Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Verslagen over de toestand van de gemeente Vierlingsbeek, opgemaakt door burgemeester en wethouders en aangeboden aan de raad
Datering:
1851-1935
Uiterlijke vorm:
58 delen
NB:
De jaren 1854, 1870, 1903-1907 en 1911-1926 ontbreken. Tot 1911 duplicaten uit het Provinciaal Archief. Zie ook inv.nr. 9317-9320 (periode 1851-1935) van toegang 17 Provinciaal Bestuur Noord-Brabant
Deze toegang bevat een of meer stukken die tot 1 januari 2043 niet zonder meer openbaar zijn. Het precieze jaar van openbaarheid kun je per inventarisnummer vinden.