skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Joannes Michael Reineri (Renirie) geboren voor 1790

Marithé van der Waal vertelde op 15 mei 2020 om 18:11 uur
Ik zoek een stamvader van mij, waar ik best iets van te weten ben gekomen, maar ik kom er niet achter waar en wanneer hij geboren is en wie zijn ouders waren....

Joannes Michaël Reineri/Renirie, soldaat, is overleden te 's-Gravenhage op 7 maart 1805 aan de tering.
Zijn vrouw Juliana Greffin/Krefvin/de Greff, dochter van Franciscus de Greff en Johanna Reiniers, overlijdt te Sommelsdijk op 23 januari 1818.
De volgende kinderen heb ik van dit echtpaar kunnen vinden:
- Petrus Ludivicus, gedoopt te 's-Hertogenbosch op 10 september 1793.
- Fredericus Maximilianus, gedoopt te 's-Hertogenbosch op 15 maart 1795.
- Frederica Francisca, naaister, gedoopt te Grave op 23 februari 1792, overlijdt te Rotterdam op 15 januari 1882. Zij trouwt te Rotterdam op 20 januari 1836 met Willebrordus Nicolaus Helling, smidsknecht.
- Charlotta, overleden te Den Haag op 25 juni 1821.
- Fredericus, kuipersknecht, gedoopt te 's-Gravenhage op 16 maart 1801, trouwt te Rotterdam op 9 maart 1825 met Elizabeth Cornelia Petronella Muijselaar, naaister. (Van hieruit verder alles gevonden...)

Wel weet ik dat hij Joannes van 1790-1793 grenadier was in het 1e regiment Oranje-Nassau, bataillon Maj. D'Achard (stamboek).
Kan iemand mij helpen?

Reacties (61)

Norah zei op 15 mei 2020 om 20:01
In Amsterdam trouwt(ondertrouw) Johannes Michael Reineri op 02-02-1798, met Anthonia Paauw.
Ik verwacht wel dat hij dan weduwnaar was..., of het slaat op een ander.
Norah zei op 15 mei 2020 om 20:12
Deze man was 36 jaar oud bij zijn trouwen, en afkomstig uit -Coblenz-, Luthers, ouders dood. De bruid kwam uit Delft.
Zie: indexen Amsterdam-.
Mvg.
Jeanne1 zei op 15 mei 2020 om 22:45
Anthonia Paauw, weduwe van Johan Michiel Renerie, trouwt op 10-10-1806 in A"dam met Frans Elbragt. Het zou dus om dezelfde Johan Michiel Renerie kunnen gaan.
Norah zei op 15 mei 2020 om 23:18
Dan was er ook nog Frans Michael * 03-02-1797 A'dam.
Hier heet moeder Juliana Crevin, vader zoals is vermeld.

In 1799 A'dam is J.M. Reineri doopgetuige bij een kind van Stephanus Greef. Vermoedelijk was dit zijn zwager...
Ik ga nu twijfelen aan het overlijden van Juliana in Sommelsdijk in 1818. Ik dacht eerst even aan bigamie;)

Goed, dan hebben we ook nog het huwelijk in 1813 van Johannes Philippus, hij is 26 jaar oud en geboortig van Nassau-Diez. > * ca. 1787.
Hier zijn de ouders J.M. Reineri(weer) en Margaretha Philippina Querin. Een andere moeder?
Het handigst is om ook naar de huwelijksakten + bijlagen van de kinderen te kijken, haal je vaak wat uit.
Norah zei op 15 mei 2020 om 23:31
Bij zoon Fredericus klopt iets niet bij zijn huwelijk, of hij was in werkelijkheid ouder, of hij had een andere moeder?
www.wiewaswie.nl
Norah zei op 15 mei 2020 om 23:41
Op 02-03-1792 te Grave wordt het kind genaamd Juliana, begraven van Johan Michiel Rennerie, ~~Traubant~~~?
De vader is in dienst van het Zwitserse regiment de Gamoens.
Norah zei op 16 mei 2020 om 01:14
Marithé (mooie voornaam),

