skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Waar lag de Kolf of beugelbaan te Uden rond 1802?

Jermaine Van der Meer vertelde op 13 juli 2016 om 12:31 uur
Na eerder al een aantal draadjes over het echtpaar Van der Putten-Van der Heijden te hebben, over het echtpaar zelf (http://www.bhic.nl/onderzoeken/forum/ouders-van-christiaan-christianus-van-der-putten-getrouwd-met-hendrina-van-der-heijden-heyden) en over de achtergrond van de eventuele doopgetuigen: (http://www.bhic.nl/onderzoeken/forum/gezocht-voorouders-van-ida-joannes-corsten) heb ik nu echt iets bijzonders gevonden!

7618.115 Index schepenprotocol Uden, Zeeland en Boekel (7618.115)

707 Hendrina weduwe Christaan van der Putten, geassisteerd door Martinus de Prock, en Jan Lambertus van Eijdenbergh, beiden wonende te Uden, bekennen 100 gulden schuldig te zijn aan Peter Boerdonk en Maria van den Berk, echtelieden, wegens geleverde waren en deels in contanten. Onderpand is de colffbaan of beugelbaan met de bijgelegen hof te Uden. Akte is opgemaakt door notaris H. de Groot met als getuigen Arnoldus van de Loop en Theodorus Mennen.

Datering: 13-08-1802

Pagina: 393-395

Soort akte: Schuldbekentenis

Plaats: Uden

Toegangsnummer: 7618

Inventarisnummer: 115


Scan: Akte inzien


Bron: Schepenbanken

Geografische namen: • Uden


Ik vind deze ontdekking zo spannend en ik word blij van dat ik bijna overloop van de vragen (sorry Max)

Ik vraag zoekende naar de locatie van de kolf of beugelbaan me bijvoorbeeld af of we met onderstaand uittreksel heel misschien met dezelfde locatie van doen hebben op de grens van Uden en Veghel?

7701.76A Index notarieel protocol Veghel (7701.76A)
Favoriet Plaats een aantekening Delen Reageren Print knop
Schepenakte 23/31 Openbare verkoop van nagenoemde goederen op verzoek van Martinus van Hintel, voerman te Veghel. Willem van den Tillaart, landbouwer te Veghel en voogd over de minderjarigen kinderen van genoemde Martinus van Hintel en verwekt bij Johanna Verhoeven, met name Hendrina en Johannes. Hendricus Verhoeven uit Uden is hun toeziend voogd. Goederen: een huis en land te Veghel aan de Udensche dijk, genaamd de Hooge Heide C. 101, 103. Nog een woning aldaar C. 100 en 102 met land B. 350. Gereserveerd de bijgelegen beugelbaan, paardenbak en een literrek in gebruik door de huidige huurder.
Datering:

07-02/14-02-1850
Soort akte:

Verkoop
Plaats:

Veghel
Toegangsnummer:

7701
Inventarisnummer:

76A
Bron:

Notarissen
Geografische namen:

Veghel

Wat ik wel weet weet is als we op http://www.oudzijtaart.nl/Reconstructie%20van%20Veghel/Udense%20Dijk/Udense%20Dijk.html kijken en we gaan naar de topografische kaart van 1924 dan zien ongeveer licht ten zuidoosten van de Udense Dijk en ten noorden van Mariaheide als ik me niet vergis het toponiem 'paardebak' waarbij we denk ik de juiste locatie hebben en waar dan ook ergens sowieso de beugelbaan van rond 1850 moeten zoeken

Maar dan is nog steeds mijn vraag of dit dezelfde kolf of beugelbaan is van rond 1802 van het echtpaar Van der Putten-Van der Putten en voorts vraag ik me sowieso af wanneer desbetreffend echtpaar aan dit merkwaardige bezit is gekomen?

Als ik kijk op Wikipedia naar het kolven en beugelen dan begrijp ik dat we hier met een zeer oude sport te maken hebben en als ik zo'n beetje de 17e en 18e eeuwse schilderijen en tekeningen bekijk veronderstel ik dat deze sport alleen door de zeer welgestelden van die tijd werden beoefend waardoor ik me gelijk weer afvraag of het echtpaar Van der Putten-Van der Heijden misschien door het bezit van deze kolf of beugelbaan ook wel welgesteld waren of ben ik dan te vlug met conclusies trekken

Wat ik vreemd vind aan bijvoorbeeld de reconstructie van de Udense Dijk op http://www.oudzijtaart.nl is dat er veel gebouwen bij worden genoemd behalve de desbetreffende beugelbaan terwijl me dit toch een mooi historisch gegeven lijkt zeker als men bedenkt dat er daar in de omgeving nog verschillende kolf en beugel verenigingen zitten en ook algemeen is er niks over deze sport in vroegere tijden in onze streek beschreven zo lijkt het wel

Mijn uiteindelijke vraag is dus wie kan mij helpen met meer informatie over de kolf of beugelbaan van 1802 en wie weet waar deze was gelegen.....?

Reacties (42)

Max zei op 13 juli 2016 om 14:25
Je zou nog kunnen informeren bij de heemkundekring in Uden: www.heemkundekringuden.nl.

Een aanrader voor het inzien van oude kaarten is www.topotijdreis.nl

Kadasterkaarten van 1832 (en OAT's) zijn te vinden op beeldbank.cultureelerfgoed.nl

Volgens www.oudzijtaart.nl is "aan den udensche dijk" in Veghel kadasternummers C 1 t/m 92. Dat is te zien op de volgende kaart:
ttp://beeldbank.cultureelerfgoed.nl/alle-afbeeldingen/detail/a7840832-94d7-11e5-bbfd-6765d8669c8d/media/1fa8d6b6-f7e9-aef2-e892-08bdab07295d?mode=detail&view=horizontal&q=Min10159c*&rows=1&page=1&fq[]=search_s_collection:"Minuutplans"&filterAction

Voor de OAT's (oorspronkelijk aanwijzende tafels) van Sectie C moet je zoeken op OAT10159C*
Voor nrs. 1 t/m 92 kun je ook direkt OAT10159C001 en OAT10159C002 in het zoekveld invoeren.
Max zei op 13 juli 2016 om 14:39
In 1832 waren kadasternummers C100 t/m C103 (2 huizen met erf, moestuin en bouwland "aan't Hoogeinde") in bezit van Johannes A. van Berkel (OAT10159C003).
Jermaine Van der Meer zei op 13 juli 2016 om 16:33
Hey Max als ik je goed begrijp richte gij je eigen nu alleen op de beugelbaan van 1850 te Veghel. Maar moeten we niet eerst uitzoeken of die kolfbaan of beugelbaan van 1802 niet dezelfde is of juist een andere is als die van de veghelse beugelbaan van 1850? We hebben hier als we het heel strikt bekijken naar mijn mening te maken met 2 beugelbanen namelijk eentje te Uden en eentje te Veghel (de 2e vlakbij de grens met Uden), het kan zijn dat omdat die 2e vlakbij de Veghelse Udense grens lag we te maken hebben met wat foutjes uit die tijd en het verwarring betreft en dat we hier met maar een kolfbaan of beugelbaan van doen hebben die per abuis soms te Uden vermeld werd terwijl die eigenlijk onder Veghel viel.

