skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Roxanne Lokin
Roxanne Lokin Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Roxanne Lokin
Roxanne Lokin Bhic

De tijd rond 1300 Oem/ Oemen

Els Oomis vertelde op 19 januari 2022 om 12:30 uur
Ik heb via internet verschillende aktes ( schepenbanken) gevonden over een Oemenfamilie in Oirschot.
Nu ben ik opzoek naar informatie over deze Oem/ Oemen voorouders.
Het gaat om de periode van 1260 tot 1350.
Er was namelijk een Heijn/ Henricus/ Henrici/ Hendrik Oemen
Maar ook een Johannes / Jan Oem/ Oemen
Als ik hiervan kloppende informatie van zou krijgen dan zou er voor heel veel mensen een groot mysterie opgelost worden.
Het kan zijn dat deze tak afkomt van een bastaard van Oem en van Arkel, maar dat probeer ik nu te ontrafelen.
Blijkbaar wel een bastaardzoon, want de rest van Oem en van Arkel is nog lang van adel geweest.
In Oirschot zijn het schepen en grondbezitters geweest, vandaar dat ze nog zo ver terug beschreven zijn.

Zou iemand dit voor mij willen gaan uitzoeken, dat zou echt heel fijn zij

Reacties (41)

Hans Vogels zei op 19 januari 2022 om 15:19
Wat zou je denken van het meest logische? Oom, bijvoorbeeld.
In Bakel heb je rond 1400 ook een familie die begint bij een oom. De benaming verbasterd later tot Ooms en Oomen in Mierlo.
Els Oomis zei op 19 januari 2022 om 15:28
Dag Hans.
Het veranderen van de achternaam is me ook bekend. Die van ons ging van Oem naar Oemen toen naar Oomen en uiteindelijk onze enige tak Oomis. Misschien niet verkeerd om je advies eens in mijn zoektocht te brengen. Hoewel ik toch al duidelijke gezinnen van onze voorouders heb. Ik mis net het stukje Oem van 1300
Norah zei op 19 januari 2022 om 17:01
De naam Oom(Oheim) had oorspronkelijk als betekenis broer van de moeder.
Hans Vogels zei op 19 januari 2022 om 17:03
Hallo Els,

Misschien is een nuttig startpunt het vermelden van waar je de oudste informatie hebt vernomen. Dus, wat weet je met zekerheid van de oudste (zekere) generaties? Wie schrijft wat en wat staat waar, dan kan van daaruit gemakkelijk verder gezocht worden.

Behalve met nuttige informatie is het internet helaas ook gevuld met genealogische sprookjes en genealogische verbanden die niet onderbouwd worden door de bijgevoegde schepenakten.
Els Oomis zei op 19 januari 2022 om 17:29
Ja het klopt wat je zegt over de stambomen op Internet, vandaar mijn zoektocht via oude aktes, wat veel boven water haalt.
Het oudste goede stuk zie je hieronder: zie daarna nog enkele gevonden aktes, niet alles want ik heb al veel informatie.

Generatie 19 (edel grootouders)
397312 Heyn (de oude) Jansz Oemen, geboren in 1395. Heyn is overleden op 26-08-1484, 88 of 89 jaar oud.
Hij trouwde, 20 of 21 jaar oud, in 1416 met
397313 Susanna Henrikxdr. Susanna is overleden op 26-08-1484.
Kinderen uit dit huwelijk:
I. Peter Heyn (de Oude) Oemen, geboren in 1417. Peter is overleden. Peter trouwde met Aechte N.N..
II. Heyn (de Jonge) Oemen, geboren in 1418 (zie 198656).
III. Adriaen Heyn (de Oude) Oemen, geboren in 1420. Adriaen is overleden.
IV. Machteld Heyn (de Oude Oemen, geboren in 1422. Machteld is overleden op 12-12-1478, 55 of 56 jaar oud. Machteld trouwde met Jacob Lammens. Jacob is overleden.
Generatie 20 (edelovergrootouders)
794624 Jan Oemen. Hij is gedoopt in 1372 in ?. Jan is overleden in ?.
Notitie bij Jan: Jan Oemen is geboren omstreeks 1372, zoon van Tilman Oem. Jan trouwde met N.N. N.N..
Hij trouwde, 21 of 22 jaar oud, in 1394 met de 1393 of 1394-jarige
794625 N.N. n.n., geboren in 1 v. Chr.. N.N. is overleden.
Kinderen uit dit huwelijk:
I. Heyn (de oude) Jansz Oemen, geboren in 1395 (zie 397312).
II. Thomas (Maas)Oemen, geboren in 1397. Thomas is overleden.
III. Lysbeth Jansdr. Oemen, geboren in 1399. Lysbeth is overleden. Lysbeth trouwde met Car. van der Schueren.
IV. Cornelis Oemen, geboren in 1401. Cornelis is overleden.

Je ziet die Tielman Oem staan, en dat is waarschijnlijk fout.


2600 Akte voor schepen van ‘s-Hertogenbosch, waarbij Henric Dircs Heynszoon Oemen aan Jan Janszoon Smeeds overdraagt een jaarpacht van een half mud rogge uit huis, hof en aanhorigheden in de Byvinc onder Boterwijk
10217 Schepenbank Oirschot en Best, 1331-1810
INVENTARIS
B Taken
3 Voluntaire rechtspraak
b Eigendomsovergangen en schuldbekentenissen
- Buitenakten

2580-4108 Ter registratie ingeleverde en niet teruggehaalde buitenakten
2600
Akte voor schepen van ‘s-Hertogenbosch, waarbij Henric Dircs Heynszoon Oemen aan Jan Janszoon Smeeds

Bossche Protocollen, m.b.t. Oirschot, toelichting :
BP 1184 (Oirschot) okt 1405 – sept 1406 folio 297r (A)
Jan zoon wijlen Jan Oem van Buchoven
Lucas van Erpe zoon wijlen Jan
Heer Jan Heer van Peterssem en Oerscot en Beke


206.424 Jan Heijn OOMEN
Familienaam • Index 206.424 • Vader 412.848 • Moeder 412.849 • Tevens 413.618
Geboren voor 1425
Overleden Oirschot +na 10-4-1482
ORA Oirschot (Toirkens 122a fol 162v no 33 dd 30-1-1467) Verschenen is Jan Jan Heijn Oemen en heeft beloofd aan Henrick van de Maerselaer die voortaan een mud rogge te gaan betalen, Oirschotse maat, steeds vervallend op Maria Lichtmisdag op onderpand van een stuk beemd in Oirschot herdgang Hedel ter plaatse Oudenhoven genoemd, zodat hem dat na de dood van zijn moeder is toebedeeld, b.p. Dirck van Onstaden, Jan Oemen zijn vader waarvan is afgedeeld, Henrik van Onstade. De schuldenaar belooft het onderpand in goede staat te houden voor de betaling van de rogpacht. Indien Henrik zal zijn komen te overlijden dan versterft de pacht weer op genoemde Jan Jan Heijn Oemen of op diens erfgenamen na hem.

Aangezien de doopnamen zo op mijn laatste reeks voorouders lijken is het wel aannemelijk dat de Jan Oem uit Oirschot komt.
Norah zei op 19 januari 2022 om 19:55
Dag Els,

Ben je vanaf 1811 en verder terug rechtstreeks verwant aan deze mensen? Ik zie b.v. iemand geboren 1 voor Chr. .... De leeftijden van hen zijn ook aan de erg hoge kant.
Net als Hans aankaartte, tot welke voorouders ben je 100% zeker? Meestal stopt het bij ca. 1600.
clericus.eu
clericus.eu zei op 19 januari 2022 om 22:48
Met Hans en Norah eens, deze naam staat als onbetrouwbaar en zoals een genealoog beaamd, neem over en controleer ook deze gegevens.

Gegevens verdwijnen van het internet, bij overlijden van de genealoog die het opgesteld heeft.
Egbert zei op 20 januari 2022 om 01:04
Heyn is overleden op 26-08-1484.
Susanna is overleden op 26-08-1484.

Merkwaardig ! zulke oude overlijdensregistraties en dan ook nog tegelijkertijd.

Geboortejaren zijn aannamens. Waarop zijn die gebaseerd?
Els Oomis zei op 20 januari 2022 om 05:45
Ja heel verwarrend allemaal. Mijn zus heeft de stamboom gemaakt en ik zoek uit hoe het einde verloopt, voor zover ik kan. Volgens Knipscheer die een boeken over de Oomen/Ooms enz heeft gemaakt zou het zo moeten zijn. Ook hij kan er naast zitten. Aan mijn moeders kant gaat het maar tot 1600 omdat zij het een burgergezin komt. Vanaf 1600 werden alle mensen geregistreerd. Aan mijn vaders kant lag het anders. Zijn voorouders zijn rijke grondbezitter/schepen en ridders geweest, dus die staan wel beschreven in schepenrollen, aktes en oude boeken. Voor mij nu wel een een goed plan om ze allemaal te gaan controleren want ik houd ook niet van aannames, en wil ook graag dat het klopt. Dus alle hulp is welkom.
Hans Vogels zei op 20 januari 2022 om 08:32
>> Misschien is een nuttig startpunt het vermelden van waar je de oudste informatie hebt vernomen. Wie schrijft wat en wat staat waar, dan kan van daaruit gemakkelijk verder gezocht worden.<<

Dit bedoelde ik. Ik ben begonnen met zoeken naar de bronvermelding op internet van iets wat er op lijkt en dan kom je uit bij:

https://www.genealogieonline.nl/genealogie-boger/I3386.php
https://www.geni.com/people/Heyn-de-Jonge-Oemen/6000000023342497153
https://gw.geneanet.org/prodigue?lang=en&pz=peter&nz=ruimschotel&ocz=0&p=heijn+jansz+de+oude+heyn&n=oemen
http://users.telenet.be/liegeois/oomens.htm
http://users.telenet.be/liegeois/images/Boek%20Knipscheer.jpg
http://home.wxs.nl/~donge083/donstm/hz020688.htm

om maar een paar websites te noemen.
Heel veel van hetzelfde, letterlijk overgenomen zonder bronvermelding (behoudens naam van de website) en veel aannames.

Ik zou zeggen amusant maar zet er een grote streep doorheen. Terug naar de oudste generaties waar je echt zeker van bent omdat je die personen/gezinnen/verwantschappen middels schepenakten, notariële akten, cijnsboekregistraties, DTB-registraties, etc. zeker van kunt zijn.

Volgens Corn. J. Knipscheer Pastoor te Lamswaarde (geciteerd in http://users.telenet.be/liegeois/oomens.htm) zou Oosterhout de plek zijn waar rond 1500 de familie Oemen woonde.

Het lijkt me nuttig om dat boek uit 1984 van pastoor Knipscheer eens te gaan raadplegen om zijn informatiebronnen te vernemen en om te kijken of die gegevens gecontroleerd zouden kunnen worden.
Ik zie dat het 3-delige boek in het CBG te raadplegen valt.

Op de volgende website staat het een en ander te lezen over de boeken van Knipscheer:
https://www.broos.org/forum/9-alphen-en-riel-n-br/3397-alphen-oomen-x-van-gils-rond-1631
willem m zei op 20 januari 2022 om 08:59
er staat ook een genealogie Cleijs Oem bij de historische vereniging Barendrecht

m.v.g
Els Oomis zei op 20 januari 2022 om 10:52
Hans en Willem, de informatie die jullie hebben gegeven heb ik al gezien. Van Knipscheer komt waarschijnlijk ook het deel wat aansluit bij onze tak. En ook daar kan ik me voorstellen dat er fouten inzitten. Mijn voorouders waren inderdaad inwoner van Oosterhout, en ook schepen daarna mijn tak in Loon op Zand en toen Kaatsheuvel. Omdat ik weet dat er veel niet klopt heb ik al veel nagetrokken via aktes en schepenbanken. Over Oirschot wordt niks vermeldt maar toch zie ik gelijkenissen, in aktes.
Ik vond nog wat sites waar ook weer informatie in staat, en oude boeken.

https://www.bossche-encyclopedie.nl/personen/oems,%20johannes.htm

https://5dok.net/article/oude-loo-archeologische-kroniek-paleis-loo.rz3gdmdy

https://www.geneaknowhow.net/script/dewit/oirschot-start.htm

https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/1.08.01/invnr/%405~IV~C~5~595

Site hierboven: Reg. no. 2333
regest_nummer 23331499 Augustus 14
regest_beschrijving Heer Jan van Dyemen, ridder, en Heynbric Snavel Henricxz., Gielis Jan Ghijsselsz., Pauwels Henricxz. van Ghilse, Adriaen Heyn Oemenz. en Ascentius Jansz., schepenen van Oesterhout, leggen, op verzoek van Jacop van Wijngaerden, baljuw van Suythollant, ten behoeve van de stad Dordrecht, getuigenis af aangaande de ontvoering van Peterken Peter Vrancken dochter door Jan Michielsz. en Jan Joes van Dongens bastaardzoon naar het huis van Roel te Bysoeyen.
regest_datering (nae scriven des Hoefs van Luydick).
regest_nb Gelijktijdig afschrift (Inv.No. 595).

En zo heb ik al heel veel nagezocht. Ik heb zelfs onze stamboom en die van Cleys Oem uitgeprint en in elkaar geplakt. Mijn stamboom per generatie op een A-4 geplakt en alle bruikbare en geloofwaardige informatie uitgeprint om ze zo bij de desbetreffende generatie te leggen. Heel overzichtelijk . En dan komt die vraag over Heyn/ Hericus/ Hendrik Oemen uit Oirschot, en wie is zijn vader.
Hans Vogels zei op 20 januari 2022 om 10:55
Op het forum van de Middeleeuwse Genealogie (v.h. De Nederlandse Adel) staan ook een aantal vragen/discussies over de Arkel-Tak Oem van Bokhoven.

https://groups.io/g/MiddeleeuwseGenealogie/search?p=Created%2C%2C%2C20%2C2%2C0%2C0%3A%3Arecentpostdate%2Fsticky%2C%2C%2C20%2C2%2C0%2C40667588%2Cprevid%3D1642610875064121511%2Cnextid%3D1637494678198257198&q=oem+van+Bokhoven+Hans+Vogels

Het dient evenwel nog maar te bezien of er überhaupt wel enig verband te leggen valt met de Oirschotse/Oosterhoutse families Oem/Oemen/etc.
Hans Vogels zei op 20 januari 2022 om 11:01
Het zoeken in Oirschot moet niet zo moeilijk zijn dacht ik.
Er is namelijk al heel wat archief ontsloten.
Ik denk daarbij aan het noeste werk dat Jan Toirkens, Ferdinand Smulders, Mechelien Spierings en Stan Ketelaars al verzet hebben.
Op de volgende website valt hun werk te raadplegen.
https://www.geneaknowhow.net/script/dewit/oirschot-start.htm
Hans Vogels zei op 20 januari 2022 om 11:12
Een leuke informatiebron is ook
https://www.bhic.nl/onderzoeken/rekeningen-illustre-lieve-vrouwe-broederschap?mivast=235&miadt=235&mizig=291&miview=tbl&milang=nl&micols=1&misort=dat%7Casc&mizk_alle=oem*

https://www.bhic.nl/onderzoeken/rekeningen-illustre-lieve-vrouwe-broederschap?mivast=235&miadt=235&mizig=291&miview=tbl&milang=nl&micols=1&misort=dat%7Casc&mizk_alle=oom*

Niet dat je er direct wijzer van wordt maar het geeft wel aan dat er veel naamgenoten zijn geweest die niet familie van elkaar zullen zijn geweest.

Ik moet ik het bij laten. Andere plichten (en onderwerpen) roepen mij :-)
Els Oomis zei op 20 januari 2022 om 11:16
Hans, ik heb al een mail gestuurd naar Jan Toirkens, maar wacht nog op antwoord. Daar had ik zijn stukken gelezen. Dat heeft hij mooi gemaakt.
Verder heb ik ook al veel heemkundekringen gevraagd om informatie. Ik zie dat de Oems en van Arkel duidelijk contact met elkaar hebben gehad in mijn speurwerk. Vandaar dat ik die in Oirschot duidelijk wil hebben. Ik denk namelijk dat de Heijn in Oirschot een zoon is van Jan Oem die op 21- 1-1419 gestorven is en kanunnik was. ( Lid der Illustre broederschap van O.L.V. )In die tijd waren priesterkinderen en bastaardkinderen heel normaal.
Kun jij mij een link sturen van gescande boeken van Knipscheer? Of moet je die ergen gaan lenen?
Bedankt voor het meedenken.
Hans Vogels zei op 20 januari 2022 om 11:37
Hallo Els,

Ik heb mijn info vanochtend even snel vanuit het internet bijeengesprokkeld.
Met de Oirschotse Oem'en heb ik (nog) geen link. Wel met de Oems/Oomen uit Bakel en Mierlo.

Tot vandaag had ik nog nooit van pastoor Knipscheer gehoord. Ik zag wel dat diens werk besproken werd op
http://home.wxs.nl/~donge083/donstm/hz020688.htm
De drie delen van zijn boek zouden in het CBG te raadplegen zijn.

Maar misschien hebben de grotere bibliotheken ook wel exemplaren. Dat valt na te gaan via de landelijke catalogus van de Openbare bibliotheken. Dan valt het wellicht gewoon via de IBL-regeling op te vragen. Sommige grotere archieven hebben ook een goede bibliotheek. Denk ook eens aan Universiteits-bibliotheken.

