skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Astrid de Beer
Astrid de Beer RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Astrid de Beer
Astrid de Beer RA Tilburg

Wie helpt mij aan de geboorte/doop -datum van Geertruij Steenhoff, Oldenzaal , ca.1716 ?

Rob vertelde op 9 februari 2017 om 22:50 uur
Hoe goed ik ook zoek in de doopboeken van Oldenzaal, ik kan de doop notitie niet vinden. Geertruij is getrouwd met Hendrik van der Hoeven, Amsterdam op 15 apr 1753. Zij is overleden 2-3 juli 1753.

Reacties (6)

Helena zei op 11 februari 2017 om 03:59
Rob, - je vegist je met de trouwdatum; jaar incorrect. In de Ondertrouwregisters van Amsterdam zijn zij te vinden op 15 april 1745. In Gaardersboek (Schepenbank) ná 14 april 1745.
- Hendrik Van der Hoeve [ oud 30 jaren, van Ravestein, geassisteerd met zijn broer Sijmen van der Hoeve ] en Geertruij Steenhoff [ oud 28 jaar, van Oldenzaal, geassisteerd met haar zus Femmetje Steenhoff; hun ouders waren al overleden volgens notitie in o.t. register]
( Neem aan dat je dit allemaal wel weet, maar ik plaats het hier toch maar voor het geval een ander forumlid nog een poging wil wagen?) .
De kinderen r.k. gedoopt: Maria 1746, Gerrit 1747 , Maria 1748 en Gerrit 1751
Toen Geertruij overleed in 1753 was er nog 1 kind in leven volgens notitie in Begraafregister.

Indien de leeftijden in o.t. register kloppen dan zal zij geboren zijn rond ca. 1717? Eerder of later...
Haar zus, Femmetje Steenhoven, gehuwd in 1746 te Amsterdam , werd in 1746 genoteerd als 25 jaar en eveneens van Oldenzaal. [ dus geboren ca. 1721?] . Zij werd geassisteerd door haar zwager Henderik van der Hoeven.

Zoeken met die combinaties in de doopregisters van Oldenzaal (of wijdere regio?). Waarschijnlijk was zij r.k. omdat ze haar kinderen r.k. laat dopen en omdat het echtpaar bij ondertrouw geregistreerd werd 'voor de pui' waardoor je weet dat ze niet nd waren.
De zussen zullen dezelfde vader (Steenhoff) gehad hebben; zelfde moeder is nog niet zeker.. Geertruij zal in r.k. registers eerder als Gertrudis genoteerd zijn en Femmetje als Euphemia?

Anders eens informeren bij bijv. de Stichting Genealogische Werkgroep Twente (SGWT). Zag dat zij o.a. transcripties hebben van de DTB's van Oldenzaal e.o. http://sgwt.nl/oldenzaal-stad/
Of de vraag nog eens stellen in een forum in die regio? [ je zit hier nl. in een forum waarin men zich vrnl. bezig houdt met voorouders en relevante onderwerpen betreffende Noord-Brabant en in mindere mate met de voorouders in andere provincies...al zal men hier toch altijd proberen om vragen over voorouders van buiten deze regio te beantwoorden]

Hier vind je ook nog transcripties: http://www.vpnd.nl/ov/oldenzaal_dtb_dooprk.html maar niet van de periode waarin je mogelijk Geertruij en Femmetje zult moeten zoeken.
Willy zei op 11 februari 2017 om 10:12
Zie onder topic van 4-3-2015..

Bij mij overigens ook nog geen Oldensaalse gegevens bekend.
Helena zei op 11 februari 2017 om 10:59
Dacht al dat ik hier eerder iets over gezien had...niet in de gaten dat het hier bij BHIC forum was. Sorry Willy, niet veel verder gekomen.
Helena zei op 11 februari 2017 om 11:20
Mogelijk hier wat info te vinden: http://www.steggink.org/transcripties/
Zo te lezen: R.K. parochie Deurningen -Saasveld. Deze dopen zijn ingeschreven in het RK doopboek van Oldenzaal, en gaan vooraf aan Oldenzaalse dopen, startende in 1701. Hiaat van 16-02-1706 tot 20-11-1729. [ misschien juist dat gedeelte waarin de dames te vinden zouden zijn?]
Of lees over de RK parochie Rossum - De Lutte viel tot 1665 onder Oldenzaal. Daarna werd ze zelfstandig, maar nog wel voor enige tijd vanuit Oldenzaal bediend. Deze parochie omvat inschrijvingen van de volgende plaatsen en gehuchten: Rossum met Lemselo en Volthe, Weerselo met Nijstad (tot 1795), en De Lutte (tot 1799).

Bij RK Huwelijken Deurningen -Saasveld 1715:
1 9bris juncti sunt m[a]tri[moni]o ex Valte Jo[ann]es Steenhoff et Gisberta Bruggers ex Hass.
RK Huwelijk Deurningen-Saasveld 1718:
2 Maij juncti sunt m[a]tri[moni]o ex Valte Jo[ann]es Steenhoff et Henrica uijt de Leeverick ex Weersel.

Ergens staat me nog bij dat we vorige keer uitkwamen met de mogelijkheid dat ze van het buurtschap Valte/Volthe zouden kunnen zijn? Was maar een gok omdat we de naam Steenhof toen zagen in de Verpondingsboeken van 1716 en 1720 . http://www.vpnd.nl/ov/oldenzaal_verp.html

Verder is zoeken in Overrijssel (op een enkele doopinschrijving in Deventer in 18de eeuw [ garnizoensplaats ] voor mijn toch te veel onbekend terrein)
Rob zei op 11 februari 2017 om 15:42
Helena, Ja, ik keek met een scheef oog naar her jaartal van overlijden.
Het hele verhaal van jou ken ik grotendeels.
Ik probeer de ouders van Femmetje en Geertruij te vinden.
Willy zei op 11 februari 2017 om 16:15
Inderdaad nogal wat doorgespit in die omgeving, geen resultaat, dat gebied is mij verder ook vreemd..
Er worden daar ook weinig bronnen ontsloten of ik mis e.e.a.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.