skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Roxanne Lokin
Roxanne Lokin Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Roxanne Lokin
Roxanne Lokin Bhic

Familie Verrijt / Verryth / van der rijd(t) / etc. voor 1600

Jeroen Verreijt vertelde op 2 mei 2014 om 15:19 uur
Dag Allemaal,
Ben al een tijdje bezig met de stamboom van mijn familie (Verreijt/Verrijt) en ben gestrand ergens rond 1600. Nu zit er een voorouder tussen die Heer van Hilvarenbeek was en de familie woonde op "Kasteel" Groenendael te Hilvarenbeek. Nu lijkt het mij dat van een dergelijke gegoede voorouder toch wel iets meer te vinden valt -> maar dat valt tegen.

Dit is het laatste ik gevonden heb:
Lodewijck Wauter Janssen Verreijt, ook wel Jan Wynants Verryth geboren in 1530 of 1546, te Middelbeers en overleden in 1600 te Hoogeloon heeft kinderen
1. Walterus Lodewijcks Janssen Verreijt
2. Adriaen Lodewijks Verrijt
3. Barbara Lodewijk Verrijt
4. Joannes Ludovicus Verrijt
5. Margareta Ludovicusdr Verrijt

Mocht er iemand iets weten over de molenaars en rentmeesters familie Verreijt in en rondom Oirschot/ Hilvarenbeek/ Middelbeers dan ben ik je uiteraard zeer dankbaar!!

Reacties (76)

Dorethé zei op 3 mei 2014 om 00:12
Jeroen, heb je op de website van het Regionaal Archief Tilburg al eens gezocht in de nadere toegangen?
Max zei op 3 mei 2014 om 13:50
Wouter Lodewijk Verrijt was getrouwd met Elisabeth dochter van Jan Crommen, (Toirkens, ORA Oirschot 146b).

Margriet dochter van Lodewijk Verrijt was getrouwd met Peter Gerits van Spreeuwelt (Toirkens, Schepenbank Oost- en Middelbeers 1604).

jeroen verreijt zei op 3 mei 2014 om 17:34
Ja Elisa beth Jans de Crom is inderdaad de man van Wouter Lodewijk Verrijt. Maar dat is de zoon nr. 1 en had ik een tijdje terug gevonden.

De vrouw van Lodewijk Wouter Jans Verrijt is mij onbekend.

zijn vader heb ik nu ook: wauter verreijt born 1510 Middelbeers. Maar geen vrouw en andere kinderen.

Lastig !
Max zei op 3 mei 2014 om 19:46
De vrouw van Wouter Jansen Verrijt heette Engel, dochter van Loij(Lodewijk) Peter Eelen. Zie Toirkens, Oost- en Middelbeers 1542-1553 – pag. 81, regest 334.

Erik Verreijt zei op 3 mei 2014 om 20:41
Hallo Jeroen, Martien Verreijt is al heel lang bezig met de stamboom van Verreijt.
Even googelen. De oudste Verrijt die hij gevonden heeft is Jan Verrijth uit Oostelbeers.Ben zelf ook ijverig aan het zoeken maar de vele manieren waarop Verreijt geschreven is maken mij soms gek.
In sommige akten kom je dezelfde persoon tegen geschreven als Verrijt en dan weer als van der Rijt.De oudste van der Rijt komt uit Udenhout 1309.
Volgens Martien is er geen verband tussen de Verrijten uit Oirschot en de Verrijten uit Hilvarenbeek, althans hij heeft nog geen verband kunnen vinden.
Max zei op 3 mei 2014 om 21:09
Mogelijk heet de moeder van Wouter Jansen Verrijt Iken, weduwe van Jans van der Rijth (Toirkens, Oost- en Middelbeers 1542-1553, regest 617).

jeroen verreijt zei op 3 mei 2014 om 22:19
Tof max! Ik zal er eens naar gaan kijken en ook maar het onderzoek van Martien.

ik weet 100% zeker dat de fam. Verreijt (molenaarsfam) het kasteel Groenendael heeft gekocht te Hilvarenbeek en zelfs cannunik van hilvarenbeek zijn geweest. De afstammelingen van deze fam. Heeft zich daarna gevestigd in Oirschot. Geen twijfel mogelijk. Maar het klopt dat er nog een fam. Verreijt in Oirschot was (Wijnants Verrijt) em daarheb ik idd geen verbanden gevonden....
Erik Verreijt zei op 5 mei 2014 om 16:42
Hallo Jeroen, volgens Martien Verreijt heet de moeder van Wouter Verrijt, Yken Johannes Corten gedoopt circa 1480 te Westelbeers.Grt Erik.
jeroen zei op 5 mei 2014 om 17:24
Huh? Als ik opnde site van martien kijk dan vind ik.geen wauter en gaat verreijt niet verder terug dan tot Cornelia Henricus rond 18XX ???
Erik Verreijt zei op 6 mei 2014 om 12:26
Hallo Jeroen,ik heb van Martien een print gekregen die begint bij Cornelia Henricus verreijt en teruggaat tot Jan Verrijth uit 1480.11 generaties terug.
Als je zoekt bij, www.dickhiemstra.nl/Bruurs-kw/schijvens-000004, onder Verrijt dan kom je veel te weten over Verrijt.
Grt Erik.
J. Verreijt zei op 6 mei 2014 om 13:32
Die dickhiemstra site ken ik inderdaad, daar heb ik ook het een en ander gevonden. Echter gaat naar mijn weten de Verreijt/Verrijt info niet verder dan Jan Wynants Verryth die gehuwd is met Elysabeth Marten Bunnen
Erik Verreijt zei op 7 mei 2014 om 12:25
Wie is Jan Wynants Verryth? ken ik helemaal niet.
Grt erik.
Erik Verreijt zei op 7 mei 2014 om 17:17
hallo Jeroen,heb in de brabantse leeuw wat gevonden over molenaars in brabant,ook verrijt. 1969 DBL jaargang 18
Erik zei op 7 mei 2014 om 17:27
P.s. heb jij het wapenschildje al gezien van Wouter Lodewijk Verrijt,alias Waltherus Lodewijcks Janssen Verreijdt,ook Wouter Verrijth,gehuwd met Elisabeth Johannes de Crom.
jeroen verreijt zei op 7 mei 2014 om 21:29
Jup heb ik gevonden, echt leuk!

Lodewijck Wauter Janssen Verreijt, ook wel Jan Wynants Verryth

Brabantse leeuw ga ik gelijk googlen! Bedankt voor de reacties!!!

Erik Verreijt zei op 9 mei 2014 om 19:03
Hallo Jeroen,volgens Martien Verreijt,die trouwens de oudste akte heeft waar Verrijt in voorkomt. Een pachtakte van een boerderij uit 1480.Zouden wij eigenlijk Kepen hebben moeten heten. Cornelia Henricus Verreijt kreeg een zoon, haar man,vriend was soldaat en is overleden, de vroedvrouw heeft toen de baby aangegeven als Verreijt.
P.s. zag je op het wapenschildje dat hij Verrijt schreef zoals wij dat doen terwijl hij overal in de boeken voorkomt las Verrijt zonder e?
jeroen v zei op 10 mei 2014 om 01:05
Toch ben ik benieuwd naar de ouders en kinderen vam Wauter Verrijt en Iken Johannes Corten... kan het niet loslaten er moet toch iets van zijn.. misscien in de archieven, niet digitaal....

Dat pacht document wil ik ook wel..

ja inderdaad grappig toch die naam telkens weer anders...

tsja als ze getrouwd waren wel, maar daar heb ik niets van gevonden en in NL is de moeder altijd juridisch voogd zonder man dus klopt wel denk ik..

Had zelf niets over die soldaat gevonden.. netjes!
Erik Verreijt zei op 11 mei 2014 om 18:24
Hallo Jeroen,volgens Martien is Jan Verrijth gedoopt circa 1480 te Oostelbeers,over ouders niets bekend.
Yken Johannes Corten gedoopt circa 1480 te Westelbeers,over ouders niets bekend.
Zou te maken kunnen hebben met misschien uitbraak van de pest?? Las over Tilburg dat slachtoffers niet bij werden gehouden en in een massagraf verdwenen.Wie weet?
Erik Verreijt zei op 11 mei 2014 om 18:41
Hallo Jeroen,wat ook een mogelijkheid zou kunnen zijn. Ik kwam in Oostelbeers als schepen tegen Gerard Janssen Verrijt en was hem plots kwijt. Wat bleek nu,de naam Verrijt werd weggelaten en hij werd verder in actes gewoon als Gerard Janssen bijgeschreven.
Erik Verreijt zei op 11 mei 2014 om 19:54
Hallo Jeroen,laatst las ik ergens een artikel waarin stond dat rond 1400 in nu Belgie namen beginnende met van der of van de langzaam vervangen werden door ver dus van der Rijt werd Verrijt. dit breidde zich langzaam uit naar andere streken.
In, Oost- en Middelbeers-protocol allerhande akten 1542-1553-pag.149
staat twee maal van der Rijt en twee maal Verrijt, waaronder,volgens mee de schepen Gerard Janssen Verrijt,ook Gerit Janssen van der Rijt is.
Ik denk dat om verder te komen wij ook moeten gaan zoeken naar van der Rijt en dit dan proberen te koppelen aan Verrijt. Het zal er niet makkelijker om worden.
Erik Verreijt zei op 11 mei 2014 om 20:00
Jeroen de oude akte komt van de abdij van Tongerlo.
Jeroen Verreijt zei op 12 mei 2014 om 17:59
Klopt "ver" is een verbastering van "van der" en dit is vanuit het zuiden (Vlaanderen/Belgie) opgekomen maar onder de rivieren gestopt. In het noorden is het nooit echt gaan leven..

Dus waarschijlijk hebben de "Verrijten" allen een voorouder die "Van Rijt" of "van der Rijt" of iets in die trend heette..

Die Gerard Janssen Verrijt had ik ook gevonden inderdaad en ook op gezocht, niets gevonden. Kan komen door het weglaten van Verrijt, ik ga ermee verder!
Verrijt zei op 13 mei 2014 om 13:06
De oudste van der Rijt die ik tegen ben gekomen komt Udenhout.20 mei 1301 Hermanni de Rijt et Arnoldi Bac,fratrum.Zijn dit broers?
jan zei op 13 mei 2014 om 15:21
de Rijt is een toponiem, toch? Ik neem aan dat er meerdere en verschillende families Verrijt / van der Rijt zijn?

groet
Jeroen Verreijt zei op 13 mei 2014 om 17:31
In de reqesten van Oost- en Middelbeers, regesten van het protocol van allerhande akten 1542-1553 (Geneaknowhow.net) wordt van dezelfde persoon vaak als Verrijt en als Van Der Rijt geschreven. Dus ik geloof echt wel dat er een verband is.

Heb een heleboel "leads" genoteerd die ik stuk voor stuk moet gaan napluizen, veel werk maar de enige manier..
Jeroen Verreijt zei op 13 mei 2014 om 17:38
In 1488-1501 aktes staat ook een stuk land beschreven (meerdere malen) met huis erop genaamd "de Rijt" ... wellicht houdt dit verband met familienaam..

Of misschien ook niet, maar wel weer iets om uit te zoeken!
willem m zei op 14 mei 2014 om 19:25
Probeer eens

Wouter van de Rijt gehuwd met NN
kinderen :
- Vranck schepen Beerze 1492-1500 gehuwd met NN.
Kinderen ; heer Franck, meester Sijmon alias van Baest, Jan gehuwd met Anna Dierck Gielis en Henrick schepen 1542 gehuwd met Lucia Jan Smolders
- Henrick gehuwd met Aleijt Henrick Aleijten. In feb 1492 5 kinderen : o.a. Wouter , Henrick en Aleijt
- Jan + voor 1549 gehuwd met Iken Henrick Jansen van Aelst.Kinderen :
Gerard en Wouter (heet ook van de Langrijt) gehuwd met Engelen Loij Peter Eelen kind Lodewijck ~1545.
- Wouter + voor 1552 gehuwd met Elisabeth.Kinderen : Wouter, Henrick en Katarijn gehuwd met Henrick Dirck Joerden Dircks.

m.v.g.
Erik Verreijt zei op 17 mei 2014 om 18:45
Dat er veel Verrijten zijn daar kom je snel achter op internet.Ook in Belgie,zo woonden er al vroeg veel Verrijten in Campenhout.
Zo is de schoolmeester uit Oostelbeers een zoon van Aert Verrijt uit Meerbeke,hij was militair en herbergier in Rosmalen en gehuwd te Bergen op Zoom in 1627 met Aerdina van Lent.
Erik Verreijt. zei op 22 mei 2014 om 16:43
Hallo Jeroen, ben nog wat leuke weetjes tegengekomen. Inwoners Middelbeers, 1438-550inw. 1496-560 inw. 1526-225 inw. 1795 308-inw. Hivarenbeek 1526- 513 huizen.Diessen-174 huizen.Westebeers-41huizen loon op zand 224 huizen.
Erik Verreijt. zei op 22 mei 2014 om 16:53
Hallo Jeroen, vond een mail terug van Martien Verreijt waarin hij schrijft, Cornelia Verreijt, een ongehuwde moeder.Zij kwamuit een weeshuis en kreeg bij haar volwassen worden en uittreden F50,- zakgeld mee.Zij had drie kinderen bij en erkend door Laurens Kepen,eenin de Mortelkazerne gelegerde soldaat.waarschijnlijk is Hendrikus ook hun zoon .haar nakomelingen hadden dus Kepen moeten heten, ware het niet dat Laurens stierf voordat Hendrikus werd geboren.

Over de pachtakte schreef hij, in 1484 pachtte Verreijt een hoeve van de abt van Tongerlo in Hapert. Hij kwam uit Oostelbeers. Martien heeft deze pachtakte het oudste vaststaande gegeven van de familie.
Jeroen Verreijt zei op 22 mei 2014 om 19:31
Tof dat jij er ook nog steeds mee bezig bent Erik.

Het kind van Cornelia; Henricus zal ook geen makkelijk leven hebben gehad; hij werd geboren rond 1835 en zijn moeder Cornelia overlijdt rond 1839 en geen vader natuurlijk.... wellicht ook weeshuis dus.

De pachtakte, hmm leuk, misschien eens op de hoeve of op Hapert zoeken.
Jammer dat dat het laatste is.. ;)
E. Verreijt zei op 13 juni 2014 om 20:34
Zouden de Verrijten af kunnen stammen van de van Rijthovens, familie van Bac en van Broeckhoven uit o.a. Den Bosch. toen der tijd sprak ieder zijn eigen dialect
dorpen waren klein dus kende iedereen iedereen. Zo kan ik mij herinneren dat mijn opa (Verreijt) door zijn collegas de Rijt genoemd werd. zo kan ik mij dus voorstellen dat hermannus de Rijt (1309) uit Udenhout eigenlijk van Rijthoven heette maar in de volksmond Herman de Rijt was. Maar om dit uit te zoeken zal nog veel werk vergen. In de stamboom van Son staat al heel veel uit de periode 1300 waaronder ook Rijthoven. Mocht je trouwens hulp nodig hebben met onderzoek dan stuur maar een mail
Rvh zei op 21 juni 2014 om 05:43
Ik had ergens nog iets in een archief gevonden, ik weet alleen niet meer waar, maar als me geheugen goed is had het te maken met Verrijt.. geloof iets met getuigen, waarvan een Verrijt met een alias werd aangemerkt, namelijk Hackens. Maar zoals ik al zei, weet niet waar ik het gevonden had.

Als iemand me kan helpen herinneren waar ik die kleine detail gevonden heb, dan graag
jolanda zei op 29 juni 2014 om 17:07
Hallo Jeroen,
Heb je iets aan het volgende.
Cornelis Jan Peters Vermetten, geb. ca. 1620,
Gehuwd met:
Maeijken Jan Wouters Verrijth, (ook VERUIT), dochter van Jan Wouters Verrijth, molenaar, en Maria Aert Peters Erven.
Zij hertrouwde Dionys van Gorop

folio: 557
soort akte: accoort
datum: 09 10 1681
verkoper: kinderen Lodewijcx Janse Verrijth
koper: erfgenamen Sebastiaen Verrijth
onroerend goed:
plaats:
toponiem:
roerende goederen:
bijzonderheden: de kinderen Lodewijckx Janse Verrijth en de kinderen Cornelis Vermetten waar moeder van was Maaijken Janse Verrijth
archief: 1111 - Schepenbank Hilvarenbeek
inventarisnummer: 472

soort akte: transport
datum: 30 01 1682
verkoper: kinderen Hermans Hendricx de Roij
koper: Margriet van der Berght
onroerend goed: huis, zomerhuis, stal, schuur, brouwerij, hof met gronden gelegen binnen het water met de brug
plaats: Hilvarenbeek
toponiem: Groenendael] roerende goederen: een gelofte van de koper aan de verkopers van 675 gulden] bijzonderheden: de erfgenamen van wijlen Sebastiaan Verrijth, de Roij, Castelijns, de Weert, van Liemde, Beeris, Vermetten, van Gorp, van Dun, van Eersel, Schilders, Mollen, Moonen, Kelders, Lemmens, Rams, Middegaels, Verschueren, Margriet van den Burght weduwe van Johan van Elst, gelofte ingelost 26 oktober 1683, huize Groenedael
archief: 1111 - Schepenbank Hilvarenbeek
inventarisnummer: 473
Jolanda zei op 29 juni 2014 om 17:16
Jeroen, de kinderen van het echtpaar Vermetten- Verrijth vond ik terug in Herentals en Poederlee in Poederlee. In Poederlee ligt een regest waarin ouders vermeld zijn.
Erik Verreijt zei op 14 augustus 2014 om 20:29
Hallo Jeroen, Rijt is ook de naam van een buurtschap.Ligt nu in de gemeente Bergeijk
Rvh zei op 23 augustus 2014 om 01:39
Ik vond trouwens bij het RHCe datgene wat ik zocht,
•Hacken, Jan Wouters


Datum 24-12-1670
Plaats Oirschot
Woonplaats Middelbeers
NB. Echtg. van Mechtelt Adriaen Peeter Borchmans
Rol Persoon in RA
Voornaam Jan Wouters
Achternaam Hacken


•Borchmans, Mechtelt Adriaen Peeter


Datum 24-12-1670
Plaats Oirschot
Woonplaats Middelbeers
NB. Echtg. van Jan Wouters Hacken
Rol Persoon in RA
Voornaam Mechtelt Adriaen Peeter
Achternaam Borchmans


•Verrijt, Lodewijck


Datum 24-12-1670
Plaats Oirschot
NB. Alias Hacken: zie 4
Rol Persoon in RA
Voornaam Lodewijck
Achternaam Verrijt
•Hacken,
Datum 24-12-1670
Plaats Oirschot
NB. Zie Lodewijck Verrijt: broeder van 1
Rol Persoon in RA
Achternaam Hacken
•Hacken, Aert Jansse
Datum 24-12-1670
Plaats Oirschot
NB. Zoon van 1
Rol Persoon in RA
Voornaam Aert Jansse
Achternaam Hacken
•Hacken, Wouter Jans
•Hacken, Adriaen Jans
•Antwerpen van, Gerart Jansse
•Lodewijcx, Wouter

Al moet ik toegeven dat ik een mogelijke verwantschap betwijfel.
Martien Verreijt zei op 9 november 2014 om 10:46
Leuk om te lezen, dat er ook twee (jongere) Verreijten bezig zijn met en geboeid worden door het uizoeken van de stamboom. Ik heb veel aktes van de familie en al veel onderzoek verricht. Is het een idee om een keer af te spreken gegevens uit te wisselen ?
M. van Iersel zei op 9 november 2014 om 16:22
Kan dit nog bijdragen aan de vraagstelling?

2290. Gerardus Willem van Bilsen (Gerart Wilhelmi Geritssen), begr. Oirschot 4-2-1636
trouwt Oirschot 5-11-1598
2291. Geertruijt Corsten van der Rijt (Truijken Corstiaens van der Rijt, Verreijt)
overl. Oirschot 1629
Uit dit huwelijk;
1. Jan
2. Jan
3. Gerit
4. Ida trouwt Henrick Mathijs van Overdijk
5. Maria
6. Henrick


2694. Henrick Michiel Bernard Ketelaers van Achel, relatie met;
2695. Adriaentje Petrus Wijnant Verrijt,
Uit deze relatie;
1. Adrianus ged. Oirschot 24-8-1628
2. Maijke ged. Oirschot 24-9-1629
3. Petrus ged. Oirschot 17-1-1634
4. Joanna ged. Oirschot 30-6-1636
5. Joannes ged. Oirschot 23-9-1642
6. Michael ged. Oirschot 26-5-1645

Henrik Michiel Bernaerts ( lees Ketelaers/ van Achel, JT ) als man van Adriaentje dochter van wijlen Peter Wijnants Verrijt, heeft verklaard dat Peter Peter van Gestel aan hem een bedrag van 50 gulden heeft betaald, die de moeder van zijn vrouw hem eerder had geleend en waarvan de brief nu onvindbaar is. Hij geeft hem daarvoor nu kwijting. Datum 15 mei 1640, getuigen Stockelmans en Verhoeven
Jeroen zei op 1 december 2014 om 15:14
Martien, als het goed is heb ik je een email verzonden.
Als deze niet aankomt, zou je mij dan kunnen emailen>?
verreijtjeroen@hotmail.nl
Erik Verreijt zei op 27 december 2014 om 21:13
Jeroen, heb je al de akte gelezen uit Oost- en Middelbeers (1549) waarin de inwoners van Middelbeers en van Westelbeers een nieuwe klok voor de kerk willen? Hierin staan enkele inwoners van der Rijt en Verrijt. Oost- en Middelbeers-protocol allerhande akten 1542-1553- pag.149 nr.630.
c.hoeks zei op 18 juli 2017 om 18:20
In ons voorgeslacht zit de familie Van der Rijt/Reijdt/Van der Rijdt/Verrijt....
Franciscus Marcelis van Rijdt/Verrijt huwde in Valkenswaard op 20 juli 1745 met Petronella Croijmans/Hoemans
Franciscus was zv
Marcellas/Marcelis Verrijt *Oirschot, 22071659
Marcelus had zussen- Hedwigis *Oirschot24091649
- Ekisabeth * Oirschot 18121651
en broers: - Joannes * Oirschot 13021654
- Antonius * Oirschot 09011657
- Gerardus * Oirschot 03091662
Marcellus was zv Henricus Antonius Joannes Van der Rijdt die in Oirschot trouwde op 24011649 met Maria Marcellus van Eeckert
Jeroen Verreijt zei op 6 november 2023 om 19:16
Erik zou je mij kunnen contacten ?
Martien reageert niet op e-mails dus misschien heb ik zijn e-mailadres niet goed.
jantoirkens zei op 6 november 2023 om 22:56
@M. van Iersel: De *Oirschotse* groep Verreijt die ik wat beter in beeld heb voor zeg de generaties tussen ca. 1530 en 1615, waarin 3 kanunikken, heer Jan (Oirschot), heer Daniel (Boxtel) en heer Antonij (Oirschot) voorkomen, verder 2 opeenvolgende kostergeneraties in de St. Peterskerk te Oirschot en vanaf zeg 1630 de bekende Johan Verrijt als componist etc. .De groep heeft m.i. geen enkele konnektie met de groep Hilvarenbeek en Middel-Oostelbeers, deze laatste groep met namen als Wouter, Lodewijk, Wijnant, ik meen ook Sebastiaen etc. niet qua voogdschappen, vererving etc. De groep Oirschot begint met Cornelis Verrijt (geschatte geboorte rond het jaar 1530 die een broer Jan Verrijt heeft, welke Cornelis 12 jaar lang niet in Oirschot mag wonen (zie jaar 1572) maar mogelijk tijdelijk dan naar Boxtel vertrekt. Daarna volgt Corstiaen Cornelis Verreijt te Oirschot, koster van beroep, geboren ca. 1550 gehuwd met ene Ida waarvan de familienaam me onbekend is. Daarna volgt koster Cornelis Corstiaens Verreijt geboren rond 1572, diens kinderen te Oirschot tussen 1600-1610 gedoopt, waaronder de bekende Johan Baptist Verrijt. Beste groet, Jan Toirkens.
jantoirkens zei op 6 november 2023 om 23:16
@van Iersel : De Henrick Ketelaers uit Achel trouwt dus met Adriaentje uit de groep *de Beerzen/Hoogeloon/Hilvarenbeek.
Gerard Willems van Bilsen (geboren rond 1585) is de zoon van Willem Gerards van Bilsen verwekt bij Henrica van de Schoot. Vader Willem was bascantor in de St. Peterskerk te OIrschot maar overlijdt al in 1587. Hij was afkomstig uit Munsterbilzen.





.
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 7 november 2023 om 09:47
Beste Jeroen, eventueel kunnen wij achter de schermen e-mailadressen met elkaar uitwisselen. We horen het graag als we hierin iets kunnen betekenen.
Jeroen Verreijt zei op 7 november 2023 om 18:12
Hoi ! Als dat zou kunnen graag !
Verreijt zei op 7 november 2023 om 20:03
@jan bedankt ! Als ik tijd heb moet ik er eens rustig voor gaan zitten…
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 8 november 2023 om 14:41
@Jeroen, je mailadres hebben we net naar Erik gestuurd. Hopelijk is het contact zo snel gelegd.
Martien Verreijt zei op 8 november 2023 om 19:23
Mijn aanbod van 09-11-2014 10.46 uur is nog steeds geldig. Ik heb overigens geen e-mails ontvangen.
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 9 november 2023 om 09:20
Bedankt voor je reactie, Martien en fijn dat je anderen nog steeds wilt helpen. We horen het graag als er geïnteresseerden zijn, dan wisselen we achter de schermen jullie e-mailadressen met elkaar uit.
Jeroen Verreijt zei op 10 november 2023 om 08:34
Oh hartstikke goed dit ! Dan zijn al mijn emails niet aangekomen, raar....

Hoe kom ik met u persoonlijk in contact betreffende het maken van die afspraak ?

Mijn emailadres staat hier ergens in dit forum topic
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 10 november 2023 om 11:13
@Martien en @Jeroen, de mail met jullie beider e-mailadressen is net naar jullie gestuurd. Hopelijk lukt het zo om contact te leggen.
jantoirkens zei op 10 november 2023 om 23:09
Hieronder volgt een fragment-genealogie waaruit is voorgekomen Arnoldus Frans Verreijt doop Oirschot 18.03.1779, molenaar in Oirschot. Ben al geruime tijd op zoek naar diens voorgeslacht. Hier is wat ik nu heb :
1 Frans Gerit Verreijt, naar schatting geboren rond 1680-1690. Huwt Oirschot 21 mei 1713 met Adriana dochter van Peter Dircks van de Ven. Kinderen uit dit huwelijk, allen doop Oirschot :
a. Gerardus, doop 15 februari 1714, getuigen Gerardus Henricus Verreijt en Gertrudis Peters van de Ven
b. Petrus, doop 20 september 1716. getuigen Peter Theodorus van de Ven en Cornelia Gerart Verreijt
c. Maria, doop 6 oktober 1719 (?), getuigen Franciscus Verreijt en Maria van de Ven
d. Joanna, doop 27 december 1719 (?), getuigen Peter Godefridus van de Ven en Gertrudis Peter van der Ven
e. Geertruijt, doop 31 mei 1724, getuigen Remaclus van Britsom, Gerardus Hoppenbrouwers en Maria Joannes Vennincx

2. Peter Frans Verreijt, gedoopt 20 september 1716 huwt te Oirschot 2 september 1752 met Adriana van Dijck, eerder weduwe van Martinus van Dijk.Uit dit huwelijk 3.

3. Francis Peter Verreijt, gedoopt OIrschot 24-11-1752, vader van Arnoldus Frans Verreijt, doop 18 maart 1779 te Oirschot.

Heeft iemand enige aansluiting?
Wies zei op 11 november 2023 om 21:02
Volgens mijn gegevens is de stamvader Wijnant Hendrick Francken van der Rijth, hij bezat goederen in de Beerzen. Had minstens 5 zoons en 1 dochter. Zoon Vranck , wonende te Oirschot huwde in eerste echt Geertruyt Anthonis Sgraets, hieruit 7 kinderen, o.a. zoon Anthonis, geboren rond 1596. Hij huwt Heijlken van de Morselaer. Hun zoon Hendrick , gedoopt Oirschot 7-2-1621 huwt op 24-1-1649 te Oirschot met Maria Marcellus van Eeckert. Hieruit minstens 5 kinderen, zoon Gerardus van der Rijth, gedoopt Oirschot 9-9-1662, begraven aldaar 13-5-1729, huwt Oirschot 15-7-1685 met Maria Cornelis van Boxtel. Hieruit 8 kindeen, o.a. de door Jan Toirkens genoemde Frans Gerit Verreijt, gedoopt Oirschot 5-4-1690.
jantoirkens zei op 12 november 2023 om 14:29
@Wies, daar ben ik dus heel erg blij mee!, zeer bedankt :-). Het lijdt dus geen twijfel dat mijn zoektocht wat betreft DTB`s rond 1600-1650 de *sleutel* Francken/Vrancken had moeten zijn of varianten ervan, geen wonder dus dat ik eerder geen aansluiting had. Bravo dus voor jouw bijdrage. Ik zag dat er nu ook duidelijk is waar Franciscus Marcelis Verreijt in het schemaatje past, zie de bijdrage van C. Hoeks.
jantoirkens zei op 12 november 2023 om 15:18
@wies : Ik denk dat je mogelijk mijn email nog hebt, ik ben het jouwe kwijt. Neem eens kontakt met me op als je wilt, ik wil een bronbewerking maken voor de Beerzen, maar ik wil jouw advies wat jouw voorkeur daarin is. Beste groet vanuit Chili, Jan Toirkens
Jan toirkens zei op 13 november 2023 om 22:42
Martien- uit berichtjes hiervoor begrijp ik dat je info wilt uitwisselen-? Ik houd me eveneens aanbevolen ; mischien eerst over en weer emailen- als ik tenminste met jouw toestemming via Bhic je email krijg? Tot hoors dan
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 14 november 2023 om 10:57
Beste Jan, we kunnen eventueel ook jouw e-mailadres aan Martien doorgeven. Dan kan hij vervolgens weer contact met jou opnemen. We horen het graag als we jouw e-mailadres mogen doorgeven.
Jeroen Verreijt zei op 14 november 2023 om 15:10
Als ik zoek op de oudst bekende Verreijt, te weten, Herman van Rijt, ook wel Latin: Hermannus de Rijt. (1245-1301)
Dan vind ik terug dat hij ook bekend stond als "Herman Bac van Westilborch". Zijn broer heette Arnoldus Bac....

In een zeer ver verleden was er in Brabant een adellijke familie Bac(k), welke reeds in de 13e eeuw zo verspreid was geraakt, dat de takken met plaatsnamen moesten worden aangeduid (Bac van Broechoven, van Baescot, van Westerlo, van Bomael, van Corvel, enz.).

Dat zou dus de Bac van Westilborch verklaren. Maar nog niet de "van Rijt" of "de Rijt" of "Verreijt" versies....

De kinderen van deze Herman van Rijt worden weer "Bac van Tilborch" genoemd, maar ook weer "van Westilborch"..... heel verwarrend.

Herman van Rijt/Westilborch had een zoon genaamd Ghizelbertus Bac de Westylborch ofwel van Tilborch, en deze had goederen "van Reit" waarop hij een jaarlijkse uitkering van genoot.

De zoon van Ghizelbertus had weer de achternaam van diens vrouw gekregen ipv die van hemzelf... op de "bac" vermelding na dan... "Mathias Bac van Corvele"

Niemand heeft het over de achternaam Verreijt en slechts over de Bac relaties, want die zijn interessanter/relateerbaar aan de adellijke heren van Tilburg.

Zou de Rijt dan slechts een vernoeming zijn geweest van diens goederen aan de Reit/Rijt ?
En dus geen familie zijn?

Weer door....
willem m zei op 14 november 2023 om 15:55
er is een boekwerk uit 1994 met Westtylborchse laterTilburgse toponiemen in de 16e eeuw door de heren Trommelen . Mogelijk vind je daar verklaring voor de toevoegingen bij de verschillende Backen.

m.v.g.
Hans Vogels zei op 15 november 2023 om 09:47
Zie ook:
http://www.broerendebruijn.nl/Inhoudsopgave.html
► Het leengoed Ter Rijt als domaniale kern van het dorp en de
heerlijkheid Tilburg
► De herdgang de Rijt in Tilburg en de daar gelegen hoeve Ter
Rijt van de familie Bac

Een benaming als Van Rijt is op diverse plaatsen ontstaan, In Peelland b.v. in Veghel/Schijndel/Sint Oedenrode, Mierlo/Nuenen/Gerwen, Bakel, Asten/Deurne/Vlierden en in Kempenland (zie boven).

In het Bosch Protocol 1367-1406 kan nu gemakkelijk die periode doorgezocht worden, zie:
https://www.erfgoedshertogenbosch.nl/actueel/oudste-middeleeuwse-bossche-protocollen-ontsloten

Online
Tot voor kort was een deel van deze transcripties alleen in papieren vorm te raadplegen in de studiezaal van Erfgoed 's-Hertogenbosch. Vanaf nu zijn de bewerkingen digitaal en in de meest recente versie op de onze website te raadplegen en downloaden.
Jeroen Verreijt zei op 15 november 2023 om 16:14
Heel tof ! heb weer heel de middag zitten lezen!
Jeroen Verreijt zei op 16 november 2023 om 17:18
Martien, heb je mijn e-mail van maandag gezien ?
Chantal zei op 27 november 2023 om 21:51
@Wies… heeft u misschien in uw gegevens de ouders van Elisabeth Wijnants Verrijt die dd 3 november gehuwd is met Adriaen Jacobs te Vessem ? Via moederslijn ( een dochter van hen ; Maria Adrianus, geboren 15 maart 1680 te Vessem ) kwam ik bij haar terecht. Ik vermoed dat zij ( Elisabeth Wijnants Verrijt ) een afstammeling is van Wijnant Vrancken van der Reijdt uit Oirschot, maar kom er momenteel niet verder mee. Bij voorbaat dank voor reactie.
Chantal zei op 27 november 2023 om 21:54
Sorry , vergat het jaartal te typen van huwelijk Elisabeth Wijnant Verrijt & Adrianus Jacobs… moet zijn 3 november 1678 te Vessem
Wies zei op 28 november 2023 om 18:15
@ Chantal, ik heb dit huwelijk en deze doop inderdaad in mijn bestand. Elisabeth was hoogstwaarschijnlijk dochter van Wijnand Jan Wijnands Verrijt. Haar vader was vorster te Vessem. Haar grootouders waren dan Jan Wijnand Henrick Francken Verrijt en Elisabeth Marten Bunnen.
jantoirkens zei op 28 november 2023 om 19:25
Een OIrschotse/Boxtelse groep Verreijt, met welke speilng van de familienaam dan ook. Qua bezit voor zover bekend nergens een verwijzing van een *rijt*. Gezien de namen van de nakomelingen in dit genealogisch schemaatje, is het een onderscheiden groep, los van b.v. een groep Verreijts te Hilvarenbeek, de Beerzen, Hoogeloon of een andere groep rond Son of Gerwen, die alle duidelijk qua familienaam al rond zeg 1400 aldaar in die dorpen vigeerden, OIrschot, Best en Boxtel incluis.
Het groepje dat ik met hulp ook van Mw. Wies Kolsters weergeef start met Cornelis Verreijt, hij had in 1573 een broer Jan, mogelijk dat Jan wat later de zelfde is als de kanunniki te Boxtel, qua tijdlijn zijn Cornelis en diens broer Jan geboren rond 1530, wat vroeger of wat later.
Van Cornelis hebben we nu 5 kinderen, qua tijdlijn geboren rond 1560, wat vroeger of wat later.
1. Arike Cornelis Verreijt, gehuwd met Willem Michiel Verhoeven (Oirschot)
2. Daniel Cornelis Verreijt, priester en kanunnik te Boxtel. Had recht op een beneficie van een altaar in de kerk van Oisterwijk.
3. Joannes, gehuwd met Arike Aerts van Doerse (misschien ook van Doerne genoemd ?)
4. Elisabeth Cornelis Verreijt. Huwde met Jan Libbrechts, waarschijnlijk wonend te Boxtel. Hieruit een dochter Magdalena
5. Corstiaen Cornelis Verreijt, huwde Ida Herman de Decker, woonde te Oirschot. Hieruit o.a. heer Antonis Verreijt, priester en kanunnik te Oirschot en een Bertje. Nageslacht van Corstiaen is redelijk goed bekend.

Ik nodig U allen uit voor aanvullende opmerkingen.
Beste groet, Jan Toirkens
Chantal zei op 28 november 2023 om 23:54
Wies…. Dank voor de vlotte reactie…. dan ga ik kijken of ik met deze aanvulling verder kom. Kan het allemaal nog niet geheel vinden, maar zit volgens mij wel op het goede spoor dan. De echtgenote van Wijnandt/Wijnant/Winandus Anthonis Van Der Rijt / Verrijt ( en vermoedelijk moeder van Elisabeth/Elysabeta Wijnnant Van De Rijt / Verrijt ) is dan Anna Van Malcot/Malest/Malot/Marco/Marcot/
Tot op heden enkel dochter Lucia Teresa Verrijt ( gedoopt 01 december 1645 te Oirschot ) kunnen vinden.
De echtgenoot van Anna Van Malcot is vlgs mij overleden maart 1676
jantoirkens zei op 29 november 2023 om 17:26
Hierbij een groepje Verreijts te Duizel, nazaten van Cornelus Verrijt, (zie vorige bericht van Cornelis) die ik op het spoor kwam door een kantlijn-aantekening van het jaar 1685 (protocol Oirschot 1650) waarin anno 1650 een rente werd beloofd aan Bertje Verreijt. De aflossing van die rente vindt plaats aan ene Gerard Claes Verreijt in 1685. Diens vader is Claes Gerarts Verreijt en Claes zijn kinderen zijn Henrick, Gerit (Duizel 1654), Willem ( Duizel 1657) en Jan (Duizel 1661). Zoon Jan trouwt met Joanna Adriaens, daaruit een zoon Jan te Duizel op 2 oktober 1685.
jantoirkens zei op 29 november 2023 om 17:58
Maar soms vind je dan een erfdeling met van alles erop en eraan, zonder dat je dat groepje kunt thuisbrengen qua voorgeslacht. Ziehier protocol Oirschot 1648, deling van bezit van de ouders Michiel Henrick Michiels en diens vrouw Barbara Antonis Verreijt te Oirschot, herdgang Straten. Kinderen Jan, Dirck en Maijken (mogelijk meerderjarig) verder Wouter, Ida, Geritken en Adriaenken (waarschijnlijk minderjarig want er worden voogden van hen vermeld zijnde Dielis Henrick Dielis en Henrick de Crom). Dopen die ik kon vinden zijn die van Jan (1622), Dirck (1620), Maijken (1618), verder Wouter in 1632, Ida in 1624 en Gertrudis 1627, maar bij de diverse doopgetuigen is er m.i. niets dat wijst op *hoe de vork aan de steel zit* qua voorouders.
Wies zei op 29 november 2023 om 18:24
@ Chantal, volgens mij klopt het niet, Lucia Theresa was dacht ik dochter van Wijnand Vranck Wijnants Verrijt (zijn moeder heette ook Lucia) en Anna van Malcot. Elisabeth te Vessem was dochter van Wijnand Jan Wijnands Verrijt. Toch is hier nog veel onduidelijk, in sommige aktes wordt Gijsbertus van Grinsven die met Lucia Theresa trouwde, aangeduid als schoonzoon van Anna en Wijnand, terwijl later blijkt dat Anna en Wijnand in resp. 1684 en 1669 kinderloos overleden.
Chantal zei op 1 december 2023 om 09:43
@Wies... ben er ook nog niet uit hoor... er is inderdaad nog veel onduidelijk ... in een van de aktes ( 18 maart 1684 te Oirschot ) wordt Anna Malcot vermeld als vrouw van Wijnant Anthonis Van Der Rijt ( met als schoonzoon idd Gijsbert Van Grinsven ) ... terwijl in andere aktes ze bijv. als vrouw staat van Wijnant Van Der Rijt of idd Wijnant Francken Van Der Rijt.
Heb jij een andere suggestie wie evt. de moeder zou kunnen zijn van Elisabeth/Elysabeta Wijnnant Van De Rijt / Verrijt ( gehuwd 3 november 1678 te Vessem ) ?
Ga zelf sowieso ook nog andere sporen zoeken :)

Hartelijke groet,
Jeroen Verreijt zei op 1 december 2023 om 12:46
Hoi allemaal! Ben gisteren bij Martien Verreijt geweest en dat was natuurlijk hartstikke leuk! Gezamenlijk enthousiasme in het vinden en in real life zien van huizen/wapens en kasteeltje

Ik heb een aantal namen gekregen die mogelijkerwijs voorouders zijn van de eerste stamvader die 100% zeker is en waar ik dus mee verder kan proberen te komen, ook al schat Martien die kans laag in omdat hij alles al bekeken heeft en er omstreeks 1400 wel weg weinig te vinden is….

Enige kans is eigenlijk door alle aktes lopen die onder andere Jan Toirkens nog vertaald en misschien nog gaat vertalen ?

In ieder geval, leuk !
Erik Verreijt zei op 14 januari 2024 om 20:14
In de Beerzen woonden veel Verrijten, van de(der) Rijt,enz. Kwam in het cijnsboek van de hertog voor de meijerij van 's-Hertogenbosch van 1340 Metta van de Rijt en haar zoon Diddekinus tegen. 1340-1551 cijnzen in Berse. Zij moest betalen 4 schellingen en 1 obool. Meen mij te herinneren dat Metta weduwe was van schepen uit Oirschot van de Rijt. Is dit misschien het begin van Verrijt uit de Beerzen???

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.