skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Doodslag Henricus van Glabbeek, Budel 1763

vertelde op 22 juni 2019 om 10:01 uur
Tijdens mijn onderzoek naar de familie van Glabbeek, kreeg ik van een familielid een copy van een acte met de volgende inhoud:

“Gesien bij mijn heeren schepenen der heerlijkheid Budel de procedure voor hen op de criminele rolle van den 4 mei 1763 opgestaanen geresen tusschen den weled. gestr. heer Hermanus van Sloterdijck drossard der baronnie van Cranendonk, stad Eijndhoven en omleggende heerlijkheden ---- eijser en aanlegger ter eenre, op ende jegens Gerard Geene Vaassen en Jacobus sone van Maria Simons gedaagdens bij edicte herdaagdens fugitiven latelanten en defaillanten ter andere sijde, soo ende gelijk de voors.procedure bij continuacie aan den seijde vanden heere – eijser en aanlegger is gein-strueert met de stukken en bescheden enden intender daar toe gevoegt, mede gesien het decreet van apprehensie met de clausule van edict in cas van fugitiefschap op den 11 april 1763 ten laste van de gedaagdens in cas van fugitiefschap verleent, benevens de edictale citatien vermogens de welke de respectieve defoulten tegens de gedaagdens bij edicte van tijd tot tijd sijn ergaan en op alles wel en rijpelijk gelet tot dien gehad het preadvies van twee onpartijdige rechtsgeleerdens, mijne heeren schepenen voors. versteeken de gedaagdens bij edictie latilanten en defaillantenvan hare exeptien declinatoir dilatoir enpreventien, weeren en defensien, die sij comparerende soude hebben kunnen en mogen proponeren en allegueren bannen hen weijders uijt de gansche generaliteit, over en ter sake, dat sij op den 9 maart deses jaars 1763 des avonds omtrent half tien uuren Henricus van Glabeek komende van het huis van Jan Jacobs aen den heijkant omtrent den dam dries hebben opgewagt met stokken op den selve sijn aangevallen en hem daar mede op sijn hoofdgeslagen, dat op den twede slag ter aarde isgevallen en des s morgens daar aan volgende ten vijff uuren aan de ontfangen wonden overleden is, en in handen van de justitie gerakende dat ter dier sake gehoort als dan nadertegens haar sal worden geprocedeert, mitsgaders sodanige gedisponeert en gevonnist alsna gelegentheijd van sake in goede justitie bevonden sal worden te behoorende gedaagdes bij edicte latilanten en defaillenten daar toe daar inne mitsgaders in de costen van regt en misen van justitie condemnerende,actum in judicio extraordinairis tot Budel den elfden augustus 17 drie en zestig present Samuel van Nagel, Willem Jonkers, Lambert Oijen, Hendrikus vanPoppel, Pieter van Moesdijck en ChristoffelReess schepenen.”

Van dit voorval zou ik graag meer willen weten, en vooral wie Henricus van Glabeek is.
Onderzoek bij de Raad van Brabant heeft niets opgeleverd.

Reacties (19)

Egbert zei op 22 juni 2019 om 17:53
Plaats inschrijving: Budel
Overledene: Hendrikus van Glabeck
Folio: 49v
Begraafdatum: 00-03-1763
Toegangsnummer: 10225 Collectie doop-, huwelijks- en overlijdensregisters daterend van voor de invoering van de Burgerlijke Stand, 1562-1810
Inventarisnummer: 8.20

Deze inschrijving is nauwelijks nog leesbaar, maar er staat achter zijn naam wel "na ....." Daar heeft waarschijnlijk gestaan nalatende ...... Hij moet dus een vrouw of/en kinderen hebben nagelaten.
sorsha zei op 22 juni 2019 om 21:26
Egbert, dank voor je aanvulling.
Weet je misschien ook waar ik verdere info kan vinden betreffende de aanslag?
Ik neem aan dat er hieromtrent nog veel meer te vinden is zoals verslagen van het verhoor en/of berechting.
Ook probeer ik het plaats delict te vinden in Budel, maar tot nog toe weinig gevonden.
Tot op heden heb ik alleen nog maar via internet gezocht, maar als ik weet of en in welk archief er nog iets te vinden is, ga ik daar meteen naar toe.
Egbert zei op 22 juni 2019 om 22:46
Sorsha,
Je zult moeten zoeken bij het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven. Daar berust het archief van de schepenbank Budel 1516-1810, toegangsnummer 10205.