Misschien hebben Knipscheer ook wel in het Oosterhoutse archief of waar het archief ook onder valt.
Norah zei op 20 januari 2022 om 12:40
Els, is je zus uitgekomen bij Jacobus Oomis getrouwd met Johanna van Riel 28-06-1849 te Loon op Zand?
Ik las dat je niet van aannames hield.
Els Oomis zei op 20 januari 2022 om 13:12
Norah
Jacobus is een kind van Anna Oomis. Hij is geboren op 17-11-1818 om 6.00 in Oosterhout. Anna had geen partner en daarom heeft Jacobus de achternaam Oomis gekregen. Hij is inderdaad gehuwd met Johanna van Riel., te Loon op Zand. En die is geboren in Loon op Zand. En zijn moeder is later met Jacobus Struijk gehuwd. Mijn zus is hiervoor naar het archief geweest .Wat is je probleem? Waar heb je dit gezien? Als het op Myharitage is dan kan ik je vertellen dat ik daar veel van anderen overgenomen heb en het zo een grote puinhoop geworden is. Ik wil niet meer via dit soort site gaan zoeken.
Norah zei op 20 januari 2022 om 14:24
@Els, mijn "probleem" is dat ik je zo goed mogelijk probeer te helpen met je genealogie. Net zoals ik en vele anderen hier op het forum dit al jaren trachten te doen.
Ik heb dit voorvaderlijk huwelijk ontdekt via www.regionaalarchieftilburg.nl en www.wiewaswie.nl
Wij waarschuwen juist voor al die bestaande stambomen online! Dat kan Jan en alleman wel produceren.

Maar om terug te komen op deze Jacobus Oomis, officiëel stopt elke stamboom met een onecht kind.
Je kunt natuurlijk wel verder gaan met de moeder Anna Oomis, dat moet je natuurlijk zelf weten.
Els Oomis zei op 20 januari 2022 om 14:50
Norah, fijn dat je mij wilt helpen. Ik voel nogal aangevallen door je manier van reageren.
Over Jacobus is wel jammer. Maar ik snap het wel, het gaat nou eenmaal van vader op vader.
Norah zei op 20 januari 2022 om 14:59
Sorry Els, ik ben soms te direct.
Mvg.
Belem zei op 22 januari 2022 om 03:31
Ik ben momenteel 'Geldrop' van het Fichier Smulders aan het doornemen en kwam daar dit in tegen:

Geldrop 1368-1443 - pdf set: 1405-1411
Kaart 91/195:

BP1184 (oud 11) 1404-1405, 388v

(A)
Jan zn w. Jan Oem van Buchoven
en zijn nat. zoon Jan
Zeger zn. w. Jan van Geldorp
Philip nat. zn. w Heer Jan van Gheldorp ridder

op vervolgkaart (B) (pdf kaart 92/195) staan nog enkele namen maar geen Oem.

https://zoeken.erfgoedshertogenbosch.nl/detail.php?nav_id=undefined-1&id=1488490812&index=&volgnummer=1

Dus hier heb je al 3 generaties Jan.

Vriendelijke groeten,

Belem
Hans Vogels zei op 22 januari 2022 om 10:39
Een Oem van Bochoven was rond 1370/80 met een Van Geldrop gehuwd.
Belem zei op 22 januari 2022 om 15:16
Beste Hans,

Dat is leuk nieuws voor Els Oomis !

In de ‘Geldrop’ sectie van het Fichier Smulders ben ik daarover nog niets tegengekomen. Maar heb nog niet alles kunnen doornemen.
Zal het hier laten weten als ik nog iets tegenkom.

Heb jij daar ook nog een bron of bronnen van voor Els ?

Vriendelijke groeten,

Belem
albert zei op 22 januari 2022 om 16:02
Beste Belem,

bron is de brabantse leeuw 1975
Belem zei op 22 januari 2022 om 16:57
Beste Albert,

Is dat online in te zien ?
Zie niet, kan de betreffende info hier voor Els Oomis gecopieerd/geplakt worden ?

Vriendelijke groeten,

Belem
Els Oomis zei op 22 januari 2022 om 17:43
Belem, ik heb gevonden: "In 1377 gaf hij voor schepenen van ‘s Hertogenbosch een' feudale rente van 20 gulden penningen, gehypothekeerd o de heerlijkheid Geldrop, als huwlijksgift aan zijn dochter Beele en haar aanstaande man Jan Oem, heer van Bokhoven (2).""

Die Jan Oem was eerst met Margriet van Olmen getrouwd en in 1377 met Beele van Geldrop.
Ik heb in Oirschot en Best gezocht naar Heijn /Henric Oem en die geboren rond 1320 in:
Bossche Protocollen, en
https://www.bossche-encyclopedie.nl/personen/oems,%20johannes.htm
Ergens rond 1300 moet er een Henric of Johannes Oem zijn geweest die de vader van Heijn Oem/ Oemen was. Ik vermoed dat het vanuit deze Oemen geweest is maar zoek dus die link. Het is wel moeilijk omdat de heren vaak de plaatsnaam kregen waar ze dan over heerste of hadden gekocht/ geërfd. Ik heb verschillende mogelijkheden gevonden. Dat is Jan Oem de bastaardzoon van Dirk van Wassenaar. Een zoon van Oem van Arkel. Of Henrick van Arkel. Of een priesterkind. Of een bastaard van Claes Oem. Er was ook een Heijn Oem in Bergen op Zoom, en die had contact met Jan van Arkel. : "Pieter Wirinxg' sone, Sente Pieters manne vorscreven, ende Gobbe ser Gobben f., Lauwerens Alaertsh' f. ende Heyne Oem, scepen van Bergheni' up den Zoem, ende hebbe hem ghebeden dat si desen brief met mi up ons ende up onse nacomelinghe beseghelen willen. Ende want wi " >>>>>
Dit heb ik hier gevonden
http://resources.huygens.knaw.nl/registershollandsegrafelijkheid/oorkonde/BR_022

Wat ook is bij Heijn Oem in Oirschot dat hij van Vleuten erbij genoemd word "
I53782.php|VR. DIRCK HENRICK OEMEN|Aleijt/Vr. Dirck Henrick Oemen/|1420|Oirschot|1480|Oirschot|
VAN DER VLOETEN|Lisbeth Rutger Henrick Oemen/van der Vloeten/|1437|Oirschot|1500|Oirschot|

