skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Wie is Palamedes N. te Drunen? 1655

B Volger vertelde op 28 juni 2021 om 11:51 uur
Goedemorgen,

Op 4 februari 1655 wordt te Drunen ene Jacobus geboren als zoon van Palamedes N. Volgens sommigen was dit schilder Palamedes III. Aangezien alleen een voornaam in het doopboek stond lijkt het erop dat de beste man niet getrouwd was, mogelijk was het dus een buitenechtelijk kind.

Op dit forum: http://www.bhic.nl/onderzoeken/forum/palamedes Is het al eens behandeld, maar er is nog niks uitgekomen, en het bericht is al 10 jaar oud. Op dit forum: https://www.stamboomforum.nl/subfora/2/2/81080/2 is er ook al eens onderzoek gedaan, maar er is hier ook nog geen antwoord. Ik hoop dat er hier nog wat meer boven water zal komen!

Reacties (18)

Wim zei op 28 juni 2021 om 13:00
Indien buitenechtelijk dan had er m.i. de naam van de moeder moeten staan en niet die van de vader.
Bovendien werd bij dopen in de 17e eeuw niet altijd de naam van de moeder genoteerd.
B Volger zei op 28 juni 2021 om 13:10
De naam van de moeder staat er wel. Als de vader was ingeschreven bij de kerkelijke gemeente was zijn achternaam wel bekend. Hij was daar dus tenminste niet ingeschreven
Wim zei op 28 juni 2021 om 13:15
Dan was de vader van elders, maar waren ze wel gehuwd.
B Volger zei op 28 juni 2021 om 13:18
Dat is goed mogelijk, ik heb dat huwelijk nog niet kunnen vinden. Dit staat op verhalenwiki:
“ Het is onduidelijk of Palamedes III gehuwd is geweest. Bij zijn overlijden werd met geen woord gerept over een echtgenote, noch over het gegeven of hij al dan niet als weduwnaar overleed. Toch is het niet ondenkbaar dat hij de Palamedes was die in 1655 gehuwd was met Anneken Cornelissen en dat jaar in Drunen een zoon liet dopen. Mogelijk heeft hij na het overlijden van Anneken zijn schilderspalet aan de wilgen gehangen om een carrière in het leger op te bouwen” http://verhalenwiki.nl/index.php?title=Palamedes_III,_Palamedesz
Bert Meijs zei op 6 augustus 2021 om 19:55
Dit kinf is op 5-12-1676 te 's Grevelduijn Ca[elle geh met Maijke Jansen de Haen en later op 15-4-1685 in de zelfde plaats met Beatrix Ariens de Roij. Zuhb nieder was Anneke Cornelisse
Rita Pierar
Rita Pierar zei op 8 december 2021 om 14:01
Hallo, sedert meer dan 10 jaar ben ik op zoek naar de verdere voorouders van Jacobus Palamedes die op 04-02-1655 wordt gedoopt.
Zijn oudste dochter Maria(10-02-1686) is de voormoeder van mijn dochters. Uiteraard heb ik alle Palamedessen uit die tijd onderzocht en kwam dus ook uit bij de schildersfamilie Palamedes uit Delft. In de hoop de juiste Palamedes te vinden, heb ook ik deze familie eens goed bekeken en uitgevonden dat zij afkomstig geweest moeten zijn uit Luik, waar zij de familienaam Stevens of Stevaerts hadden.
Er is geen bewijs dat de Palamedes N uit Drunen getrouwd was. De kandidaat die B Volger noemt is zeer wel mogelijk. Hij moet dan ongeveer 24 jaar geweest zijn(geb 26-01-1631) toen Jacobus werd geboren. Zelf heb ik in Breda een mogelijke kandidaat gevonden, maar kan niet bewijzen of dit dezelfde Palamedes uit Delft en/of Drunen is.
Op https://www.nu.nl/cultuur-overig/5521247/kunstliefhebber-ontdekt-onbekende-schilder-zeventiende-eeuw.html wordt een en ander uit de doeken gedaan.
De betreffende historici zijn Palamedes door mijn onderzoek van toen op het spoor gekomen. Zelf had ik uitgevonden dat vader Palamedes Stevers voor King James in Edinburg aan het werk was. Op 25-12-1683 wordt er een N Palamedes in Breda begraven. Over deze Palamedes is nog een leuke anecdote bekend., zie https://www.dbnl.org/tekst/_med009198501_01/_med009198501_01_0012.php
Verder vond ik nog deze tekst waarin Palamedes Stevens voorkomt:
https://archive.org/details/algemeennederla02archgoog/page/n48/mode/2up?view=theater

en via het ONA Rotterdam:
Aktesoort protest.
Datum 25/03/1599.
Archief ONA Rotterdam.
Inventarisnummer 29.
Aktenummer/Blz. 23/83.
Notaris Isaac Dz. Troost.
Guillam van Naerssen.
van Dordrecht wonend in Monros in Schotland.
Ghijsbrecht Henricxz.
Claes Bartholomeesz.
Anthoni de Planckes zoon van Anneken Stevensdr.
Swarte Leeu.
inzake contract om o.a. mineralen naar Schotland te sturen, hetgeen niet is nagekomen.

