skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

hulp gezocht ivm Vonnis voor Militaire Krijgsraad 1827

Henriette Nuys vertelde op 21 november 2012 om 14:11 uur
Hallo allemaal,

Onlangs vond ik dat Huijbert Nuijs (Nuys)geb. te Vlissingen op 28 maart 1799, militair,
voor de Militaire Krijgsraad van Noord Braband veroordeeld werd tot 3 jaar kruiwagenstraf,
volgens zijn Stamboek op 2 Dec. 1827 voor de Krijgsraad aldaar en het Vonnis zou zijn geweest op 24 december 1827 .

Hoe exact de datum klopt weet ik niet, mogelijk een aantal dagen verschil, hij overlijdt in 1829 in de strafgevangenis te Oegstgeest.

Nu is mijn vraag: klopt het dat dit Vonnis in het BHIC te vinden zou moeten zijn en....
is er misschien iemand die bij gelegenheid hier een keer kopie/foto van zou willen maken voor me?
(ben zelf helaas niet in staat tot reizen/archiefbezoek),
evt. kopie/verzendkosten worden uiteraard vergoed.

met vriendelijke groet,
Henriette Nuys

Reacties (7)

Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 21 november 2012 om 16:28
Ja, het is inderdaad juist dat de vonnissen van de krijgsraad hier bij BHIC aanwezig zijn. Deze bevinden zich in het archief van de Krijgsraden en auditeurs-militair Noord-Brabant, 1806-1974 (toegang 20). Ik neem morgen via het inlichtingenkanaal van BHIC contact met u op.
Henriette Nuys zei op 21 november 2012 om 16:31
Heel hartelijk dank voor uw reaktie,
ik wacht uw nadere bericht dan even af,
met vr. groet,
Henriette Nuys ( mag wel 'je' zeggen hoor;-)
van deursen 8000 coördinator zei op 23 november 2012 om 01:15
Annemarie van Geloven namens BHIC, 21-11-2012, 16:28 uur:
"1806-1974"? klopt dat Mevrouw van Geloven?, moet dat niet 1874 zijn?
Anders denk ik dat er heel wat te lezen valt tussen 1939 en 1950...
M.n. 1944-1946 kan héél interesant zijn.
Maar ik ga ervan uit dat er een typefoutje kan zijn ingeslopen (?).
Beste groet,

En... Beste Henriette,
Mocht je daar inkomen, let dan op want in die jaren (spanningen tussen in het Verenigde Koninkrijk tussen de noordelijke en zuidelijke Nederlanden die resulteerde in de Belgische opstand in 1830) werden tegen erg veel vonnissen beroep aangetekend bij de Auditeur militair aan het Hoog militair Gerechtshof (H.M.G.) te 's-Gravenhage. Niet alleen door de verdachten maar zeker door de (Burger) advocaten.

Terzijde ben ik nieuwsgierig wat "Kruiwagenstraf" kan inhouden.

Succes,

Theo A
Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 23 november 2012 om 10:14
@Beste Theo, neen 1974 is geen typefoutje. Kijk zelf maar eens in de inventaris van de Krijgsraden en auditeurs-militair Noord-Brabant (toegang 20). Overigens ligt het door H. Nuys gezochte strafdossier bij BHIC.
van deursen 8000 coördinator zei op 24 november 2012 om 01:55
Mooi, Dank u wel Mevrouw, Annemarie,
Dat wordt een leesklus na de winter.
(nu andere prioriteiten) Ongelooflijk!
Heel wat veroordeelden zullen nog in leven zijn neem ik aan: 1974 - 24 = geboren in 1950...
Dank voor de reactie en de helderheid.
Theo A
van deursen 8000 coördinator zei op 24 november 2012 om 02:17
@Mevr. van Geloven,
Hoe belangrijk lezen is:
Gezien; Nog niet alles is openbaar (begrijpelijk).
Ik vroeg het me af en duidelijk wordt aangegeven wat wel- en wat niet openbaar is.
Ik was dus wat te snel....
Sorry,

Wel mooi om eens te kijken in de 19e eeuw.

Goed weekend en beste groet,
Theo A
Henriette Nuys zei op 2 december 2012 om 12:55
Hallo Theo A,

Wat verlaat door grieperigheid, maar wat je vraag over Kruiwagenstraf betreft, vond ik dit:
De kruiwagenstraf bestaat in het plaatsen des veroordeelden in eene militaire straf-gevangenis voor den tijd van drie tot vijftien jaren, ten einde aldaar, vervolgens de voor veroordeelten den landmagt bestaande veroordelingen, aan het verrigten van arbeid te worden ontworpen.
Aan de kruiwagenstraf gaat bij dek- en onderofficieren steeds degradatie, bedoeld in art. 41 lit. a des wetboeks, bij mindere schepelingen de vervallen verklaring van den militaire stand, vooraf..

Kruiwagenstraf: het verrichten van grondwerk, geketend aan een kruiwagen, is eene straf voor sommige misdaden of misdrijven. Vandaar ook het gebruik van 't woord kruiwagen als naam van die straf.
Soort dwangarbeid dus.

vriendelijke groet,

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.