Er is trouwens ook nog altijd een kans dat er in de periode 1802-1850 een grenscorrectie heeft plaats gevonden waardoor de Udense kolf of beugelbaan een Veghelse beugelbaan werd, ik heb trouwens bij de gegevens per perceel iets heel opvallends ontdekt (C:\Users\User\Downloads\Udense Dijk percelen.pdf)

Ik kom namelijk bij Perceel nr. 35 het volgende tegen:

Deel a:
In de nieuwe camp van Ariaan Verputten, bede: 0-1-4
VP-1702, fol. 33
Deel b:
In de nieuwe camp van Ariaan Verputten, bede: 0-1-4
VP-1702, fol. 32
Perceel nr. 35:
Nieu lant, gecomen van Anneken Verputten, bede: 0-2-8
VP-1722, fol. 87
Nieu lant van Anneken Verputten, verponding: 0-12-0
VP-1738, fol. 86
Het nieu velt aan de Leege Heijde, voorheen gecomen van Anneken Verputten, verponding: 0-12-0
VP-1753, fol. 38v

Deel b (1/2):

Peter Verputten
Vermeld in 1702
VP-1702, fol. 32

Nu kom ik op http://www.oudzijtaart.nl persoonlijk zelden de naam Van der Putten en Verputten tegen, in mijn oorspronkelijk draadje over het echtpaar Van der Putten-Van der Heijden hadden Helena en Norah al duidelijk gemaakt dat de ouders van Christiaan Van der Putten waarschijnlijk Adriaan Van der Putten en Maria Corsten waren. Nu is het leuke als je bij de gegevens per perceel bovenaan in het bestand naar het kaartje staat waarop de perceelnummers staat ingetekend kijkt en ge vat er de topografische kaart van 1924 naast dan ziedde dat die Ariaan Verputten met zijn Perceel nr. 35 precies ten noorden van Mariaheide en exact ten zuiden van het op de topografische kaart vermelde toponiem 'Paardebak' zat!

Als ik nu eens wat verder fantaseer zou het misschien kunnen dat dit toponiem dan is afgeleid van de in 1850 genoemde paardenbak bij de beugelbaan te Veghel, dat de Ariaan Verputten eigenlijk dezelfde is als Adriaan Van der Putten die met Maria Corsten was getrouwd en dat hun zoon en schoondochter te weten het echtpaar Van der Putten-Van der Heijden het bij de paardenbak gelegen kolf of beugelbaan hadden geërfd?

We weten het niet Max daar we bij de gegevens per perceel van de Udense Dijk wel Ariaan Verputten treffen maar niet zijn mogelijk vrouw Maria Corsten (anders was het zaakje al ver rond geweest denk ik), opvallend detail dan wel weer is dat op op de kaart van de reconstructie van Veghel (http://www.oudzijtaart.nl/Reconstructie%20van%20Veghel/Index.html) zelf vlakbij de Udense Dijk ook weer het gebied Corsehoef te vinden is (http://www.oudzijtaart.nl/Reconstructie%20van%20Veghel/Corsehoef/Corsehoef.html) over Van der Puttens en Corstens gesproken heb ik ook bij het doorvorsen van de percelen op de Corsehoef niet tot een bevredigend resultaat kunnen komen


Is het allemaal puur toevallig of niet....??
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 13 juli 2016 om 16:41
Max - om tijd te besparen - heb je Hendrina weduwe van Christiaan van der Putten ook in de OAT's van Uden gevonden? Als ik een artikelnummer heb, kan ik daarmee in Kadaster Archiefviewer duiken.
Max zei op 13 juli 2016 om 19:37
Nee, Annemarie, ik heb alleen in de OAT van Veghel gekeken.
Jermaine Van der Meer zei op 13 juli 2016 om 20:00
Mag ik vragen wat een OAT is?
Max zei op 13 juli 2016 om 20:21
Heb toch nog even gekeken naar de percelen aan de Ujese kant en dat moeten dan ongeveer de percelen I69 t/m I76 zijn (I = hoofdletter i, kaart MIN10155I01).
In OAT10155A002 komen nog wel een paar vd Heijdens voor, maar ik weet niet of dat familie was. Weduwe Corn. vd Heijden op I39-41 en Leendert vd Heijden uit Nestelrode op I51-55. Er wordt geen melding gemaakt van een kolf- of beugelbaan.
Max zei op 13 juli 2016 om 20:24
Vragen staat vrij:)

OAT = oorspronkelijk aanwijzende tafel, waarin alle percelen van de minuutplans op volgorde worden vermeld met hun respectievelijke eigenaren/vruchtgebruikers en de belasting die zij over dat bezit moeten betalen.
Max zei op 13 juli 2016 om 20:40
Het kan zijn dat ik niet helemaal de juiste percelen heb bekeken. Percelen I1-6 liggen daar ook in de buurt. Op perceel I13 vind ik nog wel een Mart. van Putten (c.s.).

Waren die Peter Boerdonk en Maria van den Berk niet ook voorouders van je, Jermaine?
Jermaine Van der Meer zei op 14 juli 2016 om 00:10
Hey Max nee dat waren Hen(d)rikus van den Berk, geboren te Best op 23 december 1752, overleden te Liempde op 27 mei 1808 en Joanna Van den Brant, geboren te Liempde op 8 december 1761, overleden te Liempde op 4 augustus 1818. Zij waren de voorouders van weer mijn betovergrootvader te weten ons Kiske Van den Berk die getrouwd was meej ons Johanna Vos, de Van der Heijdens die gij hed genoemd Max zijn denk ik niej de goeie daarom zal ik de stamboom van Hendrina Van der Heijden hieronder voor het gemak er ekkes bijzetten:

Adriani Adriaans van der Heijden
Ged. ± 1710, ovl. voor 1750

Gehuwd (jan. 1736) met:

Johanna Hendrickx van Oort
Ged. 15 feb 1715 te Uden, doop get. Elisabeth Willems, ovl. na 1750, ongeveer 35 jaar. Dochter van Henricus Willem Hendriks (van oort) en Maria (Marike) Willems
1) Adrianus van der Heijden
Ged. 02 nov 1736 te Uden, doop get. Wilhelmus van Oort en Elisabeth Janse de Bie
2) Maria van der Heijden
Ged. 29 feb 1740 te Uden, doop get. Leonardus Adriaans en Maria Hendricx
3) Anna Maria van der Heijden
Ged. 12 mei 1743 te Uden, doop get. Leonardus Adriani van der Heijden en Joa Jansen Spierings
4) Elisabeth van der Heijden
Ged. 23 sep 1745 te Uden, doop get. Joes de Bie en Wilhelma Willems van Oort
5) Henrica van der Heijden
Ged. 09 jul 1747 te Uden, doop get. Lambertus Jois Corsten en Maria Thonissen
Bron: http://www.vanoortenweb.nl/infusions/wrapper/wrapper.php?wrapper_id=3

En de grootouders van Hendrina Van der Heijden van moederskant waren:

Henricus Willem Hendriks (van oort)
Ged. 08 okt 1676 te Veghel,
Antonius Voet, doop get. Henricus Thomassen, Joanna Nicolaas, Gijsbertus Henricus en Wilhelmus, begr. 05 apr 1741 te Uden. Zoon van Guilielmus Hendriks (Willem) Ariens (van den oort) en Jenneken Gerits

Gehuwd (religieus) 24 jan 1706 te Uden met:

Maria (Marike) Willems
Ged. 07 sep 1677 te Uden, ovl. 13 okt 1751 te Uden, ongeveer 74 jaar. Dochter van Willem Jansen Derks en Elisabeth Jansen
1) Wilhelmus (Willem) Hendrik van Oort
Ged. 16 jan 1707 te Uden, doop get. Gerardus Willems en Maria Evers, begr. 09 sep 1755 te Uden
2) Elisabeth (Beth) van Oort
Ged. 16 nov 1708 te Uden, doop get. Wilhelmus Janssen en Godefrida Hendricks, begr. 07 dec 1784 te Uden, Elisabeth is begraven op Bedaf
3) Johanna (Jenneken) van Oort
Ged. 06 okt 1712 te Uden, doop get. Johanna Tonissen en Maria Janssen, ovl. na 1741, ongeveer 29 jaar
4) Johanna Hendrickx van Oort
Ged. 15 feb 1715 te Uden, doop get. Elisabeth Willems, ovl. na 1750, ongeveer 35 jaar
5) Maria Henrici van Oort
Ged. 16 okt 1717 te Uden, doop get. Godefrida Hendricks en Maria Evers
6) Petrus van Oort
Ged. 30 jun 1722 te Uden, doop get. Godefrida Hendricks
Bron: http://www.vanoortenweb.nl/infusions/wrapper/wrapper.php?wrapper_id=3

als ik voort fantaseer over mijn hypothese dat de Ariaan Verputten op perceel nr. 35 ten zuiden van 'de Paardebak' dezelfde Adriaan Van der Putten die met Maria Corsten trouwde is dan kom ik op het volgende uittreksel:

278 Jan Willems voor zich, en samen met Ariaen Ariaens als momboirs van de minderjarige kinderen van Mercus Ariaens uit huwelijk met Maria Willems verkopen een huis, hof, bouw- en weiland en land op de Meer aan Gerit Willems van Oort.