Anneken Stevensdr is een zus van Palamedes Stevens/Stevaerts, die getrouwd is met Mathias de Plancques,
Guillam van Naerssen is de broer van de echtgenote van Palamedes Stevens/ Stevaerts, Maria van (N)Aerssen.

Hier draait het dus allemaal om juwelen. De precieze inhoud van deze akte ken ik niet, die moet nog onderzocht worden.
Ik durf te denken dat deze families in de hoogste regionen opereerden.

Balthasar de Moucheron is degene die schepen uitrustte om nieuwe handelsroutes te ontdekken)VOC!)
Joris van Spilbergen was zijn kapitein die de besproken juwelen uit Ceylon meebracht
Johan Sneeuwater was een goudsmid/juwelier in Den Haag, ws geboren te Antwerpen

Matheus de Plancques hoort ook in dit clubje. Ze zullen elkaar allemaal gekend hebben vanuit Antwerpen,
Zijn zoon Anthony is getrouwd met Susanna, de zus van Palamedes Stevaerts, zijn eigen echtgenote heet Anneken Stevens.(is dit toeval of misschien ook weer familie van de Palamedessen?)
Zoon Francois is getrouwd met Elisabeth Dickx van Arsene, dat lijkt me dan weer familie van de echtgenote mevrouw Maria Palamedes Stevaerts van Naerssen.

Jacobus Palamedes had een zoon Cornelis, die in 1630 is gewurgd aan de paal en verbrand wegens het plegen van sodomie . Hij was de halfbroer van "onze" Maria Palamedes, waarmee het allemaal begon.

Mogelijk kunnen we samen werken om deze puzzel opgelost te krijgen. Vaak moet je zijwaartse bewegingen(lees aangetrouwde familie onderzoeken) maken, om de oplossing te vinden.
Cornelis
Cornelis zei op 8 december 2021 om 14:47
Misschien bekend?

Palamedes van Delft was dgt in 1628 te Bergen op Zoom!

Bron: doop-, trouw- en begraafregisterSoort registratie: doopakte(Akte)datum: 21-11-1628Plaats: Bergen op Zoom
Dopeling
Willemyntken van der Hoeven
Diversen: w

Vader
Johannes van der Hoeven
Moeder
Janneken Prs (Pieters)
Getuige
Niclaes van Wesel
Palamedes van Delft
Tryan Waldus
Kathlyne Jans
Cornelis
Cornelis zei op 8 december 2021 om 16:06
Jacobus uit Drunen met als patroniem Jacobisse / Jacobusz;

Datum trouwen: 20-12-1676
Plaats trouwen: 's Grevelduin-Capelle
Datum ondertrouw: 05-12-1676
Plaats ondertrouw: 's Grevelduin-Capelle
Religie huwelijk: NG

Bruidegom
Jacob Jacobisse Polamedus
geboren te Drunen, wonende te Sprang
Bruid
Maijken Jansen de Haen
geboren te Capelle
Cornelis
Cornelis zei op 8 december 2021 om 16:27
Sprang Capelle zijn 2 kinderen van Jacob Palmedis overleden, 1682 en 1683!

Overleden voor zijn 2e huwelijk;

Datum trouwen: 15-04-1685
Plaats trouwen: 's Grevelduin-Capelle
Datum ondertrouw: 01-04-1685
Plaats ondertrouw: 's Grevelduin-Capelle
Religie huwelijk: NG

Bruidegom
Jacob Palamedes
wonende te Capelle
Bruid
Beatris Ariens de Roij
geboren te Capelle, wonende te Capelle
Eerdere vrouw
Maijken Jans de Haen
Rita Pierar
Rita Pierar zei op 8 december 2021 om 17:35
Ja wel gezien, maar hem kan ik niet plaatsen. Hij kan dan wel als voornaam Palamedes hebben en uit Delft komen, maar dat zegt nog niet dat het de juiste Palamedes is. Het lijkt me niet, de kandidaat Palamedes was in 1628 nog niet geboren.

In Breda is een Palamedes getuige bij een aantal notariele akten. Hij heeft ook een zwierige handtekening. waarvan 1 Palamedes Palamedes. In 2 aktes zijn de gevolmachtigden ook militair. Dit zou dan de bedoelde schilder moeten zijn die op 26-01-1631 in Delft werd gedoopt en mogelijkerwijs in Breda overlijdt in 1683.
Zowel Breda als Heusden(Drunen) waren garnizoenssteden, en in Breda loste hij zijn schulden af met schilderijen(of diefstal van zijn gastheren).
Anneke zal zijn naam genoemd hebben als zijnde de vader, haar doopakte is van 10-10-1638, zij was nog maar 16 jaar toen zoon Jacobus werd geboren. Zo jong zijnde zal ze haar lippen niet stijf op elkaar hebben kunnen houden, toen de vroedvrouw naar de vader vroeg. waarom ze haar zoom Jacobus noemde is ook een raadsel.
Jacobus zal dan zijn eerste zoon naar grootvader Cornelis Joanneszn genoemd hebben.
Maar dit alles is een aanname, en nog niet te bewijzen.
Cornelis
Cornelis zei op 8 december 2021 om 17:49
snap ik, heb je deze weleens gezien ?

Capelle RA 72

Folio 157r

Copie

Op huijden den vierden December 1740 Compareerde voor mij Mr. Roeland Nolthenius, Openbaer Notaris bij den Hove van Hollant, geadmitteert residerende binnen Dordregt, Jan vander Steen borger deser Stad, denwelke verklaerde in der beste Forme volkomen last en procuratie te geven bij desen sijne huijsvrouw Geertruij Palamedis, Specialijk omme den Boedel en nalatenschap van haar moeder Beatris Palamedis, overleden tot Raemsdoncq tot brenge tot Effenheijt en Liquiditijt, met de verdere mede Erfgenamen te Scheijde en Deijlen, vaste goederen te verkope, de kooppenn: te ontfangen, en behoorlijk Transport te doen, en Voorts Generalijk in het redden vanden Boedel, alles te verrigten hier bedagt off onbedagt, so ampel als off hij Comparant selfs aldaer present was, soude kunnen off mogen doen, belovende hij Comparant te sullen approbeeren en ratificeeren het gene bij sijn Voorn: huijsvrouw sal werden verrigt onder verbant als naer regten. Aldus gedaan binnen Dordrecht, ter presentie van Johannis van Nispen en Pieter Sterk als getuijgen. Onder stont:) R: Nolthenius Notaris.

Folio 157v

Dat voor ons Gecomen en Gecompareert sijn Marie Pallemedis, huijsvrouw van Bastiaen Aertse Coninx, vermits sijne Indispolitie hier med present, Peeter Clijn in huwelijk hebbende Jenneke Pallemedis, Geertruij Pallemedis als last en procuratie hebbende van haren man Jan vander Steen, volgens deselve procuratie gepasseert voor den Notaris Roelamt Notthenius en sekere getuijgen tot Dordregt residerende, van Dato den 4e December 1740 hier voren geregistreert, Gerrit de Bie en Peeter Clijn als bij Schout en Schepenen van Raemsdonq aangestelde Voogden over de drie onmondige kinderen van Cornelis Pallemedis. Ende Peeter Rosen ende den Voorn: Peeter Clijn als aangestelde voogden over de drie onmondige kinderen van voorn: Peeter Roosen verwekt bij Anna Pallamedis, alle Erfgenamen van Beatrix de Rooij, wed: Jacobus Pallemedis, overleden tot Raemsdonq, volgens de voorsr: Voogden als authorisatie hebbende van voorn: Schout en Schepenen van Raemsdoncq van dato den 9e December 1740, hier mede geregistreert, dewelke also te samen Ider in sijne Qualitijt verclaerden Wettelijk over te geven met eender vrije gifte so dat regt is, aan en tot behoeff van.
Rita Pierar
Rita Pierar zei op 8 december 2021 om 19:21
Ja, die heb ik ook :-)
Beiden zijn dochters van Jacobus Palamedes met Beatris Adriaen de Roij.
Maria, de vrouw van Bastiaen Aertse Coninx is de voormoeder van mijn dochters.
Jacobus en Beatris hadden 6 kinderen
- Maria
- Jenneken
- Geertruit
- Adriaen(gestorven met 7 jaar)
- Anna
- Adriaen

Van de laatste Adriaen heb ik ook niets gevonden, Ik neem aan dat die ook jong gestorven is, aangezien hij niet genoemd wordt in de akten.
B v zei op 12 december 2021 om 19:49
Het is een lastig vraagstuk. Palamedes is niet met de moeder getrouwd, bewijs zullen we dus nooit vinden
B V zei op 6 januari 2022 om 15:47
Is er nog iemand die dit tot op de bodem wil uitzoeken? Ik vind dit namelijk een zeer intrigerende casus.
Bert Meijs zei op 7 januari 2022 om 11:23
Bijzonder in dit verband is de zoon Corne,lis Palamedes ged 6-2-1678. Hij was schoolmeester/koster in Veen, Hij is ter dood veroordeeld in 1730 wegens sodomie en pedofelie (met inwondende kostschoolkinderen) en door verwurging in Heusden terecht gesteld.
Rita Pierar
Rita Pierar zei op 7 januari 2022 om 12:08
Ik moet er niet aan denken wat dit voor zijn vrouw, kinderen en halfzussen betekent moet hebben.
De oudste halfzus, Maria Palamedes, is de voormoeder van mijn dochters.
B V zei op 20 juli 2023 om 13:30
Heeft iemand nog wat kunnen vinden?

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.