skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Wie was de bruid van Henricus Taet *1705 uit Moergestel?

Martin vertelde op 26 maart 2013 om 15:21 uur
Wie kan mij helpen een probleem op te lossen?

Henricus Joannes Taet wordt in Moergestel gedoopt op 28 maart 1705.
Hij kan in Moergestel zijn getrouwd met:
- Petronella Arnoldus Heunen (Hunnen) op 11 september 1732. (Petronella *1731 en +1743);
of met:
- Maria Nicolaus de Bont op 29 november 1733 (doop en overlijden niet bekend). Maria was eerder getrouwd in 1724 met Jan Pijnenborgh.

Gezien de doopgetuigen van de kinderen uit beide huwelijken kunnen ze het allebei zijn.
Bij Petronella zijn een Franciscus en Catharina Taet doopgetuigen, een mogelijke broer en zus van Henricus.
BIj Maria is twee keer Catharina Taet doopgetuige (een zus van Henricus).
Alle andere doopgetuigen leveren verder geen aanknopingspunten.

Ook kan ik nergens andere aktes vinden die me op weg kunnen helpen.

Wie weet er raad?

Reacties (17)

Norah zei op 26 maart 2013 om 17:13
Henricus Jan Taet trouwt te Moergestel 24-11-1726 met Cornelia Adriaen Jan Vos.

Henricus Jan Taet trouwt te Moergestel op 29-11-1733 met Maria Nicolaus de Bont(scan 78 schepenhuwelijken M.).
De laatste was jongman(ongehuwd geweest), dus dit was zijn eerste huwelijk. Maria was dus weduwe.
Dus dit was een ander.
Nu nog de derde Hendrik opzoeken.
Norah zei op 26 maart 2013 om 17:30
En dan komt nr. 3...

Henricus Toten/Tate trouwt op 19-09-1732 te Goirle(op 11-09-1732 Tilburg) met Peternella Hunnen/Hanen.
In 1743 krijgt dit echtpaar nog een kind in Goirle, dus weer een andere!
Ik weet niet van wie je afstamt, maar het is ingewikkeld, er zijn ook nog een paar Henricus Jan Taet in die tijd overleden.
De Hendrik T. met Petronella zijn in Goirle gebleven.
Dorethé zei op 26 maart 2013 om 20:04
Je zou ook in schepen- en notarisakten kunnen zoeken. Ik denk dat je wel meer vind op de website van het Regionaal Archief Tilburg.
Martin zei op 26 maart 2013 om 21:54
Hallo Norah en Dorethé,
Het huwelijk Taet-Vos is nieuw voor mij.
De doopgetuigen van hun kinderen levert geen aanknopingspunten op.

In totaal kunnen het dus drie opties zijn.
Want het huwelijk Taet-De Bont kan m.i. nog steeds.

Het huwelijk Taet-Heunen/Hunnen levert de volgende kinderen op:
1. Maria Henricus (Hendrik) Taete (Taat), gedoopt (RK) op 27-09-1736 te Goirle (get. Joannis Heunen en Maria Anna Verhoeven). Trouwt te Goirle op 24-09-1769 met Willem Martinus Jonkers, geboren ca. 1743 te Goirle;
2. Cornelia Henricus Taete, gedoopt (RK) op 24-10-1738 te Goirle (get. Josephus Heunen, Anna Maria Velde);
3. Arnoldus Taete, gedoopt (RK) op 11-06-1740 te Goirle (get. Franciscus Taet en Catharina Heunen);
4. Antonius Henricus Taet, gedoopt (RK) op 22-05-1743 te Goirle (get. Henricus van der Meijssen en Catharina Taet).

Het huwelijk Taet-De Bont levert de volgende kinderen op:
1. Joanna Henricus Taet, gedoopt (RK) op 07-10-1734 te Moergestel (get. Catharina Joannis Taet, Nicolaas Muijlders en Petronilla Petrus de Laet);
2. Joanna Maria (Jennemie) Henricus Taet (Taat), gedoopt (RK) op 17-05-1736 te Moergestel (get. Catharina Joannis Taet en Everardus van Laerhoven) en aldaar overleden op 26-06-1775. Trouwt te Moergestel op 27-04-1755 met Henricus (Hendrik) Anthonij (Antonius) van de Ven, gedoopt (RK) op 16-07-1727 als zoon van Anthonij Hendrik van de Ven en Maria Jan Hoppenbrouwers. Henricus is overleden te Moergestel op 14-05-1785.

Het huwelijk Taet-Vos levert de volgende kinderen op:
1. Adrianus Henricus Taet, gedoopt (RK) op 16-08-1728 te Moergestel (get. Andreas van Doormaele en ? Laurentius van Overdijk);
2. Catharina Henricus Taet, gedoopt (RK) op 28-11-1729 te Moergestel (get. Emerentia van de Pol, Andreas van Dormael en Anna Maria Vos).
Norah zei op 26 maart 2013 om 22:50
Dag Martin,

Als je het gaat om Henricus Taet uit 1705, dan kun je het beste uitgaan van zijn ouders.
Vader heette Jan, maar wie was zijn moeder? Op zo'n manier krijg je mogelijk door doopgetuigen en kinderen de goeie.
Je werkt in feite andersom :) in de tijd, of verbeeld ik me dat?
Dorethé zei op 26 maart 2013 om 22:53
Ik heb even de ouders van Henricus opgezocht, dat zijn Joannes Taet en Cornelia.

Petronella Hunnen is gedoopt op 09-07-1703 te Goirle, dochter van Arnoldus Petrus Hunnen en Antonia Josephus Mijnars.

Ik vermoed dat er uit het huwelijk Henricus x Petronella tussen 1732 en 1736 meer kinderen gedoopt zijn; ik verwacht daar een Joannes. In elk geval vind ik nog een Joanna (03-07-1733, get. Christianus Jois Tauten en Antonia Heunen) en een Nicolaus (16-03-1735, Adrianus Tauten en Joanna van Haeren). Naar wie zijn zij vernoemd?
Dorethé zei op 26 maart 2013 om 22:56
Christianus Jois Taet is gedoopt op 22-06-1703 te Moergestel als zoon van ... Joannes Taet en Cornelia. Deze Christianus is dus een broer van de Henricus die je zoekt.
Dorethé zei op 26 maart 2013 om 23:00
Op 07-10-1726 overlijdt te Moergestel Christianus Jan Taet. Ik denk dat dat de Christianus Jan Taet uit 1699 is, zoon van Joannes Janse Taet en Maria Joanna.
Dorethé zei op 26 maart 2013 om 23:06
Joannes Taet en Cornelia van Ostaey zijn gehuwd op 21-11 / 09-12-1700 te Moergestel.
Hun kinderen:
20-11-1701 Joanna
22-06-1703 Christianus
28-03-1705 Henricus
24-01-1707 Cornelia
Ik denk dat het huwelijk met Petronalla Hanen/Hunnen/Heunen het juiste is.
Ga bij de drie verschillende paren nog na wie de doopgetuigen waren, hoe waren deze gerelateerd?
Dorethé zei op 26 maart 2013 om 23:09
Correctie, de Cornelia van 24-01-1707 had een andere moeder, Joanna Maria, en vader was Joannes Jans Taet.
Norah zei op 27 maart 2013 om 00:21
Denk ook aan de combinatie Taet-Hunnen, vooral door dochter Cornelia.
Cornelia van Ostaey, de grootmoeder, was eigenlijk van Ostade.
Martin zei op 27 maart 2013 om 09:53
Als ik jullie fantastische zoekwerk even samenvat kom ik tot de volgende kinderen uit het huwelijk Taet-Heunen/Hunnen:
1. Joanna Henricus Tauten, gedoopt (RK) op 03-07-1733 te Goirle (get. Christianus Joannis Tauten en Antonia Heunen);
2. Nicolaus Henricus Tauten, gedoopt (RK) op 16-03-1735 te Moergestel (get. Adrianus Tauten en Joanna van Haeren);
3. Maria Henricus (Hendrik) Taete (Taat), gedoopt (RK) op 27-09-1736 te Goirle (get. Joannis Heunen en Maria Anna Verhoeven). Trouwt te Goirle op 24-09-1769 met Willem Martinus Jonkers, geboren ca. 1743 te Goirle;
4. Cornelia Henricus Taete, gedoopt (RK) op 24-10-1738 te Goirle (get. Josephus Heunen, Anna Maria Velde);
5. Arnoldus Taete, gedoopt (RK) op 11-06-1740 te Goirle (get. Franciscus Taet en Catharina Heunen);
6. Antonius Henricus Taet, gedoopt (RK) op 22-05-1743 te Goirle (get. Henricus van der Meijssen en Catharina Taet).

