skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic

BS O Helmond 1936

Theo A vertelde op 21 oktober 2019 om 20:12 uur
BS O Helmond 24-10-1936 akte 215 meldt Johanna Maria weduwe van Johannes van Os, overleden te Helmond 23-10-1936 als dochter van Theodorus Verspaget en van Hendrina Raijmakers.
Mogelijk zijn haar ouders Jan Willem Verspaget en Cornelia Martens en heeft aangever Antonius Franciscus Aben zich vergist?

Als ik BS H Helmond 1876 akte 25 zie dan zou Joanna Maria 07-05-1856 aldaar akte 80 zijn geboren.
De dochter van Theodorus X Raijmakers is van 17-01-1864 volgens BS G akte 13.
Dan zou zij op 12 jarige leeftijd moeder zijn geworden.
Dochter Cornelia Martens daarentegen: 20 jaar.


Kunnen eventuele fouten in originelen worden hersteld? gecorrigeerd of voorzien van een opmerking?

Reacties (13)

Jeanne1 zei op 21 oktober 2019 om 21:00
Ik denk ook dat er een fout in de overlijdensakte staat van de wed. van Johannes van Os.
Johanna Maria Verspaget en Johannes van Os trouwen op 27-5-1876. Ouders van de bruid zijn Willem Verspaget en Cornelia Martens.
Deze Joanna Maria was geboren op 07-05-1856.

De andere Joanna Maria, dochter van Theodorus Verspaget en Hendrina Raijmakers, trouwt op 7-6-1893 in Helmond met Joannes Andreas van Stiphout. De bruid is 29 jaar, wat klopt met de geboortedatum 17-01-1864. Het overlijden van deze Joanna Maria heb ik niet gevonden
Jeanne1 zei op 21 oktober 2019 om 21:13
De Joanna Maria die in op 23-10-1936 overleed was, volgens de +akte, 81 jaar. Dat correspondeert niet helemaal, maar wel ongeveer met de geb. datum 7-5-1856, dus de dochter van Verspaget-Martens.

De andere Joanna Maria, partner van Joannes Andreas van Stiphout, overleed op 29-6-1919 in Helmond., op 55-jarige leeftijd, wat klopt mat geboortedatum 17-1-1864. In de akte staan als ouders vermeld: Theodorus Raijmakers en Hensdrina Raijmakers.
Theo A zei op 21 oktober 2019 om 21:21
Jeanne1,
Dat overlijden staat mogelijk nog niet on-line i.v.m. de privacy. Haar man stierf 15-06-1939 Helmond akte 138.
Of hij toen weduwnaar was? Hij werd omstreeks 1865 geboren.
Theo A zei op 21 oktober 2019 om 21:33
Jeanne1,
Ik heb contact hierover met BHIC omdat RHCe er niets mee doet ergo geen informatie geeft.
In BHIC staat de originele akte on-line.
Helena zei op 21 oktober 2019 om 21:38
Toch vreemd dat een aanspreker (hij was een van de lokale uitvaartondernemers) dit niet nauwkeuriger heeft gecheckt, noch dat dit door de ambtenaar van de BS is gebeurd.

Aansluitend hierop ken ik het verhaal van geboorte van een tweeling in datzelfde jaar 1936 en ook in Helmond. Een van de tweeling levenloos geboren...staat niet genoteerd in de BS en dat zou in die jaren toch genoteerd moeten zijn geweest in het overlijdensregister...
Helena zei op 21 oktober 2019 om 22:02
Hoe het zal gaan bij een overlijden ..de begrafenisonmernemer komt thuis of in het huis waar iemand overleden is en neemt gegevens op aan de hand van wat andere aanwezigen hem/haar vertellen. We komen het dikwijls tegen in de begraafregisters alsook in beginjaren van de BS dat er 'fouten' in staan wat naam en leeftijd betreft.
Jeanne1 zei op 21 oktober 2019 om 22:27
De overlijdensakte van de Joanna Maria Verspaget die op 29-6-1919 overleed heb ik gevonden op openarchieven.nl. Met scan.
Egbert zei op 22 oktober 2019 om 02:55
In de bevolkingsregisters van Helmond veranderd de geboortedatum van Johanna Maria Verspaget regelmatig.
Als zij nog thuiswoont bij haar ouders Jan Willem Verspaget en Cornelia Martens staat er:
Geboortedatum: 07-05-1856

Nadat zij is gehuwd met Johannes van Os veranderd dat in 07-05 1855 en dat blijft zo tot het register dat begint in 1913. Dan staat er ineens 06-04-1855. Dat blijft ook in het register dat begint in 1925.

Mogelijk is dat laatste register geraadpleegd bij het opmaken van de overlijdensakte. En met die geboortedatum kom je dus bij de verkeerde Johanna Maria uit.

Jammer genoeg zijn de scans van de laatste bevolkingsregisters niet meer in te zien. Via openarchieven kun je nog wel de gegevens vinden:

register beginnende in 1900:
Johanna Maria Verspaget, geboren op 7 mei 1855 te Helmond, wonende te Helmond
Johannes van Os, geboren op 6 oktober 1852 te Helmond, wonende te Helmond

register beginnende in 1913:
Johanna Maria Verspaget, geboren op 6 april 1855 te Helmond, wonende te Helmond
Johannes van Os, geboren op 6 oktober 1852 te Helmond, wonende te Helmond

register beginnende in 1925:
Johanna Maria Verspaget, geboren op 6 april 1855 te Helmond, wonende te Helmond
Johannes van Os, geboren op 6 oktober 1852 te Helmond, wonende te Helmond
Theo A zei op 22 oktober 2019 om 10:09
Twee personen met dezelfde namen in dezelfde perioden in dezelfde plaatsen, dat komt vaker voor en schept vaker enige verwarring.
Dank voor het meedenken, meelezen en mee redeneren.
Ik heb de onderhavige kwestie al eerder aangekaart bij RHCe echter bleef reactie uit.
Nu stuur ik het hele verhaal aan BHIC en wacht af.
Originelen kan en mag men niet wijzigen.
Opmerkingen kunnen wel worden vermeld echter kan men via de items op BHIC wel zien dat er een opmerking is maar hoe die opmerking luidt, heb ik nog niet kunnen ontdekken.
vriendelijke groet,
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 22 oktober 2019 om 15:35
Uiteraard kunnen wij fouten in de originele akte niet herstellen :), maar we kunnen wel in het opmerkingenveld een opmerking plaatsen hoe het 'echt' zou moeten zijn. Je had volgens mij al een foutmelding bij de betreffende akte(n) gedaan Theo?
Theo A zei op 22 oktober 2019 om 19:53
Mogelijk Mariët, dat moet dan al lang geleden zijn?
Alleen;
Als er staat dat er een foutmelding heeft plaats gevonden, kan ik die niet zien.
Is dat wel mogelijk? of moet ik dan naar de Citadel? (260 km. vv.)
Bij gelegenheid moet ik nog eens koffie komen drinken,,,
Groetjes
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 23 oktober 2019 om 10:35
@Theo, je bent uiteraard altijd van harte welkom in onze studiezaal :).
Maar helaas kun je de foutmeldingen ook in onze Citadel niet inzien, de opmerking dat er foutmelding is gedaan, wordt namelijk verwijderd op het moment dat de fout hersteld is.

Op dit moment hebben we tijdelijk hulp ingeschakeld om ons te helpen bij het verwerken van foutmeldingen. De foutmeldingen die nu binnenkomen kunnen we over het algemeen per week bijhouden, maar er zijn er dus een heleboel blijven liggen, helaas. Het goede nieuws is dat we ook daar al weer aan het inlopen zijn.
De koffie staat trouwens altijd klaar Theo (dankzij de koffiemachine :)).
Theo A zei op 23 oktober 2019 om 10:41
Duidelijk, hartelijk dank Mariët.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.