skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Hoofdgeldlijsten Maren 1730-1735

theo vertelde op 26 november 2012 om 08:38 uur
In de jaren 80 van de vorige eeuw heb ik in het gemeentehuis van Lith een protocol ingezien, met als opschrift "Protocol van Tauxatie van belastingen van 1729 tot 1751 van Maren". Het maakte geen deel uit van het oud-archief van Maren en had geen inventarisnummer. Het lag ergens los op een plank. In dat protocol zijn hoofdgeldlijsten ingeschreven van Maren van 1730-1735. Deze heb ik toen overgeschreven. Ik zou deze lijsten nogmaals in willen zien. Echter, de vraag is: waar is het protocol gebleven? Het is niet opgenomen in toegang 7325 Dorpsbestuur Maren 1663-1813. Hoofdgeldlijsten van Maren zijn van groot belang, omdat de r.k. doopboeken pas in 1745 beginnen, vandaar.

Reacties (13)

Dorethé zei op 26 november 2012 om 23:29
Theo, ik zou beginnen met navragen bij het gemeentehuis Lith (of de gemeente waar Lith nu toe behoort). Gemeenten moeten zich houden aan de Archiefwet, waarin o.a. regels opgenomen zijn over archiefvorming en -beheer. Op de universiteit moesten we archieflijsten bijhouden, waarop niet alleen genoteerd werd, wat er in het archief zat, maar ook waar het zich bevond, welke blokken op welk tijdstip verplaatst of overgedragen zijn (ook waarheen) en waar/wanneer stukken vernietigd zijn. Voor verschillende soorten documenten bestonden verschillende bewaartermijnen, varierend van één jaar tot eeuwig.
De gemeente zou in principe na moeten kunnen gaan, wat zij met dat protocol gedaan hebben. Zo zou je het spoor moeten kunnen volgen. Succes!
Helena zei op 26 november 2012 om 23:50
@Dorethé, - ja natuurlijk...in principe wel..., maar er vallen wel eens steken. Zo weet men momenteel bij een van de Brabantse archiefdiensten niet waar een kaart van mid 17de eeuw opgeborgen ligt [enkele jaren terug werd die nog geraadpleegd]. Komt hopelijk ooit weer tevoorschijn. Kan het alleen niet goed vatten dat iets wat zoveel jaren wel goed bewaard gebleven is dan nu spoorloos lijkt te zijn. [ terug naar de universiteit? ]

@Theo, - in ieder geval veel succes in deze speurtocht en hoor graag het resultaat; Hoofdgeldlijsten zijn uitermate belangrijk zeker wanneer doopboeken pas later begonnen daar in Maren.
Dorethé zei op 27 november 2012 om 00:00
@Helena, en dan komt het ook weleens voor dat een archiefstuk te goeder trouw uitgeleend wordt aan een onderzoeker om vervolgens nooit meer terug te keren (hoeft geen kwader trouw te zijn).
Helena zei op 27 november 2012 om 00:03
idd.
Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 27 november 2012 om 12:07
Beste mensen, ik zie alleen de hoofdgeldlijsten van 1712-1716 in de inventaris van het dorpsbestuur van Maren 1663-1813 (zie groene domein Onderzoek toegang 7325). Verder zijn er ook wat oudere belastinggegevens. Kijk onder hoofdstuk belastingen.

Ik zal eens navraag doen bij collega’s of over het wegraken van deze hoofdgeldlijsten iets bekend is.

Hier nog een leuke website over <a href="http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2005/04/01/belastingen-toen-en-nu.html" target="_blank">Belastingen-toen-en-nu</a>
theo zei op 27 november 2012 om 14:49
Annemarie, Dorethé, Helena

Bedankt voor jullie reacties.
Er zijn nog meer hoofdgeldlijsten van Maren aanwezig in toegang 7325. Dat blijkt echter niet uit de inventaris. Ik denk dat de kans klein is, dat het door mij gezochte protocol nog in Lith is, mogelijk ooit verhuisd naar Oss (streekarchief) en vandaar naar BHIC??
Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 27 november 2012 om 23:08
Neen dat protocol zal zeker niet meer in Lith (nu Oss) zijn. Wacht even af tot ik mogelijk via colleg's van het voormalige streekarchief meer info heb.
Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 29 november 2012 om 14:32
Het verloren schaap is terecht! Met een nog mooier velletje dan voorheen, want het register is schitterend gerestaureerd! Dit register bevat taxaties van het bieraccijns, geslagt vee, hoornvee, besaaid en...HOOFDGELD over de periode 1729-1743. Achterin een huizenlijst, compleet met gesloopte huizen en bewoonde hutjes. Het maakt deel uit van een paar dozen met nagekomen stukken, die nog niet in de inventaris zijn opgenomen.
Je kunt het in de studiezaal van Den Bosch aanvragen met: toegang 7325, inv.nr. 395. Zal ik het maar vast voor je reserveren, Theo, voor a.s. zaterdag??
theo zei op 29 november 2012 om 20:20
Annemarie,

Heel graag reserveren voor a.s. zaterdag. Ben overigens benieuwd wat die nagekomen stukken zijn behalve dan inv nr 395
Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 29 november 2012 om 21:44
@Theo, ik zal de overige dozen ook voor je reserveren voor a.s. zaterdag.
theo zei op 30 november 2012 om 19:36
Annemarie,

Heel hartelijk dank voor alle moeite die je hebt gedaan (en met succes) om het verloren gewaande protocol &quot;boven water te krijgen&quot;.
Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 1 december 2012 om 10:44
@Theo, dank je wel!
Hanneke, namens het BHIC zei op 2 december 2012 om 07:00
Het BHIC heeft 14 depots, waar 35 km archief in opgeborgen ligt. Keurig op een vast plekje in stellingen en lades.
De forumgebruikers die zaterdag bij het bezoek aan de Citadel ook een rondleiding door onze depots hebben gekregen, hebben dat gezien. Maar weten nu ook dat het heel lastig is om een archiefstuk terug te vinden nadat dit per ongeluk verkeerd weggeborgen is. En zoals Annemarie opmerkt, zijn in het verleden niet alle inventarissen even uitvoerig beschreven. Onder Varia en Diversen kom je allerlei verloren schaapjes tegen. 'Kwijt' is dus een relatief begrip. Het ligt wel in het depot, maar we kunnen het (helaas) even niet terug vinden. En we komen er pas achter nadat een bezoeker ons er op attendeert.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.