Willem (Wilhelmus) Roefs ~10-03-1803

vertelde op 12 juni 2019 om 13:38 uur

BHIC:
Bakel en Milheeze 24 meldt als zijn doopgetuige o.a. "Jacoba de vrouw van Arnoldus van Roefs.
BHIC:
Bakel en Milheeze 2 fol 284 echter meldt: "Jacoba de vrouw van Arnoldus van Hoof".
Allebei kunnen ze onmogelijk kloppen.
Scans van originelen zijn er in BHIC helaas niet en in Gemert-Bakel kan ik ze op internet niet vinden. En in RHCe al helemaal niet.
Effe naar Gemert? dan lukt momenteel niet.
Tweede vraag:
Zijn vader Franciscus Wilhelmi Roefs vind ik ook niet. Opgemeld als zoon van Wilhelmus Roefs en van Elisabeth van den (N)Eerenbeemt uit Asten roepen ernstig twijfels op.
Wie weet, of kan vinden, hoe dit zit?
Dankjewel al vast,

Reacties (13)

Jeanne1 zei op 12 juni 2019 om 15:31 uur

De eerste doopakte die je noemt is helaas niet online in te zien, maar bij BHIC is een kopie van de akte bestellen.
De tweede akte is in te zien via familysearch. Je moet daarvoor een account aanmaken.
Ga op eerst deze site van het BHIC naar:
stamboom / wat zit erin / Bakel en Milheeze. Zoek het desbetreffende doopboek op en ga naar familysearch. Het is scan 352.
Dopeling: Wilhelmus
Vader: Franciscus Wilhelmi Roefs
Moeder: Lutgarda Arnoldi van Hoof
De getuige is Jacoba uxor Arnoldi van Hoof. Dus de vrouw van Arnoldus.
Jacoba is Jacoba Beers (= Jacoba (Petri Beyers). Zij is de moeder van Lutgarda en de grootmoeder van Wilhelmus.
Lutgarda werd gedoopt als Lutgarda van Hooff op 10-2-1782 in Bakel en Milheeze.

Arnoldus van Hoof x 2-5-1779 Vlierden, Jacoba Beers.
Ze kregen ca. 11 kinderen tussen 1780 en 1799.

In de andere akte (24) kan een fout zijn gemaakt bij de inschrijving of bij de transcriptie. Misschien had de pastoor de naam Roefs verward met van Hoof of misschien is het handschrift slecht leesbaar.
Van Hoof lijkt me toch de goede naam.

Jeanne1 zei op 12 juni 2019 om 15:58 uur

Francis Roefs, jongeman, geboren en wonend Asten, trouwt op 21-11-1802 (ondertrouw 6-11-1802) in Bakel en Milheeze met Luytje Arnold van Hoof, jongedochter, geboren en wonend Bakel. (Scheopenbank, in te zien via Familysearch).

Doop Johannes Franciscus Roefs, 23-7-1767 Asten, zoon van Wilhelmus Willems Roefs en Elizabetha Willems van den Nerenbeemt.
Dat zou toch heel goed kunnen kloppen!

Jeanne1 zei op 12 juni 2019 om 16:06 uur

Francis Roefs, weduwnaar van Lutgarda van Hoof, zoon van Willem Roefs en Elizabeth van den Eerenbeemt, overlijdt 9-2-1848 Bakel en Milheeze.
Het klopt!

Theo A zei op 12 juni 2019 om 16:57 uur

aldus:
Franciscus en Joannes Franciscus blijken dezelfde.
Hartelijk dank Jeanne1, we hebben het nu.
Ook omdat Beyers en Beers ook dezelfde blijken.
De originelen berusten in Gemert en ga ik nazien als ik daar nog eens heen ga van de zomer.
Beste groeten uit Zuid Limburg

Wimillus zei op 12 juni 2019 om 16:58 uur

Hetgeen door Jeanne te berde wordt gebracht met de uiteindelijke conclusie is inderdaad helemaal waar. Kan het niet verbeteren!

Theo A zei op 12 juni 2019 om 17:00 uur

Nog even:
Jacoba Beers ( Petri Beijers) wordt "Wilhelmina" genoemd.
Gedoopt 14-11-1754 in Vlierden.
Klopt dat dan ook?

Theo A zei op 12 juni 2019 om 17:06 uur

Ach, zien we Wim ook nog eens...
En weet misschien wat meer van Arnoldus Jansse van Hoof die circe 1750 ergens werd geboren; in Vlierden trouwde in 1779 en in Boakel kinderen liet dopen. Tenminste één: Luijtje.

Wimillus zei op 12 juni 2019 om 20:09 uur

Arnoldus Jansse van Hoof ged. 23-01-1753 te Mierlo, ovl. Helmond 02-04-1830
Huwt Jacoba Peter Beijers.
Uit dit huwelijk 10 kinderen te Bakel gedoopt in de periode 1780-1799.
Blijkens munaaiguste gegevens ook als Wilhelmina geboekstaafd.
Vanwege kelepetazzie een tijd niet gezien!

Norah zei op 12 juni 2019 om 20:22 uur

Doop Wilhelmina klopt:

* 14-11-1754 R.K. Vlierden.
Ouders Petrus Gerardi Beyers x Lutgardis Wilhelmi de Wit.
Getuigen Gerardus Beyers en Cornelia Wilhelmi de Wit.
Gr.

Jeanne1 zei op 12 juni 2019 om 20:43 uur

Ouders van Arnoldus van Hoof zijn Johannes van Hoof en Johanna van Zantvoirt.
In zijn overlijdensakte staat per abuis Luidina de Wit als moeder genoemd, maar dat is zijn schoonmoeder.

Jacomina Beijers overlijdt op 16-2-1819 in Helmond.

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 13 juni 2019 om 09:47 uur

De twee verschillende namen van de echtgenoot van Jacoba zijn inderdaad heel opmerkelijk. Ik ga de twee doopboeken even bekijken en ik laat het jullie vandaag weten!

Norah zei op 13 juni 2019 om 10:10 uur

Hallo Lisette,

Als je je verveelt, mag je dat gerust doen;) Alleen, dit kwam wel vaker voor, is hier ook al behandeld.
Wilhelmina en Jacoba/Jacomina, allebei werd het Mina/Mien in de volksmond. Net zoiets als Joost(Judocus), en soms Josephus.
Mvg.

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 13 juni 2019 om 10:57 uur

Dag Norah, ons vervelen doen we hier gelukkig niet zo snel ;) Maar het is een kleine moeite om het op te zoeken, hoor! In inventarisnummer 2 (inderdaad in te zien via FamilySearch) gaat het om de naam Van Hoof. Het doopboek met inventarisnummer 24 spreekt over Roefs. Er is dus in elk geval geen fout gemaakt in de transcriptie.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: