skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Wie was Jan van Grinsven, neergeschoten in 1757?

Jeroen van Rijswijk vertelde op 13 juli 2012 om 09:01 uur
Op 9 mei 1757 wordt ene Jan van Grinsven te Nuland neergeschoten. Verslagen van de uit de hand gelopen ruzie zijn terug te vinden in de schepenakten van Nuland.

Ik stel deze vraag in het kader een andere item op dit forum (zie "hulp met lezen scan", van Brigitte vd Broek). Waarin ook een Jan van Grinsven de hoofdrol heeft gekregen.

Ene Jan van Grinsven, gedoopt op 28 jan 1737 te Nuland en zoon van Gijsbert van Grinsven en Petronilla Goossens. Ik vermoed (op grond van zeer weinig feiten) dat hij in 1762 gehuwd is met Maria Bijveld.

Brigitte vermoedt dat deze Jan van Grinsven als man van Maria Bijveld de zoon is van Gijsbertus Driessen van Grinsven en Johanna Joannes Sigmans, gedoopt 9 feb 1730 te Nuland. Ook hier is niet veel bewijs voor.

Wie heeft er aanwijzingen om deze vermoorde Jan te identificeren? Hij kan ook een andere Jan zijn dan de twee bovengenoemden.

Reacties (14)

Henk Daems zei op 14 juli 2012 om 13:36
Beste Jeroen,

Ik zou deze Jan eens nalopen:

Bruidegom Jan Gijsbers v Grinsven
Woonplaats Gestel
Bruid Henrica Jacob Bloemers
Woonplaats Schijndel
Soort registratie trouwakte
Religie RK
Plaats Nuland
Plaats huwelijk Nuland
Datum huwelijk 30-08-1744
Periode 1696-1747
Deel Rooms-Katholiek trouwboek
1696-1747
Pagina 136
Toegangsnr. 1448
Inv.nr. 1

Hun negentallige kinderschare stopt (ineens?) in 1757, verdere vermeldingen heb ik nog niet gevonden.

De Jan die trouwde met Maria Bijveld is geen optie, zij had in 1795 nog twee minderjarige kinderen van hem, zie deze vermelding:

RA Geffen 72, Blz 20 dd 28 maart 1795
Maria Bijvelt, weduwe Jan Gijsbert van Grinsven,
nu getrouwd met Hendrik van Sleeuwen, is overleden,
na latend 2 minderjarige kinderen met name Meggel
en Johanna van Grinsven, benoemt nu voogden
voor de 2 minderjarige kinderen: Jan Jacob van Grinsven
en Gerardus Bijvelt



Groeten,
Brigitte vd Broek zei op 16 juli 2012 om 14:34
Kleine correctie Jeroen. De Jan die ik bedoel is gedoopt 09-02-1732 te Geffen.

Onze Jannen zijn beiden te jong om de vermoorde Jan te zijn. Wel een goed idee van je om dit te onderzoeken.

In bovenstaande staat een kleine aanwijzing. Mijn Jan heeft een neef Jan Jacob die in aanmerking komt als voogd. Jan Jacob is gehuwd met Lamberdina Steenbergen. Er is een Lambertus Steenbergen doopgetuige bij de doop van Wilhelmina op 31-03-1779 te Geffen.

Heb jij een Jan Jacob die in aanmerking komt als voogd?

Groetjes
Jeroen van Rijswijk zei op 16 juli 2012 om 15:00
Brigitte,
Inderdaad, jouw Jan is gedoopt te Geffen. (Fout van mijn kant.) Waarom zouden onze Jannen te jong zijn om vermoord te worden?

Wat betreft de doopgetuige bij Wilhemina in 1779: dit betreft een Lamberta Steenbergen! Ik ga eens verder speuren naar Jan Jacob.

Groet
Brigitte vd Broek zei op 16 juli 2012 om 15:33
Ik bedoel als de vermoorde Jan inderdaad gehuwd was met Bloemers dan zijn dat niet onze Jannen. Deze Jan is gehuwd in 1744 en toen waren onze Jannen nog te jong om te trouwen.

Ben druk aan het zoeken naar Jan Jacob X Lamberdina Steenbergen 20-02-1757 te Geffen. Jan Jacob zou gedoopt zijn te Geffen maar kan zijn doop nergens vinden. Hij zou een zoon moeten zijn van Jacobus Driessen van Grinsven en Mechel Joannes Sigmans. (als mijn theorie klopt)
Heb wel de doop van Petronella Jacobi van Grinsven gevonden 09-02-1741 te Geffen. Petronella was ongehuwd en overleed 06-05-1818 te Geffen.
Petronella zou een zus moeten zijn van Jan Jacob van Grinsven.