Datering: 21-11-1715

Pagina: 834 -835

Soort akte: Verkoop

Plaats: Uden

Toegangsnummer: 7618

Inventarisnummer: 160


Scan: Akte inzien


Bron: Schepenbanken

Geografische namen: • Uden

Als ik op de website kijk van http://www.topotijdreis.nl/ en ik kijk op de kaarten van 1815 tot en met 1850 dan ontstaat het toponiem Paardebak, pas rond 1850 (is mijn uittreksel van rond 1850 over de paardebak met beugelbaan dan ook weer puur toeval?) Ik wil jouw Max tussendoor nog trouwens hartelijk bedanken voor de fantastische links diegge me hed doorgestuurd, terugkomend op mijn verhaal over mijn kaarten stamt het topononiem Paardebak namelijk pas uit 1850 en de kaart van de periode 1815-1849 vermeld ongeveer op dezelfde plaats of net ernaast de buurtschap Meerveld.

Het leuke is dat je op die oudste kaart naast de buurtschap Meerveld er ook echt 2 meertjes lijken te zijn (als ik me niet vergis), ervan uitgaande dat de personen uit de verkoop van 21-11-1715 de juiste personen zijn dan is het toponiem 'de Meer' misschien een van dezelfde 2 meren die direct naast het Meerveld liggen ter hoogte van de latere paardebak en beugelbaan aan de Udense Dijk!

Waarom denk ik dat we hier in de verkoop van 21-11-1715 met de juiste personen van doen hebben? Allereerst lijken de patroniemen allemaal te kloppen en dan moet de Maria Willems uit de verkoop dezelfde zijn als de Maria (Marike) Willems die met Henricus Willem Hendriks (van oort) trouwt, dan moet Jan Willems haar broer zijn en dan moet de Gerrit Willems Van Oort dezelfde persoon zijn als Gerardus Willem Hendriks (van oort) Ged. 16 jan 1679 te Veghel en die dan weer een broer moet zijn van voornoemde Henricus Willem Hendriks (van oort), die dus getrouwd was met voornoemde Maria (Marike) Willems.

Ik denk ervan uitgaande dat die families allemaal eeuwenlang onderling trouwden dat Ariaen Ariaens misschien dezelfde persoon is als Adriani Adriaans van der Heijden, dat zijn dan geschatte geboortejaar van ongeveer 1710 niet juist is maar dattie eerder was geboren en toen misschien net volwassen was. Mercus Ariaens zou dan trouwens een broer van hem moeten zijn, het lijkt me trouwens waarschijnlijker ervan uitgaande dat mijn hypothese klopt dat de vader van Adriani Adriaans van der Heijden hetzelfde patroniem had en we dus moeten spreken van een Adriani Adriaans van der Heijden de jonge en een Adriani Adriaans van der Heijden de oude.

Dan moet in dat geval trouwens Mercus Ariaens een oom van Adriani Adriaans van der Heijden de jonge zijn, en dan moeten de beugelbaan en de paardebak (mits de beugelbaan van 1802 en die van 1850 dezelfde zijn natuurlijk) later door Hendrina Van der Heijden ook in het in het bezit van der Van der Puttens/Verputtens zijn gekomen. Als ik overigens op google maps Uden intyp dan kleurt de gehele gemeinte rood waardoor ik goed de huidige gemeentegrenzen kan observeren en er ook op kan inzoomen, als ik vervolgens de kadasterkaart van 1832 bijhaal (http://www.oudzijtaart.nl/Reconstructie%20van%20Veghel/Udense%20Dijk/Udense%20Dijk%20kadasterkaart%201832.jpg) dan lijkt het alsof de Uujese gemeentegrens van 1832 dichter bij de Uujense Dijk lag als tegenwoordig of is slechts gewoon een hele lichte vertekening en zie ik dit verkeerd?

Als laatst inzoomend op de achtergronden van het toponiem van de buurtschap van Meerveld en omgeving dan lijkt de naam Meerveld zelf te duiden op een veld in de nabijheid het voornoemde desbetreffende meer maar in de verkoop van 21-11-1715 word gesproken over een huis, hof, bouw- en weiland en land op de Meer. Ikzelf zou dus willen suggereren dat de goederen ' op de Meer' dichter bij het meer lagen en misschien wel zowat ertegenaan het meer over 'het Meerveld' zelf denk ik dat ik wel ik dit in de directe nabijheid van het meer situeer maar toch een stukske verder ervan af als de toponiemen op het meer.
Jermaine Van der Meer zei op 14 juli 2016 om 00:12
Zucht ik denk dat mn bericht weer in de spamfilter terecht is gekomen..... Kan een van de lieve medewerkers mn bericht eruit halen en hier alsnog willen posten , alvast bij voorbaat dank ^^
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 14 juli 2016 om 10:17
Sorry voor het ongemak, Jermaine, je reactie is inmiddels geplaatst!
Jermaine Van der Meer zei op 14 juli 2016 om 11:28
Dank je Lisette dat vind ik erg lief van je ^^ Hey Max het gaat om het lange bericht dat gisteren niet door de filter kwam
Max zei op 14 juli 2016 om 15:33
Ik zie bij de doopgetuigen toch twee keer een Leonardus Adriani vd Heijden staan (1740/1743). Zou dat dan niet Leendert vd Heijden kunnen zijn?
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 14 juli 2016 om 15:56
Dank Max voor het zoeken in de OAT van Veghel.
Ik lees in het andere verhaal over Christianus van der Putten en Hendrina van der Heijden dat Hendrina op 23-2-1808 in Uden begraven is (zie link in het verhaal boven). Daarom is bij nader inzien via haar naam zoeken naar een artikelnummer in het Kadaster (ingevoerd 1832) niet mogelijk.

Ik heb in de index op de memories van successie in 1808 geen memorie in kantoor Brabant aangetroffen, anders had ik kunnen kijken of de mogelijke beugelbaan in de familie was gebleven.

Helaas zijn er geen verpondingskohieren van Uden meer bewaard gebleven, waarin we de eigendommen van het echtpaar kunnen nagaan.
Maar we geven de beugelbaan in Uden nog niet op!
Jermaine Van der Meer zei op 14 juli 2016 om 18:45
Hey Max dat zou kunnen kloppen maar wie is die Leendert Van der Heijden dan volgens jouw? Jah sorry ik zie hier op het forum zoveel Van der Heijdens voorbij komen dat het zowat een Heijdens karwij wordt om ze nog uit mekaar te houden haha.

Heey Annemarie zouden we niet beter eerst kunnen uitzoeken of we hier nou te maken hebben met een Veghelse en Udense beugelbaan of dat we hier met maar een beugelbaan op de grens tussen deze 2 dorpen? Want als de Udense kolf of beugelbaan later toevallig Veghels is geworden dan kunnen we misschien ook nog in de Veghelse archieven terecht!
Max zei op 15 juli 2016 om 14:31
Als ik het goed begrijp uit de archieven (zoeken op beugelbaan) dan kwamen er vele beugelbanen voor bij herbergen of koffiehuizen en was er niet zo erg veel ruimte voor nodig. Mogelijk woonde Hendrina er naast. Je kunt proberen via het bevolkingsregister haar adres te achterhalen. In het BR van 1820 komt Johannes Christianus van der Putten voor op Straat nr. 124, later verhuisd naar nr. 319 en daarna nr. 322a. Ik vind 'Straat' niet terug op de kadasterkaarten, dus daar kan ik je niet verder mee helpen. Misschien kun je nog iets met het volgende archiefstuk:

Titel:
Aantal huizen in het jaar 1820; per wijk/gehucht; Adreslijst waarin opgenomen de nieuwe huisnummering, bijgewerkt naar de toestand op 1 jan. 1950, en een overzicht van de oude en nieuwe nummering
Jaar van uitgave: 1820, 1950
Toegangsnummer: 1596
Inventarisnummer: UDENDOC.0435
Locatie: Grave

Je zou ook de Memorie van Successie van Hendrien van der Heijden in kunnen zien. Mogelijk staat de beugelbaan daar nog in.

Overledene Hendrien Christiaan van der Putten
Datum overlijden 23-02-1808
Plaats overlijden Uden

Bron Memories van successie Brabant deel 18
Toegangsnr. 021.13
Inv.nr. 18
Aktenummer 83
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 15 juli 2016 om 14:32
Beste Jermaine, een dergelijk onderzoek is in het kadaster is erg tijdrovend en daarvoor ontbreekt ons de tijd. Graag nodig ik je uit om naar de studiezaal in Den Bosch te komen om zelf onderzoek te komen doen in het digitale Kadaster Archiefviewer (wel USB-stick meenemen).
Ik heb wel de percelen C 100 t/m C 103 in Veghel voor je bekeken. Deze stonden inderdaad op naam Joh. Aert van Berkel, wonende aan het Hoog Eind. Deze percelen C 100 t/m C 103 liggen aan de Heiakker in Veghel. Er wordt daar niet over een beugelbaan gesproken.
Gerard zei op 15 juli 2016 om 16:49
Kijk eens op de site vande Nederlandse Beugelbond. misschien word je daar iets wijzer.
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 15 juli 2016 om 16:55
Dan staat Hendrien op naam van haar man in de memories van successie. Helaas gaat dat nu niet meer, ik zal maandag eens even kijken. Het blijft nog even spannend!
Jermaine Van der Meer zei op 16 juli 2016 om 02:32
Hey weer genoeg aanknopingspunten allemaal, ik trouwens nog overal uitgebreid op reageren maar ben erg moe dus ik ga nu om half 3 's nachts maar eens lekker slapen. Ik wil nog wel 1 ding kwijt ik krijg namelijk het idee da jullie het steeds moeilijker gaan vinden terwijl het voor mij na het verhaal van Max toch wel steeds makkelijker lijkt te worden, We moeten als Max gelijk heeft niet alleen op zoek naar een kolf of beugelbaan te Uden maar deze lag volgens Max altijd bij een herberg of theehuis.

Dus moeten we niet alle herbergen en theehuizen te Uden van rond 1802 gaan inventariseren of zijn dit er dan ook weer teveel....???
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 18 juli 2016 om 11:23
Ik heb de memorie van Hendrien bekeken. Helaas.. zij komt voor op een lijst van in 1808 overleden personen, wier nalatenschap vrij was van successiebelasting. Dus zij heeft geen onroerende goederen nagelaten.
Jermaine Van der Meer zei op 19 juli 2016 om 02:18
Dag Max, Gerard en Annemarie.

Allereerst nogmaals bedankt voor alle hulp tot nu toe, ik wou allereerst aan Gerard laten weten dat ik op de site van de Nederlandse beugelbond heb gekeken en ik ben daar helaas niks wijzer van geworden maar toch bedankt. We weten ook niet of we hier nou met een kolfbaan of een beugelbaan te maken hebben daar het uittreksel van 1802 spreekt over 'colffbaan of beugelbaan', dit vind ik persoonlijk een zeer vreemde tekst daar ik als ik op youtube kijken het kolven en het beugelen mij toch 2 totaal verschillende sporten lijken te zijn.

Ik wou aan Annemarie vragen wat successie precies betekent, ik zie vaak bij het zoeken naar stambomen inderdaad 'memorie van successie' staan maar heb nooit echt begrepen wat dit is. Mijn 2e vraag voor Annemarie is wat het betekent dat de goederen van het echtpaar Van der Putten Van der Heijden blijkbaar vrij waren van 'van successiebelasting', was deze vrijstelling van successiebelasting net als de kolf of beugelbaan en de bijbehorende herberg en/of theehuis (de bijgelegen hof te Uden) een teken dat we hier met een welgesteld en misschien wel vooraanstaand echtpaar in de Udense dorpsgemeenschap te maken hadden?

Het klinkt misschien belachelijk en er is natuurlijk geen enkel bewijs voor maar het begint mij een beetje te denken aan een artikeltje waarin Annemarie al eerder verwees naar het bekende burgemeesters geslacht Van der Putten die gedurende een geruime periode burgemeester waren geweest van Deursen en Dennenburg (https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/burgemeesters-van-deursen-en-dennenburg-1813-1923) maar goed genoeg gefantaseerd ik zal zelf binnenkort ook nog eens goed de gescande bronnen van het BHIC erop na slaan, ik heb nog wel de volgende informatie die misschien helpt met dank aan Helena die mij al eerder de sterf datums van het echtpaar Van der Putten-Van der Heijden gaf te weten 3 maart 1798 en 23 feb 1808 te Uden:

https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search?serviceUrl=%2Fregisters%2Flayout%2Fdefault%2Ffacet_xml%2Fregisters%2Fobjecttype%2Fregisters%2Ftrefwoord%2Fregister_gemeente%2FUden%2Ftrefwoord%2Fregister_jaartallen%2F%255B1700%2520TO%25201799%255D%3Fapikey%3D0ea60280-55ad-11e2-bcfd-0800200c9a66%26sort%3Dregister_naam%26direction%3Dasc%26ltr%3Du



https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search?serviceUrl=%2Fregisters%2Flayout%2Fdefault%2Ffacet_xml%2Fregisters%2Fobjecttype%2Fregisters%2Ftrefwoord%2Fregister_gemeente%2FUden%2Ftrefwoord%2Fregister_jaartallen%2F%255B1700%2520TO%25201799%255D%3Fapikey%3D0ea60280-55ad-11e2-bcfd-0800200c9a66%26sort%3Dregister_naam%26direction%3Dasc%26ltr%3Du

Overledene Elisabeth van de Loop
Relatie overledene Johannes van der Putten
Vader overledene Arnoldus van de Loop
Moeder overledene Petronella van Heesch
Soort registratie overlijdensakte
Aktenummer 26
Plaats Uden
Datum overlijden 29-01-1848
Periode 1848
Deel Overlijdensregister 1848
Toegangsnr. 50
Inv.nr. 8095

Overledene Johannes van der Putten
Relatie overledene Elisabeth van der Loop
Vader overledene Christianus van der Putten
Moeder overledene Hendrina van der Heijden
Soort registratie overlijdensakte
Aktenummer 140
Plaats Uden
Datum overlijden 19-12-1857
Periode 1857
Deel Overlijdensregister 1857
Toegangsnr. 50
Inv.nr. 8096

Met vriendelijke groet,

Jermaine Van der Meer
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 19 juli 2016 om 12:23
Jermaine, successie betekent eigenlijk opvolging. In dit verband het overgaan van de onroerende en roerende goederen van een overledene op de erfgenamen. Maar de erfgenamen kregen dat niet gratis, daarover moest - net als nu - successierecht worden betaald, voor 1818 heette dat successiebelasting.
Een memorie van successie is niets anders dan een verslag met overzicht van de baten en lasten van de nalatenschap van een overledene. Aan de hand daarvan werd de hoogte van de successiebelasting/successierecht voor de erfgenamen bepaald.

Veel meer hierover kun je lezen op het informatieblad Memories van Successie.
Ga op onze website naar Onderzoek het zelf/Archieven en boeken. Als je dat geactiveerd hebt, zie je rechts van het zoekscherm Digitale studiezaal. Activeer Hulp bij onderzoek en ga naar Memories van Successie.
http://www.bhic.nl/onderzoeken/hulp-bij-onderzoek/memories-van-successie

En als er staat vrijdom van successiebelasting, betekent dat dat de overledene geen eigendommen van waarde heeft nagelaten. Mogelijk zijn er al eigendommen verkocht nadat haar man is overleden als ik het goed heb in 1802. Het kan ook zijn dat de beugelbaan gepacht was. Daarvoor moeten eerst alle eigendommen van de familie in beeld worden gebracht.
Jermaine Van der Meer zei op 19 juli 2016 om 13:02
Hey Annemarie! Dank voor je heldere verhaal, maar dan zou er eventueel nog wel een memorie van successie van Christianus Van der Putten uit 1798 moeten zijn? En zijn van de successiebelastingen ook gescande bronnen aanwezig op jullie site?

Met vriendelijke groet,

Jermaine Van der Meer
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 19 juli 2016 om 16:12
Jermaine, de uniforme successiebelasting voor heel Nederland is in 1806 ingevoerd. Te laat dus voor de in 1798 overleden Christianus van der Putten.
Vóór 1806 was de vererving via ouders of grootouders vrij. Ging de erfenis naar een zijlijn, dan moesten die collaterale successie betalen, de 20e penning (is 5% van de waarde van de nalatenschap).

Als je een keer in de studiezaal van BHIC in Grave bent, zou je kunnen raadplegen:
toegang 7618 Schepenbank Land van Ravenstein
249 Register van registraties van overgangen van eigendom en zakelijk recht krachtens erfrecht, 1809-1810 Het duurt altijd even voordat na een overlijden (1808) alles is afgewerkt. Ik verwacht er niet veel van omdat de nalatenschap van Hendrien vrij was van successiebelasting, maar je weet maar nooit.

Veel meer is er te verwachten via Notaris- schepen- en andere akten. Testamenten, erfdelingen en boedelscheidingen etc. Even goed in het overzicht in het blauwe icoontje boven deze zoekfunctie kijken of de schepenbankarchieven Land van Ravenstein / Uden en notarisarchieven van Uden in die periode al helemaal ontsloten zijn.
Jermaine Van der Mer zei op 23 juli 2016 om 02:29
Dag Annemarie, Max en de rest!

GOED NIEUWS, ik heb bij het zoeken in het bevolkingsregister | Uden | 1840-1849 | Bevolkingsregister Straat de woonplaats van Johannes Van der Putten en zijn vrouw Elisabeth Van der Loop gevonden. Je kunt ze vinden op scan 391 van 395 (http://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search?serviceUrl=%2Fregisters%2Flayout%2Fdefault%2Ffacet_xml%2Fregisters%2Fobjecttype%2Fregisters%2Ftrefwoord%2Fregister_gemeente%2FUden%2Ftrefwoord%2Fregister_jaartallen%2F%255B1800%2520TO%25201899%255D%2Fstart%2F250%3Fapikey%3D0ea60280-55ad-11e2-bcfd-0800200c9a66%26ltr%3Du), verder heb ik ook de woonplaats van mijn andere voorouders te weten het echtpaar Adrianus Van Heyst en Johanna Van Berkel en haar moeder Petronella Van Dyk aangetroffen.

Het echtpaar van der Putten-Van der Loop woonde op Veld 388 en het echtpaar Van Heyst-Berkel woonde Straat 165, nu is mijn vraag aan bijvoorbeeld Annemarie waar het gehucht Veld in hemelsnaam gelegen heeft daar ie niet meer te vinden is op google maps en of met 'de Straat' misschien de hoofdstraat van Uden bedoeld word want dit zouden dan als ik me niet vergist de Markt en de Prior Van Milstraat (vroeger de Schafstraat) moeten zijn. Ik heb trouwens tussen Uden en Nistelrode en dan vooral tegen dit laatste dorp aan wel de Veldweg gevonden, leidde deze weg misschien naar het verdwenen gehucht 't Veld? Max schreef al eerder over "Straat nr. 124, later verhuisd naar nr. 319 en daarna nr. 322a" maar nu blijkt er dus ook nog een 4e huisnummer te weten 388 te zijn, dit moet dus betekenen dat zij vaak verhuisd zijn, en mijn vraag aan Annemarie (en de rest) is of Veld 388 misschien wel in de kadasters is terug te vinden?

Leuk om nog te vermelden dat de kleinzoon van het echtpaar Van te weten Gerardus Schalken geboren op 24-06-1824 te Loon op Zand en aldaar overleden op leeftijd van 46 jaar in 24-07-1870, in 20-11-1865 op 41 jarige leeftijd was getrouwd met de dan 35 jarige kleindochter van het echtpaar van het voornoemde echtpaar Van Heyst-Van Berkel Henrica Jacoba Van Heijst. Zij is gedoopt te Uden op 09-08-1830, hun kleinkinderen zijn nu dus inmiddels mijn overgrootouders haha.

Dus nogmaals of iemand iets weet over het Veld en de Straat te Uden?
Jermaine Van der Meer zei op 23 juli 2016 om 02:31
Klein schrijffoutje, in mijn laatste alinea wou ik dus eigenlijk het volgende schrijven: Leuk om nog te vermelden dat de kleinzoon van het echtpaar Van der Putten-Van der Loop
Jermaine Van der Meer zei op 23 juli 2016 om 12:19
Ow ik heb nog een foutje ontdekt, Adrianus Van Heyst, Johanna Van Berkel en haar moeder Petronella Van Dyk kun je namelijk vinden op de Scan 168 van 395 van het bevolkingsregister Straat, dat was ik nog vergeten te vermelden.
Jermaine Van der Meer zei op 25 juli 2016 om 13:37
Hey Annemarie hartelijk bedankt voor je tip, ik dacht dat ik alle kaarten van Uuje en omgeving nu wel zo'n beetje had gezien (na de fantastische links die Max me had gegeven) maar dit is weer een hele waardevolle kaart die ik nog niet heb gezien, Nu vraag ik me wel af wat je precies met het Vloed bedoeld? Ik had het namelijk over 't veld, dus bedoel jij Annemarie dat 't veld een buurtschap was van het gehucht het Vloed of slaat het bevolkingsregister straat eigenlijk op het gebied van het vloed?

Sorry als ik je niet goed begrijp Annemarie, maar ik zal misschien wel 'n beetje kippig zijn
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 26 juli 2016 om 11:48
Nee Jermaine, in dit geval was ik een beetje kippig, maar gelukkig heeft het tot een waardevolle kaart voor jou geleid!
Als ik in Archieven zoek op Veld Uden, krijg ik veel resultaten met allerlei veldnamen. Een keer 'op het Veld, genaamd Pannebakkerij'. Zegt je dat iets in Uden?
Ik denk dat je het beste eens te rade kunt gaan bij de echte kenners van het grondgebied van Uden: http://www.udenarchief.nl/home.html en http://www.heemkundekringuden.nl/
Jermaine Van der Meer zei op 27 juli 2016 om 02:01
GOED NIEUWS voor Annemarie, Max en de rest die zich afvraagt hoe het nu met al die ingewikkelde kadasters en gehucht namen te Uden zit, ik heb het mysterie namelijk voor 80 procent ontrafeld! Max schreef in zijn commentaar van 15 juli 2016 14:31 uur het volgende 'Ik vind 'Straat' niet terug op de kadasterkaarten', Ik vond het zelf ook zeer vreemd dat toponiemen als 'de Straat' en 't Veld' nergens op de kaarten waren terug te vinden, maar zie hieronder het eerste stuk van de oplossing gevold door het 2e stuk en het 3e stuk in mijn drieluik van wonderlijke oplossingen:

Deel 1 de Straat

Het Koningrijk der Nederlanden, voorgesteld in eene reeks beschrijvingen door J. L. Terwen, 1858
Ten O. van beide dorpen ligt de uitgestrekte gemeente Uden, niet minder dan 5.800 inw. bevattende. Zij is verdeeld in 5 wijken, elk van welke weder verscheidene gehuchten onder zich heeft, als: de Straat, het eigentlijke dorp Uden, met 1.800 inw. in de kom; de Lage-Broekwijk. Zandberg, de Hoevensche wijk en Volkel. Uden is door zijne heerlijke wei-, bouw- en boschlanden zeer bloeijend; er bestaan ook eenige fabrieken, waaronder 4 leerlooijerijen, 4 bierbrouwerijen,
Link: http://www.invroegertijd.nl/noordbrabant/heesch/kuyperkaart-1865

Ik ben het met jullie eens als jullie vinden dat Terwen het nog al ingewikkeld geformuleerd heeft maar als je goed kijkt en telt dan word met 'de Straat' dus in die tijd' het centrum van Uuje bedoeld en de Straat/het Centrum was dus wijk 1, de andere wijken waren 2. Lage-Broekwijk. 3. Zandberg, 4. de Hoevensche wijk en 5 Volkel waardoor je dus inderdaad precies op 5 uitkomt zoals Terwen voor ons ook al becijfert had. Ik moet al met al toegeven dat ze het inderdaad verrekes ingewikkeld hebben gemaakt en ik vraag me af of ze het in die tijd zelf ook nog wel überhaupt wisten, maar het Centrum van Uden word in de kadastrale kaarten met sectie/section M aangeduid

De som met uitkomst luid dus:

Gehucht de Straat = het Centrum van Uden = Sectie/Section M, al deze toponiemen en kadastrale termen staan dus in feite gelijk aan mekaar en hebben betrekking op een en hetzelfde gebied, zo haha pfffffff! Ik wil aan Annemarie kenbaar maken dat ook het raadsel omtrent het toponiem 't veld is opgelost.

Deel 2. 't Veld

Grinnik ik voel me altijd zo machtig als ik dingen weet terwijl andere die kennis zelfs na enige moeite niet hebben weten te vinden, ik word er soms weleens een beetje ijdel van hahaha, Annemarie als je nog eens terug kijkt naar de bron te weten het bevolkingsregister | Uden | 1840-1849 | Bevolkingsregister Straat en je kijk naar de scan 391 van 395 dan kun je dus concluderen dat het echtpaar Van der Putten-Van der Loop feitelijk in de Straat = het Centrum van Uden = Sectie/Section M woonde.

Ik ga ervan uit dat de huisnummers zoals ze vermeld staan in de scans van de bevolkingsregisters van de verschillende Uujense secties hetzelfde zijn als de kadasternummers anders ga ik hier mooi af als een gieter met me zogenaamde ijdelheid haahahaha, ervan uitgaande dat alle nummers hetzelfde zijn woonde het echtpaar Van der Putten-Van der Loop dus in het gehucht de straat op het adres 't Veld 388 waardoor we ook dat mysterie hebben opgelost en waardoor we ons zoekgebied in de kadasters ieder geval een heel flink verkleind hebben tot enkel section M! Ik heb in mijn aanloop naar het 3e deel van mijn wonderlijke drieluik eens eventjes een van de fantastische linkjes van Max geraadpleegd haha, (http://beeldbank.cultureelerfgoed.nl/alle-afbeeldingen/detail/a783dcd6-94d7-11e5-bbdc-8b03211a08d1/media/56a914a0-3aa7-a88a-9df1-ae3b76f088e4?mode=detail&view=horizontal&q=Uden%20M&rows=1&page=1&fq%5B%5D=search_s_collection:"Minuutplans"&filterAction).

deel 3. Het dorp (Wim Sonneveld)

Als je dus kijkt in de link die ik hierboven heb gestuurd zie je dus de kaart van Section d'Uden M uit 1811 (en anders moet je eventjes Uden M intypen), vervolgens heb ik hier nog het fantastische linkje van Annemarie (http://www.bhic.nl/integrated?mistart=0&mivast=235&mizig=315&miadt=235&milang=nl&misort=last_mod%7Cdesc&miview=ldt&mizk_alle=Uden%20sectie%20M als je ook nu niet de kaart krijgt eventjes zoeken op Uden sectie M) je krijgt nu section M d'Uden uit 1853 zodat je nu mooi wat Uujens kadestraal vergelijkingsmateriaal uit de periode 1811-1853 hebt. Dan kom ik bij het volgende citaat van Max uit zijn zelfde commentaar van 15 juli 2016 14:31 uur "In het BR van 1820 komt Johannes Christianus van der Putten voor op Straat nr. 124, later verhuisd naar nr. 319 en daarna nr. 322a", Welnu is het leuk om naast de 2 kadastrale kaarten van 1811 en 1853 ook eens streetview in google maps op te starten.

Ahum... hier beginnen we, als ik me niet vergis is Nr. 388 te vinden op dezelfde hoogte als de Walterus Pijnenborghof maar liep de andere kant uit parallel lopende aan de erboven gelegen Helenastraat dus moeten de oude huizen (of resten ervan) uit deze periode dus eerst met hun achterkant aan de Helenastraat hebben gelegen en later bij het verdwijnen van de andere straat met hun voorkant naar de Helenastraat zijn gedraaid maar dit hele verhaal omtrent het adres van 388 is dus voorlopig nog een hypothese. Nr. 388 is trouwens op de kaart van 1811 nog wel te zien maar op de kaart van 1853 is er op de plek alleen nog maar nr. 389 aanwezig zodat we kunnen concluderen dat nr. 388 in de periode 1849-1853 bij nr. 389 is gevoegd BAM JONGUH ZONNE GRÕTE KAART!

nr. 322A tref ik zelf ook niet aan maar wel nr. 322 en als je goed kijkt zie je op de kaarten van zowel 1811 als 1853 dat nr. 322 onbebouwd is waardoor je dus kunt concluderen dat er in de periode 1811-1820 een perceel is afgescheiden en bebouwd (nr. 322A) maar dat deze in de periode 1820-1853 wel weer zal zijn afgebroken en bij het oorspronkelijke perceel is her betrokken, als je kijkt naar nr. 319 (je hebt wel goeie ogen nodig) is deze een heel eind zuidelijker gelegen aan de Kerkstraat en op Streetview zie je dat zowat het gehele huizenblok van de huidige Sint-Janstraat en Kerkstraat omtrent deze hoek is vernieuwd en het dus naar mijn inziens geen zin heeft om verder op 319 in te gaan. Het laatste nummer van Max te weten nr. 124 is op beide kaarten gelegen op de Markt/Marktstraat en om de Uujenaren niet depressief te maken zal ik het slechts houden bij de tekst dat de Markt/Marktstraat onveranderlijk is verbouwd en hier heden ten dagen vrijwel geen oude gebouwen meer te vinden zijn, om architecturale smaak dan maar verder buiten mijn bericht te houden haha.

Het is nog wel handig om te vermelden dat de kaart van 1811 wel goed staat maar dat de kaart van 1853 een beetje gedraaid is zodat west op de laatste kaart zuid is geworden, het is dan ook aan te raden om altijd te kijken waar de grens met section K d'Bedaf ligt zodat je alles goed kan interpreteren Ik heb nog wel op het BHIC naar oude foto's van dn Uujense mert gezocht maar die zijn niet zo talrijk als bijvoorbeeld de foto's van Tilburg van voor 1900 zodat we dus ook niet het eventuele huis op 124 op oude foto's zouden kunnen traceren. Maar nu is de vraag of 124 dezelfde plek is als die van de kolff of beugelbaan van rond 1802, nou ik heb ook andere kandidaat voor onze kolff of beugelbaan gevonden:

7618.113 Index schepenprotocol Uden, Zeeland en Boekel (7618.113)



513 Joanna van Oort weduwe Ariaen van der Heiden, Wilm Hendrix van Oort ende Jan de Bie als momboirs over de drie onmondige kinderen van Ariaen van den Heijden bij Joanna van Oort vesten aan Wilm Claessen en Ariaentje zijn vrouw een welgelegen huis en hof op Bedaff aan het Kerckenhuijs, d’ene zijde weduwe Anthonius van den Bogart, d’ander zijde en ene eind op Pastoriehoff van Bedaff, d’ander eind de gemeente.

Datering: 2-5-1753

Pagina: 182v

Soort akte: Vest

Plaats: Uden

Toegangsnummer: 7618

Inventarisnummer: 113


Scan: Register inzien


Bron: Schepenbanken

Geografische namen: • Uden

Nu weet ik wel dat er op Bedaf een schuurkerk lag maar van een Pastoriehof heb ik geen flauw benul, was het welgelegen huis uit deze vest wellicht het zelfde als het hof te Uden bij de Kolff of Beugelbaan uit 1802 en kan iemand mij uitleggen waarom in hemelsnaam een schuurkerk ooit een pastorie laat staan een pastoriehof kan krijgen?

Verder hoop ik Annemarie, de redactie van het BHIC, Max en de rest die geïnteresseerd is geholpen te hebben, het artikel van Terwen uit 1858 in combinatie met alle kadasters en toponiemen kan jullie denk ik bij veel casussen van Uuje en omgeving flink verder gaan helpen den ik.

Met vriendelijke groet,

Jermaine Van der Meer
Max zei op 27 juli 2016 om 20:16
De huisnummers uit het bevolkingsregister van 1820 zijn niet dezelfde als de perceelnummers op de kadasterkaart uit 1832. En aangezien Hendrien bij haar overlijden geen onroerende goederen naliet wordt het moeilijk, misschien wel onmogelijk, om haar woonadres te achterhalen via de vermelding van het adres van haar zoon in het bevolkingsregister. Dit lijkt mij een doodlopende 'Straat';)
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 29 juli 2016 om 15:59
Je hebt hard gewerkt en nieuwe inzichten gekregen, Jermaine, maar ik sluit me volledig aan bij de opmerking van Max!
Jermaine Van der Meer zei op 30 juli 2016 om 02:09
IK HEB WEDEROM ZEER GOED NIEUWS EN ZEER SLECHT NIEUWS!

Om maar gelijk met het slechte nieuws te beginnen, ik heb weer ontiegelijk liggen snurken, ik had namelijk uit een eerder draadje waar ik het bezit van de Van der Heijdens behandelde onderstaande informatie paraat maar nu begint het pas te dagen dat dit zeer waardevolle informatie is. Dat is dan ook gelijk het zeer goede nieuws daar Hendrina (Of Hendrijn zoals ze in het testament word genoemd) in het testament van haar zwager Joseph Elemans en haar zuster Maria Van der Heijden in 1780/1781 word genoemd en zij krijgt zelfs de helft van de nalatenschap, ik deel het pessimisme van Max en Annemarie dan ook niet daar we los van de kadasternummers weten dat we met het gehucht de straat/section M ons zoekgebied al een heel stuk verkleind hebben en dat we als we meer weten over het testament van het echtpaar Elemans-Van der Heijden ook onze periode kunnen verkleinen tot 1781-1808/9!

Dit brengt mij tot de volgende 2 vragen:

1. Mijn vraag aan annemarie of zij informatie heeft over eventuele successiebelasting van het echtpaar Elemans-Van der Heijden of over eventuele bezittingen uit hun testament van 1870/81
2. Mijn vraag aan Max & Annemarie is hoe ik in de toekomst adresnummers moet vertalen naar kadasternummers, want hier kan ik inderdaad denk ik nog wel wat leren

Geraadpleegde bronnen (inclusief het testament VAN 1780/81):

De verkoop van 21-11-1715 hebben we al eerder behandeld dus hier hoeven we dus niet op in te gaan.

7618.160 Index schepenprotocol Uden, Zeeland en Boekel (7618.160)
278 Jan Willems voor zich, en samen met Ariaen Ariaens als momboirs van de minderjarige kinderen van Mercus Ariaens uit huwelijk met Maria Willems verkopen een huis, hof, bouw- en weiland en land op de Meer aan Gerit Willems van Oort.
Datering: 21-11-1715
Pagina: 834 -835
Soort akte: Verkoop
Plaats: Uden
Toegangsnummer: 7618
Inventarisnummer: 160
Scan: Akte inzien
Bron: Schepenbanken
Geografische namen: • Uden

Ik stop deze erfdeling van 03.1727 er ook maar eventjes bij omdat ik van mening ben dat Wilm Dircx en Tunnisken de overgrootouders zijn van Hendrina Van der Heijden

7618.162 Index schepenprotocol Uden, Zeeland en Boekel (7618.162)
8 De vier kinderen van Wilm Dircx en Tunnisken zijn huisvrouw zaliger, met name: Maria Wilms; Angenees Corsten weduwe van Dirck Wilms en haar drie onmondige kinderen met de momboirs Jan Corsten en Peter Jan Dircx; Harsken Wilms en Geurt Teunissen met Willemken zijn vrouw gaan over tot scheiding en deling van nalatenschap van hun ouders. Er wordt verdeeld in vier gelijke delen. Het betreft: het veurhuis, de helft van een dries, het achterhuis, de helft van den hof, een hof op de Wijst dat op het Evers uitschiet, de schuur en hof, grond op de Corte Camp, de schop en stukken land in de Vaale.
Datering: 03.1727
Pagina: 33 -36
Soort akte: Erfdeling
Plaats: Uden
Toegangsnummer: 7618
Inventarisnummer: 162
Scan: Akte inzien
Bron: Schepenbanken
Geografische namen: • Uden

Is Ariaen Jan Ariens misschien de opa van vaderskant van Hendrina Van der Heijden?


7618.163 Index schepenprotocol Uden, Zeeland en Boekel (7618.163)
80 De weduwe Ariaen Jan Ariens en haar kinderen, waarvan er twee onmondig zijn en als momboirs hebben Hendrick Zijmens en Hendrick van Oort verkopen roerende goederen, te weten meubelen en huisraad.
Datering: 03.01.1738
Pagina: 289 -293
Soort akte: Openbare verkoop
Plaats: Uden
Toegangsnummer: 7618
Inventarisnummer: 163
Scan: Akte inzien
Bron: Schepenbanken
Geografische namen: • Uden

Op 16.11.1741 zaten de Van der Heijdens dus op de Rakt, op Bedaf en aan de Berg ten noord westen van Uden.

7618.163 Index schepenprotocol Uden, Zeeland en Boekel (7618.163)
169 Maria Wilms weduwe van Hendrick van Oort; Ariaen Ariens van der Heijden gehuwd met Johanna van Oort; Willem van Oort; Ariaen Jansen gehuwd met Maria van Oort; Jenneke van Oort; Willem Hendricx van Oort en Jan Ariaens als bloedoom en momboirs van de onmondige kinderen van Lindert Ariens en Beth van Oort verkopen wei- en hooiland in de Rack te Uden, op Bedaf en aan den Berg.
Datering: 16.11.1741
Pagina: 604 -608
Soort akte: Verkoop
Plaats: Uden
Toegangsnummer: 7618
Inventarisnummer: 163
Scan: Akte inzien
Bron: Schepenbanken
Geografische namen: • Uden

De Familie Van Oort had schijnbaar zelfs bezittingen te Dieden!

66.02 Goederen van de erfgenamen van Hendrik van Oort, 1741
sluiten
7390 Schepenbank Dieden, 1567 - 1810
Inventaris
Vrijwillige rechtspraak
66-66 Requesten met verlof voor de verkoop van onroerende goederen

Is Vesten hetzelfde als funderen?

7618.113 Index schepenprotocol Uden, Zeeland en Boekel (7618.113)
513 Joanna van Oort weduwe Ariaen van der Heiden, Wilm Hendrix van Oort ende Jan de Bie als momboirs over de drie onmondige kinderen van Ariaen van den Heijden bij Joanna van Oort vesten aan Wilm Claessen en Ariaentje zijn vrouw een welgelegen huis en hof op Bedaff aan het Kerckenhuijs, d’ene zijde weduwe Anthonius van den Bogart, d’ander zijde en ene eind op Pastoriehoff van Bedaff, d’ander eind de gemeente.
Datering: 2-5-1753
Pagina: 182v
Soort akte: Vest
Plaats: Uden
Toegangsnummer: 7618
Inventarisnummer: 113
Scan: Register inzien
Bron: Schepenbanken
Geografische namen: • Uden

Lag het Kromstuk misschien vlakbij de pastoriehof of was dit misschien zelfs een en hetzelfde perceel?

7618.164 Index schepenprotocol Uden, Zeeland en Boekel (7618.164)
Favoriet Plaats een aantekening Delen Reageren Print knop
Schepenakte 119 Joseph Elemans en zijn vrouw Maria van der Heijden; Hendrien van der Heijden; Jan van Veggel als vader van zijn minderjarig kind uit huwelijk met wijlen Johanna van Oort met Thomas Aerts van den Heuvel als momboir verkopen een huis met hof, wei- en bouwland gelegen op Bedaf en een perceel land op Bedaf genaamd het Kromstuk.
Datering: 19.10.1771
Pagina: 366 -369
Soort akte: Verkoop
Plaats: Uden
Toegangsnummer: 7618
Inventarisnummer: 164
Scan:
Akte inzien
Bron: Schepenbanken
Geografische namen:

ANNEMARIE & MAX HIERONDER MIJN PARADEPAARDJE!

7654.1 Index notarieel protocol Uden (7654.1)
78 Joseph Elemans en Maria Adriaans van der Heijden, echtelieden, op langstlevende. Daarna één helft aan Petronella Elemans, zus van testateur, de andere helft aan Hendrijn van der Heijde, zus van testatrice.
Datering: 27.12.1780
Soort akte: Testament
Plaats: Uden
Toegangsnummer: 7654
Inventarisnummer: 1
Bron: Notarissen
Geografische namen: • Uden

Was deze Hermanus een neef van Hendrina? Hij zat in ieder geval in sectie M

7618.181 Index schepenprotocol Uden (7618.181)
4 Openbare verkoop door Hermanus van der Heijden en Elisabeth de Bie echtelieden te Boekel: een huis met hof en brandschuur omtrent de parochiekerk, grenzend aan het erf van Gerard van Hesewijk en Arnoldus van de Burgt. Ingezet door Gerrit Peter Timmers, gemijnd door Andries van der Meulen, borgen Gert Peter Timmers en Jan Joannis van Dijk.
Datering: 14-12-1808
Pagina: 049-056
Soort akte: Transport
Plaats: Uden
Toegangsnummer: 7618
Inventarisnummer: 181
Scan: Akte inzien
Bron: Schepenbanken
Geografische namen: • Uden

Met vriendelijke groet,

Jermaine Van der Meer
Max zei op 31 juli 2016 om 19:50
Van 1736 tot 1791 zijn in alle dorpen van de Meijerij huizenlijsten opgemaakt, maar dat zal wel niet gelden voor Uden, aangezien dat in het Land van Ravenstein lag/ligt. Misschien kun je nog wel bewoners- of belastinglijsten van Uden vinden in archieftoegang 7651 Dorpsbestuur Uden, 1526 - 1813 in de inventaris onder "belastingen". Zag dat bijna alles uit die toegang al gescand is door het BHIC.

Een andere interessante toegang voor jouw onderzoek lijkt mij 1596 Documentatie Uden.
Jermaine Van der Meer zei op 1 augustus 2016 om 01:18
Hey Max ik kijk nog steeds uit wat er precies uit het testament van het echtpaar Elemans-Van der Heijden zal komen en of Annemarie daar eventueel nog iets over weet en ik zal je nieuwe adviezen zeker ter harte nemen Max, maar eerst ff bijkomen van mn verjaardagsroes en het feit dat ik alweer 26 jaar oud ben.

Met vriendelijke groet,

Jermaine Van der Meer
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 1 augustus 2016 om 10:21
Eerst nog van harte gefeliciteerd met je 26e verjaardag. Zo jong en al zo enthousiast bezig met familiegeschiedenis. Leuk hoor!
Jermaine, familiegeschiedenis kun je ondanks de enorme aanwas van indexen op onze website, niet alleen via internet uitzoeken. Af en toe zul je in de studiezaal zelf onderzoek moeten komen doen in originele bronnen. Voor de notarissen van Uden kun je terecht in onze studiezaal in Grave.
Met Kadaster Archiefviewer kun je zowel in de studiezalen in Den Bosch en Grave werken, maar in Den Bosch liggen de door de Hypotheekbewaarder geregistreerde akten van aan- en verkoop van onroerend goed 1811-1974.

De koppeling van huisnummers met het kadaster, kan alleen als de bewoner van het pand ook de eigenaar is. Bevolkingsregisters spreken over bewoners (eigenaars en huurders) en het Kadaster alleen over eigenaren. Heb je die aanknopingspunten niet, dan kun je het beste een heel buurtonderzoek doen en daarin letten op de constanten en de variabelen. In de studiezaal kunnen we je dat aan de hand van je praktijkvoorbeeld veel beter uitleggen.
Vergeet ook niet om cijnzen vóór 1811 na te kijken. In de gids Hoenen en kapoenen van BHIC (in de studiezaal) vind je de bronnen van Uden.
Jermaine Van der Meer zei op 1 augustus 2016 om 13:22
Hey Annemarie heel erg bedankt voor de felicitaties, jah ik ben er een aantal jaren geleden mee begonnen omdat ik hoorde dat ik heel veel verschillende soorten etniciteiten in mijn familie heb. Zo begreep ik dat ik o. a. zigeuner bloed had (wat voor mij veel verklaarde over waarom een deel van mijn familie zich anders gedroeg als andere families) en na enige studie van ook de andere familietakken kwam ik tot de conclusie dat ik o.a zigeuner bloed, Frans bloed, Fries bloed, Belgisch bloed en Zwabisch-Oostenrijks bloed had (dit is nog maar een hele kleine greep).

Het heeft mij persoonlijk ook een heleboel duidelijkheid verschaft waarom ik er uitzie zoals ik er uitzie, zo word ik in de zomer extreem donker krijg zeer lichte ogen en wit-blond haar (mensen denken dat ik mijn haar regelmatig blondeer terwijl ik daar niks van moet hebben) dit in combinatie met het uiterlijk in mijn familie en hun verschillende gedragingen geeft niet alleen inzicht over hoe je familiegeschiedenis in mekaar zit maar ook over wie jij werkelijk als persoon bent, maar in ieder geval nogmaals erg bedankt voor de felicitaties.

Ik heb trouwens een aantal zeer oude familie foto's voor mijn verjaardag gekregen o.a. van jawel mijn bet-bet overgroot oma (officieel: oudouders) Henrica Van Heijst geboren op 09-08-1830 te Uden (Uuje) Gehuwd op 35 jarige leeftijd in 20-11-1865 met Gerardus Schalken, heel toevallig is de Henrica Van Heijst die ik nu op de foto heb gekregen dezelfde Henrica als op de scan van 1840-1849 | Bevolkingsregister Straat scan 168 van 395 die ik jullie in mijn commentaar van 23 juli 2016 om 02:29 uur had gegeven. Ik noemde haar toen niet expliciet maar wel haar ouders te weten het echtpaar Van Heyst-Van Berkel en haar oma Petronella Van Dijk, ik heb nog heel veel extreem oude foto's van mijn familie en als ik hier ooit het BHIC ter dienste mee kan zijn dan hoor ik het graag!

Over de kadasters gesproken, Annemarie kort samengevat is het zo dat ik het het beste alleen de huisnummers naar kadasternummers kan vertalen als ik van te voren zeker weet dat het ook daadwerkelijk de eigenaars waren (en dus geen huurders of pachters)? Had jij Annemarie ook nog mijn uittreksel van gezien uit het testament van 1781 waarin het echtpaar Elemans-Van der Heijden de helft van haar goederen overdraagt aan Hendrina (Hendrijn) Van der Heijden, want als we nou iets weten over de successiebelasting omtrent dit testament of we komen er achter welke goederen zijn overgedragen kunnen we ons flink wat zoekwerk besparen in de kadasters niet?
Jermaine Van der Meer zei op 5 augustus 2016 om 18:48
ff een kleine correctie:

Ik heb hierboven geschreven dat ik een foto van Henrica van Heijst in mijn bezit heb, dit is niet juist, ik ben verleden week namelijk telefonisch op de hoogte gebracht dat het een andere verre voorouder van mij is te weten:

Cornelia Johanna Hendriks dochter van Adriaan Hendriks & Johanna Paaps Zij was eigenlijk weer de oma van mijn overgrootmoeder geboren te Waalwijk (Wollùk) op 22-09-1839 en gestorven aldaar op 06-11-1926 op ongeveer 87 of 88 jarige leeftijd, getrouwd op 02-06-1864 te Waalwijk met Hendrik Van de Leur zoon van Gijsbertus Van de Leur & Anna Maria Van Baardwijk.

Ik wil nogmaals benadrukken dat ik nog veel meer historische foto's heb dus als ik hier het BHIC of individuen blij mee kan maken door ze dit digitaal door te sturen dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Jermaine Van der Meer

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.