Het stuk dat jij hebt beschreven zal wel uit het onderstaande inventarisnummer komen:
8. Criminele rol met vonnissen, 11 febr. 1723—13 mrt. 1766.

Je hebt kans dat er verhoren zijn genoteerd in het Protocol van attestaties, visitaties, informaties, verhoren, e.d.
Het gezochte jaar vindt je In inventarisnummer 10a: kopieën, incompleet 17 juli 1743—13 aug. 1765.

Het Protocol van attestaties procuraties informatie, later van allerlei akten (huurcedullen, inventarissen, accoorden, borgtochten e.d) is nog een mogelijkheid. Daar bestrijkt inventarisnummer 65 de gewenste periode:
65. met, gedeeltelijke, index 16 febr. 1762—16 dec. 1773.
In dit protocol vindt je ook erfdelingen. Die kunnen misschien nadere informatie over de familie opleveren.

De Heikant ligt even ten zuidoosten van Budel
Egbert zei op 22 juni 2019 om 22:51
Jan Bakels heeft enekel boeken over Budel geschreven waarin mogelijk deze doodslag voorkomt.
Deze boeken zijn ter inzage bij het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven.
7779. Ich bin van Bûûl
7808. Buuls volk
7827. Dat wat Budel bezig hield
Helena zei op 23 juni 2019 om 05:00
http://media.delving.org/pdf/thuisinbrabant/de-brabantse-leeuw/brabants_leeuw_1978_2_53_76.pdf zie pag. 62: '..Hendrik van Glabbeek, inwoner van Budel, is 9 maart 1763's avonds met stokken op het hoofd geslagen door G. G.Vaast en Jacob Simons en daarna overleden (1124)...'

Mogelijk betreft het Henricus van Glabbich / Glabeek etc. (van Budel, woonachtig tot Schaft ) die in 1736 huwde met Gertrudis van Langenvelt (geb. tot Leiden, woonachtig tot Schaft) - o.t. / tr. 06-10 en 22-10-1736 schepenbank Bergeijk en r.k. te Borkel. Hun (enige?) zoon werd Nicolaus gedoopt (in 1737). Werd hij soms vernoemd naar de grootvader aan vader's zijde? Oudste dochter werd Ida genoemd -> waarschijnlijk vernoemd naar de grootmoeder aan moeder's zijde, zij was n.l. een Ida.

Er was rond dezelfde tijd echter nog een Hendrik van Glabbeek die (1e) in 1726 en (2e) in 1728 huwde, maar die overleed al in of voor 1738 gezien zijn tweede echtgenote - Josijna Janssen Bartels - nl. in nov 1738 hertrouwde. Dan komt - als "inwoner van Budel" - in 1763 alleen die Hendrick in vizier die in 1736 huwde met Gertrudis van Langenvelt....lijkt mij.

In begraafregister valt inderdaad niet te zien wie hij naliet.. (vrouw en/of kinderen?). In 1752 werd te Budel een Gertruid van Glabbeek begraven, nalatende man en kinderen. Er zijn van dit echtpaar geen kinderen meer gedoopt na 1750 ( echtgenote in 1709 gedoopt te Leiden, leeftijd kan nog meegespeeld hebben..) . Het kan dus zijn dat Hendrick van Glabbeek die in 1763 overleed al vanaf 1752 weduwnaar was en alleen nog kind(eren) naliet..

In mei 1740 huwde te Budel een Elizabeth Claessen van Glabeeck (geb. en woonachtig tot Budel) . Misschien was zij een zus van Hendrick van Glabbeek gezien zowel Hendrick alsook zijn echtgenote Gertrudis Carolus van Langevelt bij dopen van Elizabeth's kinderen als getuigen genoteerd zijn en omgekeerd. Deze Elizabeth genoteerd met het patroniem Claessen.

Een Nicolaas Glabbeek en een Peter Hendrik van Glabbeek (koopman) staan genoteerd op de site van de Teutenfamilies van Budel, zie: https://www.teutenkamer.be/category/teutenfamilies-budel/
Gerelateerd? Jammer dat er bij Nicolaas geen patroniem genoteerd staat.
sorsha zei op 24 juni 2019 om 09:41
Egbert, nogmaals dank voor je reactie.
Ik ga deze week mogelijk al naar het archief, afhankelijk van de temperaturen.
Ik zag dat Jan Bakels meerdere boeken omtrent Budel heeft geschreven, en ook daar zal ik me in verdiepen.
sorsha zei op 24 juni 2019 om 10:04
Helena, ook jij bedankt voor je reactie.
De Henricus van Glabbich die je aanhaalt, is een rechtstreekse voorouder van mijn vrouw.
Zelf had ik ook al het idee dat het om deze Henricus gaat die vermoord is.
En Elizabeth Claessen van Glabeeck is inderdaad een zus van Henricus, zij zijn beide kruislings getuige bij de doop van hun kinderen.
Henricus had zes kinderen, en Elisabeth, gehuwd met Johannes Lucas, had vijf kinderen.
Voor wat betreft de teuten, deze had ik ook al gevonden, maar ik vraag me af om welk tijdvak het gaat.
Nicolaas is waarschijnlijk de vader van de vermoorde Henricus, en Peter Hendrik van Glabbeek is waarschijnlijk een broer van Nicolaas.
Tot slot zou Hendrik, die tweemaal getrouwd is ook een broer van Nicolaas zijn.
Ik hoop tijdens mijn archiefbezoek hier meer duidelijkheid over te krijgen.
Dit bezoek heb ik al diverse malen uitgesteld, maar de reactie van Egbert geeft de doorslag.
Als oudste voorvader heb ik Hendrick Classen gevonden, die trouwt te Budel 8-2-1675 met Perken Josten.
Waarschijnlijk is hij tweemaal getrouwd, de tweede keer met Maria Smidts.
Deze Hendrick Classen zou de grootvader van de vermoorde Henricus zijn,
maar nu nog zoeken naar de bewijzen van deze veronderstelling.
Geraldine zei op 24 juni 2019 om 11:46
@ Helena: mooie bijdrage.

De familie van de door U genoemde Perken Josten, gaat via Kokes, Kokus, Kockens uiteindelijk Koeckhofs heten.

Docudeurne folio 42 verso
25 april 1726

Bericht op een zeer uitvoerig rekest van een zekere Joost Jansen Coeckhofs inwoner en in 1726 gekozen borgemeeester van Budel die een verzoek heeft ingediend de regenten van Budel te ordonneren dat zij i.v.m. het ophalen van verpondingen en beden als ook van het hoofdgeld en de impost op dranken e.d. door separate personen te laten regelen en dat hij als borgemeester alleen de reële omslag. Hier ontspint zich een uitvoerige discussie over het borgemeesterambt tussen hem en de regenten van Budel met verwijzing naar diverse resoluties en praktijken in andere dorpen. In het stuk worden genoemd Adriaen Stoffels als stadhouder, procureur Loijens en secretaris Johan van Pelt.

Met vriendelijke groeten
sorsha zei op 24 juni 2019 om 14:09
Bedankt Geraldine, de naamsverschuiving was me al opgevallen.
Zo gaat het ook van Classen naar Gelabeeck, Glabbich, Glabbick en ten slotte Glabbeek.
Daartussen nog verschillende schrijfwijzes om het wat lastiger te maken, oa Claessens.
Egbert zei op 24 juni 2019 om 15:19
De schrijven van de boeken heet Jan Bakens (tikfoutje van mij).

Ik ben de laatste tijd vaker in het Eindhovens archief om de rechterlijke archieven van Budel door te spitten. De naam van Glabbeek is daarbij wel eens langsgekomen. Daar heb je nu niets aan, maar ik kan in het vervolg wel kijken waar ik die naam nog tegenkom.
sorsha zei op 24 juni 2019 om 16:21
Egbert, ik was er al achter gekomen, en ook dat hij een boek heeft geschreven met de titel "T is crimineel". Dit boek behandelt de rechtspraak in de 18e eeuw te Budel.
Daarin zouden ook de
genealogische gegevens staan.
Nu probeer ik het boek te pakken te krijgen via de bibliotheek in Budel (is nu uitgeleend), of via de brabant collectie in Tilburg.
Zou het mogelijk zijn dat we elkaar in Eindhoven een keer ontmoeten?
Heb wel ervaring met archieven, maar in eindhoven ben ik nog nooit geweest.
Egbert zei op 24 juni 2019 om 19:57
Sorsha,

Het archief in Eindhoven is open op dinsdag en donderdag van 09.00-16.00 uur. Ik kan aanstaande donderdag en ook de week daarop. Je kunt stukken vooraf reserveren zodat ze klaar staan als je komt. Dat kan via www.archieven.nl
sorsha zei op 25 juni 2019 om 12:25
Egbert,
donderdag vm is in orde.
Ben om 09.00 uur aanwezig, en ik heb de stukken zoals eerder aangehaald gereserveerd.
Egbert zei op 25 juni 2019 om 22:43
Ik zie je dan.
Helena zei op 29 juni 2019 om 23:11
Een gedeelte van het gevonden relaas las ik zojuist n.l. bij het forum van 'wat staat daer?'
Uit dat verslag kun je dan toch al opmaken wie zijn ouders waren.
https://watstaatdaer.nl/forum/waarover-spraken-zij#&gid=1&pid=1

( zaten we behoorlijk verkeerd met een vermoeden van een Claes. Misschien geeft het jou meer duidelijkheid wie de juiste voorvader in jouw onderzoek zal zijn..)
Sorsha zei op 1 juli 2019 om 10:11
Klopt helemaal Helena!
Het document waarnaar je verwijst heb ik afgelopen donderdag pas gevonden in het archief Eindhoven.
Waarschijnlijk is het Henricus, geb Budel 27-4-1725, een zoon van Petrus Henricus van Glabbick en Helena Huijbers.Dit is waarschijnlijk de teut die je al eerder aangaf.
Hij heeft ook een zus die Helena heet, geb Budel 30-9-1726.
Beide zijn vermoedelijk ongehuwd overleden.
Langzaam maar zeker valt het oudste gedeelte van de stamboom op zijn plaats.
Hiervan heb ik inmiddels 4 generaties uitgewerkt op papier, maar nu nog bewijzen wie wie is.
Dat het hiermee de goede kant opgaat blijkt wel, als je maar weet waar je moet zoeken.
Gelukkig bestaat er dan een forum, waar gedreven genealogen samenkomen en je van waardevolle tips voorzien.
Geweldig, nogmaals bedankt voor je reactie.
PaulKuster zei op 16 april 2024 om 19:39
Goede avond,

Mijn naam is Paul Küster.

Ik stam af van Adrianus Jostens "Arian" Koeckens "Kokens" "Kokes" "Kukus"
En Joanna "Jenken" {Willems} "Wilhelmus" Huijbers

Een dochter is Guilelma {Adriaensen} Kerkhoffs
(Het is een Koeckens maar hier iets fout gegaan)


Guilelma Adriaensen Kerkhoffs Dopeling Budel 08-01-1684
DTB_Budel_10225_8.2 Doop-, trouw- en begraafboek Budel
Doopinschrijving Guilelma Adriaensen Kerkhoffs, 08-01-1684
Plaats van inschrijving: Budel
Datering: 08-01-1684
Dopeling: Guilelma Adriaensen Kerkhoffs
Vader: Adrianus Joostens Kerkhoffs
Moeder: Joanna Willemsen Huijbers
Getuige: Henricus Caesen van Gelabbeck
Ida Goerts
Folio: 32
Toegangsnummer: 10225 Collectie doop-, huwelijks- en overlijdensregisters daterend van voor de invoering van de Burgerlijke Stand
Inventarisnummer: 8.2


De Getuige/Peetouder zal u interesseren.
Henricus Caesen van Gelabbeck
Dus dit is al in 1684.

Deze dame trouwt met Adrianus Janse de Swert.



Ik stam overigens van een zuster af.
Josina Adriaen Koeckens "Justina Ariaens" "Josina Ariaans" "Coockens"


Met vriendelijke groet
Paul Küster
Egbert zei op 16 april 2024 om 22:15
Het is altijd belangrijk om de originele inschrijving goed te l;ezen en niet alleen af te gaan op indexen, regesten of transcripties.

Er staat:

Anno 1685
8 januarij baptizata est Guilelma Adriaensen Kockhoffs, filia legitima Adriani Joostens Kockhoffs et Joannae Willemsen Huijbers, susceptores Henricus Caesen van Gelabbeck et Ida Goerts.

De datum is dus 08-01-1685 en niet 08-01-1684
Er staat Kockhoffs en niet Kerkhofs.
PaulKuster zei op 16 april 2024 om 22:50
Goede avond Egbert,

Je hebt helemaal gelijk.

Overigens de Guilelma Adriaensen Kerkhoffs Dopeling Budel 08-01-1684 etc is van het RHCE transcriptie.
Maar ik heb de akte niet bekeken. Alleen gedownload en in de GenoPro file thuis gedaan.
Ik heb soms moeite met het schrift. Maar misschien had ik deze kunnen lezen...

Met vriendelijke groet
Paul Küster

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.