23-01-1818 Sommelsdijk overleden Julia de Greff, 58 jaar oud > * ca. 1759.
Geen bijzondere gegevens verder, alleen haar ouders.
Wat is er gebeurd? Is dit wel de persoon in kwestie, of is Juliana gewoon in Amsterdam overleden ca. 1797? Het blijft erg vreemd.
Norah zei op 16 mei 2020 om 12:22
Bij de doop van Fredricus R.K. 16-03-1801 's-Gravenhage staan de ouders vermeld als Johan Michiel Greff~~~ en Juliana Frank.............. Bij Juliana was het wel haar patroniem.
Verder klopt alles wat in de huwelijksbijlagen staat denk ik.
Norah zei op 16 mei 2020 om 12:33
Nog eens over nagedacht, het was óf een scheiding( kwam zeer zelden voor), óf bigamie.
Jeanne1 zei op 16 mei 2020 om 13:31
Charlotta Renerie overlijdt op 25-06-1821 in Den Haag, Geen index, maar akte wel te vinden in overlijdensregister, akte 636, scan 108. 17 jaar, gewoond hebbend in het RK weeshuis. Alhier (in Den Haag ) geboren. Ouders Johann Michiel Renirie en Julia de Greff, beiden overleden. Dan zou ze omstreeks 1804 zijn geboren.
Norah zei op 16 mei 2020 om 20:14
Wanneer je uitgaat van het huwelijk met Anthonia Pauw in Amsterdam(geen kinderen voor zo ver ik weet), was Johan Michiel R. geboren ca. 1762 in Koblenz (Dtl.), ouders onbekend.
Bij doop Frans Michiel in Amsterdam 1797 was de doopheffer Frans Michiel Reineri, vermoedelijk een broer van de vader.
En tot slot, ik ben bang dat hij toch bigamie heeft gepleegd...
Norah zei op 17 mei 2020 om 13:23
Het beroep "Traubant" of "Fraubant", daar ben ik niet achter de betekenis van gekomen. > begraven Juliana Jr. Grave 1792.
Dat weet vast iemand anders wel.
Jeanne1 zei op 17 mei 2020 om 14:28
Ik weet het ook niet, maar wil wel een gokje wagen.
Traubant doet me, qua klank, denken aan trawant. Dat woord werd in de zestiende eeuw overgenomen uit het Duits en betekende oorspronkelijk: dienaar, lijfwacht, begeleider van hooggeplaatste personen.
Max zei op 17 mei 2020 om 18:56
Het regiment Zwitsers onder Gumoëns is te vinden op http://www.milwiki.nl/dutchregiments/index.php?n=RepInf.IR694a met de volgende relevante garnizoensplaatsen:

1782 's Hertogenbosch
1787 Brielle/Hellevoetsluis
1789 Brielle/Rotterdam
1790 Grave
1792 's Hertogenbosch

Dit lijkt mij goed te passen bij de bekende dopen van de kinderen. Wellicht heeft hij zijn vrouw Juliana in de buurt van Brielle ontmoet. Het blijft een ingewikkelde puzzel.
Max zei op 17 mei 2020 om 19:24
De eerder vermelde zoon Johannes Philippus van Johann Michael Reineri en Margaretha Philippina Querin had ook nog een oudere broer Johannes, wiens overlijden op 28-10-1828 te Nieuwer-Amstel hij (Philip Reineri, oud 42 jaar) heeft aangegeven. Johannes was 57 jaar bij zijn overlijden, zoon van Michael Reineri en Maria Philipina Quirijn. Dit lijkt mij een ander gezin (uit Nassau-Dietz).
Norah zei op 17 mei 2020 om 19:50
Nou Jeanne, goed gevonden! Het komt ook in het Italiaans voor, en dan weten wat de beste man voor werk had.
Het is zeker een puzzel, maar ik dacht dat ik eruit ben.
Max zei op 17 mei 2020 om 20:16
Voor mij is het nog een vraag wie de Johannes Reineri was, die grenadier was in het regiment Oranje-Nassau. Waarschijnlijk niet dezelfde als Johannes Michael Reineri uit het regiment Zwitsers.
Norah zei op 17 mei 2020 om 22:58
Het kunnen nog wel neven geweest zijn.
Max zei op 19 mei 2020 om 15:19
Vond nog een merkwaardige doop in Utrecht. Het zou wel eens de doop van de in Grave begraven dochter kunnen zijn. Van de ouders is in Utrecht verder niets terug te vinden. Is de moeder's naam hier weer een verbastering van Grevin/Greffin/Krefvin?

