skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Schattenplatz Kessel

Paul Huismans
Paul Huismans Bhic
vertelde op 3 november 2014
bijgewerkt op 19 maart 2024
Toen de geallieerde macht in het luchtruim groeide werd het riskant voor de Luftwaffe om veel vliegtuigen op één vliegveld te concentreren. Rond de Fliegerhorst Volkel legde de Duitse bezetter daarom schaduwvliegveldjes aan bij Kessel, Boxmeer, Keent en De Rips.

Ruwe en onnauwkeurige schets van het vliegveld bij Kessel door verzetstrijder 'Ernst', 1944, geprojecteerd op een kaart uit 1970. De schets is naar het artikel van L. van Tongerloo in Brabantia, jaargang 13 (1964). Klik op de foto voor een vergrotingVan deze Ausweich- of Schattenplätze is alleen Kessel ook echt in gebruik genomen. In april 1944 werden de uiterwaarden van de Maas bij de Lithse Ham verkend. Het terrein was eerder al aangewezen als noodlandingsterrein door de Nederlandse Luchtvaartbrigade.

Na aanvullende metingen werd er een grasbaan van 1.200 meter lang en 200 meter breed aangelegd. Een gevorderde woning diende de Luftwaffe als telefooncentrale en berging van seinmateriaal. De brandstof voor de vliegtuigen werd opgeslagen in de lagere school van Kessel. De benzinedepots op het terrein zelf zijn nooit afgebouwd.

In juli 1944 werden overdag op dit vliegveldje zes of zeven Junkers Ju 88 gestationeerd, die ’s nachts vanaf Volkel opereerden. Ze stonden dan onder camouflagenetten tegen de voet van de dijk geparkeerd en vlogen ’s avonds terug naar Volkel. Ca. 15 personeelsleden verzorgden de bewaking, verkeersleiding, verbindingen en brandweer. Zij verbleven niet bij het terrein, maar werden elke dag opnieuw aangevoerd.

Het Kesselse uitwijkveld werd op 9 augustus 1944 verlaten. De geallieerden werden door het verzet wel op het bestaan ervan gewezen, maar zij hebben het niet meer gebruikt.

Reacties (3)

Bart zei op 19 februari 2017 om 14:06
Zijn de flakstellingen wel afgebouwd? En liggen ze san aan deze zijde van de maas?
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 20 februari 2017 om 16:17
@Bart. Over dit vliegveld kun je meer vinden in het artikel van Louise van Tongerloo, "Wat een Duits vliegveld voor Lith betekende", in: Brabantia 13e jrg. no 4 aug. 1964. Ik citeer: "Met de aanleg van benzinedepots en Flakstellingen heeft men slechts een begin kunnen maken. De gealliëerden hebben de Duitsers nl. de tijd niet gelaten, de aanleg te voltooien. Het bleef bij wat mitrailleurs voor luchtafweer, en een benzinevoorraad lag in vaten in de Kesselse school opgeslagen." Volgens de tekening lagen de Flak-stellingen aan de Brabantse kant van de Maas.
Hopelijk beantwoordt dit je vraag voldoende.
Met vriendelijke groet
bart zei op 6 maart 2017 om 20:50
Dank je Paul!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen