skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marte Stoffers
Marte Stoffers Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marte Stoffers
Marte Stoffers Bhic

deserteurs 1830

Ruud Severijns
Ruud Severijns vertelde op 24 juli 2021 om 11:45 uur
Na de Belgische opstand in 1830 zijn er in de herfst van 1830 en de eerste maanden van 1831 vele deserteurs in Noord-Brabant. Daaronder mogelijk ook Andreas Severeijns (of Severijns). Hij verlaat begin 1831 het Nederlandse leger en zal de rest van zijn leven in Belgie wonen. Is er een overzicht bekend met namen van de deserteurs zodat ik kan nagaan of Andreas er ook een was?

Reacties (41)

Norah zei op 24 juli 2021 om 12:15
Volgens mij is hij ook gedeserteerd, erg slecht leesbaar > aantekening rechts.
Je wordt doorgekoppeld naar -familysearch-.
Ruud Severijns zei op 24 juli 2021 om 12:22
Beste Norah, Bedankt voor je reactie. Is het mogelijk dat je aangeeft waar ik het op "WieWasWie" kan terugvinden (mogelijk dat je de link kunt kopieeren?)
Ruud Severijns
Ruud Severijns zei op 24 juli 2021 om 16:38
Dag Norah, Ik heb het document inmiddels gevonden. Betreft Nederlands Militair Stamboek. Er staat rechts volgens mij aangetekend: op "..februari uit Nederland afgereisd ". Ik ben nu nog op zoek naar een lijst waarin de gezochte deserteurs staan vermeld. Ik heb de indruk dat die lijst bestaat op grond van het boek van dr. E.R.M. Hoffman - Noord-Brabant en de opstand van 1830, blz. 206 e.v. De desertie. Tilburg, 1974.
Norah zei op 24 juli 2021 om 16:40
Graag gedaan, Ruud.
Omdat ik een abonnement op -wiewaswie- heb, kan ik met "wildcards" werken, heel handig.
Je kunt als je dit niet hebt, nauwkeurig invullen: Severeijns Andreas. Dan zie je hem staan onder 1830 en 's-Gravenhage. Je klikt dan -afbeelding- (familysearch) aan, en als het goed is, springt hij er zo uit.( Ouders Guilhelmus S. en Henriette van Ceulen als dat klopt?)
Wilt dat allemaal niet lukken, dan hoop ik dat een aardig iemand het voor je wilt kopiëren.
Mvg.
Wim zei op 24 juli 2021 om 16:57
Dat in de rechter kolom .. uit nederland afgereisd ... staat lijkt me onwaarschijnlijk en ongebruikelijk. Het laatste woord is m.i. "afgevoerd". Bedoeld wordt van de lijst(en) afgevoerd (vanwege de desertie).
Norah zei op 24 juli 2021 om 17:02
Zo iets las ik ook.
Norah zei op 24 juli 2021 om 17:22
Deze persoon kwam ook nog voor in een bevolkingsregister van Breda 1830, militair, 20 jaar, geboren Woensel. Ik vermoed de kazerne.
Ruud Severijns zei op 24 juli 2021 om 17:24
Na lezing denk ik dat jullie gelijk hebben. Ik herken: In ?? februari 1831 ??? ??? afgevoerd.
Ruud Severijns zei op 24 juli 2021 om 19:12
Heel hartelijk dank aan iedereen voor de reacties. Weer een mooi genealogisch probleem voor mij opgelost.
Wim zei op 24 juli 2021 om 19:33
Analoog aan het Register op te sporen deserteurs 1815-1844 van de prov. Limburg, zal een dergelijk staat misschien ook te vinden zijn bij het prov. bestuur van Brabant.
Ook mogelijk: dat hierover correspondentie is gevoerd met het bestuur van zijn geboorteplaats (maar dat gebeurde geloof ik meer in de periode Napoleon, waarbij familie financieel aangepakt werd bij verzwijgen van de verblijfplaats van de deserteur).
Norah zei op 24 juli 2021 om 19:48
Wat gebeurde er eigenlijk met deserteurs?

A propos, er was nóg een Andreas Severijns die deserteerde, maar die kwam uit Heerlen en was wat ouder.
Maurice zei op 25 juli 2021 om 19:08
@ Norah: Wat ik heb kunnen vinden, is dat die een generaal pardon hebben gekregen (1840-1847)
Norah zei op 25 juli 2021 om 19:46
Dank je wel. Dit sloeg op de Belgische opstand. Ik vroeg me meer af, hoe zat het in het algemeen? De doodstraf?
HenkD zei op 25 juli 2021 om 22:35
Een deserteur viel onder het militair strafrecht, moest zich dus verantwoorden bij de krijgsraad. En daar waren de straffen niet mild. Wel maakte het uit of je deserteerde tijdens oorlogshandelingen (en je dus je eenheid in de steek liet) of in andere situaties. In het eerste geval was er wel degelijk de doodstraf. Een straf die overigens in het militair strafrecht nog heel lang bestaan heeft - tot 1983.
Over het algemeen werden deserteurs niet berecht - gewoon omdat ze niet opgepakt werden - ze bleven onder de radar - en je had nog geen DigiD code nodig :)
Ze werden uit de registers verwijderd, en daarmee was de kous af, als je zelf niet ergens opvallend opdook.
Na de Belgische opstand was het niet afgelopen. Nog vele jaren daarna was er een versterkt leger in Brabant omdat de regering bang was dat Brabant zich bij België zou aansluiten. Ook hier kwam desertie veel voor en velen vluchtten naar Vlaanderen.
Norah zei op 26 juli 2021 om 10:44
Dank je Henk, ik ben weer heel wat wijzer geworden.
Wij waren trouwens ook ooit Belgen geworden, niets mis mee. Alleen ken ik als scheldwoord van vroeger "Belzje muiters" :), kun je nagaan zo lang geleden. Ik zie je de laatste jaren bijna nooit meer op het forum.
Gr., Norah
Egbert zei op 26 juli 2021 om 22:55
In mijn stamboom komt een persoon voor die in 1813 als plaatsvervanger voor iemand uit Ginneken fusilier werd in het leger van Napoleon. Hij deserteerde na 2 dagen.

In 1815 werd hij als plaatsvervanger voor iemand uit Schijndel ingedeeld als fuselier bij het bataillon infanterie Nationale Militie. Nog geen maand later nam hij de benen en werd veroordeeld tot "rietjesslagen en ontneeming zijner cocade".

In hetzelfde jaar verliet hij voor een dag de kazerne in Grave en werd disciplinair gestraft. Drie weken later deserteerde hij opnieuw om geld afhandig te maken van degene in wiens plaats hij in dienst was gegaan en werd opgepakt door de veldwachter van Heeswijk.
Het vonnis van de Krijsraad was:
Vervallen van den militairen stand. Gestraft met den straf van den kruiwagen voor den tijd van drie jaren. Veroordeeld in de kosten van justitie en de kosten van het proces.

Het militair wetboek zegt in artikel 41:
De rietslagen zullen altijd worden opgelegd, wanneer aan den veroordeelden de kokarde wordt ontnomen, en niet hooger of meerder dat ten getale van een honderd slagen.


Het verrichten van grondwerk, geketend aan een kruiwagen, is eene straf voor sommige misdaden of misdrijven. Vandaar ook het gebruik van 't woord kruiwagen als naam van die straf.
HenkD zei op 27 juli 2021 om 00:12
@Norah.
Ja, als je naar Limburg kijkt, zo de laatste 1000 jaren, dan zijn er per plaats en dorp en regio wel heel vaak verschillende heren geweest. En even zo vaak hoorde een gebied(-je) bij België, dan weer Duitsland en vervolgens Nederland. In het boek "De Bourgondiërs" wordt dat verklaard uit de erfdeling van het Frankische rijk in oost - midden - west. En met name het middengebied is in die 1000 jaar altijd een strijdtoneel geweest. Tot WOII aan toe.
Je kent dan ook wel het grapje over de afkorting van B.E.L.G. wat in Limburg rondgaat :)

(PS - ja een tijd wat weinig aan de stamboom hobby gedaan - b.b.h.h. of iets soortgelijks)
Norah zei op 27 juli 2021 om 11:14
Ik ken geen grapje over B.E.L.G., ben al heel lang uit het zuiden weg...
Gr.
Jimmy Schulten zei op 27 juli 2021 om 12:56
Ben dan wel een geboren en getogen Brabander, maar Ben Eerst Limburger Geweest is me wel bekend ;-)
Norah zei op 27 juli 2021 om 16:17
Dat ken ik totaal niet...
Ben Wijdeveld zei op 5 juni 2022 om 13:08
Met veel interesse heb ik deze eerdere discussie gelezen, en het heeft mijn aangezet tot een eigen vraag. Een verre voorvader van mijn vrouw, ene Jean Baptiste Belloni, meldt zich op 29 mei 1835 aan bij het corps Jagers van Cleerens "om te dienen gedurende de onlusten in de Nederlanden". Hij meldt daarbij in 1811 te Leuven te zijn geboren. Zijn vader zou ook Jean Baptiste heten, zijn moeder was onbekend. Als laatste woonplaats geeft hij op Sas van Gent.
Al die aanknopingspunten leiden echter tot niets. Zijn geboorte in Leuven in 1811 heb ik niet kunnen vinden, noch enig teken van een verblijf in Sas van Gent.
Mijn vraag: hoe betrouwbaar zijn de bij de inschrijving vastgelegde gegevens? Was men blij met elke inschrijving of moesten ondersteunende bewijzen worden aangeleverd (bijv. een brief vanuit een eerdere gemeente)?
Rond het jaar 1811 zijn wat Belloni's te vinden, waar hij van zou kunnen afstammen (in Brussel zowel als Parijs), maar hij kan ook goed alles hebben verzonnen om zijn eerdere geschiedenis uit te wissen.
Wie kan hier iets verstandigs over zeggen?
Egbert zei op 5 juni 2022 om 14:20
Bevolkingsregisters bestonden in die tijd nog niet; het is dus niet zo vreemd dat je in Sas van Gent niets over hem terugvindt.

Opgegeven geboortejaren zijn ook niet altijd betrouwbaar, je moet je dus niet beperken tot alleen zoeken in Leuven in dat jaar, maar het wat ruimer nemen.
B.Wijdeveld zei op 5 juni 2022 om 14:27
Dank je voor je bericht, Egbert. Ik heb in Sas van Gent alle gegevens op WieWas Wie opgezocht (geboorten, huwelijken, overlijden) Maar geen enkele aanwijzing. daarnaast in heel Belgie gezocht op de naam Belloni, en alleen in Brussel een echtpaar gevonden dat in aanmerking zou kunnen komen (overigens ook een echtpaar in Parijs). Niets. Het lijkt er op dat hij heel graag ontraceerbaar wilde zijn. Vandaar mijn vraag hoe betrouwbaar bij het leger opgegeven data zijn. Enige verificatie lijkt ook aan die kant niet te gebeuren. helaas!
B.Wijdeveld zei op 5 juni 2022 om 14:44
Overigens is hij later naar Indonesie gegaan, ook als militair, heeft daar nageslacht gekregen, maar is terug gekeerd en uiteindelijk in 1874 in Harderwijk overleden. In zijn overlijdens akte staan dezelfde geboorte gegevens als bij zijn inschrijving bij de Jagers van Cleerens, maar mogelijk afkomstig uit zijn militaire dossier en dus deze zelfde bron.
Michiel zei op 5 juni 2022 om 15:02
Dit is een Jean Baptiste Beloni, gedoopt in 1808 in Brussel:

Project Parochieregisters Doopakten - Brussel
Type akte Parochieregister / Doopakte
Gemeente Brussel/Bruxelles
Inhoudsomschrijving Doopakte/Acte de baptême
Aktedatum 01-01-1808 (1808)
Personen op deze akte
Dopeling
Naam Jean Baptiste Beloni
Geboortedatum 01-01-1808
Michiel zei op 5 juni 2022 om 15:34
Geboorteakten Brussel 1808 no 535 d.d. 2 maart 1808 Jean Baptiste Beloni,
Acte de declaration d'Un enfant de la Patrie agé d'un Jour, porté le vingt neuvieme Jour de mois de fevrier dernier á six heures du matin á l'hospice des Enfans trouvés par une femme inconnue; il était vetu de haillons et portoit pour marque Caracteristique un Billet [he was dressed in rags and wore a banknote as a characteristic mark]
Een vondeling dus, wat m.i. aan waarschijnlijk wint dat het wel eens de gezochte misschien zou kunnen zijn.
B.Wijdeveld zei op 5 juni 2022 om 15:34
Zou kunnen, Michiel, bedankt voor de tip. Deze had ik nog niet gevonden. Tenzij ...
Want wel vond ik eerder: "Op 28-12-1698 trouwt te Brussel in de parochie Saints- Michel et Gudule, een Jean Baptiste Belloni met Antoinette Francoise Jaupin".
Stonden zijn ouders in die doopakte er ook bij/
Michiel zei op 5 juni 2022 om 15:36
Gezien het feit dat de vader ook Jean Baptiste zou heten.
Michiel zei op 5 juni 2022 om 15:41
Die doopakte is niet 1-2-3 te vinden, de registers eindigen voor zover ik vluchtig heb gezien bij familysearch en arch.be eind 18e eeuw en bovendien waren er talloze Brusselse parochies, dus in welke parochie is hij gedoopt? De kans dat zijn ouders genoemd worden in de doopakte lijkt mij vrij klein, gezien het feit dat hij een vondeling was.
Michiel zei op 5 juni 2022 om 15:42
De huwelijksakte in Brussel dateert van een eeuw eerder.
B.Wijdeveld zei op 5 juni 2022 om 15:46
helemaal gelijk, heb ik in mijn enthousiasme helemaal overheen gekeken. Als hij echt een vondeling is geweest, is de kans op succes bij verder zoeken gering. Toch geef ik het nog niet op :).
bedankt voor jullie hulp, Ben
Michiel zei op 5 juni 2022 om 16:36
Enfant de la Patrie :
En Belgique :
" Enfant abandonné et qui sera placé dans une famille d'accueil
ou dans une institution charitable par l'Administration Communale.
Au XIX, désigne souvent un enfant orphelin de père mort pour la patrie "
Dictionnaire de Généalogie
de Léon ROY
Michiel zei op 5 juni 2022 om 17:00
Vertaling:
Verlaten kind dat in een pleeggezin wordt geplaatst
of in een liefdadigheidsinstelling door het gemeentebestuur.
In de 19e eeuw vaak verwezen naar een weeskind van een vader die stierf voor het land
Michiel zei op 5 juni 2022 om 17:14
Voor de verdere lotgevallen van Jean Baptiste Beloni:

www.cpas-ocmwmuseum.be

Archief, Bibliotheek en Museum van het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van Brussel bewaren en zorgen voor de toegankelijkheid van documenten en erfgoed afkomstig van de zorginstellingen op het grondgebied van de Stad, van de Middeleeuwen tot vandaag.

In verband met de sanitaire toestand schijnt raadpleging heden ten dage nog niet zo eenvoudig te zijn.
Norah zei op 5 juni 2022 om 17:14
Philidor de Belloni ~30-01-1807 Brussel.

Bij zijn huwelijk in Ottenburg wordt hij omschreven als zoon van onbekende ouders, zijnde vondeling van de Hospreie. Mogelijk een oudere broer?
Dan leefde er in Vlissingen een Jean Baptiste Bellon ..., die op 23-11-1798 daar een huis heeft gekocht. Zou de vader kunnen zijn. www.allezeeuwen.nl
Ik vind het wel vreemd dat er steeds staat dat de gevraagde persoon in Leuven geboren is.
Michiel zei op 5 juni 2022 om 17:29
Misschien is hij in een pleeggezin in Leuven geplaatst?
Ben Wijdeveld zei op 5 juni 2022 om 17:34
Michiel, hartelijk bedankt voor alle moeite die je hebt genomen.

Norah, die 1811 in Leuven is wat hij zelf heeft opgegeven toen hij in dienst trad van de "Jagers van Cleerens" en waar hij daarna steeds is blijven vasthouden. er zijn natuurlijk meerdere Belloni's in Europa, maar lang niet allemaal familie. het verbaast mij ook steeds hoeveel verschillende families Wijdeveld, Weideveld of in België en Frankrijk VanWeijdeveldt er zijn, zonder dat enige familie relatie aantoonbaar is. DNA zou misschien helderheid kunnen brengen, maar ik voel weinig voor mijn DNA in een commerciële databank.
Dus dat maar even niet.

Tot nu toe is het enige "officiële" dat ik heb, is de 1811 in Leuven., al is dat dan zijn eigen verklaring.

Philidor, dat is nog een link die ik moet nagaan, want de verbinding met Zeeland (Sas van Gent) heeft Jean Baptiste zelf gelegd. Dat huwelijk in Ottenburg ken ik niet. Ligt in West-Vlaanderen, zie ik.
Manfred van Kerckhoven zei op 7 november 2022 om 10:02
Livinus van Kerckhove (n) geboren 19.11.1816 in Zeveneken (ouders Benedictus van Kerckhove en Theresia Staelens) [bron geboorteakte]

De vraag is was Livinus toen hij in het jaar 19 werd, militie plichtig en is hij in dienstplicht gegaan bij het Belgisch leger. En wat is de reden dat hij later overging naar het korps Jagers van Cleerens

De wet van 1817 uit de tijd van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, zelf geïnspireerd door vroegere Franse wetten, bleef grotendeels ongewijzigd. Bij de militiewet van 1817, artikel 60, werd bepaald dat alle jonge mannen aan de loting voor de dienstplicht deelnemen in het jaar dat ze 19 werden. Ze moesten zich registeren op het politiecommissariaat van de wijk waar ze woonde.

De militieregisters zijn te raadplegen in het Rijksarchief te Kortrijk. Omdat ik zelf in Nederland woon ben ik helaas niet in de gelegenheid om dit archief te bezoeken.

Wat we weten van Livinus rondom deze periode. ~1835
Hij woonde mijn zijn vader Benedictus en zijn broers en zussen in Gent (zijn moeder Theresia Staelens was inmiddels overleden op 2 juli 1832 te Gent) [bron: dienst bevolkingsregister Gent]

Tussen 1835 -1838 is er ?, zat Livinus als dienstplichtig in het Belgisch leger.

Mogelijk was Livinus voor 1838 dienstplichtig militair in het Belgisch leger.

In die tijd waren er een groot aantal Belgische deserteurs, niet , . zelden volledig uitgerust, enkelen zelfs te paard, die zich voor dit doel bij de grenswacht van Nederland aanmeIden en dan onder geleide werden doorgezonden naar Kampen.

Op 10.11.1838 Livinus is inmiddels 21 jaar en is aangenomen voor de duur van 2 jaar bij het Korps Jagers van Cleerens.

Hij wordt geregistreerd als Livinus van Kerckhoven, onder nummer 2861 in het stamboek van de Korps Jagers van Cleerens 1831 – 1839. [Bron: Klapper Korps Jagers van Cleerens 1831 – 1839 [familysearch.org]

Het korps Jagers van Cleerens, wat bestond uit Belgische vrijwilligers. Het wervingsdepot was gevestigd in Kampen.

De infanterie werd naar de Belgische Opstand in 1830 gestuurd en het net opgerichte Korps Jagers werd er daarna opgeleid voor een verblijf in de koloniën voornamelijk als verkenners en scherpschutters. Toen in 1835 het Korps Jagers naar Nederlands-Indië vertrok, werd het omgedoopt tot 9e bataljon infanterie.

Op 1 september 1839 bij de ontbinding van het depot van het korps van Cleerens wordt Livinus ingedeeld bij de 1e divisie van dit korps. Livinus heeft nu een klein jaar in Kampen gezeten. [bron: stamboek KNIL]

In september 1839 toen Livinus er arriveerde, kreeg het de naam ‘Algemeen Depot van de Landmacht’. Het depot viel onder het Ministerie van oorlog. [bron: stamboek KNIL]

Op 13 oktober 1839 vertrekt Livinus vanuit Harderwijk aan boord van een kaag of tjalk of een andere platbodem over de Zuiderzee richting Nieuwe Diep. [bron: stamboek KNIL]

Livinus komt eind oktober 1839 aan in de haven van Nieuwediep. [bron: stamboek KNIL]

Livinus ging als rekruut aan boord van het fregat (het fregat 'Admiraal Jan Evertsen' was in 1838 gebouwd op de scheepswerf Jan Schouten in Dordrecht. Het schip woog 1077 ton. In 1839 was de 'Admiraal Jan Evertsen' in eigendom van M. Udink & Co te Amsterdam.) [bron: stamboek KNIL]

Het vertrek was op 1 november 1839 gepland, Het schip was toch later vertrokken, namelijk begin 1840 dit i.v.m. een gunstige wind, (we weten namelijk dat het tot 1840 was P. Kraay kapitein, van 1840 tot 1845 E. van Duyn.) [bron: stamboek KNIL]

Het is 29 februari 1840 Livinus arriveert in Batavia. [bron: stamboek KNIL]

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.