skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Luud de brouwer
Luud de brouwer RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Luud de brouwer
Luud de brouwer RA Tilburg

Jan Kriek: “De Citadel, dat zijn wij!”

Margot America
Margot America Bhic
29 maart 2021
Terugblik op zijn eerste jaar bij het BHIC


Het lijkt als de dag van gisteren, toch is het alweer bijna een jaar geleden. Op 1 april verruilde Jan Kriek de mediawereld voor het archiefwezen, een opmerkelijke keuze. Hij werd directeur van het BHIC. Hoe is het hem vergaan in dit jaar van de coronacrisis? We spreken hem digitaal over de waardevolle rol van onze vrijwilligers, de ‘personal touch’ in digitale dienstverlening en zijn verdere ambities.

Terugdenkend aan zijn start begint Jan te lachen: “Ik zou dinsdag 17 maart al beginnen en nog twee weken optrekken met mijn voorganger René Bastiaanse. Maar ik werd gebeld of ik een dag eerder wilde komen. Dan kon ik meteen bij het managementoverleg zijn om te kijken welke knopen we moesten doorhakken, aangezien Den Bosch zich in het hart van de corona-uitbraak bevond.”

We hadden toen nog geen idee van de precieze impact en het verloop van deze crisis. De belangrijkste beslissing was dat iedereen naar huis moest. Ik ben dus begonnen in een stille en verlaten Citadel. Onvoorstelbaar als ik daar weer aan terugdenk. Even bij iemand binnenlopen, iemand aanspreken of meekijken, dat ging allemaal moeilijker. Het fysieke aspect was zo goed als verdwenen, terwijl dat juist zo belangrijk is.” Ondanks de onrustige start voelt Jan zich inmiddels helemaal op zijn plek en is hij gewend aan het nieuwe normaal.

Onmisbare schakel
Hoewel onze studiezaal het afgelopen jaar als gevolg van de lockdown grotendeels gesloten was, is onze digitale dienstverlening gewoon doorgegaan. Jan: “Via de digitale weg kunnen we iedereen gelukkig goed helpen. Bezoekers kunnen met ons mailen, chatten en via onze website archiefstukken aanvragen om te laten scannen, zodat ze hun onderzoek thuis kunnen voortzetten. Dat is natuurlijk fantastisch. Maar goed, zonder ontsluiting van informatiebronnen kan er geen sprake zijn van digitale dienstverlening. Ik realiseer me heel goed dat onze vrijwilligers daarbij een onmisbare schakel vormen. Onlangs hebben we bijvoorbeeld de grens van 20 miljoen persoonsgegevens bereikt in onze populaire archiefdatabase. Een mijlpaal, die we zonder hun inzet nooit hadden bereikt. Daar zijn we ontzettend trots op!

Dit jaar werkt iedereen vanuit huis. Ik kan me voorstellen dat vrijwilligers de Citadel missen; een praatje maken met iemand, even die persoonlijke aandacht voor elkaar. Net zoals wij hen ook missen. Zelf vind ik het vreselijk jammer dat ik nu niet iedereen een hand kan schudden en persoonlijk kan leren kennen. Hopelijk komt daar dit jaar echt verandering in. Ik kan niet wachten!

Weet wie je klant is
We hadden het al over die opmerkelijke stap van de mediawereld naar het archief. We zijn dan ook erg benieuwd wat Jan aan bagage meeneemt waar het BHIC profijt van kan hebben. “In Hilversum speel je in op de actualiteit. Je wordt geleefd door wat op dat moment nieuws is. Maar minstens zo belangrijk is daar voor wie je het doet? Wie is je kijkerspubliek en hoe pas je je boodschap aan op de ontvanger? Op welk moment haakt de kijker af en waar ligt dat dan aan? Via gebruikersonderzoek kijk je naar het kijkersprofiel, leeftijd, opleiding en behoeften. Hoe concreter je beeld van de doelgroep is, des te beter kun je die vertaalslag maken. Daar kunnen wij hier natuurlijk ook veel mee. Overigens denk ik dat wij het bij het BHIC al goed doen hoor, maar toch blijft die vertaalslag van onze boodschap en het continu monitoren van onze bezoekers ontzettend belangrijk. Media en archief vormen een onmisbare schakel in de democratie. Het gaat in beide gevallen om waarheidsvinding”, aldus Kriek.

Door alles wat de vrijwilligers voor ons doen en alle bronnen die ze voor ons ontsluiten, kunnen we veel online zetten. Juist in deze tijd zie je hoe digitaal wij opereren. Digitaal, maar wel met een persoonlijke touch. Als je met ons chat, zie je in het venster aan wie je je vraag stelt. De ene keer is dat Hilde, de andere keer Lisette, Vincent, Rens of anderen van ons chatteam. Wij krijgen ongelofelijk veel vragen, soms ook persoonlijke vragen die niet meteen met de geschiedenis van Brabant of met archieven te maken hebben. Maar ook die vragen beantwoorden we zorgvuldig. Dat geldt ook voor onze fora of andere vormen van digitale dienstverlening. Die laagdrempeligheid en persoonlijke aandacht voor onze vrijwilligers en bezoekers, fysiek maar zeker ook digitaal, moeten we vasthouden. Ik zie dat echt als een van onze kernwaarden.

Zichtbaarheid Citadel
Jaarlijks ontvangen we op het buitenterrein van de Citadel veel publiek. Zo organiseert Theaterfestival Boulevard hier ’s zomers concerten. Afgelopen zomer werd dat ‘Afzender Boulevard’, een serie concerten in een openluchttheater, samen met activiteiten van de Bossche Zomer. Kriek: “Fijn dat er zoveel belangstelling is en dat iedereen hier zo kan genieten. Wij zitten natuurlijk op een plek die het waard is om optimaal te benutten en gezien te worden. Deze historische locatie straalt precies uit wie wij zijn en waar we voor staan. Ik zie het dan ook als een mooie uitdaging om te kijken hoe wij de enorme loyaliteit van onze vrijwilligers en bezoekers, de zichtbaarheid van ons gebouw én wie wij zijn als BHIC krachtig en eenduidig met elkaar kunnen verbinden.

Nooit ons laatste nieuws missen?   Meld je aan voor onze nieuwsbrief!