VAN DER VLOETEN|Heijlwich Rutger Henrick Oemen/van der Vloeten/|1430|Oirschot|1495|Oirschot|

VR. HEIJN OEMEN|Heijlwich/Vr. Heijn Oemen/|1320|Oirschot|1380|Oirschot|

VR. DANIEL JAN OEMEN|Mechteld/Vr. Daniel Jan Oemen/|1465|Oirschot|1530|Oirschot|
|VR. DIRCK HEIJN OEMEN|Lijsbeth/Vr. Dirck Heijn Oemen/|1360|Oirschot|1420|Oirschot|
VAN DER VLOETEN|Aleijt Rutger Henrick Oemen/van der Vloeten/|1433|Oirschot|1500|Oirschot|

Dank je voor het meezoeken Gr. Els
Belem zei op 22 januari 2022 om 18:18
Beste Els,

Zelf was ik niet specifiek op zoek naar van Oems maar kwam e.e.a tegen in het kader van een zoektocht naar de Van Geldrops. Daar kwam ik op uit via een andere familielijn. Die is van mijn moeder's kant. Een aantal dagen geleden kwam ik daar namelijk opeens een naam tegen die een connectie is met mijn vader's lijn. Overigens heb ik net Jan van Oem en Beel van Geldrop even nader bekeken en ook daar kom ik een verdere connectie met mijn zowel mijn moeder's als vader's lijn tegen. Heel interessant !
Maar hierover binnenkort meer in posts die ik dan zal plaatsen met een oproep voor assistentie. Dit valt namelijk buiten de van Oem's.

Mocht ik nog iets tegenkomen voor je dan plaats ik het hier.

Vriendelijke groeten,

Belem
Hans Vogels zei op 23 januari 2022 om 09:47
>>Ergens rond 1300 moet er een Henric of Johannes Oem zijn geweest die de vader van Heijn Oem/ Oemen was. <<

Waarom niet Rutger of Willem?

Van wat ik gezien heb in de fiches op de BP mbt Best en Oirschot had stamvader Henrick Oemen (huwde min. 1345) de zonen Rutger, Willem en Henrick. Zonen Rutger en Henrick lijken de stamboom in mannelijke lijn voortgezet te hebben. Van Willem zag ik alleen een dochter Aleit.

De 14e eeuwse Oemen's worden niet genoemd onder de bekende schepenen van Oirschot-Best. Ik kom ze ook niet tegen in de in de inventaris van het archief van Het Kapittel van Oirschot. De Oemen's worden ook niet genoemd in het Liber Anniversariorum Capituli Oirscottensis Het getijdenboek en de vroegste geschiedenis van het kapittel van Oirschot, (1987) (zie zoekvraag De oudste generaties van Aarle/Aerle: Uit Oirschot of uit Oisterwijk?)

Kortom: de Oirschot-Bestse familie Oemen is een bescheiden, waarschijnlijk, boerenfamilie met geen enkele hint (in de huwelijken) naar de beter gegoede families met een bovenlokaal karakter.

Vleuten is een buurtschap/gehucht in Oirschot. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Vleut

Iedere suggestie naar een link met een bekende familie elders is dus niets meer dan een wensdroom die maar beter vergeten kan worden. Wil je in die richting verder borduren dan dien je wel met nieuwe onderbouwende informatie aan te komen.
Hans Vogels zei op 23 januari 2022 om 09:55
In de 15e eeuw was Jan Henrick Rutten Oemen sn eigenaar van de hoeve Ten Eijnde, in het buurtschap de Vleut gelegen, op de grens met Best en Son.

Jean Coenen, Te Best Wart. De geschiedenis van Best en zijn vroegere grondgebied (2000), blz.50.

Dat is dan ook meteen de enigste vermelding van een Oemen in het hele boek.
Hans Vogels zei op 23 januari 2022 om 10:11
>>Ergens rond 1300 moet er een Henric of Johannes Oem zijn geweest die de vader van Heijn Oem/ Oemen was. <<

De naam Henric lijkt de beste papieren te hebben. In het hertogelijk cijnsboek van 1340 wordt in Oirschot (in 1340) een voormalige cijnsbetaler met naam Henric Oemen genoemd.

Oirschot -St.Hubertus (Gemeenten 1996 = Oirschot, Best)
147. Henricus, genaamd Kyst, van het halve goed van Engelberne van Hersel, 6 nieuwe penningen, betaald: 1340 t/m 1351
148. dezelfde, van het goed van Henricus Oemkinus, 2 1/2 nieuwe schellingen,
betaald: 1340 t/m 1349
http://users.bart.nl/~leenders/10000bu/oirschub.htm
Els Oomis zei op 23 januari 2022 om 15:39
Dag Hans,
Wat een zoektocht..
Misschien is het beter om het op te geven.
De voorouders via de archieven kloppen en aansluitend de bevindingen van Pastoor Knipscheer.
Dan blijft het toch een raadsel wie de vader van ' Heyn Jansz Oemen, geboren in 1395 was.
Volgens Knipscheer een Jan Oem, maar waar die dan vandaan komt blijft een raadsel.
En hoe hij dan aan de vermelding van Tielman Oem komt vraag ik me ook af.
Er zijn echt veel mensen die met deze vraag zitten, en het verder overnemen van anderen.
Dat wil ik niet, en het gaat al zover terug, dus dat is al leuk.
Als iemand nog een aansluiting vindt dan graag, maar laten we het hier anders bij houden.
Mijn dank is groot. Groetjes Els
Hans Vogels zei op 1 februari 2022 om 09:40
Hallo Els,

Nu het waarschijnlijk is dat de Oirschotse Oemen’s al rond 1300 aanwezig waren is het wellicht nuttig om terug te keren naar het tekenbord en te inventariseren wat we weten.