Is het mogelijk dat hij wel in Geffen geboren is maar ergens anders gedoopt?

Groetjes
Brigitte vd Broek zei op 16 juli 2012 om 15:42
gevonden!

Kind Joannes van Griensven
Geslacht m
Vader Jacobi Driessen van Griensven
Moeder Mechtildis Jan Sighmans
Getuige 1 Willem Jan Sighmans
Getuige 2 Maria Jan Antonis van Tuijl
Soort registratie doopakte
Religie RK
Plaats Nuland
Plaats doop Nuland
Datum doop 08-11-1734
Periode 1720-1810
Deel Rooms-Katholiek doopboek 1720-1810
Pagina 27r
Toegangsnr. 1448
Inv.nr. 2
Brigitte vd Broek zei op 16 juli 2012 om 17:35
Sorry Henk ik vergeet helemaal je te bedanken voor je bijdrage. Het is misschien HET bewijs dat we zoeken.
Dus nogmaals dank.

Groetjes
Henk Daems zei op 16 juli 2012 om 20:02
Brigitte,
Geen dank.
Inmiddels heb ik de schepenverslagen die Jeroen noemde gelezen en, omdat jullie kennelijk meer ervaring hebben in het leggen van verbanden laat ik daar dit stukje uit zien.
Volgens de getuigenverslagen was er tussen een tiental betrokkenen een behoorlijke ruzie, met messen en stenen en knuppels, dan wordt er uit het huis van de smid een schot gelost en zijgt Jan ter aarde:

"De schot ging op Jan van Grinsven, die 3 a 4 treden van het huis af stond, Jan viel ter aarde, dn riep “oh Godt, ick moet sterven, ister geen raad om de pastoor voor mij te krijgen, ick vergeef het hem gaarne. Ze zag niemand uit het huis komen, na korte tijd kwam haar moeder en broer Jan Hanegraeff. Hem hoorde ze roepen ” Smit mijn oom leit daar nou, Jan van Ijperen, schiet er mij maar bij. Haar moeder riep tegen van Vugt niet te schieten, ze hoorde toen ook Jan van Vugt om hulp roepen. Inmiddels was ook haar vader gearriveerd en is zij naar huis vertrokken."

Het gaat om het stukje waarin Jan Hanegraef naar Jan van Grinsven verwijst als zijnde zijn oom.
Nu weet ik dat de moeder van Henrica Bloemers een Hanegraaf was. Maar wat kan dat betekenen voor deze kwestie?

Zie de doop van Henrica:

Kind Henrica Gijsberts
Geslacht v
Vader Jacobi Gijsberts
Moeder Petronilla Peerke Hendricks Hanegraeff
Getuige 1 Joost Hendrick Hanegraaf
Getuige 2 Mechel Ariaens
Soort registratie doopakte
Religie RK
Plaats Nuland
Plaats doop Nuland
Datum doop 29-04-1718
Periode 1696-1719
Deel Rooms-Katholiek doopboek 1696-1719
Pagina 43v
Toegangsnr. 1448
Inv.nr. 1

Maw: is dit een stukje van de puzzle of gewoon een puzzlestukje.

Wat mij verder opviel was de persoon Jan:
1.Hij had geen eigen huis, hij woonde bij familie in.

2. Toen hij niet op tijd thuis kwam van de markt werd een kind gestuurd om hem te zoeken.

3. Hij herkende degene die hij sloeg in het gevecht niet direct als zijn vriend.

4. Bij het weglopen dacht hij steeds dat hij gevolgd werd, maar hij zag dat niet goed. Was hij slechtziend?

5. Op geen enkele wijze wordt verwezen naar een echtgenote of kinderen. Het lijkt erop dat die er niet waren.

6. Bijna iedereen pleit Jan in zekere zin vrij: hij wordt zelfs in bescherming genomen. Het zijn natuurlijk dorpsgenoten, maar dit had niemand Jan gegund.

Maw een ongehuwde jongeman. Johannes van 1737 dan toch maar wel, en dan verhuist Maria Bijveld naar Johannes van 1732???

Ik vind het wel een interessante zaak!

Succes met de verder speuractie.