Vier vermelde doopgetuigen kunnen inderdaad broers en zus van vader Henricus Taet zijn, t.w. Christianus, Adrianus Franciscus en Catharina.

De vernoeming van de kinderen is echter helemaal niet te plaatsen. Namen als Nicolaus, Arnoldus en Antonius ben ik nog niet tegengekomen bij de naam Taet, maar dat kan ook zijn omdat ik van hun opa Joannes Joannes Taet alleen nog maar twee zussen heb gevonden.
Arnoldus lijkt wel vernoemd naar de vader van Peternella Hunnen.

Daarnaast is wat Dorethé zegt ook logisch, dat je een Joannes zou verwachten als kind. En die zou je ook sneller verwachten dan Nicolaus of Antonius.
Tot op heden ook nog geen Joannes als kind gevonden. Joanna, het oudste kind, kan echter weer wel vernoemd zijn naar de vader van Henricus.
Dorethé zei op 27 maart 2013 om 11:14
Christianus is in elk geval een broer, van het paar Taet-van Ostaey heb ik verder geen kinderen gevonden dan de drie die ik gisteravond noemde; heb daar verder ook niet uitgebreid naar gezocht. De getuigen Adrianus en Catharina hoeven geen broer of zus van Henricus zijn, maar zij kunnen ook een oom en tante of neef en nicht zijn.

Let op: ik heb niet gekeken naar de ouders van Joannes Taet en Cornelia van Ostaey/Ostade. In dezelfde tijd in dezelfde omgeving lieten Joannes Jan Taet en Joanna Maria de Bresser kinderen dopen; dit is een ander paar, zo uit m'n hoofd ergens rond 1690 gehuwd en na de Cornelia uit 1707 waren er nog wat kinderen. Mogelijk wel familie. Door hetzelfde patroniem en kinderen met deels dezelfde namen een extra complicatie.

Zoek ook eens in de Nadere toegangen, dit zijn word-documenten met korte samenvattingen (website Regionaal Archief Tilburg > Zoeken in databases > Nadere toegangen). Zoeken is wel lastig vanwege de vele spellingswijzen, Taat, Taet(e), Taute(n), Toten. De naam Taet kwam in de 15e eeuw al voor in Oisterwijk (een Anthonys Taet in 1487).

Ook bij deze zoekactie geldt weer: er zijn meerdere mensen met dezelfde namen in dezelfde periode in dezelfde omgeving. Zoek al deze personen en de personen in hun omgeving goed uit en trek geen overhaaste conclusies. Ga ook na wie de doopgetuigen waren, of ze gerelateerd waren en op welke manier. En probeer notaris- en schepenakten te vinden die je conclusies bevestigen.
Succes!
Dorethé zei op 27 maart 2013 om 11:20
Cornelia van Ostaey, gedoopt 05-07-1679 te Moergestel, dochter van Christianus Godefridus van Ostade en Catharina Cornelius Roosen.

Dorethé zei op 27 maart 2013 om 11:29
Zou dit het overlijden zijn van Joannes Taet x Cornelia van Ostaey: 16-09-1706, Moergestel, Joannes Taet, doodgestoken ten huizen van Willem Baten. Dit zou wel verklaren waarom er van dit paar na 1705 geen kinderen meer gevonden worden. Over dit incident in de Nadere toegangen vast meer te vnden.
Wanda zei op 27 maart 2013 om 16:03
Dat laatste geval moet een andere Joannes Taet zijn geweest.
Onze Joannes x Cornelia van Ostaey krijgen in 1720 nog en zoon Cornelius. Joannes overlijdt zelf op 25-11-1721. Na 1705 verhuizen ze naar Poppel waar alle andere kinderen worden gedoopt.

Maar wel en interessant gebeuren om nader in te duiken!
Tiny van Dooremolen zei op 22 juni 2013 om 20:57
Ik kan de verwarring nog wel wat vergroten. Dat Andreas van Doormale doopgetuige was bij kinderen van Henricus Jan Taet en Cornelia Vos komt omdat die zijn neefje was. Henricus Jan Taet was de natuurlijke zoon van Maria van Doormalen, zus van Andreas. De vader was Jan Henricus Taet. Het kind Henricus werd gedoopt te Moergestel op 3-5-1701.
Dit zal het probleem nog niet oplossen, tenzij je de geboortedatum uit 1705 loslaat.
Succes!
Tiny van Dooremolen.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.