skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Doopboek Reek (dubbele doop?!)

Rob vertelde op 22 februari 2019 om 09:34 uur
Bij mijn onderzoek in Reek ben ik de aangekomen bij de vroege 18e eeuw. Het doopboek stelt mij voor raadsels. Rond 1720 staat (binnen de pagina) vanalles door elkaar; verschillende jaartallen, handschriften. Voor mij is er geen enkele logica te ontdekken. Een voorbeeld: Op pagina 108 staan dopen uit 1720: 7 okt, 23 okt, dan ineens 23 maart, 18 mei gevolgd door 1721-30 maart en 1722-13 jan ... etc. Boven aan de pagina staat een doop uit 1723. Onder aan de pagina een doop uit 1724.
Op zich is dit al heel interessant om over na te denken hoe dat kan zijn gebeurd, maar het wordt nog vreemder. Eén van mijn familieleden is twee keer gedoopt! Tenminste, hij staat twee keer in het doopboek:
1. Pagina 107, derde van onder: 1720 15 febru baptiz e Sebert filius jois megens et mechel Dirckx susc jan megens & dirckske dirckx
2. Pagina 112, vierde (na een doop van sept 1917): 1720 15 febru baptizatus est Sebert filius jois megens et mechtildis dirckx suscp jois megens et Theodora dirckx
Handschriften zijn niet hetzelfde. Het allervreemdste vind ik dat de tweede doopgetuige/meter niet dezelfde is.
(overigens zijn ook de twee dopen erna, 27 feb en 2 mrt, twee keer ingeschreven)
Wat is hier aan de hand geweest?

Reacties (3)

Jan Lange zei op 22 februari 2019 om 11:13
Ik denk, dat de pastoor hier niet opgelet heeft; Sebert zal 1 x gedoopt zijn en 2 x ingeschreven; zo in de war was de pastoor ook weer niet. Het is al eerder op dit forum opgemerkt: er werd wrschl. rondom de doop in de kerk gewerkt met kladbriefjes, die later/na de doop zelf in het boek werden ingeschreven.
De tweede doopgetuige is wel identiek: Theodora is verlatijnst van Dirckske. Jois Megens van Jan Megens hetzelfde.
Het kan ook zijn, dat de kapelaan, als die er was, het ingeschreven heeft en de pastoor daarna nog een keer, wie zal het zeggen...
HenkD zei op 22 februari 2019 om 16:47
Het ziet er naar uit alsof het doopboek in een latere periode is "bijgewerkt".
In de zin dat dopen op een later tijdstip alsnog zijn toegevoegd.
Niet enkele inschrijvingen maar op grote schaal.
En dan gaat het om de periode 1718-1724.
En ik vermoed dat er iets niet goed ging in die parochie - in die periode.

Het is namelijk niet alleen het doopboek van Reek.
Ook bij huwelijken en begraven zijn er dezelfde hiaten.
Bijvoorbeeld bij huwelijken - zie pagina 305.
Dat gaat van 1718 direct over naar 1724.

Wat er precies gespeeld heeft is mij echter niet duidelijk. Wellicht moest men in die periode uitwijken naar een andere parochie of schuilkerk.
Dat men het doopboek achteraf krampachtig heeft zitten bijwerken komt waarschijnlijk omdat het doopsel voor kind en ouders als het belangrijkste sacrement werd ervaren.
Harrie zei op 24 februari 2019 om 17:58
Dat de pastoor vaak later de doopgegevens inschreef, vertrouwens op zijn geheugen of met summiere gegevens op een blaadje, is mij bij mijn speurtocht wel duidelijk geworden. In het doopboek van Berghem ben ik ook dopen tegengekomen die half december gebeurd waren, maar een plaats tussen dopen van de tweede helft van januari ingeschreven waren. Ook waren er ingeschreven dopen flink doorgekrast: kennelijk niet geschied. Een paar maal wist de pastoor de naam van de dopeling niet meer, was er geen naam ingevuld en kon men door het gebruik van afkortingen "bap" en "fil" ook niet achterhalen of het een jongetje of meisje was. Eenmaal trof ik een onjuiste naam van een moeder aan: de pastoor verwarde de naam met de vrouwelijke doopgetuige. Zij schreven het uiteindelijk ook niet op voor de onderzoeker van 300 jaar later en de ene pastoor was ook niet de andere. Ook later vertonen archieven fouten. Mijn grootvader (*1857) zou volgens de overlijdensakte in 1860 overleden zijn, terwijl hij in 1944, 87 jaar oud, overleed. Als je fouten met een aantal andere gegevens kunt vergelijken, corrigeren die zich.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.