Groeten,







Brigitte vd Broek zei op 16 juli 2012 om 23:12
Hoi Henk,

Ik zal er na de vakantie eens in duiken. Het is wel interessant wat je allemaal geschreven hebt maar ik moet me er eerst in verdiepen om een goed antwoord te kunnen geven.
Een ding valt me meteen op, als Johannes een ongehuwde jongeman is en een oom van Jan Hanegraaf hoe oud zijn die Jan en zijn zus dan?
Als Jan ongehuwd is en een oom van hun is zou een zus van Jan met een Hanegraef getrouwd moeten zijn toch?

Op het eerste gezicht lijkt me de vermoorde Jan de Jan te zijn die met Bloemers gehuwd is. Zij heeft de connectie met Hanegraef.
Ik kom hier nog op terug.

Voor nu wens ik iedereen een fijne vakantie!

Groetjes
Henk Daems zei op 16 juli 2012 om 23:46
Ha Brigitte,
Kijk dat bedoel ik nou: je plaats dit direct en stelt de vragen omdat je gelijk de verbanden wil zien.

We komen er op terug - en een fijne vakantie voor iedereen.

Groeten,
Henk Daems zei op 17 juli 2012 om 12:58
Jeroen, Brigitte,

Volgens mij zijn we er uit!

Het laatste kind dat in dit ongelukkige gezin van Jan x Henrica Bloemers wordt
geboren is:
-> Joanna (geboren Nuland 15-10-1757) Dus na 9-5-1757. Henrica Bloemers was zwanger toen haar man Jan gedood werd.

In het doopboek staat inderdaad bij de vader: posthuma (overleden).
(Er is overigens alleen een getuige van de moederskant)

Dus moet deze Jan de door jou gezochte Jan zijn.
Eens?
jan van der biezen zei op 25 juli 2012 om 11:37
Hallo

Wie NIET vermoord is, is de Jan Gijsbers van Grinsven die gehuwd was met Maria Bijvelt. Jan Gijsbers erft in 1766 als gehuwd met Maria Bijvelt, en zet zijn handtekening.
(RA NulAND 55, Blz 239 dd 30 april 1766)
ik zoek nog even verder...
Jeroen van Rijswijk zei op 25 juli 2012 om 13:41
Jan,
Volgens de Digitale Bibliografie Nederlandse Geschiedenis (www.dbng.nl) zou de Heemkundewerkgroep Nuwelant in haar periodiek Spoorzoeker in de editie van 1987, pag. 16-20 een artikel hebben uitgebracht: "Moord in Nuland 1757" door Piet Kappen (betr. Jan van Grinsven, vermoord op 9 mei).
Helaas heb ik geen toegang tot de dbng. Mogelijk heb jij wel beschikking over deze periodiek. Misschien heeft de heer Kappen dit probleem al eerder opgelost.
Groet
jan van der biezen zei op 25 juli 2012 om 21:16
ik ga het hem vragen, groet
Brigitte vd Broek zei op 7 augustus 2012 om 02:09
Hallo allemaal,

Ik denk ook dat we eruit zijn en dat Henk het bij het rechte eind heeft. Dit is niet een van onze Jannen maar een andere.

Na alles nog eens nader onderzocht te hebben denk ik toch dat veel wijst naar de door mij gevonden Jan Gijsberts. Na Henks tip over Jan Jacob van Grinsven als voogd over de 2 kinderen van Jan Gijsberts heb ik het volgende gevonden.

Gijsbertus Driessen heeft een broer Jacobus die gehuwd is met een zus van zijn vrouw namelijk Meggel Jansen Sigmans. Ze hebben een zoon Joannes die gehuwd is met Lambertha Steenbergen. Lambertha is getuige bij de doop van een van de kinderen van Jan Gijsberts. Jacobus heeft ook een dochter Petronella die ook doopgetuige is bij Jan Gijsberts. Jan Jacob is voogd over de minderjarige kinderen.
Dit in combinatie met doopgetuige Joanna weduwe van Gijsbertus van Grinsven en het gebrek aan broers en zussen van Jan begin ik steeds meer overtuigd te raken dat het klopt.

Tenzij iemand met bewijs komt dat dit helemaal fout is neem ik voor nu aan dat dit klopt en werk verder vanuit deze theorie.

Allemaal hartelijk dank voor jullie bijdrage en het meedenken. Samen komen we eruit en dat is zo fijn van dit forum.

Groetjes

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.