i

Neergestorte vliegtuigen in Linden 1940-1945

vertelde op 25 april 2012 om 15:28 uur

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er boven Nederland zo’n 6.000 militaire vliegtuigen neergestort. Ruim 1.000 daarvan zijn er in Noord-Brabant terecht gekomen. Dan gaat het zowel om geallieerde (Britse, Amerikaanse en Canadese vliegtuigen met bemanningen die uit nog veel meer nationaliteiten bestonden) als Duitse vliegtuigen.

De geallieerde vliegtuigen waren heel vaak bommenwerpers die bij bombardementsmissies op doelen in Duitsland geraakt werden door Duits afweergeschut (de zogenaamde Flak) of onderschept werden door Duitse jachtvliegtuigen (vooral ’s nachts, tijdens de zogenaamde Nachtjagd).

Wij gaan proberen de verhalen achter al deze crashes te achterhalen met behulp van iedereen die ofwel zélf nog herinneringen heeft of de verhalen gehoord heeft van eerdere generaties. Soms is er al veel bekend, soms wat minder.

Op 17 september 1944, tijdens de Operatie Market Garden, stortte in Linden om 13.30 een C-47A Skytrain van het 441TCG/99Sq. neer, gevlogen door 1st Lt. James O. Martin.

Veel meer weten we niet van deze crash. Heeft de bemanning van dit transportvliegtuig zich nog in veiligheid kunnen brengen? En wat is er vervolgens met hen gebeurd? Zijn er aan de grond nog slachtoffers gevallen of gebouwen beschadigd? Er zijn vast nog mensen die hier wél meer van weten!

Dankzij de hieronder genoemde brochure van G. Thuring uit 1991 (met dank aan Marcel Peeters voor de tip) en het boek van Hans den Brok, Wings of Freedom (2008) kunnen we een aantal van die vragen beantwoorden. De bemanning van deze Skytrain, “Satan’s Fate” gedoopt, heeft het niet overleefd. Opgestegen van het vliegveld Langar in Engeland, was het op weg naar een Dropping Zone bij Groesbeek om daar paratroopers af te werpen.

De linker motor van het toestel werd om 13.30 uur door Duitse luchtafweer in brand geschoten, een paar minuten voor het de DZ zou bereiken. Piloot Martin besloot zo lang mogelijk door te vliegen om zijn para’s naar het doel te kunnen brengen en dat lukte ook: dertien van de veertien man konden op het goede moment uit het vliegtuig springen. Alleen Pvt. Ralph P. Bellesfield bleef in het toestel, wellicht omdat hij al gewond of gedood was door het heftige luchtafweergeschut.

Inmiddels had het vuur beide brandstoftanks bereikt en het vliegtuig stortte vlak na de draai neer bij Linden. De volledige bemanning, co-piloot 1st Lt. Walter A. Voight, radiotelegrafist S/Sgt. Vernon G. Kassekert en crew chief S/Sgt. Anthony P. Biondo, kwam daarbij om. De verbrande en verminkte resten werden geborgen. In opdracht van waarnemend burgemeester J. Heijnen werden er de volgende dag drie lijkkisten gemaakt, waarin de vijf militairen werden gelegd. Op 20 september werden ze onder grote publieke belangstelling begraven op het kerkhof van Linden.

De stoffelijke overschotten zijn toen niet geïdentificeerd, ook niet na de oorlog, toen ze in eerste instantie werden overgebracht naar de Amerikaanse erebegraafplaats Neuville-en-Condroz (bij Luik). Identificatie vond veel later alsnog plaats, waarna de vijf uiteindelijk zijn gerepatrieerd. Bellesfield ligt sinds 1949 begraven in Allentown, Pennsylvania, de vier anderen in een collectief graf op de nationale begraafplaats Jefferson Barracks in St. Louis, Missouri.

James Martin is in 1945 postuum onderscheiden met het Distinguished Flying Cross vanwege betoonde moed en buitengewone prestatie tijdens zijn  laatste vlucht.

De beide foto's zijn van de begrafenis op 20-09-1944 van de vijf bemanningsleden (foto: Martens).

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (4)

Marcel Peeters zei op 10 juli 2016 om 23:02 uur

Hier is een boek over geschreven ik heb het in mijn bezit

Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 11 juli 2016 om 11:30 uur

Kun je ook de titel noemen, Marcel?

Marcel Peeters zei op 11 juli 2016 om 19:06 uur

Van Duivelsberg tot Groot-Linden
Tragedie van James Martins troop carrier en inzittenden.
Door Drs G..J.C.D. Thuring
Historische brochure nr 4 - 1991
Bevrijdingsmuseum Groesbeek

Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 12 juli 2016 om 09:47 uur

Hartelijk dank, Marcel. Ik zie dat het BHIC deze brochure ook in huis heeft. Is voor geïnteresseerden in te zien in de studiezaal van BHIC in Grave (toegang 1577, inv.nr. 1221)

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: