Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Het kantongerecht Bergen op Zoom omvat de volgende gemeenten: Bergen op Zoom, Halsteren, Huijbergen, Putte, Roosendaal c.a, Steenbergen c.a., Woensdrecht, Wouw, Nieuw-Vosmeer en Ossendrecht.
De Zeeuwse gemeenten Tholen, Oud-Vosmeer, St. Annaland, St. Philipsland, Stavenisse, St. Maartensdijk, Scherpenisse en Poortvliet werden in 1933 (Stb. 601) aan het kanton Bergen op Zoom toegevoegd.
Op last van de Duitse bezetter van 15 januari 1941 (Stb. 2071940), werden de genoemde Zeeuwse gemeenten gevoegd bij de kanton Zierikzee.
Na de bevrijding zijn ze weer ingedeeld bij Bergen op Zoom tot 1948, toen werd de indeling weer gewijzigd, en vielen de Zeeuwse gemeenten niet meer onder Bergen op Zoom. Dit is bij wet van 10 augustus 1951 (Stb. 347) bevestigd.
Deze toegang bevat een of meer stukken die tot 1 januari 2026 niet zonder meer openbaar zijn. Het precieze jaar van openbaarheid kun je per inventarisnummer vinden.