Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Dossiers betreffende het instellen en opheffen van de gemeentelijke instelling voor sociale zaken met Lijsten van instellingen van weldadigheid, 1952-1965
Datering:
1952-1965
NB:
- de gemeentelijke instelling voor sociale zaken bestond in de periode 1952-1964, een interim periode tussen het burgerlijk armbestuur en voor de invoering van Sociale Zaken geregeld bij Bijstandwet 1965; de archivalia van dit bestuur zijn te beschouwen als gedeponeerd archief
Deze toegang bevat een of meer stukken die tot 1 oktober 2070 niet zonder meer openbaar zijn. Het precieze jaar van openbaarheid kun je per inventarisnummer vinden.