skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Wie zijn de ouders van Michael (Michiel) Taet, overleden in Diessen op 28-09-1693 ?

Jojanneke vertelde op 8 april 2017 om 12:50 uur
Ik ben op zoek naar de ouders van Michael (Michiel) Henricus Taet.
Hij is voor 1655 getrouwd met Elisabeth Henricus van Dormaƫl. Hij is voor een tweede keer getrouwd op 11-06-1673 met Maria Jan Roosen (Roesen).

Hij kan de zoon zijn van Hendrick Joannis Taet en NN
OF van
Hendrick Hendrick Taet en Anthonisken Jan Peter Luijten.

Heeft iemand een idee ?

Reacties (16)

willem mw zei op 8 april 2017 om 13:50
Michael Henricus Taet,Moergestel + 28 sep 1693,Diessen is op 4 sep 1655,Diessen gehuwd met Elisabeth Henricus van Dooremaele,Moergestel + 21 nov 1670,Diessen.6 dopen Diessen.
Michael is hertrouwd met Maria Jan Roosen 11 jun 1648,Diessen + 8 jan 1692,Diessen. 5 dopen Diessen.

Er is echter ook Petrus Henricus Joannis Taet gehuwd ~ 1648 met Elisabetha Henricus Joannes van Dormaele + 6 jan 1671,Moergestel met. 7 dopen Moergestel

Dat wordt dus doopheffers vergelijken.

m.v.g.
Tiny van Dooremolen zei op 8 april 2017 om 20:22
Een spaarzame aanduiding over de mogelijke vader van Michiel is het volgende:
Uit zijn huwelijk met Elisabeth Hendricx van Dooremaele is het zesde kind Maria, gedoopt in 1670. Daarbij is doopgetuige Hadewigis Taet. In Moergestel wordt op 13-8-1636 gedoopt: Heijlwigis, d.v. Henricus Hendricus Taet.
NB: Voor de duidelijkheid: de dopen in Moergestel zijn in die periode zeer onvolledig. Je zult Michael niet vinden.
Tiny van Dooremolen.
Jojanneke zei op 9 april 2017 om 11:47
Dag Willem en Tiny,
Wat fijn dat jullie reageren.

Ik begrijp nu waarom ik dat huwelijk van Michiel en Elisabeth niet kond vinden. Michiel staat daar vermeld als Egidius Hendrixs.
Getuige(n) huwelijk: Nicolaus Nauwen en Joanna Wauters.

Dat overlijden die je noemt op 21-11-1670 kan ik niet in de begraafregisters vinden. Die zou vlak boven die andere Elisabeth moeten staan die overleed op 06-01-1671, maar is daar niet te vinden. Heb jij een andere bron, Willem?

En weet iemand van jullie wanneer en waar die Elisabeth Henricus van Dormael is gedoopt? Degene die met Michiel was getrouwd?
Jojanneke zei op 11 april 2017 om 14:01
Ik heb het overlijden van Lijsbeth op 21-11-1670 gevonden, niet in Moergestel maar in Diessen.

Blijft over:
Weet iemand van jullie wanneer en waar die Elisabeth Henricus van Dormael is gedoopt? Degene die met Michiel was getrouwd?
willem m zei op 11 april 2017 om 17:22
als je uitgaat van het patroniem Henricus, mogelijke doop in Moergestel of Diessen en een huwbare leeftijd van ~ 25 jaar.
Dan wordt het zoeken naar de doop van een Elisabeth met vader Henricus in de periode van pakweg 1625 tot 1635.
Los aandacht voor de doopheffer Joanna Nicolaus Bartholomeus ev Gerardus Daniels, relatie met van Dormaele?