Doopdatum:
19-11-1790
Akteplaats:
Utrecht
Dopeling:
Johanna Juliana Courant
Aktedatum:
19-11-1790
Vader:
Johannes Courant
Moeder:
Juliana Chrevin
Gezindte:
Rooms-katholiek
Jeanne1 zei op 19 mei 2020 om 15:46
Dat zou kunnen, Max. Misschien had Johannes tegen de pastoor gezegd dat hij traubant was en had de pastoor daar Courant van gemaakt, als achternaam. Johannes sprak waarschijnlijk Duits of met een Duits accent.
Maar, zat het regiment onder Gumoëns in Utrecht?
Max zei op 19 mei 2020 om 16:11
Of is Courant een vertaling van Rennerie? ;)
En nee, dat regiment zat niet in Utrecht, maar hij heeft wel heel Nederland gezien.
Norah zei op 19 mei 2020 om 16:30
Dat Reinerie lijkt me een patroniem toe.
Ik hoop dat Marité het ook nog volgt.
Max zei op 19 mei 2020 om 16:41
Ja, een Zwitsers/Italiaans-achtige achternaam, Raineri.
Marithé van der Waal zei op 20 mei 2020 om 03:15
Jongens, voor een eerste poging kwam ik wel in een heisa terecht zeg! Een rondtrekkend bigamist in militair uniform... En dan moet ik ook nog naar Koblenz kennelijk.
Marithé van der Waal zei op 20 mei 2020 om 03:35
Reineri is ook een achternaam die in de buurt van Turijn voorkomt ....
Helena zei op 20 mei 2020 om 05:18
Marithé, - zoals je aan eerdere reacties wel kunt merken is dit geen gemakkelijke vraag...zelfs niet voor de doorgewinterde onderzoekers [Jeannete1, Max en Norah] die je vraag al flink onder handen genomen hebben.

Je kunt je nog afvragen: Konden de partijen (de pastoor <-- > de vader van de dopelingen) elkaar wel verstaan (elkaars taal/ dialect?) en begrijpen? Zijn er daardoor mogelijke bij noteren van namen fouten gemaakt (in plaats van ... ) ?

Bij de dopen van de kinderen in Utrecht, Grave, 's-Hertogenbosch en oudste kind in Amsterdam kinderen gaat het om R.K. dopen en als vader>> Johannes Courant (inderdaad Jeanne..de vader kan de vraag van de priester misschien verkeerd begrepen hebben?) / Johan Michiel Reineri en de moeder als >> Juliana Greff (of variant).

Juliana staat soms genoteerd als Chrevin, Greffin, Krefvin, Crevin. Terwijl doopgetuigen alleen als Greff staan. Opm.: In sommige gebieden in Duitsland (o.a. in Hessen) was het tot ver in 18e eeuw nog gebruikelijk om in 'achternamen' onderscheid te maken tussen mnl. en vrwl. vorm. Vrwl. achternamen kregen 'in' achter de de naam, bijv. Lang -> Langin, Müller -> Müllerin, Klein-> Kleinin...en zo neem ik aan ook met Greff-> Greffin. Mogelijk kende men dit gebruik ook elders? Weet niet hoe dat in Zwitserland lag?
Norah zei op 20 mei 2020 om 10:19
Die vrouwelijke vorm van de familienaam kwam ook in Zwitserland voor.
Max zei op 20 mei 2020 om 14:38
Ik heb gisteren ook nog gezocht naar een huwelijk in Brielle (via Genver/Family Search), maar heb daar niets aangetroffen in de dtb-registers. Wel nog het huwelijk in 1787 (NG) van een ander paar uit hetzelfde regiment in de compagnie van majoor F. de Watteville, die enkele dagen na Johannes ook een kind lieten begraven in Grave. Zonder huwelijk zijn er eigenlijk te weinig concrete aanwijzingen om naar verdere voorouders te zoeken.

Mvg, Max
Norah zei op 20 mei 2020 om 15:26
Mee eens, daarom gooi ik het op dat huwelijk in A'dam met als origine Koblenz.
Max zei op 20 mei 2020 om 15:51
Het lijkt mij handiger om er vanuit te gaan dat dat een ander is. Er is nog geen bewijs voor bigamie.
Marithé zei op 20 mei 2020 om 15:52
Vooralsnog is het mij al een raadsel hoe iemand uit Koblenz in een Zwitsers regiment komt. Ik las dat er dan een vergunning was om in Zwitserse kanton(s) te werven. Misschien kwamen ze gehuwd en wel vanuit Koblenz of een Zwitsers kanton naar Nederland? Ga ooit (post corona) wel eens proberen of ik zijn militaire gegevens kan inzien. Moet even zien waar/wanneer/of dat mogelijk is.
Helena zei op 21 mei 2020 om 02:06
Helemaal mee eens wat Max schreef: Zonder huwelijk zijn er eigenlijk te weinig concrete aanwijzingen om naar verdere voorouders te zoeken.
Dat huwelijk met Juliana Greff (etc.) kan in of voor 1790-1792 (doop kinderen) zijn geweest. Koblenz is - naar mijn idee - niet van toepassing; dat huwelijk is wel gevonden. Die bruidegom werd in 1798 met dezelfde naam genoteerd, maar hoeft niet dezelfde persoon te zijn.. kan toch.

Een en ander uitsluiten is ook belangrijk. Neem bijv. de Johannes Reineri waar je het eerder over had: de grenadier in het regiment Oranje-Nassau die kwam uit Nassau-Dietz. Zie scan in stamboek. https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QHV-P3VQ-C93R-3?i=12&cat=196650 Deze laatste Johannes Reineri was 18 jaar (leeftijd hoeft niet correct te zijn) toen hij in 1790 in dit regiment in dienst kwam, en gereformeerd , 'Schumacher' (schoenmaker) van beroep, genoteerd onder commandant Geselschap, en - als ik het goed lees op 25 juni 1795 uit de inkwartiering te Bergambacht gedeserteerd [? en dan was hij niet de enige ..] . Deze grenadier Johannes Reineri (uit Nassau-Dietz) sluit goed aan bij dat overlijden in 1828 waarover Max schreef op 17 mei 2020 om 19:24 uur - en waarbij de broer die aangifte deed ook schoenmaker van beroep was.
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939Z-TS9C-Q5?i=295&cc=2020117
Denk niet dat het jouw Joannes Reineri betreft. Heeft toevallig dezelfde naam al werd hij overigens bij zijn huwelijk met Maria Sophia Leevens in 1797 als Johan Fredrik Reynier genoteerd.
Max zei op 21 mei 2020 om 17:31
In de regimentslijst van 1781 van het regiment Zwitsers onder Stürler (de voorganger van De Gumoëns) wordt onder het hoofdstuk 'blijven present op de exercitieplaats' na de Tamboers en Pijpers en voor de Provoosten de functie Trabanten genoemd (helemaal rechts bovenaan op de scan).

