skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Neergestorte vliegtuigen in Linden 1940-1945

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 25 april 2012
bijgewerkt op 8 mei 2019
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Op 17 september 1944, tijdens de Operatie Market Garden, stortte in Linden om 13.30 een C-47A Skytrain van het 441TCG/99Sq. neer, gevlogen door 1st Lt. James O. Martin.

Veel meer weten we niet van deze crash. Heeft de bemanning van dit transportvliegtuig zich nog in veiligheid kunnen brengen? En wat is er vervolgens met hen gebeurd? Zijn er aan de grond nog slachtoffers gevallen of gebouwen beschadigd? Er zijn vast nog mensen die hier wél meer van weten!

Dankzij de hieronder genoemde brochure van G. Thuring uit 1991 (met dank aan Marcel Peeters voor de tip) en het boek van Hans den Brok, Wings of Freedom (2008) kunnen we een aantal van die vragen beantwoorden. De bemanning van deze Skytrain, “Satan’s Fate” gedoopt, heeft het niet overleefd. Opgestegen van het vliegveld Langar in Engeland, was het op weg naar een Dropping Zone bij Groesbeek om daar paratroopers af te werpen.

De linker motor van het toestel werd om 13.30 uur door Duitse luchtafweer in brand geschoten, een paar minuten voor het de DZ zou bereiken. Piloot Martin besloot zo lang mogelijk door te vliegen om zijn para’s naar het doel te kunnen brengen en dat lukte ook: dertien van de veertien man konden op het goede moment uit het vliegtuig springen. Alleen Pvt. Ralph P. Bellesfield bleef in het toestel, wellicht omdat hij al gewond of gedood was door het heftige luchtafweergeschut.

Inmiddels had het vuur beide brandstoftanks bereikt en het vliegtuig stortte vlak na de draai neer bij Linden. De volledige bemanning, co-piloot 1st Lt. Walter A. Voight, radiotelegrafist S/Sgt. Vernon G. Kassekert en crew chief S/Sgt. Anthony P. Biondo, kwam daarbij om. De verbrande en verminkte resten werden geborgen. In opdracht van waarnemend burgemeester J. Heijnen werden er de volgende dag drie lijkkisten gemaakt, waarin de vijf militairen werden gelegd. Op 20 september werden ze onder grote publieke belangstelling begraven op het kerkhof van Linden.

De stoffelijke overschotten zijn toen niet geïdentificeerd, ook niet na de oorlog, toen ze in eerste instantie werden overgebracht naar de Amerikaanse erebegraafplaats Neuville-en-Condroz (bij Luik). Identificatie vond veel later alsnog plaats, waarna de vijf uiteindelijk zijn gerepatrieerd. Bellesfield ligt sinds 1949 begraven in Allentown, Pennsylvania, de vier anderen in een collectief graf op de nationale begraafplaats Jefferson Barracks in St. Louis, Missouri.

James Martin is in 1945 postuum onderscheiden met het Distinguished Flying Cross vanwege betoonde moed en buitengewone prestatie tijdens zijn  laatste vlucht.

De beide foto's zijn van de begrafenis op 20-09-1944 van de vijf bemanningsleden (foto: Martens).

Reacties (9)

Marcel Peeters zei op 10 juli 2016 om 23:02
Hier is een boek over geschreven ik heb het in mijn bezit
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 11 juli 2016 om 11:30
Kun je ook de titel noemen, Marcel?
Marcel Peeters zei op 11 juli 2016 om 19:06
Van Duivelsberg tot Groot-Linden
Tragedie van James Martins troop carrier en inzittenden.
Door Drs G..J.C.D. Thuring
Historische brochure nr 4 - 1991
Bevrijdingsmuseum Groesbeek
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 12 juli 2016 om 09:47
Hartelijk dank, Marcel. Ik zie dat het BHIC deze brochure ook in huis heeft. Is voor geïnteresseerden in te zien in de studiezaal van BHIC in Grave (toegang 1577, inv.nr. 1221)
Jo van der Heijden zei op 23 februari 2020 om 13:26
Ik heb het verhaal van Rien Wolfs gelezen. Perfect. Ik heb me sinds de opening van het monument in Linden verdiept in hete hele verhaal van de Skytrain "Satan's Fate" Hieruit blijkt dat Ralph Bellesfield niet in staat was te springen, omdat zijn parachute koorden vast waren blijven zitten aan het vliegtuig.
Hij is in het toestel blijven zitten met alle fatale gevolgen van dien.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 23 februari 2020 om 19:15
Wat verdrietig om te lezen, Jo, wat een tragedie voor Ralph Bellesfield. Veel dank aan jou, Jo, voor deze inhoudelijke aanvulling, het vertelt ons zoveel meer over de context.
Eric van Daal zei op 23 juli 2023 om 15:28
Van Wim van Daal (1929-2016), opgegroeid op de Grote Geest in Linden, hoorde ik jaren geleden het volgende verhaal over hoe zijn grootvader Bernardus van Daal in september 1944 is overleden en begraven:

In de eerste helft van september 1944 werd aan de oostkant van de Maas hevig gevochten tussen de geallieerden en de Duitsers. Een groot aantal evacués (mens en dier), vond vanuit Nijmegen, Groesbeek, Ottersum, Cuijk, Katwijk, St.-Agatha, Oeffelt en Vierlingsbeek onderdak in Linden. Op zaterdag 16 september werd zo ook een aantal varkens en gansen uit Katwijk ondergebracht op de Grote Geest. De dag daarna, zondag 17 september, is Bernard van Daal in de ochtend vroeg in zijn slaap overleden. Diezelfde dag kon men vanaf de Geest de eerste Amerikaanse parachutisten zien springen en bereikte het strijdtoneel Linden. Terwijl de gevechten in volle gang waren, lag vader Bernard boven op bed, terwijl de rest van de familie haar heil buiten in de schuilkelder had gezocht.
Enkele dagen later op de begrafenis was de hele familie aanwezig.Tijdens de uitvaartdienst vlogen de kogels en granaten om de kerk. Bij het verlaten van de kerk zag de familie hoe een Amerikaanse bommenwerper door Duits geschut werd neergehaald en brandend neerstortte, waarbij alle inzittenden om het leven kwamen.

Ik vraag me af of Wim van Daal zich het verhaal juist herinnerde en er inderdaad enkele dagen na 17 september nog een bommenwerper is neergehaald, of dat ze op de dag van het overlijden van Bernard van Daal hebben gezien hoe het transportvliegtuig neerstortte. Weet iemand iets over een neergeschoten Amerikaans vliegtuig bij Linden in de dagen na 17 september 1944?
Eric van Daal zei op 2 oktober 2023 om 21:54
Beste Marcel, dank je wel.
Kun je aangeven welke Bert van Daal jij hierboven bedoelt?
Mijn vader heette Lambert (uit Mill) en hij had nog 4 gelijknamige neven uit Haps en Cuijk, die ook wel Bert genoemd werden. Maar in Wilbertoord woont ook nog een tak van de familie Van Daal waar de roepnaam Bert voorkomt (afgeleid van Bernardus). Dat is wel familie, maar heel in de verte.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.
Doe mee en vertel jouw verhaal!