skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Familie Pels Den Bosch (1400-1525)

Lex Slager vertelde op 24 augustus 2018 om 10:16 uur
Beste forumbezoekers,
Van een zekere Arnout Pels moet de herkomst gezocht worden in 's-Hertogenbos.
Deze Arnout Pels zal daar aan het einde van de 15de eeuw geboren zijn, ik vermoed zo rond 1490.
Wat ik van deze Arnout weet is dat hij in Den Bosch een broer Gijsbert Pels had en dat deze Gijsbert weer een zoon had met de naam Everhard Pels.
Dat doet vermoeden dat deze Gijsbert Pels dezelfde persoon is als:
Jonker Gijsbert PELS.
Deze heeft ruim een kwart eeuw in het bestuur der stad gezeten.
Hij werd tot schepen benoemd in 1525, 1529, 1532, 1546, 1557 en 1558, in welk laatste jaar hij op 26 December kwam te overlijden.
Deze Gijsbert Pels was gehuwd met Johanna van Vladeracken en ligt met zijn gade in de kerk te Berlicum begraven.
Tevens vermoed ik dat deze Jonker Gijsbert Pels de zoon is van een andere schepen uit Den Bosch, namelijk van:
Jonker Jan Gijsbertsz Pels, die gehuwd was met Posteluyn Arnoud Gozewijn van Campen.
Gelet op het gebruik dat kinderen vernoemd worden naar de grootouders zou dit kunnen verklaren dat dit echtpaar een eerste zoon Gijsbert en een tweede zoon Arnout laat dopen.
Tot op heden is het mij echter niet gelukt om de Arnout Pels uit mijn onderzoek te plaatsen als zoon van deze Jan Gijsbertsz Pels en Posteluyn Arnoud Gozewijn van Campen.
Bij een bezoek aan het Stadsarchief en het BHIC in Den Bosch struikelde ik over de vele Arnouten (Arnt) Pels die in die tijd voorkwamen maar nergens vond ik overtuigend bewijs voor mijn gedachtegang dat 'mijn' Arnout een zoon moet zijn van Jan Gijsbertsz Pels en zijn echtgenote Posteluyn.
Wie doet er onderzoek naar deze familie Pels en kan mij daarin verder helpen.
Vriendelijke groet,
Lex Slager

Reacties (32)

Hans Vogels zei op 24 augustus 2018 om 14:55
Hallo Lex,
Ik heb nooit geweten dat er zoveel Pels'en zijn tot ik de volgende zoekvraag deed.
http://www.bhic.nl/onderzoeken/rekeningen-illustre-lieve-vrouwe-broederschap?mistart=0&mivast=235&mizig=291&miadt=235&milang=nl&misort=dat%7Casc&miview=tbl&mizk_alle=pels
De volgende keer in het Stadsarchief zal ik eens kijken of ik je misschien verder kan helpen. Het uitschetsen van een stamboom vanaf 1400 wil ook nog wel eens helpen om de ware Arnout te vinden.
Lex Slager zei op 24 augustus 2018 om 15:04
Hallo Hans,
Dank voor je reactie.
Ja, die Pelsen hebben het goed gedaan daar in Den Bosch.
En het beroerde is dat dezelfde voornamen telkens weer, over honderden jaren, opduiken. Vooral de Gijsberten, Arnts en Jan/Johannen komen veelvuldig voor.
Ik zou het erg waarderen wanneer je bij gelegenheid in het Stadsarchief eens een poging waagt. Ik kon er helaas niet wijzer worden, ook omdat ik er nog niet echt goed de weg wist.
Inmiddels heb ik al een hele stamboom uitgezocht over een deel van de Pelsen in Den Bosch, maar 'mijn' Arnout heb ik daar nog niet in kunnen plaatsen.
Lex Slager zei op 24 augustus 2018 om 15:09
Ja, klopt. Een enkel wapen heeft in de hoek iets aan het wapen toegevoegd (vogeltje bijvoorbeeld).
Het toeval wil dat in het boek vlak achter elkaar het wapen van Gijberts Jans Pels (die gehuwd was met Johanna van Vladeracken) en het wapen van Arnout Pels voorkomt. Het is hetzelfde wapen, echter bij het wapen van Arnout staat niets bijgeschreven waaruit blijkt wie hij precies is. Ik vermoed dat het hier inderdaad een broer van Gijsbert is, maar ?????
Zeker weten is de kunst!
Hans Vogels zei op 24 augustus 2018 om 15:13
Lex,
Al eens gekeken bij
jhr. mr. A.F.O. Van Sasse van Ysselt, auteur van het veel geraadpleegde driedelige werk 'De Voorname Huizen en Gebouwen van 's-Hertogenbosch' ?
Lex Slager zei op 24 augustus 2018 om 15:15
Heb ik in zijn geheel gedownload en uitgespit. Daarin trof ik trouwens de verkoop van een pand door de broer van Arnout en diens zoon Everhard.
Anton zei op 24 augustus 2018 om 19:30
Als het erom gaat of Jan Gijsberts Pels naast een zoon Gijsbert ook een zoon Arnt had, dan is het antwoord ja.
Kijk bijvoorbeeld maar in het Bosch'Protocol 1286 422v
https://denboschpubliek.hosting.deventit.net/detail.php?nav_id=1-1&index=849&imgid=&id=1449224284
Waar sprake is van (vanaf eind regel 4) 'Ghijsbertus et Arnoldus fratres liberi quondam Johannis Pels ab eodem et quondam domicella Agnetis pariter geniti atque dominus Ludovicus vander Moelen miles tanquam maritus et tutor legitimus ut dicebat domicelle Anne sue uxoris filie eorundem quondam Johannis Pels et domicelle Postuline coniugum dum vixerant'
ofwel: Ghijsbert en Arnt zonen van wijlen Jan Pels en van vrouwe Postulina, en heer Lodewijk van der Moelen ridder, echtgenoot van vrouwe Anna dochter van dezelfde Jan en Postulina.
Binnenkort komt bij erfgoed 's-Hertogenbosch een index op het Bosch'Protocol na 1500 online, met koppeling naar de bijbehorende scans. Zeker weten dat daar heel wat meer verwijzingen naar Arnt Pels en familie te vinden zijn.

mvg Anton
Anton zei op 24 augustus 2018 om 19:37
oeps, foutje in de transcriptie, er staat:
Ghijsbertus et Arnoldus fratres liberi quondam Johannis Pels ab eodem et quondam domicella Postulina sua uxore filia dictorum quondam Arnoldi et domicelle Agnetis pariter geniti atque dominus Ludovicus vander Moelen miles tanquam maritus et tutor legitimus ut dicebat domicelle Anne sue uxoris filie eorundem quondam Johannis Pels et domicelle Postuline coniugum dum vixerant'
ofwel:
Ghijsbert en Arnt zonen van wijlen Jan Pels en van vrouwe Postulina (dochter van genoemde Arnt en Agnes = de in het begin van de akte genoemde Arnt van Campen en zijn vrouw Agnes Monix), en heer Lodewijk van der Moelen ridder, echtgenoot van vrouwe Anna dochter van dezelfde Jan en Postulina.

mvg Anton
Lex Slager zei op 24 augustus 2018 om 20:22
Hallo Anton.
Geweldig goed nieuws!
Eindelijk de link die Arnout als kind van Jan en Postulina plaatst. En geweldig dat er al snel meer over hen ter beschikking komt.
Hartelijk dank hiervoor!
Gérard Derks zei op 24 augustus 2018 om 22:26
@ Anton: ook heel goed nieuws dat "binnenkort" een index op het Bosch'Protocol na 1500 met koppeling naar de bijbehorende scans online beschikbaar komt.
Is al bekend wat dat "binnenkort" in de praktijk zal zijn? Nog dit (na)jaar?
Anton zei op 25 augustus 2018 om 14:17
Ik weet dat er bij het stadsarchief hard aan wordt gewerkt en dat de index voor het einde van dit jaar online moet komen te staan.
Inderdaad heel mooi nieuws!
marcel van roosmalen zei op 22 november 2022 om 22:23
In Heemkundeblad Rondom de Plaets (Berlicum) nr. 2, 2013 staat een artikel waarin Jonker Jan Pels voorkomt die woont in een Huysinghe dat m.i. het kasteel op de Wamberg, waar o.a. de familie van Rijckevorsel woonde, zou kunnen zijn. Op het achterblad van een ander blad van De Plaets (nr3, 2016) staat teken waarbij staat Cast. van Ionker Pels. Ook dit zou m.i. kasteel de Wamberg kunnen zijn.
Hans Vogels zei op 23 november 2022 om 09:11
Lex@

Tot hoever gaat de stamboom nu terug en heb je al een verklaring voor het Van Erpe-deel in het gedeelde familiewapen?
Lex Slager zei op 23 november 2022 om 11:10
Marcel en Hans, bedankt voor de reacties.
Het artikel in Heemkundeblad Rondom de Plaets (Berlicum) nr. 2, 2013 ga ik opzoeken. Klinkt interessant.

Het is overigens weer even inlezen, want ik heb mij al lang niet meer met de Pelsen bezig gehouden.
Mijn gegevens over de familie Pels gaan terug naar een Gijsbert (Jans) Pels, die rond 1300 geboren moet zijn.
Deze had een zoon Jan Gijsbert Jans, die huwde met Elisabeth Alberts van Geffen.
Hun zoon Gijsbert Jan Gijsberts Pels huwde een Mechteld.
Dan volgt een Jan Gijsbert Jans Pels, gehuwd met Geertruid Willems van der Masen van Vught.
Hun zoon Gijsbert Jan Gijsberts Pels huwde een Margriet.
En de zoon Jan Gijsbertsz Pels huwde Posteluyn Arnoud Gozewijn van Campen.

De van Erpen komen met een Jan Godfried van Erp de familie in. Hij was gehuwd met Ida Jacobs Coptiten.
Hun dochter Luitgard Jans van Middegael huwde met Hendrik Jans Berwout.
Een dochter van dit echtpaar met de naam Postuleyn Hendriks Berwout huwde met Gozewijn Tielman van Campen.
Hun zoon Arnold van Campen huwde Agnes Maarten Jacobs Monix en zij hadden als dochter Posteluyn Arnoud Gozewijn van Campen.
marcel van roosmalen zei op 23 november 2022 om 12:17
Ben benieuwd of relatie met familie Pels en de Wamberg in Berlicum!
Lex Slager zei op 23 november 2022 om 12:57
Hans@
Ik kwam op internet een PDF-document van jou tegen uit 2010 over de familie Van Erpe.
Is dat nog actueel?
Lex Slager zei op 24 november 2022 om 10:36
Marcel@
Ik heb mijn gegevens er nog eens op nagezocht, maar ik kan vooralsnog geen relatie met de familie Pels vinden.
Lex Slager zei op 24 november 2022 om 16:03
Het wapen van de familie Pels in Den Bosch lijkt een samenstelling te zijn van het wapen van de familie Van Erp(e) en de familie Geck.
Weet iemand waar er een link is te leggen tussen de familie Pels (of Erpe) en de familie Geck?
Hans Vogels zei op 25 november 2022 om 17:09
>> Ik kwam op internet een PDF-document van jou tegen uit 2010 over de familie Van Erpe.
Is dat nog actueel? <<

Grotendeels wel.

De van Erpe's zijn echter niet nodig om het rood-wit geblokte Sint Andreaskruis in het wapen te verklaren. De familie Bathen voerde hetzelfde wapen.
https://www.bhic.nl/onderzoeken/wapenboeken-illustre-lieve-vrouwe-broederschap

In het Bosch Protocol R.1175 1368-1369 fol.280 = 1372 (Stad Den Bosch) vinden we:
Gijb Pels gehuwd met Mechtelt dochter wijlen Jan Baten

Hetzelfde familiewapen lijkt er wel op te wijzen dat de Bathen's en de Van Erpe'n ergens familie zijn. Hoe, kan ik nog niet beantwoorden. Misschien dat ik nog eens tegen een logische verklaring aanloop.

Een broer van voornoemde Gijb, Peter Pels was met een Fyssie, dochter van Arnd Monic gehuwd. In zijn nageslacht zien we een ander familiewapen - dat van de Monic's - gehanteerd worden.
https://www.geneaservice.nl/zegels/z024.html#284
Hans Vogels zei op 25 november 2022 om 18:27
Het kan zijn dat het wapen Gheck/Geck is afgeleid van de familie Van der Masen. Van deze familie vermoed ik dat ze een jongere tak zijn van de Van Oyen alias Van der Masen, een jongere zijtak van de heren van Oyen. De Van Oyen's voerden drie vierbladige bloemen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Van_Ooy

Van wat ik zo kon raadplegen in de fiches op het Bosch Protocol is de familie Ghec heel bescheiden van omvang geweest.
Jan Ghec, + voor 1401.
Henrick Ghecke, + voor 1405, x Katelijn, + voor 1409, dr. Dirck van der Masen.
Jan Gheck, + voor 1443, x Jut, + voor 1449, dr. Claes Meresken zn. Jan van Dommelen.
Henrick Gheck, + na 1496, x Vresa, + voor 1496, dr. Peter Witmeri zn. Wennemar.
Henrick Gheck.
Van Jan II en Henrick III zijn wapenafbeeldingen:
https://www.bhic.nl/onderzoeken/wapenboeken-illustre-lieve-vrouwe-broederschap

Het zou kunnen zijn dat ergens vroeg in de stamlijn Pels (met Bathen-voormoeder) een Pels met een Van der Masen is gehuwd en daar het blauwe wapen met het goudkleurige vierbladige bloem aan heeft ontleend.
Hans Vogels zei op 25 november 2022 om 18:32
Kijk ik naar het antwoord van Lex van 23 november dan zie ik daar tussen staan:
>> Dan volgt een Jan Gijsbert Jans Pels, gehuwd met Geertruid Willems van der Masen van Vught<<

Het lijkt er op dat het blauwe wapen met het gouden vierblad in de wapens Pels en Gheck is ontleend aan een afstamming uit de familie Van der Masen.
Lex Slager zei op 26 november 2022 om 10:05
Hans Vogels, hartelijk dank voor deze uitgebreide informatie en links!
Er staat veel tussen wat nieuw voor mij is.
Peter van de Laar zei op 1 december 2022 om 15:12
A.C. Brock vermeld een familie Pels in Sint-Oedenrode. Arnold Pels Hij voegt daarbij een familiewapen waarop een "eenhoorn" staat afgebeeld. Ik komt dit slechts een keer tegen bij een Vlaamse familie Pels. Het is natuurlijk de vraag of Brock het juiste wapen heeft afgebeeld.

Vermeld wordt het goed Te Paddelaer dat uit de familie Back overgaat naar de familie Pels (Arnold) en Van Nispen. (Juffr. Barbara weduwe van Mr. Nicolaas van Nispen). Opvolgende bezitters waren Jan Peter Pels (tr. de Lu/Louwe) en Joanna en Arnold kinderen van Cornelus Pels.
Door het huwelijk van Petronella Pels komt het goed uiteindelijk aan Melchior Donckers.
verder wordt vermel;d dat Anthonij, Cornelus en Arnold zonen waren van Arnold Pels.

Is er een aansluiting te vinden met bovenstaande familie Pels?
Lex Slager zei op 1 december 2022 om 16:55
Hallo Peter,
Er bestaat een grote kans dat er inderdaad aansluiting te vinden is. Alleen om dit goed te kunnen nagaan moet ik wat jaartallen weten. Er zijn namelijk vele personen met de naam Arnold Pels geweest. Zowel in Vlaanderen als Noord-Brabant.
Hans Vogels zei op 2 december 2022 om 08:28
Brock (blz.26) schrijft in 1832 zelf dat hij gebruik heeft gemaakt van de aantekeningen van J.J.F. de Grez, de laatste officiele wapenheraut van de Oostenrijkse Nederlanden. Brock was ook bekend met de wapens van de Illustre Lieve Vrouwe Broederschap te Den Bosch.

Maar je moet niet vergeten dat hij in 1832 (en eerder) ook veel interpreteerde.
Peter van de Laar zei op 2 december 2022 om 15:30
Jan Peter Pels, was wollenlakenkooper in Den Den Bosch. Hij koopt op 8 februari 1562 het huis de Molensteen van mr. Dirck Wouterszn van Waderle c. s. (Reg. n° 207 f. 489)
Samen met Anna de Lu (Louwe) heeft hij dochter Petronella, die trouwt met Meester Gerard van Berge (van den Bergh), Raetsheer van 's-Hertogenbosch.
Ik vermoed dat Jan Peter Pels broer of neef is van de eerstvermelde Cornelis Pels.
Lex Slager zei op 5 december 2022 om 10:57
Hallo Peter,
Ik heb mijn gegevens nagezocht op Jan Peter Pels, maar kan deze vooralsnog niet thuisbrengen.
De eerste Peter Pels, die in mijn gegevens voorkomt is een Peter Gijsbert Jan 'de Oude' Pels, die gehuwd was met Fyssia Arnoud Jan Monix.
Deze Peter was lakenverver van beroep en werd rond 1350, dus vele generaties eerder, geboren. Hij overleed rond 1420.
Er komen vele Peter Pelsen voor in Den Bosch, maar mogelijk voert jouw Jan Peter Pels terug naar hem.
Omdat de hier genoemde Peter Gijsbert Jan 'de Oude' Pels geen voorouder van mij is, maar slechts een broer van 'mijn' voorvader Gijsbert Jan Gijsbert Pels, een verwer en lakenkoopman van beroep, heb ik geen nageslacht van deze Peter in mijn bestanden zitten.
De ouders van deze beide broers Pels zijn:
Gijsbert Jan Gijsberts Pels, gehuwd met een Mechteld,
grootouders (en daarmee mijn oudst bekende voorouders in de tak Pels): Jan Gijsbert Jan Pels en Elisabeth Alberts van Geffen
Hans Vogels zei op 5 december 2022 om 14:16
Wat is de bronvermelding voor Elisabeth Alberts van Geffen?

Nakomeling Gijsbert Jan Pels, + voor 1495, was vóór ... 1464 gehuwd met Margriet Jan Walle, + voor ... 1478. Margriet was in of kort voor 1454 eerder gehuwd met Lambert Reyners zn van Beerze.

Margriet's ouders waren:
Jan Walle, smid, + voor ... 1444 (zn. van Wouter + voor ... 1405 zn Wouters Walle + voor ... 1401, en van een Christien + na ... 1395). Jan huwde
1. voor ... 1401 Yda dtr. Henrick Pels, en
2. na 1418/9 Geertruyt Jacob Kesselman.
Dochter Margriet was uit het 2e huwelijk.
Lex Slager zei op 6 december 2022 om 09:03
Hallo Hans,
De naam van Elisabeth Alberts van Geffen heb ik van myheritage waar zij als moeder van Albert vermeld staat:
https://www.myheritage.nl/names/albert_pels
Een bron heb ik helaas niet kunnen ondekken.

De door jou genoemde Geertruyt (Jacob Kesselman) als 2e echtgenote van Jan Walle is overleden voor 1457/1458.
Dan wordt voor Gertruyt Jan Wals wijf doodschuld betaald na de dood.
Norah zei op 6 december 2022 om 12:20
Dag Lex,

De - My Heritage- stambomen kloppen niet altijd, zowel van deze tijd niet en zeker niet van zo vreselijk lang geleden.
Het DNA- gebeuren is een ander geval.
Mvg.
Lex Slager zei op 9 december 2022 om 09:46
Hallo Hans en Norah,
Inderdaad heb ik na verder zoeken niets kunnen vinden wat het rechtvaardigt om Elisabeth Alberts van Geffen als echtgenote aan Jan Gijsbert Jans Pels te koppelen.
Slordig van mij om haar hier wel als zodanig te vermelden.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.