skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Vincent van de Griend
Vincent van de Griend Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Vincent van de Griend
Vincent van de Griend Bhic

Weekloon klerk jaren 1870

Lieve vertelde op 23 april 2014 om 21:19 uur
1873, weekloon van 2 gulden voor een klerk in Eindhoven bij Van Gend en Loos

Is dit een normaal weekloon voor een klerk in die periode?
Lijkt mij enorm laag te zijn.

Reacties (7)

Theo A zei op 24 april 2014 om 00:35
Beste Lieve,
Of hier sprake kan zijn van een druk/typefoutje?
Een sigarenmaker kreeg in 1873 al; in Reusel (Karel I) een weekloon van 20 gulden. En dat klopt wel ongeveer want een nieuwe fiets koste toen 15 gulden.

Vergelijk het huidige weekloon met de prijs van een hedendaagse fiets.
En dan niet zo'n rijwiel uit een doehetzelfmarkt maar een echte 'merkfiets' bij de fietsenmaker.

Een brood (800 gram deeg) koste toen 4 cent. en een kilo aardappelen 2 1/2 cent.
Een oortje (1/2 cent) betaalde men voor een ei.
"Zeven stuivers"(fl. 0,35) was de huishuur per week voor een rijtjeswoning in de stad. (Duitse-Bond-woning)
"Vermogenden" hadden volgens de fiscus een inkomen van meer dan 4.000 per jaar.

Voor 10.000 gulden kocht je een aardig huisje met wat grond om te 'Heuven'.

En de dokter vroeg een daalder voor een visite. (fl. 1,50)



Lieve zei op 24 april 2014 om 17:25
Bedankt Theo
Ik had zelf al eens op het internet rondgekeken en er is vrij weinig te vinden over lonen in die tijd. Ik vond voor deze periode lonen van arbeiders van rond de 8 à 10 gulden per week. Ik las ook ergens dat sigarenmakers goed betaald werden.
Vandaar dat ik die 2 gulden ook nogal laag vond.

Het zou inderdaad om een schrijffout kunnen gaan...
maar ik vermoed dat er iets anders aan de hand is.

De klerk waarvan sprake was een broer van mijn betovergrootmoeder.
Ik heb onlangs een bron gevonden uit 1913 waarin vermeld staat dat hij "imbeciel" was.
Mijn eerste gedachte was: dat is haast onmogelijk want hij werkte jaren als klerk bij Van Gend en Loos! Daar gaan ze toch niemand aanwerven die zwakbegaafd is?
Dan is er ook nog een brief uit 1873 waarin gezegd wordt dat hij "geplaatst" werd op een bureau bij Van Gend en Loos. Tot nu toe had ik niet zoveel aandacht aan het woord "geplaatst" geschonken.

Maar als ik alles nu op een rij zet, denk ik dat het best kan zijn dat hij zwakbegaafd was, en een aangepast werk kreeg, en dat zo het lage inkomen verklaard kan worden.
Theo A zei op 25 april 2014 om 22:57
Dat klink plausibel, Lieve,
Zo'n jongen kan best 'geplaatst' zijn geweest bijvoorbeeld als Loopjongen die papieren tussen het bureel en de loods bestelde.
Kwam er een kar goederen binnen, of moest een kar goederen vertrekken, daar hoorde toen heel wat fysiek papier bij.

De uitdrukking "imbeciel" is nogal ruim.
De slimste zal hij niet geweest zijn maar ook minderbegaafden hebben vaak uitstekende eigenschappen.
Misschien verzorgde hij wel de paarden die de karren goederen af- en aanvoerden?
Een eerste beging van een sociale werkplaats?
En dan 2 gulden,,, daarmee was hij toch van de straat en konden zijn ouders hem bv daarvan kleden.

Misschien, en dat kunt u nazien; was hij nog te jong voor een volwassenen-loon.
Ik zag ook nog een dagloner 16 jaar in 1873 die hooide voor 3 gulden per dag maar dan wel incl. een middagmaal.
Minimum lonen en CAO's waren er toen niet.

Johanna zei op 27 april 2014 om 12:29
Vond nog een leuk stukje online over
lonen en arbeidsmarkt in Amsterdam
1800-1865


mvg.
Dorethé zei op 27 april 2014 om 17:40
Johanna, wellicht ook interessant voor aneren. Heb je een link naar dat stukje?
Lieve zei op 28 april 2014 om 23:27
Johanna,
Interessante tekst. Ook hier inderdaad veel hogere lonen dan de twee gulden die mijn overgrootoudoom.

Theo,
Deze klerk was geboren in 1852 dus in 1873 zou hij al een volwassenloon moeten krijgen, veronderstel ik.

Helaas was hij klein van gestalte, want anders had ik in de lotingsregisters van de Nationale Militie wellicht meer informatie gevonden.
Hij werd afgekeurd omwille van zijn lengte: hij was 1m49 groot en daarmee "beneden de maat". Men moest minimum 1m55 groot zijn. Er werd helaas geen moeite gedaan om zijn signalement in te vullen (kleur ogen, kleur haren,...) of om andere lichamelijke en/of geestelijke gebreken op te geven.


Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.