skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg

Breugelse dopen voor 1704

Hellen vertelde op 12 september 2008 om 16:12 uur
Beste mensen,

De dopen van Breugel zijn online beschikbaar vanaf 1704.
Wie weet waar de (katholieke) inwoners van Breugel voor die tijd hun kinderen lieten dopen?

Vriendelijke groet,
Hellen

Reacties (11)

Inge Schepers zei op 15 september 2008 om 15:33
Hoi Hellen,

Ik weet niet zeker of het klopt, maar mij is ooit verteld dat er veel gegevens van Breugel verloren zijn gegaan bij een brand. Als dat klopt (misschien weet iemand van het BHIC dit?), dan zijn de kinderen waarschijnlijk gewoon in Breugel gedoopt, maar zijn de gegevens verloren. Ik heb hetzelfde probleem.

Groeten,
Inge
Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 15 september 2008 om 16:17
Ik kan de calamiteit van de brand op dit moment niet ontkennen of bevestigen.
Mogelijk is het nog een optie om in Sint-Oedenrode (R.K. doopregisters beginnen hier in 1607) te zoeken. Hier werden ook kinderen uit Breugel gedoopt. De dopen van Sint-Oedenrode bevinden zich nog niet in de databank van BHIC, maar in de studiezaal van de locatie Den Bosch van BHIC beschikken we nog wel over een 'ouderwetse' namenindex. Het BHIC wil als steekproef best even een naam voor je opzoeken. Als je hiervan gebruik wilt maken, mail dan even naar info@bhic.nl.

Kinderen uit Breugel werden ook in Son gedoopt, maar die doopboeken beginnen maar 4 jaar eerder in 1700.
Hellen zei op 15 september 2008 om 16:19
Hoi Inge,

Bedankt voor je reactie. Zou het fijn vinden als iemand van het BHIC dit zou kunnen bevestigen. Ik meen ook wel eens ergens gelezen te hebben dat er kinderen uit Breugel werden gedoopt in een schuurkerk te Acht, maar ook daarvan zijn volgens mij weinig gegevens bewaard gebleven. Misschien moet ik deze vraag ook eens voorleggen aan de mensen van het RHCe....

Groeten, Hellen
Hellen zei op 15 september 2008 om 19:35
Beste Annemarie,

Dank voor je toelichting; onze posts hebben elkaar zo'n beetje gekruisd, vandaar mijn nagekomen reactie.
Ik heb de vraag inmiddels ook bij het RHCe neergelegd, en ben nog in afwachting van antwoord. Mocht daar nog iets naders uitkomen, dan zal ik dat hier ook melden, zodat anderen er hun voordeel mee kunnen doen.

Vriendelijke groet, Hellen
Anja Korff zei op 20 februari 2009 om 15:51
Ik maak deel uit van de Heemkunde kring van Son en Breugel en het verlies van de doopregisters van beide dorpen rond 1700 schept blijkbaar veel verwarring. Er zijn 'broodje aap'verhalen over kinderen uit beide dorpen die elders werden gedoopt, maar dat is dus kul. Er was in Breugel al een kerk rond 1200 en die van Son was mogelijk nog ouder. Geen enkele reden dus om met pasgeboren hummel kilometers ver naar Woensel of Rooij te gaan.
Het is wel vervelend voor genealogen dat deze registers er niet zijn, maar daar is wel iets op gevonden. De heemkunde kring op het oude stadhuisje (maandag bezoekdag van 9 tot 4) heeft perfektie digitale toegangen toe het Rechterlijk Archief en als ze grond bezaten, ruzie maakten, erfenissen na lieten, voor de 2e keer trouwde of op een andere mannier vol in het leven stonden dan zijn er waarschijnlijk sporen van ze. Ook in Den Bosch en Eindhoven liggen deze registers ter inzage, maar voor de snelle toegangen zul je kontakt op moeten nemen met de heemkunde.
Marilou Nillesen, namens BHIC bhic zei op 24 februari 2009 om 08:52
Dag Anja,

Je uitleg geeft antwoord op veel vragen! Hier moeten de liefhebbers wel mee uit de voeten kunnen...
Hellen zei op 11 maart 2009 om 13:45
Hallo Anja,

Zie je reactie nu pas, sorry. Dank voor je toelichting. Het is inderdaad heel onlogisch om met een kleintje zo ver weg te gaan. Is jou bekend of alles van voor 1700-1704 verloren is gegaan, en waardoor?
Ondanks de goede digitale toegangen van de Heemkundekring zal het een heel gezoek blijven, aangezien er in die tijd maar zeer beperkt familienamen gebruikt werden, maar des te meer patroniemen. Desondanks toch zeker het proberen waard!
Nogmaals dank.

Groet, Hellen
Annemarie van Geloven, namens BHIC bhic zei op 12 maart 2009 om 15:45
Heel hartelijk dank voor je duidelijke reactie, Anja. Lof aan de heemkundekring Son en Breugel!

Overigens zijn de microfiches van de schepenbank Son en Breugel vóór 1811 bij het BHIC in Den Bosch uit de studiezaal gehaald en kunnen niet meer worden geraadpleegd.
Anja zei op 10 april 2009 om 21:25
Waarom de dtb's verdwenen zijn is niet meer te achterhalen. Tegen 1700 was Breugel een periode een verlaten dorp door alle ellende die de 'hollanders' over ons Brabant brachten.

Mijn voorouders uit deze streek hadden al familienamen in de middeleeuwen. Goed er werd wel eens een naam via vrouwelijke lijnen voortgezet en ze vervingen ook wel eens een naam voor een patroniem, of een beroep gedurende 1 of 2 generaties, waarna hij weer gewoon op duikt, maar er waren absoluut vaste achternamen in de tijd van de hertogen van Brabant.

-Via het Rechterlijk Archief, wat wel bewaard en goed gedigitaliseerd is vind je soms een aantal generaties voor 1700. Er zijn aktes bij uit de 16e eeuw. Je kunt gewoon zoeken op achternaam/voornaam (bij de heemkundekring)en vindt dan de aktes waarin die naam genoemd wordt. Regelmatig vindt je daar netjes komplete gezinnen (erfenis, 2e huwelijk enz.) Dit bestand is erg groot en de tekst is erg sumier samengevat. Het wordt dus pas interessant als de die oude aktes erbij pakt en soms heet iemand inderdaad Jan Jacobs en niet Jan van Kemenade

-Ook zijn getranscribeerde cijnsboeken en andere toegangen. De cijnsboeken van de heren van Helmond gaan heel erg ver terug, maar dan alleen voor mensen die aan hen belasting schuldig waren.
-DTB kan in kopy van het orgineel geraadpleegd worden.

Internet is een start voor genealogisch onderzoek, maar uiteindelijk zul je naar archieven of heemkundekringen moeten. Met alleen DTB blijf je veel te veel speculateren. Je zult andere bronnen moeten gaan raadplegen als je echt wil ontdekken wie die mensen waren.
Christian van der Ven, namens BHIC bhic zei op 11 april 2009 om 12:41
Anja, dank voor je waardevolle aanvulling!
Gerard zei op 16 december 2011 om 11:03
Hellen,

Bij het doorbladeren van de Erpse doopboeken vond ik in de periode 1656-1663 een 15-tal dopen van kinderen uit Breugel.
Als het voor je interessant is laat het even weten.

vr.gr.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.