1. In Oosterhout zit de familie waar het om draait. Het onderwerp van je primaire belangstelling.

2. Je hebt een en ander al nagetrokken, dan valt de volgende vraag gemakkelijk te beantwoorden.

3. Wordt de familie in Oosterhout in de periode voor 1500 altijd specifiek Oemen genoemd of zie je naam variaties en/of een langzaam muteren naar een andere schrijfwijze?

4. Als het van de oudst bekende vermelding steeds Oemen was dan zit daar toch wel een patroon of traditie in. De Bokhovense Arkel-tak Oem bleef volgens mij gedurende de bekende periode vrij trouw aan zijn korte schrijfwijze. Met de wetenschap dat ook elders (Oirschot, Bakel) families ontstaan onder dezelfde of overeenkomstige benaming zou je kunnen berusten in een nieuw voorbeeld van een spontaan ontstane familienaam in Oosterhout.

5. Soms is het ook nuttig om je niet blind te staren op een persoonsnaam. Lokaal gezien kom je wel eens vreemde toponiemen tegen, of benamingen van herbergen en woningen. Tal van mensen noemden zich naar een toponiem, (tijdelijk) bezit, woning, pachtboerderij en/of plaats van afkomst.

6. In het werk van pastoor Knipscheer zien we aantal huwelijksrelaties en een groot aantal schattingen (geboorte/huwelijk). Kunnen deze schattingen (zachte informatie) wellicht scherper gedateerd worden? Niet iedere aanname hoeft klakkeloos overgenomen te worden.

7. Oosterhout is Noordwest Noord-Brabant en ligt tegen de Hollandse invloedsfeer aan. Zijn alle beschikbare informatiebronnen al aangetapt? Bijvoorbeeld de Nassause domeinraad, leenhoven, cijnsboeken, kerkelijke instellingen? Ik noem maar wat. West-Brabant is voor mij nog ‘braakliggend’ terrein. Veel informatie is nog niet digitaal beschikbaar maar wel in archieven en goed uitgeruste bibliotheken aanwezig.

8. In Oosterhout en omgeving zitten ongetwijfeld ook onderzoekers die lokaal en regionaal goed zo niet beter bekend zijn.

9. Als genealogisch onderzoek je niet direct verder helpt is het nuttig om je te verdiepen in de lokale en regionale geschiedenis in de periode waar je verder wilt komen, de tijd waarin de oudste generaties leefden.

10. Wat kun je nog achterhalen over de oudste aanverwanten en hun kennissenkring. Waren het enkel lokale personen of hadden die families ook elders bezit liggen? Dat verruimd namelijk de mogelijkheid dat de Oosterhoutse Oemen’s niet enkel in Oosterhout belangen hadden.

11. Familienamen/benamingen/naam combinaties kunnen ook in vrouwelijke lijn doorgegeven worden. In de periode voor 1500 vind je dat heel sterk. Je moet je dus niet blindstaren op een mannelijke vererving van de achternaam.

12. Als je alles hebt gehad dan wil onderzoek vanuit een andere kant je ook wel eens helpen. Wat weet je met zekerheid over de Dordse familie Oem? Is het daar altijd Oem of heb je daar naam variaties die zich uitstrekken naar ‘Oemen’? Zijn er daar ‘losse’ personen, wel bekend maar zonder ‘bekend’ nageslacht. Waar je voor moet waken is om iemand van elders maar tot zoon van deze of gene te maken zonder dat je weet of de beoogde vader wel überhaubt een zoon met die naam had.

13. Als alles uitgeput is moet je het onderzoek gewoon even parkeren en er over een paar jaar nog eens naar kijken met een verse blik.

Mijn eigen stamlijn liep dood rond 1565. Via twee vrouwelijke generatieschakels en naam vererving kon ik de familienaam zeker terugvoeren tot ca.1350, met oudere losse vermeldingen en een naam verklaring al in de 13e eeuw. Dat was al in 1993! Sindsdien zijn tal van archieven nader ontsloten. Twee jaar geleden loop ik met een ander onderzoek toevallig tegen een nieuw detail aan dat perspectief bood! Geen hard bewijs maar wel heel plausibel. De mannelijke stamreeks kan ik nu via patroniem en andere (lokale) benamingen waarschijnlijk terugvoeren tot rond 1450. Soms dien je dus geduld en geluk te hebben.

Met vriendelijke groet,
Hans Vogels
Tiny van Dooremolen zei op 1 februari 2022 om 15:32
[Transcripties S. Ketelaars]

BP 1175 fol.258v dd. 6-3-1371
Willelmus de Casselaer gaf uit aan Henricus.......... ................... van Henricus gnd Oem.

BP1176 fol.252v dd. 26-4-1382.
............
Voornoemde Alardus gaf uit aan Rutgerus zn wijlen Henricus gnd Oem de navolgende erfgoederen in Oirschot .... etc.

BP1179 pag. 27 29-12-1690 (twee akten):
Johannes soen wijlen Henricus Oemen soen en Arnoldus gnd Appel de Belver met zijn vrouw Mechtildis dr. van voorn. Henricus, verkochten aan Henricus nat. zn van Johannes gnd Walsch de Oirschot het deel, hen aangekomen na overlijden van genoemde Henricus en diens vrouw Heijlwigis, ouders van voornoemde Johannes en Mechtildis, .... etc.

Tiny van Dooremolen.
Els Oomis zei op 1 februari 2022 om 16:36
Dag Hans, dank je voor je moeite.
Op punt 3 kan ik antwoorden dat onze naam in 1764 door Pieter Andries, van Oomen naar Oomis is veranderd. Daarvoor is het tot 1510 Oomenzoon geweest. In 1440 Oemenzoon, dit was nog allemaal in Oosterhout. Heyn Henric Oemen 1418 in 's Gravenmoer en waar ze daarvoor woonde weet ik niet maar de naam is Jan Oem 1372.
Dus ja namen veranderen en je ziet inderdaad veel van de namen van streken erbij gevoegd. Dat maakt het wel moeilijk.
Punt 4
De Adele takken van de Oem familie blijven inderdaad trouw aan hun naam. Ik denk ook dat we een bastaardtak zijn, die bij erfenis ook wat kregen en het zo b.v. rijke boeren werden.
Zie dit stukje over een Oomen voorouder/broer
https://issuu.com/kuijpers/docs/het_20slotje_20spijtenburg_20en_20d

Ik heb wel in mijn onderzoek aanwijzingen dat van Arkel contacten heeft in Oirschot,
zie dit tekstje...
1176 mf5 B 03 f.168v.
Donderdag 28-02-1381.
Gerardus zv Henricus gnd Wilde verkocht aan Johannes Meus soen een erfcijns van 9 schelling, die voornoemde Johannes Meus soen placht te betalen aan wijlen Henricus de Arkel, gaande uit een stuk beemd in Oirschot, ter plaatse gnd ter Ameiden, tussen voornoemde wijlen Henricus de Arkel enerzijds en kv Katherina Rutghers anderzijds.

Ik weet ook dat er bastaardkinderen zijn van Oem/Arkel
Zie onder bv...... dus zou Jan Oem een bastaard van deze Tielman zijn?
Barendrecht, van | 1368-07-20
Van Mieris III p 226
Achternamenindex
boedelverdeling tussen Dirc van Wassenaer als voogd van Machteld Jelyszsdochter, zijn vrouw en Jan van Rosendael aan de andere zijde over de erfenis van Tielman Jans, deken van St Pieter. Uitspraak van de raden: Dirc van Wassenaer houdt al het leengoed, behalve het ambacht Zwindrecht dat aan heer Jan van Rosendael komt, ook krijgen de bastaardkinderen van Tielman enig goed. Uitgebreide akteraden: Aernd van Duvoirde, Jan van der Merwin; Simon van Teylinghe, Jan van den Halle.

Of deze..
• Arnolda Oem van Bochoven van Zevender; dochter van Claes Oem van Zevender (van Bochoven), vermeld in 1383, heer van Renswoude. Sophie Jansdr Oem, Schipluiden 1359; dochter van Jan Oem, bastaardzoon, droeg de helft van zijn bezit in leen op aan zijn neef (!!!) Heer Dirc IV van Wassenaer, bestaande uit 7,5 morgen land in Voorschoten en land in Zoeterwoude; zoon van Dirck II van Wassenaer [Slootweg-1997, p 157, 158].

En nog één...
Johannes Oem van Buchoven - kanunnik van 1420 tot 1444 - vice-deken in 1426 - deken van 1427 tot 1444 - pastoor van Bergen op Zoom, niet-resident - lid van Onze Lieve Vrouwe Broederschap in 's-Hertogenbosch - studeerde in Keulen, ingeschreven in 1396 - studeerde in Leuven, ingeschreven in 1434 - vier kinderen - bronnen: AKO, i.n. 332, 11 apr. en 11 dec. 1427 BP, 1416-1417, fol. 352vo-353;

Punt 7, er zal vast nog wel informatie zijn die ik niet heb gevonden.
Ik zoek ook vaak gewoon op naam in Google en dan vind je weleens oude boeken of aktes. Erg tijdrovend maar wel nuttig. Ik maak overal wel een bestandje van om te bewaren. In archieven gaan lezen in oude aktes gaat mij niet lukken, dat is een vak apart. Ik heb al via heemkundekringen contact gelegd. Heb ook emailcontact met Jan Toirkens gehad.
Ik zal jouw zoekplaatsen ook nog nagaan, hoewel ik zelf al op de meest vreemde plekken terecht ben gekomen met enkel een naam Googelen.
Ook de historie van plaatsen zoek ik op en verschillende bijzonderheden.
Punt 12
De stamboom van Oem heb ik liggen maar die is gemaakt door de mensen uit Barendrecht. Er ontbreken natuurlijk veel takken en mensen in die lijst, en de bastaardkinderen staan er ook niet bij. Terwijl ik er via Google wel gevonden heb.
Ik heb ook oude gescande boeken gevonden en die info lijkt wel op die van Barendrecht.
Dat er verschillen Oemen families zijn ontstaan en in verschillende plaatsen snap ik wel.
Ik zou ook niet zomaar de naam van iemand aan die van ons gaan hangen als ik het niet kan bewijzen. Ik heb wel in mijn vele info duidelijke links naar verschillende Jan Oem en ook hoe ze later weer/ nog contact hebben in Oosterhout. Dus ik denk wel dat ze een tak zijn. Volgens Knipscheer wel, maar ja wat kon hij toen allemaal nakijken. Nu is het wel makkelijk via Google.

Als je het verhaal hieronder leest, denk je ook weer een tak te zien van wat het kan zijn.

https://www.bossche-encyclopedie.nl/personen/oems,%20johannes.htm

Ik ga al jouw adviezen en punt opvolgen en inderdaad bij het vastlopen een paar jaar wachten op meer gescande boeken en vertaalde oude aktes online.
Bij mij is het gewoon moeilijk met die vele Jan Oems en Heyn Oem/Oemen.

Groetjes Els







Dag Hans, dank je voor je moeite.
Op punt 3 kan ik antwoorden dat onze naam in 1764 door Pieter Andries, van Oomen naar Oomis is veranderd. Daarvoor is het tot 1510 Oomenzoon geweest. In 1440 Oemenzoon, dit was nog allemaal in Oosterhout. Heyn Henric Oemen 1418 in 's Gravenmoer en waar ze daarvoor woonde weet ik niet maar de naam is Jan Oem 1372.
Dus ja namen veranderen en je ziet inderdaad veel van de namen van streken erbij gevoegd. Dat maakt het wel moeilijk.
Punt 4
De Adele takken van de Oem familie blijven inderdaad trouw aan hun naam. Ik denk ook dat we een bastaardtak zijn, die bij erfenis ook wat kregen en het zo b.v. rijke boeren werden.
Zie dit stukje over een Oomen voorouder/broer
https://issuu.com/kuijpers/docs/het_20slotje_20spijtenburg_20en_20d

Ik heb wel in mijn onderzoek aanwijzingen dat van Arkel contacten heeft in Oirschot,
zie dit tekstje...
1176 mf5 B 03 f.168v.
Donderdag 28-02-1381.
Gerardus zv Henricus gnd Wilde verkocht aan Johannes Meus soen een erfcijns van 9 schelling, die voornoemde Johannes Meus soen placht te betalen aan wijlen Henricus de Arkel, gaande uit een stuk beemd in Oirschot, ter plaatse gnd ter Ameiden, tussen voornoemde wijlen Henricus de Arkel enerzijds en kv Katherina Rutghers anderzijds.

Ik weet ook dat er bastaardkinderen zijn van Oem/Arkel
Zie onder bv...... dus zou Jan Oem een bastaard van deze Tielman zijn?
Barendrecht, van | 1368-07-20
Van Mieris III p 226
Achternamenindex
boedelverdeling tussen Dirc van Wassenaer als voogd van Machteld Jelyszsdochter, zijn vrouw en Jan van Rosendael aan de andere zijde over de erfenis van Tielman Jans, deken van St Pieter. Uitspraak van de raden: Dirc van Wassenaer houdt al het leengoed, behalve het ambacht Zwindrecht dat aan heer Jan van Rosendael komt, ook krijgen de bastaardkinderen van Tielman enig goed. Uitgebreide akteraden: Aernd van Duvoirde, Jan van der Merwin; Simon van Teylinghe, Jan van den Halle.

Of deze..
• Arnolda Oem van Bochoven van Zevender; dochter van Claes Oem van Zevender (van Bochoven), vermeld in 1383, heer van Renswoude. Sophie Jansdr Oem, Schipluiden 1359; dochter van Jan Oem, bastaardzoon, droeg de helft van zijn bezit in leen op aan zijn neef (!!!) Heer Dirc IV van Wassenaer, bestaande uit 7,5 morgen land in Voorschoten en land in Zoeterwoude; zoon van Dirck II van Wassenaer [Slootweg-1997, p 157, 158].

En nog één...
Johannes Oem van Buchoven - kanunnik van 1420 tot 1444 - vice-deken in 1426 - deken van 1427 tot 1444 - pastoor van Bergen op Zoom, niet-resident - lid van Onze Lieve Vrouwe Broederschap in 's-Hertogenbosch - studeerde in Keulen, ingeschreven in 1396 - studeerde in Leuven, ingeschreven in 1434 - vier kinderen - bronnen: AKO, i.n. 332, 11 apr. en 11 dec. 1427 BP, 1416-1417, fol. 352vo-353;

Punt 7, er zal vast nog wel informatie zijn die ik niet heb gevonden.
Ik zoek ook vaak gewoon op naam in Google en dan vind je weleens oude boeken of aktes. Erg tijdrovend maar wel nuttig. Ik maak overal wel een bestandje van om te bewaren. In archieven gaan lezen in oude aktes gaat mij niet lukken, dat is een vak apart. Ik heb al via heemkundekringen contact gelegd. Heb ook emailcontact met Jan Toirkens gehad.
Ik zal jouw zoekplaatsen ook nog nagaan, hoewel ik zelf al op de meest vreemde plekken terecht ben gekomen met enkel een naam Googelen.
Ook de historie van plaatsen zoek ik op en verschillende bijzonderheden.
Punt 12
De stamboom van Oem heb ik liggen maar die is gemaakt door de mensen uit Barendrecht. Er ontbreken natuurlijk veel takken en mensen in die lijst, en de bastaardkinderen staan er ook niet bij. Terwijl ik er via Google wel gevonden heb.
Ik heb ook oude gescande boeken gevonden en die info lijkt wel op die van Barendrecht.
Dat er verschillen Oemen families zijn ontstaan en in verschillende plaatsen snap ik wel.
Ik zou ook niet zomaar de naam van iemand aan die van ons gaan hangen als ik het niet kan bewijzen. Ik heb wel in mijn vele info duidelijke links naar verschillende Jan Oem en ook hoe ze later weer/ nog contact hebben in Oosterhout. Dus ik denk wel dat ze een tak zijn. Volgens Knipscheer wel, maar ja wat kon hij toen allemaal nakijken. Nu is het wel makkelijk via Google.

Als je het verhaal hieronder leest, denk je ook weer een tak te zien van wat het kan zijn.

https://www.bossche-encyclopedie.nl/personen/oems,%20johannes.htm

Ik ga al jouw adviezen en punt opvolgen en inderdaad bij het vastlopen een paar jaar wachten op meer gescande boeken en vertaalde oude aktes online.
Bij mij is het gewoon moeilijk met die vele Jan Oems en Heyn Oem/Oemen.

Groetjes Els
Hans Vogels zei op 1 februari 2022 om 20:01
Els@

Arkel is naast de naam van een Hollands adellijk geslacht ook een plaats zodat je ook doodgewone mensen die ooit uit Arkel naar elders vertrokken, met deze aanduiding voorbij zult ziet komen. Deze in Oirschot genoemde Henrikus de Arkel is een burger van Den Bosch. Begin 14e eeuw zien we daar al een schepen met deze naam.
https://www.bossche-encyclopedie.nl/bronnen/schepenen%20(1230-1629)/1230-1629.1.htm?p1=../_index.1.htm?title=Bronnen&t1=Bronnen&title=Schepenen%201230-1629
In Den Bosch liepen meer mensen rond met deze 'achternaam'
https://www.bossche-encyclopedie.nl/Personen/arkel,%20reinier%20van.htm
https://www.bossche-encyclopedie.nl/personen/arkel,%20rutgerus%20van.htm

De Arkel-vermelding in Oirschot zegt dus 'helaas' niets over een contact met Arkel of de adellijke familie van die naam.
Tiny van Dooremolen zei op 1 februari 2022 om 22:54
Mijn opmerking 1 februari 15.32:
29-12-1690 moet zijn 29-12-1390.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.