Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Dienstorders Raad van Arbeid Eindhoven (deels genummerd) met betrekking tot interne regels ten aanzien van de organisatie en personeelsvoorzieningen van de Raad in aanloop naar, de periode tijdens en vlak na de Tweede Wereldoorlog. De orders zijn ondertekend door de toenmalige voorzitter van de Raad van Arbeid, dhr. J.A. Raaijmakers, 1938-1946
Datering:
1938-1946
NB:
De stukken bevatten informatie over de betrokkenheid en de positie van (derde) personen, genoemd met naam en functie.
Deze toegang bevat een of meer stukken die tot 1 januari 2064 niet zonder meer openbaar zijn. Het precieze jaar van openbaarheid kun je per inventarisnummer vinden.