m.v.g.
Jojanneke zei op 13 april 2017 om 13:06
Dankjewel, Willem.
Tiny van Dooremolen zei op 13 april 2017 om 17:13
Diverse personen zoeken gegevens over Elisabeth Hendricx van Dooremaele. Daarover de volgende gedachtengang: Bij de doop in 1655 te Diessen van de oudst bekende zoon uit het huwelijk van Michiel Hendric Taet en Elisabeth Hendricx van Dooremaele schrijft de pastoor: Nota quod mensa pauperum in diessen huic proli non obligetur, nam ambo parentus sunt ex Moergestel, et desuper a scabinis est protestatus. De ouders komen dus uit Moergestel. Als je daar dopen en trouwen zoekt vindt je niets vóór 1626 (dopen) en trouwen alleen tussen 1631-1649 en na 1663. Het is waarschijnlijk dat dit echtpaar dan (kort) voor 1655 in Moergestel is getrouwd, hun huwelijk is dus niet te vinden. De notitie over Egidius Hendricx is onjuist. Ook de doop van Michiel en Elisabeth zul je niet vinden, als beiden voor 1626 gedoopt zijn. Over Elisabeth het volgende:
Als zij een dochter is van Hendrick van Dooremaele komt slechts één persoon in aanmerking: Hendrick Janssen van Doormalen, die getrouwd was met Adriana Ancem Goyaerts van Elderen. Een andere Hendrick van Doormalen woonde er in die tijd niet in Moergestel.
Dit echtpaar had 7 kinderen (Moergestel, Adm. Arch. Inv.nr.200a (ongedateerd): register op slaapers en andere fouten in het cijnsboek van Moergestel, fol.157: "De zeven kinderen Hendrik Jans van Dooremalen gelden jaarl. 1 st. 1p., admitteeren 1680").
Van die 7 kinderen zijn er 6 bekend, waaronder tweemaal Maria (beide zijn blijven leven). Dit zat kennelijk in de familie, want Hendrick had zelf ook twee zussen Maria, dochters van Jan Hendricx van Doormalen.
Het is mogelijk (maar slecht een hypothetische gedachte), dat er in het gezin van Hendrick ook twee dochters Elisabeth waren. De ene is Elisabeth Hendrick Janssen van Dormale, getrouwd met Peter Hendrick Taet, de andere zou dan zijn Elisabeth Hendricx van Dooremaele, getrouwd met Michiel Hendrick Taet. Er is in Moergestel een Elisabeth gedoopt op 1-11-1627, dochter van Hendricus Joannesz. Dit zou mogelijk een van beide personen Elisabeth kunnen zijn. NB: dit is op deze site ook al geopperd in 2014 . Nogmaals: aannames na het elimineren van alle andere mogelijkheden.
De enige manier om hierover nog iets te vinden is onderzoek in de schepenprotocollen van Moergestel. Die staan helaas maar tot 1619 op internet, daarna zal gezocht moeten worden in het Regionaal Archief Tilburg, waar volgens mij de microfiches liggen van de schepenprotocollen na 1619 (inv.nrs. 303, 304 en verder).
Voor alle inbreng over dit onderwerp houd ik mij zeer aanbevolen.
Tiny van Dooremolen.
Jojanneke zei op 15 april 2017 om 16:59
Bedankt voor jouw uitgebreide reactie, Tiny.
Jojanneke zei op 18 april 2017 om 10:43
Dag Tiny,

Mag ik jou nog wat vragen?
Ik zit vast met ene Cat(ha)rina Jan van Doorema(a)len uit Oisterwijk. Omdat ik haar doop niet kan vinden rond 1700 heb ik zelf haar ouders afgeleid uit andere dopen rond die tijd. Heb jij een idee of ik goed zit ?

Het gaat om het volgende:
Corneli(u)s Joannes (Janssen, Jans) van de Pol, gedoopt (RK) op 14-07-1698 te Moergestel en aldaar overleden op 09-06-1741. Trouwt (RK) te Moergestel op 16-10-1729 met Cat(ha)rina Jan van Doorema(a)len, geboren op ca. 1700 te Oisterwijk als dochter van Joannes Dirix van Dooremaalen en Nicolaa Sijmen van der Lusdonk. Catharina is hertrouwd (voor de Schepenbank) te Moergestel op 25-05-1744 met Jo(h)annes (Jean) Jan Hoeven, gedoopt (RK) op 06-05-1723 te Moergestel als zoon van Joannes Hoeven en Cornelia Adrianus van Diessen. Catrina is overleden te Moergestel op 22-04-1771.
Tiny van Dooremolen zei op 18 april 2017 om 13:35
Jan van Doormalen, gehuwd voor de kerk op 01-12-1697 te Oirschot met Nicolaa Nicolai Verhaghen (Nicolaa Sijmen, Nicolaa Heijmans, Nicolaa van der Lusdonck).
Uit dit huwelijk:
1. Theodorus van Doormalen, gedoopt op 24-08-1698 te Oisterwijk, get. Guilhelmus van Dormael en Maria Vrijsen.
2. Catharina van Dormaelle, gedoopt op 23-09-1701 te Oirschot, get. Gerardus Jacobus Weijerlaerts en Maria Theodorus van Dormaelle.
3. Maria van Doormalen, gedoopt op 23 12 1704 te Oisterwijk, get. Arnoldus van Emmen en Margarita de Kroon.
4. Joannes van Doormalen, gedoopt op 18-10-1706 te Oisterwijk, get. Joannes van de Lusdonck en Joanna van Dormael.

Succes!
Tiny van Dooremolen.
Jojanneke zei op 18 april 2017 om 19:25
Hartelijk dank Tiny.
Ik had haar niet zo gauw gezocht in Oirschot. Als enige van de 4 kinderen.
Jojanneke zei op 21 april 2017 om 15:32
Dag Tiny,
Daar ben ik weer.
Mag ik jouw nogmaals iets vragen?

In mijn naspeuringen bij de familie Taet stuit ik op het echtpaar:
Bartholomeus Joannes (Jan) Driessen (Andries) van Doornemale, gedoopt op 05-10-1688 in Moergestel (zoon van Joannes Driessen van Doremaele en Hildegundis Joosten Judocus Mallans). Bartel trouwt op 02-12- 1714 in Moergestel met Maria Henricus Jan Taet, gedoopt op 08-05-1689 in Moergestel (dochter van Henricus Joannes Taet en Catharina Wouter van Mierde).

Van dit echtpaar vond ik slechts 1 zoon:
Joannes Bartholomeus Driessen, gedoopt op 27-04-1715 te Moergestel (get. Henricus Jan Taet en Hillegondis Jan Driessen).

Weet jij of er meer kinderen zijn en wanneer en waar Bartel en maria zijn overleden?
Tiny van Dooremolen zei op 21 april 2017 om 16:34
Bartholomeus Jan Andreas van Dooremale (Bartholomeus Jan Driessen), ged.
Moergestel 5-10-1688 (getuige Cornelius Bartholomeus), begr. Moergestel
20-9-1749, tr. 1) Moergestel 2-12-1714 Maria Henricus Jan Taet, begr. Moergestel 24-12-1716 (Maria van Doremael), samen met haar kraamkind, tr. 2) Moergestel 6-4-1718 Catharina Jan Willem Gielen wed. Dionijs Verhagen, begr. Moergestel 26-10-1737.
Uit het eerste huwelijk:
Joannes Bartholomeus van Doormalen (Dormale), ged. Moergestel 27-4-1715 (de vader Joannes Bartholomeus Driessen, zou moeten zijn Bartholomeus Jan Driessen, de moeder Maria Henricus Jan Taet, getuigen Henricus Jan Taet en Hillegondis Jan Driessen), begr. Moergestel 3-11-1770, tr. Moergestel
3/18-5-1738 Joanna Hubertus van Tuijl (ook Tuijn). Zij wordt begr. Moergestel
4-11-1774 als Jenneke Thuijl.

Groeten
Tiny van Dooremolen
Jojanneke zei op 21 april 2017 om 17:25
Wat reuze aardig, Tiny.
Erg bedankt voor jouw hulp hoor.

Klopt mijn doopdatum van Maria Henricus Taet volgens jou?
Groetjes,
Jojanneke
Tiny van Dooremolen zei op 22 april 2017 om 14:24
Jojanneke, het lijkt mij te kloppen, zij is de enige die ervoor in aanmerking komt.

Tiny van Dooremolen.
Jojanneke zei op 22 april 2017 om 15:53
Bedankt !

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.