skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Is jan Leijtens echt nabij zijn doop in 1692 te Berlicum overleden?

FrankS vertelde op 6 september 2021 om 18:25 uur
Latijns is voor mij moeilijk leesbaar.
https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/deeds/c6b4715f-1b09-9beb-f75b-53737cc0af4f?person=ca5717fa-465f-11e3-a747-d206bceb4d38

Hier staat aangegeven dat hij is overleden, maar

36 (besloten testament)
Peter Leijten, testament. Herroept eerdere testamenten, codicillen, huwelijkse voorwaardes etc.
Jan Leijtens, natuurlijke zoon van Peter Leijtens verwekt bij Margrita N.N., universeel erfgenaam
Datering: 15 augustus 1726
Pagina: scan 091
Plaats: Berlicum

Volgens deze akte zou hij zijn blijven leven.

Reacties (4)

Maurice Roefs zei op 6 september 2021 om 19:42
Ik heb het testament niet gezien of gelezen, maar als daar in aangegeven staat dat een natuurlijke zoon universeel erfgenaam is, dan lijkt me dat een sterke aanwijzing dat het woordje 'obijt' in de doopakte niet op dit kind Jan slaat maar waarschijnlijk verband houdt met de akte erboven.

Voor wat het waard is, zie de navolgende link:
https://www.genealogieonline.nl/genealogie-leijten/I8831.php

Daar wordt Peter Leijtens (de vader) vermeld met twee relaties, waaronder Margriet Henderickx. Bij haar staat een zoon Jan vermeld, met (inderdaad) ook 1692 als jaar van overlijden.
Uit een andere relatie (met Catharina Baniers) wordt ook een zoon Jan aangegeven, waarvan de doop/geboorte niet bekend is, maar volgens de steller in ieder geval dateert van voor 1710.

Ik krijg zeer sterk het vermoeden het bij beide kinderen om een en dezelfde persoon gaat. Als ik deze casus verder zou moeten onderzoeken, dan ging ik er vooralsnog vanuit dat zoon Jan niet in 1692 is overleden, en ik vooralsnog meer waarde zou hechten aan wat in het testament geschreven staat.
Kunst is dan uiteraard wel om daar meer informatie onder te kunnen leggen waarmee het vermoeden 'opgewaardeerd' kan worden naar vaststaand feit. Ik denk dat je zelf ook op dat spoor of deze gedachte zit.

Volgens de informatie bij de link zou de vader (Peter) in 1736 overleden zijn, misschien is er een akte van scheiding en deling te vinden in het oudrechterlijk archief van Berlicum?
Het is misschien zoeken naar een speld in een hooiberg, maar dat is nu de charme van het doen van stamboomonderzoek. Succes!
Wim zei op 6 september 2021 om 19:49
Hier staat niet obyt. Zie ook de aanhef boven het jaar 1691. Het is dus de aanhef die boven het nieuwe jaar staat.
Wim Hoezen zei op 6 september 2021 om 19:56
Sorry, reactie vervalt. Was op de verkeerde regel aan het lezen. Obyt hoort overigens wel bij deze inschrijving.
FrankS zei op 7 september 2021 om 17:19
Bedankt.
Het spoor uit de link heb ik niet kunnen verifiëren. Je had destijds zowel een Peter Jan Jacobs Leijtens en een Peter Jan Mathijs Leijtens (gehuwd en meerdere kinderen (tussen 1680 en 1705) met Jenneke Lenaerts) in Berlicum/Den Dungen. Mijn Peter Jan moet Peter Jan Jacobs Leijtens zijn.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.