skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Astrid de Beer
Astrid de Beer RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Astrid de Beer
Astrid de Beer RA Tilburg

De uitvoering van de Maaswerken

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 28 juli 2011
bijgewerkt op 30 april 2014
Rechttrekken van de rivier, verdieping en verbreding van het zomerbed van de Maas en het verwijderen van heggen en andere obstakels leidden ertoe dat er meer water kon worden afgevoerd. Daarom voorzag het plan Lely ook in de bouw van een stuw- en sluiscomplex, voorzien van vistrappen, bij Lith.

Want al die verbeteringen zorgden inderdaad voor een snellere afvoer van het Maaswater. Dat was prima bij hoogwater, maar het leidde in de zomer, als er weinig water aangevoerd werd, tot een nieuw probleem: te lage waterstanden, waardoor scheepvaart beneden Grave onmogelijk werd. Daarom was het nodig bij Lith een stuw te bouwen, die in 1936 in gebruik werd genomen.

In 1929 had de Kamer de plannen goedgekeurd en in 1931 was men begonnen met de werkzaamheden. Het hele karwei zou tot 1942 duren. Dit enorme, infrastructurele project vond dus midden in de Crisisjaren plaats. De Maasverbeteringswerken mochten dan ook niet teveel geld kosten. Daarom voerde de Nederlandse Heidemaatschappij het geheel als werkverschaffingsproject uit.

Werkelozen groeven met de hand de bovengrond van de nieuw te maken riviervakken weg. Het was zwaar werk “om de Maas recht te trekken en de rug krom”, zoals een oudere bewoner van het gebied in de documentaire vertelt. De inkomsten waren klein: “Je verdiende 15 à 20 cent per uur, maar je was blij dat je toch nog wat kon verdienen”.

Er vielen zelfs doden door blikseminslag in een schaftkeet. Nel van Rens-Arntz, dochter van een van de slachtoffers, vertelt daarover in de documentaire: “’Nou kinderen tot vanavond’, zei vader en ’s avonds was hij er niet meer. Drie mensen op slag dood. De vierde is later ook gestorven; was de bliksem in de schaftkeet geslagen” en verderop zegt ze: “De onheilstijding kwam mijnheer pastoor brengen”.

De verbeteringswerken aan Maas hebben effect gehad: in 1942 kon de Beerse Overlaat gesloten worden als het ultieme symbool dat de Maas inderdaad “getemd” was. Daarnaast trad een ander, weliswaar niet beoogd, maar toch belangrijk neveneffect op: de ontwikkeling van waterrecreatie om en nabij de dode Maasarmen. Een mooi voorbeeld is De Gouden Ham bij Megen.

De hoogwaterrecords van 1993 en 1995 hebben echter inmiddels duidelijk gemaakt, dat er opnieuw maatregelen nodig zijn om verder overstromingsgevaar te voorkomen. Het waren nu vooral plaatsen in Limburg die te lijden hadden van wateroverlast. Maar ook Cuijk in Brabant kwam opnieuw in de problemen. Woorden als “overlaat” en “retentiegebied” vielen, en dat leidde onmiddellijk tot protesten.

Er is een commissie Boertien ingesteld, die gepleit heeft voor een integrale aanpak: beveiliging tegen hoogwater in combinatie met natuurontwikkeling en verbetering van de scheepvaart.

Rijkswaterstaat is inmiddels bezig met een gefaseerde uitvoering van deze nieuwe Maaswerken. Een voorbeeld daarvan is dat bij Keent een begin wordt gemaakt met het uitgraven van een oude Maasarm die in de jaren dertig was dichtgegooid.

Reacties (13)

Peter Prevos zei op 13 maart 2013 om 02:18
Interresant artikel over de Maaswerken, alwaar ik tussen 1996 en 199 werkzaam was.

Het temmen van de rivier was in de jaren 30 een grote prestatie, maar tegenwoordig praat men over ruimte voor de rivier. Jammer genoeg was het te duur om deze doelstelling te realiseren en dus gaat men kades bouwen.

Een van de meest interessante aspecten van mijn werk toen was het bestuderen van historische kaarten van de Maas.
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 13 maart 2013 om 11:43
Dank voor je compliment, Peter! Ik kan me goed voorstellen dat het interessant was die oude kaarten te bestuderen: er is zoveel prachtig materiaal (ook bij ons, trouwens).
Gino zei op 7 oktober 2013 om 02:14
Ik zou zo graag een grote afbeelding willen zien (cq kaart) waar je duidelijk de verschillen met de huidige en oude maas kunt zien?

zijn deze beschikbaar?

er is wel een kaartje op Bhic beschikbaar maar deze is behoorlijk klein om een goed beeld te kunnen vormen.

Groet Gino (uit Cuijk)
Mari Lagarde zei op 30 september 2017 om 20:57
Zijn er nog lijsten met namen van de mensen die hieraan gewerkt hebben
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 2 oktober 2017 om 11:44
Wat betreft de vraag over de verschillen van de huidige en oude Maas, kijk ook eens naar dit verhaal:

https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/de-normalisatie-van-de-maas

Een snelle zoektocht door onze archieven levert mij nu geen lijst op met namen. Maar klik eens op de volgende linkjes, dan vind je wel meer informatie daarover:

https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/werk-aan-sluis-en-stuw-1932-1936

http://www.bhic.nl/integrated?mivast=235&mizig=82&miadt=235&milang=nl&mizk_alle=kanalisatie%20maas&miview=tbl

http://www.bhic.nl/integrated?mivast=235&mizig=210&miadt=235&micode=371&milang=nl&mizk_alle=kanalisatie%20maas&miview=inv2
Eric Versteegen zei op 14 juli 2020 om 22:27
Als lid van de Heemkunde Haren-Megen-Marcharen doe ik onderzoek naar het volgende. Ten behoeve van de Maaswerken 1931-1942 reden er door de uiterwaarden stoomtreintjes met hierachter tuimelbakken om de opgegraven klei elders te kunnen uitstorten (zie foto hierboven). In de Maasakker nabij de huidige Vliet (voorheen de loop van de oude Maas) zou een stoomtreintje uit de rails zijn gelopen. Omdat de locatie onbereikbaar was voor zware voertuigen werd besloten de zware locomotief niet te bergen en is deze geheel verzakt in de bodem. Het is niet bekend of later het wrak van de locomotief alsnog is geborgen.
Is deze geschiedenis bij u bekend?. Een getuige hiervan kan mij bij benadering de locatie aanwijzen waar deze locomotief destijds zou hebben gelegen.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 15 juli 2020 om 11:04
Hallo Eric, bedankt voor je berichtje. Ik weet niet of het klopt maar het is natuurlijk een prachtig verhaal! Een snelle zoektocht door Delpher (de online krantenbank) leverde niets op maar ik ga informeren bij Henk Buijks. Mogelijk kan hij ons hierbij verder helpen.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 10 augustus 2020 om 08:52
Goedemorgen Eric, met wat zomerlijke vertraging (excuses!) nog een tegenvraag. Want Henk Buijks heeft meegekeken, niet alleen op Delpher, maar ook in de Graafsche Courant en in De Stad Oss. Hij kwam wel een serie ongelukken tegen, eentje zelfs dichtbij: bij Dieden. Maar niets over een locomotief die in het diepe (zand/klei/moeras) verdween.

Heb jij enig idee wanneer dit curieuze ongeval ongeveer zou zijn gebeurd. Wanneer we een jaartal weten, kan een aantal ongelukken worden weggestreept.

Bedankt alvast!
Eric Versteegen. Heemkunde Megen, Haren, Macharen zei op 17 mei 2022 om 19:11
Dag Marilou. Ook vanuit hier wat vertraging met de beantwoording van je vraag.
Ik heb nog niet met zekerheid kunnen achterhalen wanneer het voorval met de loc moet hebben plaatsgevonden. Ondertussen wel wat vooruitgang mogen boeken.
Een tweede bron heeft ook van zijn vader (ondertussen overleden) destijds vernomen dat in de uiterwaarden tussen Megen en Haren nabij de Vliet (oude bedding van de Maas bij de Maaswerken grotendeels dichtgegooid) een locomotief was verzonken in de bodem. Hij heeft een bekende van hem (bron2) ook een locatie aangewezen waar volgens zijn vader de loc was verzonken. Deze locatie 2 ligt ongeveer 200 meter vanaf locatie 1.

Van locatie 1 heb ik een wazige foto gevonden waar bron van locatie 1 naar refereerde. Je ziet de dijk en wazig het pad naar de uiterwaarden wat er in de huidige situatie ook nog ligt.
Je ziet tevens een groep mannen druk aan het graven om een grote constructie met hierop witte letters. Met enige verbeelding zou dit de lok kunnen zijn. De witte letters komen ook weer met enige verbeelding door de kwaliteit van de opname overeen met de locomotief weergegeven op de site www.industriespoor.nl/maaswerken.htm zijnde een 40pk stoomloc Spoorijzer Delft ofwel een smoschewer.
Ik heb een scan van deze foto op locatie 1 digitaal.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 18 mei 2022 om 09:43
Dag Erik, bedankt voor al dit speurwerk! Het verhaal wordt op die manier alleen maar meer fascinerend... Twee vragen: het linkje naar de site van industriespoor lijkt niet te werken (ik kreeg een foutmelding - zie je wellicht waar de fout kan zitten?) En tweede vraag: zou je een scan van de foto willen mailen naar info@bhic.nl ovv Uitvoering Maaswerken? Dan plaats ik die hier graag bij, als je dat goed vindt.

Alvast dank!
Eric Versteegen. Heemkunde Megen, Haren, Macharen zei op 18 mei 2022 om 14:38
http://www.industriespoor.nl/Maaswerken.htm heb ik nu vanuit de browser gecopieerd. Ik zal de scan vanmiddag nog naar je toezenden. Ik ben heel benieuwd of je kan zoeken in jullie fotoarchief naar de mogelijk originele foto, die waarschijnlijk duidelijker is. Groet
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 19 mei 2022 om 08:49
Bedankt Eric, ik heb je foto erbij geplaatst. En de link werkt nu ook, merci!
Nu nog zoeken naar een scherpere foto... wordt hopelijk vervolgd.
f van schijndel zei op 5 november 2022 om 10:12
"' zoekt en gij zult vinden "'

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen