Vanaf maart 1845 vergaderden vertegenwoordigers van de gemeenteraden van Herpen, Huisseling en Ravenstein inzake aanleg en beheer van intergemeentelijke grint- en klinkerwegen, kortweg kunstwegen genoemd. In samenwerking met G.S. wordt een reglement van beheer en regeling der administratie ontworpen en wordt een ontvanger benoemd.
Aanvankelijk noemde men zich de vergadering van de geassocieerde gemeenten met betrekking tot de intercommunale wegen. Huisseling was destijds een zelfstandige gemeente maar werd in 1923 samengevoegd met Ravenstein. Dan ontstaat de benaming Commissie der gemeenschappelijke kunstwegen van Ravenstein en Herpen.
Met de samenvoeging van Herpen en Ravenstein per 1 april 1941 hield de commissie op te bestaan.
In die tijd was het nog gebruikelijk tollen of barrières op dergelijke kunstwegen op te richten om ook weer enigszins de kosten te bestrijden. Ook kwam voor dat door bijzonder slechte weersomstandigheden als hoogwater en storm de wegen werden beschadigd en hersteld moesten worden. In geval van sneeuw was er wel een ploeg van twintig arbeiders nodig om de wegen sneeuwvrij te ruimen.
Het gaat hier om de wegen van Ravenstein over Huisseling naar Herpen.
In december 1931 wordt een regeling betreffende het beheer en onderhoud vastgesteld.
Rond 1930 stelde men een gemeentearbeider/wegwerker aan die geregeld elke dag aan de wegen werkte zodat deze in houdbare toestand blijven. Men nam in 1933 ook proeven met een nieuw soort deklaag, het zgn. asfaltbeton, op de weg Ravenstein via Huisseling naar Herpen.
Deze kunstweg was schakel in het doorgaande verkeer van Heesch over Oss, Berchem en Herpen naar Ravenstein en het Maasveer.
In de dertiger jaren was de heer P.G. Elemans, technisch ambtenaar voor Gemeentewerken te Ravenstein, toezichthouder op het wegenwerk van de Commissie.
Kenmerken
Het precieze jaar van openbaarheid kun je per inventarisnummer vinden.
Bij vragen kun je contact opnemen met het BHIC.