skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

waar zijn Gertrudis Vennix en Theodorus de Jongh gebleven na hun huwelijk in 1746

Paula Koopman vertelde op 8 december 2013 om 15:39 uur
Gertrudis Vennix (gedoopt op 30-10-1723 in Oostelbeers) en Theodorus de Jongh trouwen in Oostelbeers op 31-07-1746.
Na hun huwelijk kan ik ze niet meer terugvinden.
Ze wordt ook niet meer genoemd als getuige bij een van haar broers of zussen.

Mogelijk dat ze naar België zijn verhuisd, maar daar kan ik ze in de grensstreek ook nergens terugvinden.

Heeft iemand een aanwijzing?

Reacties (23)

Norah zei op 8 december 2013 om 17:02
Bij de huwelijksinschrijving staat doorgestreept vermeld...

Zeven jaar later trouwt Theodorus Arnoldus de Jonghe op 29-07-1753 te Oirschot met Henrica Boelants.
Ik weet niet of het hier om dezelfde persoon gaat.
Dit moet na te gaan zijn met zijn patroniem in 1746 + getuigen, en met de latere doopgetuigen.
Het kan best wezen dat Gertrudis al overleden was in juli 1746, of dat men spijt kreeg?
Theodorus trouwt veel later met Catharina van der Meere, ook in Oirschot. Moet eveneens gecontroleerd worden.
Norah zei op 8 december 2013 om 17:08
Het tweede huwelijk met Catharina Willems van der Meer werd voltrokken op 22-01-1764 te Oirschot. Bruid kwam uit Wintelre.
Bruidegom was weduwnaar van Henrica Boelants/Boelands.
Paula Koopman zei op 8 december 2013 om 17:10
Hallo Norah,

Op mijn huwelijksakte staat niets doorgestreept.
Welke akte heb jij?
Norah zei op 8 december 2013 om 20:13
Bij het BHIC > index staat vermeld
-huwelijkinschrijving is doorgehaald-.
En dat slaat op het R.K. huwelijk uit 1746.
Max zei op 8 december 2013 om 20:30
Zie Genver:Oostelbeers [MMBZ-Q6N] image 118/153. Geen doorhaling te zien..
Paula Koopman zei op 8 december 2013 om 20:51
Het is jammer dat nergens een patroniem van Theodorus is te vinden waardoor je een aanknopingspunt mist.

De huwelijksgetuigen waren in 1746 Henricus Verbaendt en Helena Snellaerts.
Helena zei op 8 december 2013 om 20:57
Theodorus de Jongh, gehuwd in 1753 werd genoteerd als 'jongeman' > was in 1753 geen weduwnaar.
Norah zei op 8 december 2013 om 21:45
Ik heb het ook even nagekeken, ze komen ook op die datum voor bij fiches trouwen Oostelbeers.
Bij schepenhuwelijken staan ze er niet bij, zegt verder niets.
Hoe komt men dan bij het BHIC(index) aan die opmerking bij het huwelijk? Zit me dwars.
Norah zei op 8 december 2013 om 22:01
Die aantekening is overgenomen van het RHCE >
DTB-boeken Oostelbeers, folio 16v, inv.nr. 574.

Helena zei op 8 december 2013 om 22:06
Maakt mij ook nieuwsgierig, Norah.

Bij RHCE, volgens hun index, is die met de doorhaling:
DTB Oostelbeers inv.nr. 57.4 , folio 16v
Terwijl de andere inschrijving zonder doorhaling geindexeeerd is:
DTB Oostelbeers inv.nr. 57.5 , folio 53
Volgens (mogelijk inmiddels verouderd?) pdf-overzicht van het RHCE verwijzen beide invoernummers naar inschrijvingen van R.K. parochie H. Andreas apostel.
Helena zei op 8 december 2013 om 22:08
Het een kan latere transcriptie zijn van het ander, of omgekeerd? We zouden beide inschrijvingen naast elkaar moeten zien.
Norah zei op 8 december 2013 om 22:34
Helena, het viel me op dat het wel erg netjes geschreven stond > de
blz. bij -Genver-, image 118/153.

Voor Theodorus(Dirk) de Jongh zijn 2 dopen mogelijk:
1. Theodorus de Jonghe, zoon van Arnoldus de Jonghe en Joanna Theodorus van der Aa. Gedoopt te Oirschot 19-10-1723. Een der getuigen was Petrus Joannes Snellarts. Bij het huwelijk 1746 was er ook een getuige Snellarts...
Deze Theodorus kan dan degene zijn die later 2 keer getrouwd is geweest.

2. Theodorus de Jongh, zoon van Guilielmus de Jongh en Justina Dirickx. Gedoopt te Leende op 26-09-1724. Deze persoon sterft in de jaren negentig in Leende.

Paula, had je ook al geïnformeerd bij het RHCE?
Helena zei op 8 december 2013 om 23:15
Norah, toch wel in het oude handschrift [image 118/153]. Mogelijk ivm woelige tijden wel wat later 'zeer netjes' genoteerd?
Norah zei op 9 december 2013 om 01:43
Misschien begraven van Gertrudis
proberen op te zoeken?
Het blijft een vreemde zaak.
Paula Koopman zei op 9 december 2013 om 10:53
Ik had zelf ook nog twee andere mogelijke dopen van Theodorus gevonden in Tilburg:
Datum 18-03-1725
Kind Theodorus de Jongh
Vader Gerardi de Jongh
Moeder Maria Wijtmans

en

Datum 03-09-1721
Kind Theodorus de Jong
Vader Jois de Jong
Moeder Guilielma Peters
Norah zei op 9 december 2013 om 12:12
Dag Paula,

Net zoals je al zei, er is geen patroniem bekend van Theodorus, vervelend.
Heb net de fiches begraven Oostelbeers nagekeken, maar Gertrudis was er niet bij! Je kunt het misschien wel controleren, het begint vanaf image 1821 > GenVer; begraven Oostelbeers etc.(fiches).
Maar als ik jou was, zou ik toch eens aan het RHCE vragen hoe ze er aan gekomen zijn(die aantekening). Is het wel juist, dan zijn ze samen uit Oostelbeers vertrokken zoals je al vermoedde.
Mvg, Norah
Norah zei op 9 december 2013 om 12:30
De kinderen uit Tilburg kunnen het, denk ik, ook niet zijn.

Theodorus Gerardi de Jongh wordt begraven 29-06-1725 Tilburg.
Theodorus Joanni de Jong trouwt met Margaretha Noijens > Tilburg.
Paula Koopman zei op 10 december 2013 om 17:07
OK.
Dan blijven er inderdaad 2 mogelijkheden over, althans via de zoekmachines.

Het blijft erg onduidelijk met dit echtpaar.
Norah zei op 11 december 2013 om 11:51
Waar ik nog steeds in geloof, is dat Theodorus jaren later twee maal getrouwd is, en dat het huwelijk in 1746 om duistere redenen niet doorgegaan is > RHCE.
Het gaat je zeker om de tak Vennix?
Gertrudis kan nog wel naar -België- vertrokken zijn.
Paula Koopman zei op 11 december 2013 om 16:16
Ik heb een vriend van mij even navraag laten doen bij het archief van Eindhoven.

Ze schrijven het volgende:
"Doorhalingen van huwelijken in DTB-registers
betekenen slechts dat de inschrijving na voltrekking
in een ander, net-register, is overgeschreven.
Als een huwelijk niet is doorgegaan staat er dat
met even zoveel woorden bijgeschreven."
Norah zei op 11 december 2013 om 19:49
Tja, je bent nu niet veel verder gekomen! Het archief in Eindhoven mag het wel wat duidelijker zetten.......Of gewoon weglaten.

Men was uiteindelijk toch getrouwd.
Als Helena niet gevonden had, dat Theodorus -jongeman- was bij het huwelijk in 1753, dan ging ik er nu vanuit dat hij zelfs drie keer getrouwd is geweest. Kwam wel vaker voor. Blijf het een raadsel vinden, gelukkig dat het -slechts- een kwartierstaat? van je is.
Helena zei op 11 december 2013 om 22:24
Al staat bij dat huwelijk in 1753 dat de bruidegom j.m. was: ook daarmee zie je ooit incorrecte noteringen. Maar laten we er toch vanuit gaan dat het wel juist was en het idd om j.m. ging. Je zou anders eerst een overlijden van Gertrudis moeten vinden. Eerder kun je niet aannemen dat die notering 'j.m' mogelijk incorrect zal zijn. In datzelfde jaar werden in Oirschot ook huwelijken genoteerd waarbij men wel 'weduwnaar' noteerde. [zie via genver > Oirschot > n.h. dopen enz> image 246/364 ..er staat duidelijk j.m.]

Theodorus de Jongh kwam daarvoor niet voor in Oostelbeers. In Oostelbeers gehuwd omdat de bruid [wrsl. wel de Gertrudis *in 1723] van Oostelbeers was...en daarna weer naar elders vertrokken.
Niet alle DTB gegevens van deze regio zijn in de index opgenomen. Het blijft nog even zoeken. Ook naar dat overlijden van Gertrudis.
Paula Koopman zei op 12 december 2013 om 12:03
Ik vermoed toch dat er een link is naar Belgie.
Anders zou er iets in Nederland terug te vinden moeten zijn.

Misschien dat er zich nog iemand anders meld met informatie.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.