria Henrici Arnoldi

Christianus broer van Lucas, beide uit Rosmalen ?
Belem zei op 22 februari 2021 om 14:23
Beste Cornelis,

Eveneens dank voor de snelle reactie !

Deze doop heb inderdaad gezien maar was nog niet op de getuigen gaan zoeken.
Ik had me in eerste instantie op het patroniem gericht.
Ga er nu even op verder kijken.
Maar hoop ook op forum tips over de 'Anthonii' van het patroniem.

Vriendelijke groeten,

Belem
willem m zei op 22 februari 2021 om 14:33
? Lucas 8 feb 1673,Berlicum vader Anthonius Christianus moeder Joanna NN

m.v.g.
Belem zei op 22 februari 2021 om 14:43
Beste Willem,

Dank je wel !

Waar precies heb je dit gevonden (link mogelijk) ?

Via de eerder genoemde doopgetuigen en de trouwgetuigen van Lucas en Petronella kwam ik helaas nog niet verder.

Vriendelijke groeten,

Belem
Belem zei op 22 februari 2021 om 14:58
Beste Willem,

Ik vermoed - maar correct me if I'm wrong - dat Anthonius Christianus & Joanna toch een andere familie zijn.

Kwam in het BHIC de volgende doopakte met hen tegen, van zoon Franciscus Christianus op 15-7-1703 in Nuenen:

https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/deeds/685ca413-fd31-8176-f885-07057b201c0d?person=5316e378-4646-11e3-a747-d206bceb4d38

met toevoeging:

Vader alias Anthonius Corsten. Moeder alias Joanna Teunissen. Beekstraat.

Vriendelijke groeten,

Belem
Cornelis
Cornelis zei op 22 februari 2021 om 16:49
bij de Lucas van 8-2-1673 staat rechtsonder inschrijving Rosm. zie eerder;

Christianus broer van Lucas, beide uit Rosmalen ?

Christianus kan ook Corstiaen zijn, kom ik weleens meer tegen.

De door Willem genoemde Anthonius Corsten en Joanna lieten eerder ook een zoon Christianus dopen;

Rooms-Katholiek doopboek 1646-1685
Bron: doop-, trouw- en begraafboekenSoort registratie: DTB doopakte(Akte)datum: 26-12-1666Plaats: Berlicum
Dopeling
Chisttianus Corsten
Vader
Antonius Corsten
Moeder
Joanna N.N.

En ook nog een dochter Lutgardis Costen, 1-6-1670 Berlicum, uit Rosmalen!

Dus volgens mij de juiste ouders!
Cornelis
Cornelis zei op 22 februari 2021 om 17:13
Heb zo'n vermoeden dat deze er ook bijhoort?

Rooms-Katholiek doopboek 1646-1685
Bron: doop-, trouw- en begraafboekenSoort registratie: DTB doopakte(Akte)datum: 04-04-1662Plaats: Berlicum
Bijzonderheden:
Uit Heesch

Dopeling
Maria Christiani
Vader
Antonius Christiani
Moeder
Joanna N.N.
Belem zei op 22 februari 2021 om 18:15
Beste Cornelis,

Dank voor deze info.

Het is inderdaad mogelijk dat deze Antonius de vader van Lucas is.

Maar waar komt de naam Spiering/Spirinx dan opeens vandaan ?

Alhoewel veel Spierings/Spirinxen/etc. - ooit adel - in de loop der tijd wat zijn afgedaald op de maatschappelijke ladder, trouwen nakomelingen van Lucas wel nog 'op stand' om het zo te omschrijven.
O.a. met Van Grinsvens die ook weer gelieerd zijn aan de adelijke Spierings/Spierincx/etc.

Ben benieuwd !

Vriendelijke groeten,

Belem
Belem zei op 22 februari 2021 om 18:27
PS: Maria, Christianus, en Lutgardis hebben echter zo te zien geen (variatie op) Anthonis als patroniem.
Cornelis
Cornelis zei op 22 februari 2021 om 18:35
Klopt, in de index wordt patroniem van vader gegeven, maar in de akte zelf niet!

Eigenlijk moeten ze de kinderen als Antonii/Antonius/Antonisse indexeren, dit is een veel voorkomend probleen dat men het patroniem van vader als achternaam gebruiken, wat natuurlijk niet altijd zo is!
Belem zei op 22 februari 2021 om 18:40
OK ! Dit is iets wat ik bij andere voorouders nog niet op deze manier ben tegengekomen.

Maar de vraag blijft waarom Lucas als Lucas Spierings/Spirinx wordt geregisteerd maar (indien deze Anthonis e.e.a. inderdaad zijn vader is) bij de vader niet.
Althans, niet bij de doopaktevermeldingen die ik tot nu toe heb bekeken.
Heb nog geen (scans gezien van de) boeken.

Vriendelijke groeten,

Belem
Cornelis
Cornelis zei op 22 februari 2021 om 18:52
Petronelle Lucaij/Lucae/Luca (van) Wijnen wordt bij de doop van zoon Petrus Spierinx (28-4-1702) Petronella Hendrickx genoemd, doopgetuige is Godefrida Hendrickx. (misschien een zus)

Godefrida is volgens mij op 3-12-1677 te Berlicum gedoopt, ouders Joannis Hendrickx en Catharina!
Dus eigenlijk Godefrida Joannis !!!
Belem zei op 22 februari 2021 om 19:43
Dank je wel Cornelis !

Ik ga hier mee verder. Heb trouwens ook een vermoeden dat Wijnen wel eens als Wijnandi werd omschreven.
En de combinatie Wijnen en Spirinx (plus variaties op 't laatste) komt ook voor.

Wordt vervolgd !

Vriendelijke groeten,

Belem

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: