skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Neergestorte vliegtuigen in Oosterhout 1940-1945

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 25 mei 2012
bijgewerkt op 23 juni 2020
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Tijdens de meidagen van 1940 kreeg Oosterhout met verschillende vliegtuigcrashes te maken. Op 13 mei 1940 was het een Brits jachtvliegtuig dat bij Oosteind een noodlanding moest maken.

Het ging om een Boulton Paul Defiant I-jachtvliegtuig (L6977) van het 264 Squadron dat om 06.50 uur bij de Rijnsdijk neerkwam. De piloot was F/Lt. Patrick E.J. Greenhous en de boordschutter was Sgt. F.D. Greenhalgh.

Deze jager maakte deel uit van een patrouillevlucht door zes Defiants en zes Spitfires boven de Nederlandse kust. Jan Jolie heeft over deze Defiants geschreven in zijn boek Tweede Pinksterdag 1940 : Luchtgevechten boven West-Brabant en de Biesbosch. Ten zuiden van Rotterdam vielen ze Duitse Junker Ju 87 duikbommenwerpers aan, maar werden vervolgens zelf ook aangevallen door Duitse Messerschmitts van het /JG 26. De Britse Defiantjagers waren geen partij voor hun Duitse tegenstanders. Vijf van de zes werden neergeschoten.

Het toestel van Greenhouse en Greenhalgh werd aangeschoten en moest bij Oosteind een noodlanding maken. Beiden brachten het er levend vanaf, maar werden wel krijgsgevangen gemaakt. Van de overige vijf toestellen stortten er twee neer in de Biesbosch, moesten er twee ook een noodlanding maken, respectievelijk in Geertruidenberg en Zevenbergen en slaagde er uiteindelijk maar één in behouden op de thuisbasis in Engeland terug te keren.

Op 30 oktober 1998 werd op initaitief van de heemkundegroep Ulendonc uit Oosteind een monument onthuld als herinnering aan deze gebeurtenis.

Op 15 mei 1940 crashte een lichte bommenwerper in Den Hout.

Op 27 april 1943 stortte om 03.39 uur aan de Heikant een Wellington X-bommenwerper (registratienummer HE693, call sign PT-P) van het 420 Squadron brandend neer. Het toestel was neergeschoten door Hptm. Hans-Dieter Frank of 2./NJG 1, gelegerd op Gilze Rijen.

De bemanningsleden piloot F/Sgt. Earl Lloyd Newburg (RCAF), navigator F/Sgt. Francis John Duffy (23) (RCAF), bommenrichter Sgt. Roy Mucklow (28) (RCAF) en radiotelegrafist Sgt. Orval Kenneth Glascock (21) (RCAF) kwamen allemaal om in de vlammen van het brandende toestel. Alleen de boordschutter Sgt. Kenneth Bryan Cooke (21) werd uit het vliegtuig geslingerd. Ook hij was overleden, maar kon direct worden geïdentificeerd, wat voor de andere vier veel moeilijker was, gezien de mate van verbranding.

Ze kregen alle vijf hun laatste rustplaats op de erebegraafplaats in Bergen op Zoom. De vier Canadezen op het Canadese deel (graven 11 F 3, 5, 6 en 11), de Brit Cooke op het Engelse deel, graf 23 C 4.

De Wellington had deel uitgemaakt van een bombardementsmissie op Duisburg met in totaal 561 bommenwerpers. De HE693 was een van de 17 bommenwerpers die niet terugkeerden van deze missie.

Op 22 februari 1944 kwam om 11.10 uur bij de Technologieweg een Amerikaanse B-26B (registratienummer 41-31644) van het 386BG/555BS naar beneden. Deze B-26 Marauder werd gevlogen door Maj. Charles Vernon Thornton en maakte deel uit van een aanval van de 386 Bomb Group, gesteund door 16 bommenwerpers van de 322 Bomb Group, op Gilze Rijen. Major Thornton had in zijn B-26 die “Crescendo” gedoopt was, de leiding over de hele formatie van 50 Marauders. Vanwege die algehele leiding had de Crescendo ook een bemanningslid extra aan boord, omdat de normaal gecombineerde functies van bommenrichter en navigatior nu gescheiden waren.

De grond was met sneeuw bedekt, waardoor de start- en landingsbaan van Gilze Rijen slecht te zien was. Voor een goede bomaanval vliegen de bommenwerpers het allerlaatste stukje naar hun doel in een kaarsrechte lijn, ongeacht het luchtafweergeschut. Dat zijn de dertig meest kwetsbare seconden, voordat de bommen kunnen worden gelost. Na ongeveer 15 seconden werd de Crescendo geraakt in de rechter motor. Terwijl de propellor tot stilstand kwam, werd het punt bereikt waarop de bommen afgeworpen konden worden. Meteen daarna moest Thornton het vliegtuig een bocht naar links laten maken. De staartschutter kon goed zien hoe achter de Crescendo de andere toestellen van de formatie ook hun bommen op het doel los lieten.

De Crescendo op zijn thuisbasis, 1943. Foto: Collectie Jan Jolie.

Op dat moment werd ook het derde toestel in de formatie, de Lady from Hades die links achter de Crescendo vloog, door Flak geraakt. Daarbij werd de bediening van het richtingsroer vernield, waardoor de piloot alleen nog maar rechtdoor kon vliegen. De enige manier om een botsing met de naar links draaiende Crescendo te vermijden was zo snel mogelijk hoogte te winnen. Dat mislukte echter, waardoor beide toestellen elkaar raakten. Het staartstuk van de Crescendo werd er deels afgeslagen door de plexiglazen neus van de Lady of Hades die het ook begaf.

Thornton slaagde er in zijn toestel los te maken van de Lady of Hades en in een horizontale vlucht te gaan. Zijn bemanning kreeg het bevel het vliegtuig per parachute te verlaten. Zelf bleef hij aan boord om het vliegtuig in een lange glijvlucht te brengen en wellicht een noodlanding te maken in de polders, in plaats van op Dorst of Oosterhout zelf neer te storten. Een noodlanding werd het niet: het vliegtuig crashte uiteindelijk in de polder en Thornton werd dicht in de buurt van het vliegtuig gevonden, dood. Zijn parachute was ongeopend.

Het andere toestel, de Lady of Hades, is uiteindelijk in de Louisapolder ten zuiden van Dubbeldam neergestort (5 kilometer ten noorden van Moerdijk). Ook van dit toestel is de bemanning op tijd gesprongen, op de piloot na. De bemanningsleden zijn in de omgeving van Breda neergekomen en daar gevangen genomen.

De enige gesneuvelde was dus piloot Maj. Charles Vernon Thornton. Hij ligt begraven op de Amerikaanse erebegraafpaats in Margraten, graf I-8-7. Zijn co-piloot 1st Lt. E.F. Anderson en navigator 1st Lt. C.R. Taylor werden snel na hun landing krijgsgevangen gemaakt; bommenrichter Capt. T. Lehman ontsnapte en bereikte uiteindelijk Zwitserland; boordwerktuigkundige S/Sgt. N.L. Bell bleef eveneens uit handen van de Duiters; radiotelegrafist T/Sgt. W.B. Harris ontsnapte aanvankelijk, maar werd later toch gevangen genomen; de boordschutters Sgt. J.O. Stensruden en S/Sgt. S.J. Melancon ontliepen eveneens krijgsgevangenschap. Melancon is na zijn landing richting België gaan lopen en uiteindelijk opgevangen door leden van het verzet en naar Brussel gebracht, waar hij tot september 1944 in Vilvoorde ondergedoken heeft gezeten.

Op 21 juli 1944 stortte om 01.40 uur in Den Hout een Lancaster I bommenwerper (R5904) neer van het 15 Squadron. De piloot van dit vliegtuig was F/Lt. W.J. Bell.

Nieuw boek

In 2019 verscheen het boek van Jan Jolie en Cees Joosen, Vliegtuigcrashes in de Tweede Wereldoorlog in de gemeente Oosterhout (Oosterhout/Den Hout, 2019), waarin al deze crashes zeer uitgebreid en gedocumenteerd staan beschreven.

Reacties (42)

Jan Jolie zei op 5 juni 2012 om 08:33
Natuurkijk is ieder vrij in het schrijven en onderzoeken van geschiedenis.
Maar als er al bij het inleidende verhaal al twee crashes worden genoemd die nooit in Oosterhout hebben plaats gevonden heb ik een sterk vermoede dat er geen onderzoek daarin heeft plaats gevonden, laat staan dat de steller van dit artikel ooit heeft gehoord van bron vermelding.
Graag zou ik / wij met deze in contact willen komen.

De achter liggende gedachte hiervan is dat wij: Cees Joosen , Jos van Alphen en Jan Jolie al sinds enkel jaren bezig zijn met het onderzoeken en schrijven van een boek aangaande alle crash gevallen tijdens de tweede wereldoorlog van gemeente Oosterhout.

Jan Jolie
Auteur: “Luchtgevechten boven West- Brabant en de Biesbosch” 13 mei 1940

Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 5 juni 2012 om 09:53
Jan Jolie,
Dank voor uw reactie: de bron die voor ons als uitgangspunt dient, is het Verliesregister 1939-1945 van de Studiegroep Luchtoorlog uit 2008. Zoals de auteurs daarvan al in hun inleiding vermelden, worden die lijsten nog steeds aangepast aan de hand van individueel onderzoek. Mijn ervaring is intussen dat de plaatsaanduiding inderdaad niet altijd klopt, maar zolang we niets beters hebben, gebruiken we dat. Daarom is het fijn als plaatselijke deskundigen bereid zijn correcties aan te brengen.
Jan Jolie zei op 5 juni 2012 om 11:03

Beste Rien,

Ga nooit van één bron uit, fouten zijn er in het verleden al genoeg gemaakt door alles zo maar klakkeloos over te menen!
Ons advies is wacht gewoon het boek af , het zal voor de lezer verassend zijn wat wij allemaal boven water hebben te weten halen, waaronder veel uniek fotomateriaal.
Vergis je niet wij zijn niets voor niets al enkel jaren bezig met ons onderzoek.
En als alles meezit kunnen misschien dit jaar nog ons manuscript afronden, zo niet dan in 2013.
Jan Jolie

Ps. Trouwens het verhaal van de Heinkels van KGr.126 waarmee Oosterhout in verband is gebracht daarmee kan ik je wel mee van dienst zijn, maar daarvoor graag een ander adres.

Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 5 juni 2012 om 13:23
Beste Jan,
Ik heb ook niet gezegd dat het verliesregister de enige bron was, maar meer de basis. De materie is vaak erg complex, en je merkt dat er regelmatig zaken door elkaar gehaald worden. We proberen dat dan ook zo kritisch mogelijk te bekijken, maar we zijn natuurlijk ook niet onfeilbaar! Ik ben dan ook erg benieuwd naar wat jullie boek gaat brengen, en gezien de kwaliteit van "luchtgevechten boven West-Brabant", heb ik daar nu al een goed gevoel over. Ik zal je buiten dit forum om per directe mail nog benaderen, want die Heinkel, daar wil ik natuurlijk graag het naadje van weten :-)
J. van der Sanden zei op 26 september 2012 om 22:29
Ik mis de crash van de Spitfire PT 726 nabij de Goorstraat, waarbij Sgt. Abrahamsen om het leven is gekomen. Dit staat ook beschreven in het boek 3 november 1944, de slag om het Markkanaal van Dhr. van Alphen.
Heeft iemand enig idee hoe ik met Dhr. van Alphen in contact kan komen (graag per mail)
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 27 september 2012 om 12:10
Geachte heer/mevrouw Van der Sanden,
hartelijk dank voor de tip over deze Spitfire. Ik ga deze crash toevoegen aan het verhaal over Oosterhout. Wat betreft de auteur: wellicht kan het Generaal Maczek Museum (http://www.maczekmuseum.nl/) u daarme verder helpen.
Vriendelijke groet,
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 28 september 2012 om 13:37
@ J. van der Sanden: deze crash stond al wel vermeld in het stukje over <a href="http://www.bhic.nl/index.php?id=13612" target="_blank">crashes bij Den Hout</a>, maar dankzij uw literatuurtip hebben we het verhaal over deze Noorse piloot wat vollediger kunnen maken. Nogmaals dank.
Jan Jolie zei op 1 oktober 2012 om 15:00

Geachte heer van de Sanden,

Om u in contact te brengen met Jos van Alphen lijkt mij niet zo’n probleem.
Stuur een mailtje naar J.Jolie@Oosterhout.nl en dan komt het zeker goed.

Met vriendelijke groet, Jan Jolie
Jacko van der Sanden zei op 1 oktober 2012 om 17:37
Beste Jan,

Bedankt voor uw rectie.
Dhr. van Alphen heeft reeds zelf contact met mij opgenomen.
Jaap Cleutjens zei op 7 december 2013 om 14:31
In de meidagen van 1940 maakte een junker troepentransporter een noodlanding in Oosterhout. Kees Zwaans arresteerde gewapend met een revolver, samen met een Nederlande soldaat met karabijn, 11 zwaarbewapende Duitsers. Foto vliegtuig beschikbaar.
Hans van Oerle zei op 14 mei 2015 om 10:06
Mijn grootmoeder Toos van Oerle-van Dun in haar dagboek plaatst deze laatstgenoemde crash in Den Hout, heeft het over drie Nederlandse soldaten met 1 geweer en 1 mitrailleur en zegt dat de 10 Duitsers zich onmiddellijk overgaven, handen in de lucht.
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 20 mei 2015 om 13:15
Dank voor de reactie, Hans. Ik had al gereageerd bij de verhalen over Den Hout, maar uit de reactie van Jaap Cleutjens begrijp ik nu dat uw grootmoeder het waarschijnlijk over deze noodlanding heeft gehad.
Ad van Goch zei op 12 februari 2018 om 10:11
ik wil graag in contact komen met Jan Jolie.
Ik heb kaarten voor hem
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 12 februari 2018 om 12:27
Beste Ad,

ik heb geprobeerd om een mailtje naar Jan Jolie te sturen, met het verzoek om contact op te nemen met jou. Maar helaas klopt zijn e-mailadres niet meer. Ik kan hem dus niet bereiken.
Jan Jolie zei op 20 februari 2018 om 17:22
Hoi Ad, Mariet
Inderdaad de kaarten, helaas heb ik van jouw geen gegevens meer.
Komt goed, Zit in de laatste fase van ons boek
Ad van Goch zei op 20 februari 2018 om 17:27
Hoi Jan,

Stuur even een mailtje naar mij: advangoch@hotmail.com
Patrick sloot zei op 8 januari 2019 om 04:56
Goede morgen ik zou graag meer info krijgen over
de crasch aan de Stelvenseweg 19, lancaster ik ben namelijk in kontact met een van de familie leden omgekomen bemaning toestel Lancaster R5904.

Waar is persiese site zijn er fotos van de dite is het wrak geruimd wie heefd er nog fotos van dit toestel
Jan Jolie zei op 8 januari 2019 om 09:13
Beste Patrick, tweede poging bij de eerste ging wat mis?
Graag zouden Cees joosen en ik met je in contact willen komen.
Cees en ik zijn bezig met de afronding van ons boek over alle (11) crashes die in Oosterhout plaats hebben gevonden. Het is onze bedoeling dat de presentatie van het boek op 3 mei 2019 gaat plaats vinden in Den Hout. Het hoofdstuk over de crash Lancaster crash R5904 van 20 /21 juli 1944 hebben wij ongeveer 80 pagina's aan informatie. Zoals als misschien bekend was de navigator Alan Hayden de enige overlevende uit de crew van zeven bemanningsleden. Alan heeft indertijd zijn memoires op geschreven, waarvan wij heel veel van hebben gebruikt . Nu om en lang verhaal kort te houden. Cees en ik zijn benieuwd wie jouw contact wel mag zijn? En voor wat betreft foto materiaal en documenten dat hebben we meer dan voldoende.
Uitkijkend naar je mail, Met vriendelijke groet Jan Jolie
Jan Jolie zei op 13 januari 2019 om 17:05
Beste Patrick Sloot,
Ik heb tot op heden nog niets van je vernoemen?
Met vriendelijke groet Jan Jolie
Patricia Boekhout zei op 14 mei 2020 om 20:49
Beste meneer Jolie,
Ik ontdek nu pas dit bericht, en alle reacties. Vlak voor het overlijden van mijn oma kreeg ik een grote hutkoffer vol met foto's van onze familie. Deze gaan ruim 100 jaar terug! Maar datgene wat mijn interesse wekte waren een soort van Fotokaarten uit de Oorlog, eind 44 begin 45. Mijn Oma had hier ook een verhaal bij, (meerdere) maar haar vader zou deze gekregen hebben van een bevriende fotograaf die ze gemaakt zou hebben. Mijn oma haar vader woonde in oosterhout, en was eigenaar van de houtfabriek en later ook van Simons Emballage. Ook hier heb ik overigens heel veel foto's van (hoge piefen die samen komen) Afijn, Ik heb altijd het idee gehad dat deze kaarten deel uitmaakte van een hele serie en dat ik niet alles in mijn bezit had. Ik ben dan ook erg benieuwd naar wie de fotograaf is. Maar als jullie interesse hebben kan ik uiteraard een digitale kopie van de kaarten sturen. Graag hoor ik nog! Met vriendelijke groet, Patricia Boekhout
Jan Jolie zei op 17 mei 2020 om 13:19
Beste Patricia Boekhout.
Jij vraag of ik wil reageren op je aanbod, nou dat heb ik gedaan.......
Nu jij nog?

Met vriendelijke groet, Jan Jolie
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 17 mei 2020 om 19:06
Hallo Patricia en Jan, als jullie dat willen, dan kunnen we jullie achter de schermen met elkaar in contact brengen. Geef hier maar een seintje en dan regelen we dat.
Patricia Boekhout zei op 18 mei 2020 om 08:53
Dat zou erg fijn zijn Marilou, dan kan ik de digitale kopieën met andere geïnteresseerde delen. Ik ben er inmiddels achter dat het gaat om een serie van 12, en ik heb ze alle 12 en in een zeer goede conditie. De fotograaf heb ik ook weten te achterhalen, dus dan is het erg leuk dat ik digitale scans kan delen.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 18 mei 2020 om 11:49
Bedankt voor je bericht, Patricia. Ik heb je mailadres inmiddels doorgestuurd naar Jan, hopelijk komen jullie er zo uit!
Christian Janse zei op 22 april 2021 om 19:16
Ik zou graag in contact komen met Jan Jolie. Als Oosterhoutse ben ik geïnteresseerd in de ww2 kennis van Jan, maar kan zijn gegevens nergens vinden.
Zou iemand mij kunnen helpen?
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 23 april 2021 om 19:27
Hallo Christian, als je wil, kan ik achter de schermen je mailadres naar Jan Jolie sturen met de vraag of hij contact wil opnemen. Vind je dat oké?
Christian Janse zei op 23 april 2021 om 21:26
Ja graag!
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 23 april 2021 om 22:04
Gedaan :) Hopelijk gaat het zo lukken!
Mathilde Kramer zei op 29 december 2022 om 19:27
Ik zou graag willen achterhalen wat de namen zijn van de mensen in dit artikel genoemd, die hun crash overleefden en behouden terugkwamen naar hun thuisbasis inEngeland, is dat mogelijk?
Mathilde Kramer zei op 29 december 2022 om 19:27
Ik zou graag willen achterhalen wat de namen zijn van de mensen in dit artikel genoemd, die hun crash overleefden en behouden terugkwamen naar hun thuisbasis inEngeland, is dat mogelijk?
jan jolie zei op 31 december 2022 om 15:16
Beste Mathilde
stuur mij je mailadres dan stuur ik je de informatie waarom je vraagt.
Geen probleem.
fijne jaarwisseling en een gezond en vredig 2023

mvg Jan Jolie
Mathilde Kramer zei op 1 januari 2023 om 12:28
Beste Jan,

Bedankt voor de goede wensen, ik wens je ook een mooi jaar toe. Fijn dat ik die info kan krijgen, waar kan ik mijn e-mailadres heensturen?

Met vriendelijke groet,
Mathilde
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 1 januari 2023 om 17:22
Is het een idee, Jan en Mathilde, dat ik achter de schermen jullie mailadressen even uitwissel?
Mathilde Kramer zei op 1 januari 2023 om 23:58
Ja graag wat mij betreft.. bedankt voor het aanbod.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 2 januari 2023 om 10:04
Dag Mathilde, ik heb zojuist je mailadres naar Jan gestuurd dus waarschijnlijk kun je binnenkort post verwachten ;)
Mathilde Kramer zei op 2 januari 2023 om 10:14
Hoi Marilou, bedankt voor het regelen,

met vriendelijke groet,
Mathilde Kramer
Tom zei op 10 mei 2023 om 14:49
Hi Jan,
I am a relative of Sgt. Brookfield who was the air gunner in (R5904). I would be keen in purchasing your book in order to add it to his collection of personal items that were recovered. However, I cannot find a link to buy the book and I was also wondering if an English version was available.
Kind Regards,
Tom
Jan Jolie zei op 10 mei 2023 om 19:18
Hi Tom, Surprising.

Send me your email address, there is quite a lot of possibly unknown material for you that I would like to send you about the crash of the LS-L.
And as for the book, we'll figure that out together.

I'd like to hear from you

Kind regards
Jan
Tom zei op 10 mei 2023 om 19:24
Hi Jan,
I appreciate the speedy response, my email is tombebb1@sky.com . I would be very keen to see anything you have on the matter and await your email.
Kind regards,
Tom
Jaap Cleutjens zei op 1 maart 2024 om 09:51
Heeft iemand van jullie misschien informatie of foto's van/met Adriaan Hoekstra, verzetsstrijder uit Oosterhout? Eventueel foto's van bijeenkomsten in hotel Koppelpaarden gedurende het begin van de bezetting?
M.vr.gr. Jaap Cleutjens
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 4 maart 2024 om 09:14
Dag Jaap, bedankt voor je berichtje. Zelf heb ik hier niets kunnen vinden maar hopelijk leest iemand die je verder kan helpen dit bericht. En heb je hier ook al geïnformeerd? https://www.oorlogsbronnen.nl/

Succes ermee!
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 4 maart 2024 om 09:14
Dag Jaap, bedankt voor je berichtje. Zelf heb ik hier niets kunnen vinden maar hopelijk leest iemand die je verder kan helpen dit bericht. En heb je hier ook al geïnformeerd? https://www.oorlogsbronnen.nl/

Succes ermee!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.
Doe mee en vertel jouw verhaal!