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QHV-P3VQ-M96T-G?i=438&cat=194703
Marithé zei op 21 mei 2020 om 19:29
Kijk dat is nou eens een interessante vondst, die trabanten!
Dank aan allen hoor! Ik ga hier nog verder achteraan. Ik vond in de stambomen van anderen alleen dat het huwelijk van JM plaats moet hebben gevonden vóór 1802. Jullie zijn aanmerkelijk verder gekomen. En ik ga nog verder op zoek naar zijn huwelijk enz. Dat het wellicht een bigamist was maakt het nog interessanter. Zal me nu ook wat meer moeten verdiepen in de militaire zaken in die tijd!
Marithé zei op 21 mei 2020 om 19:35
Overigens zijn de Renirie-familieleden van mijn familie altijd katholiek gebleven. In die tak van de familie zaten geen protestanten.
Norah zei op 21 mei 2020 om 19:49
Met dat laatste kan een mens zich goed vergissen;), heb ik ook altijd gedacht...
Albert
Albert zei op 21 mei 2020 om 21:52
De naam Renirie komt ook in mijn archief en dat van mijn vrouw voor, omdat een ambtenaar van de Burgerlijke Stand (B.S) met die naam ons in de echt heeft verbonden. Dat was in 2019 zestig jaren geleden.
Marianne Renirie zei op 17 juni 2020 om 14:10
Marithe, Ook ik zoek de ouders, huwelijk etc. van Joannes en Julia. Kun je me mailen?
Marianne Renirie zei op 17 juni 2020 om 14:16
In het Haags archief vond ik in begraafregisters Johannes Michael Renirie, overleden aan de teering, oud 57 jaren. pro deo aangegeven. begraven Noorderkerkhof aan de Noordwal, wijk 284, blz 340. Kerkhof in 1716 in gebruik genomen tot 1806. Het was een kerkhof voor de allerarmsten. Hij zou dan in 1749 geboren moeten zijn? Maar waar. Omdat enkele lijnen rondom Johannes leiden naar Nassau Dietz en Koblenz ben ik daar eens gaan zoeken. Je vind meerdere Johannes Michael Reineri's in Ehrenbreitstein. (pruikenmaker, schoenmaker, altarist am Dom zu Trier. Om e.e.a. uit te pluizen zou je naar Koblenz moeten denk ik. Anders kom je er nooit achter.
Marianne zei op 17 juni 2020 om 14:39
Als hij in 1749 geboren is, kan hij best 2 huwelijken hebben gehad: met Margaretha Philippina Querin (kinderen o.a. Johannes (1771), Frederica Charlotta (1772) en Johannes Philip (1786) allen geboren in Nassau Dietz) ergens tussen 1770 en 1790 en met Julia de Greff tussen 1790 en 1805. (kinderen Julia, Frederica, Petrus, Fredericus, Frans Michael, Fredericus, Fredericus (onze stamvader) en Charlotta. Namen kinderen van beider ouders/grootouders. Maar ik kan de huwelijken nergens vinden.
Marianne Renirie zei op 17 juni 2020 om 14:50
Misschien nog een aanwijzing: nog gevonden in Diez arcijsys: Klage des Lederhändlers und Bürgers Joh. Mich. Reineri zu Diez gegen die Diezer Schuhmacherzunft Laufzeit 1788-1790. en: Gesuch der Schuhmacher zu Diez um Schutz vor Konkurrenz durch Soldaten und andere Unzünftige (Lederhändler Reineri) Laufzeit 1736,1764-1788
Marithé zei op 2 juli 2020 om 00:42
Ik zal op zoek gaan naar de Marianne Renirie die me vraagt haar te mailen. Het zou wel handig zijn als ik dan wat meer aanknopingspunten daarvoor had.
Maar ik vermoed dat de Joannes Michaelis Reineri uit Nassau (gehuwd met P. Querin, een schoenmaker met een broer, gestorven in 1828) een andere is dan die uit Koblenz. En ik ga er vanuit dat ik de meeste kans maak met de kandidaat uit Koblenz. Die inderdaad in 1805 overleed aan tering. En kennelijk ook nog een kinderloze weduwe achterliet, naast de moeder van zijn kinderen?
Marianne Renirie zei op 3 juli 2020 om 14:16
Marithé, e-mail: mjhvanstek@gmail.com
Ik begrijp je laatste zin niet goed? Welke kinderloze weduwe liet J.M. dan na?
Marithé van der Waal zei op 3 juli 2020 om 21:20
Marianne: Anthonia Pauw uit Amsterdam? Zie: 15 mei, 20.01 uur; 15 mei, 22.45 uur en 16 mei 20.14 uur. Hoeft niet zo te zijn, maar toen ze hertrouwde in 1806, was ze wel weduwe van (ene?) J.M. Reineri... En die van ons stierf in 1805...
Marianne zei op 3 juli 2020 om 22:33
Dat lijkt me niet waarschijnlijk. J.M. Reineri/Renirie was vermoedelijk van 1749. Hij en Julia kregen kinderen tussen 1790 en 1805. Het moet een andere J.M. Reineri zijn die met Anthonia Paauw trouwt in 1798.
Norah zei op 4 juli 2020 om 01:40
Marianne, je kunt het beste alles eens goed nagaan, bigamie kwam wel vaker voor.
Het viel niet te controleren.
Marithé zei op 7 juli 2020 om 14:28
De leeftijd van J.M. Renirie die met Anthonia Pauw trouwt in Amsterdam is een heel stuk jonger. Die zou zo rond 1762 geboren zijn, degene die wij zoeken is van in/rond 1748.
Jan Schuller zei op 7 oktober 2020 om 11:20
Beste Marithe,
Ik heb met interesse de discussie gelezen betreffende Johannes Michaelis Reineri. Dit is ook mijn voorvader. Alleen ik stam af van zijn dochter Frederica Francisca Reineri geboren in 1792 te Grave. Afgelopen dagen heb ik de huwelijksbijlagen van de verschillende huwelijken in 1813, 1825 en 1836 opgezocht. Hieruit zijn verschillende vragen uit de discussie op te lossen. Als je daar interesse in hebt wil ik het een en ander opschrijven. Daarnaast wil ik graag weten of je nog verder gekomen bent met je onderzoek wat betreft Johannes Michaelis Reineri.
Jan Schuller zei op 12 oktober 2020 om 16:43
Twee generaties Reineri.
Uit onderzoek naar de familie Reineri is het volgende te destilleren:
Johan Michael Reineri, pruikenkamer van beroep, is omstreeks 1770 in Duitsland getrouwd met Margaretha Philippina Querin en krijgt met haar, tussen 1771 en 1786, verschillende kinderen. De kinderen zijn geboren in de plaats Dietz. Rond 1790 vertrekt Johan Michael Reineri naar Nederland, zonder zijn vrouw Margaretha Philippina Querin, zij blijft wonen in Dietz. In Nederland treedt Johan Michael Reineri in dienst bij het Zwitserse Regiment dat op dat moment in Grave is gelegerd. In Grave begint Johan Michael Reineri een relatie met Juliana de Greff. Met Juliana krijgt hij zeven kinderen.
In 1796 wordt het Zwitserse Regiment opgeheven en vertrekt Johan Michael Reineri met Juliana de Greff naar Amsterdam. Na enige tijd in Amsterdam gewoond te hebben vertrekt hij naar Den Haag, waar hij in 1805 komt te overlijden. Juliana de Greff woont uiteindelijk in Sommelsdijk en komt in 1818 te overlijden.
Margaretha Philippina Querin leeft in 1813 nog en geeft schriftelijk toestemming aan het voorgenomen huwelijk van haar zoon Johannes Philippus met Antje van Os. Bij het overlijden van Johannes Reineri in 1828 wordt vermeld dat Margaretha Philippina Querin overleden is.

Generatie 1:
Johannes Michaelis Reineri, geboren in 1748 of 1749 in onbekende plaats, begraven op 7 maart 1805 te Den Haag, oud 55 jaar, pruikenmaker en militair, ouders onbekend, trouwt op onbekende datum en plaats met Margaretha Philippina Querin, plaats en datum van geboorte onbekend, tussen 1813 en 1828 overleden in onbekende plaats.

Tenminste twee kinderen uit dit huwelijk:
1. Johannes Reineri, geboren omstreeks 1771 te Nassau Dietz, overleden op 28 oktober 1828 te Nieuwe-Amstel, (1): trouwt in april of mei 1797 te Amsterdam met Maria Sophia Leevens, geboren omstreeks 1771, overleden op 7 januari 1836 te Amsterdam, ouders onbekend, (2): begint omstreeks 1813 een buitenechtelijke relatie met Margaretha Metheuver (Mithöfer), geboren op 13 november 1793 te Amsterdam, overleden op 2 januari 1887 te Amsterdam.
2. Johannes Philipp Reineri, gedoopt op 1 december 1786 te Nassau Dietz, overleden op 5 december 1855 te Den Haag, schoenmaker, trouwt op 24 januari 1813 met Antje of Anna van Os, gedoopt op 24 januari 1788 te Amsterdam, overleden op 30 oktober 1847 te Den Haag, dochter van Jan van Os en Femmetje Twister.

Omstreeks 1790 gaat Johannes Michaelis Reineri te Grave samen wonen met Julia of Juliana de Greff, geboren in 1759 of 1760 in onbekende plaats, overleden op 23 januari 1818 te Sommelsdijk, 58 jaar oud, dochter van Franciscus de Greff en Johanna Reiniers.

Kinderen uit deze relatie:
3. Juliana Reineri, plaats en datum van geboorte onbekend, begraven op 2 maart 1792 te Grave.
4. Frederica Francisca Reineri, 1792-1882, zie generatie 2.
5. Petrus Ludovicus Reineri, gedoopt op 10 september 1793 te ‘s-Hertogenbosch, datum en plaats van overlijden onbekend.
6. Fredericus Maximilianus Reineri, gedoopt op 15 maart 1795 te ‘s-Hertogenbosch, datum en plaats van overlijden onbekend.
7. Frans Michael Reineri, gedoopt op 3 februari 1797 te Amsterdam, datum en plaats van overlijden onbekend.
8. Frederikus Reineri, gedoopt op 16 maart 1801 te Den Haag, overleden op 8 juli 1868 te Delft, 67 jaar oud, smid, trouwt op 9 maart 1825 te Rotterdam met Elizabeth Cornelia Petronella Muijselaar, gedoopt op 27 mei 1801 te Rotterdam, overleden op 16 december 1877 te Delft, naaister, dochter van Adrianus Petrus Muijselaar en Johanna Maria Vermijn.
9. Charlotta Reineri, geboren in 1803 of 1804 te Den Haag, overleden op 25 juni 1821 te Den Haag, 17 jaar oud.

Opmerkingen:
1. Uit de akte van overlijden van Johannes Reineri 1828 blijkt dat hij een zoon is van Michel Reineri en Maria Philipina Querin. Uit de huwelijksbijlagen bij het huwelijk van Johannes Philipp Reineri in 1813 blijkt dat hij ook een zoon is van Johann Michael Reineri en Margaretha Philippina Querin. Johannes Reineri, geboren omstreeks 1771, en Johannes Philip Reineri, geboren omstreeks 1787, geven dus dezelfde vader en dezelfde moeder op.
2. Bij het huwelijk van Johannes Philip Reineri in 1813 woont zijn moeder Margaretha Philippina Querin in Dietz (Dietz in het Nederlands, Diez in het Duits) in Duitsland en geeft schriftelijk toestemming van het voorgenomen huwelijk. Bij het overlijden van Johannes Reineri in 1828 wordt vermeld dat zijn moeder Margaretha Philippina Querin overleden is.
3. Van Juliana Reineri is alleen bekend dat zij een kind is van Johan Michiel Renneri en overleden is in 1792. Omdat de leeftijd onbekend is kan Juliana ook een kind zijn uit de eerste relatie van Johan Michael Reineri.
4. Johannes Philip Reineri, getrouwd met Antje van Os in 1813 en Fredericus Reinerie, getrouwd in 1825, als ook Frederica Francisca Reinerie, getrouwd in 1836, geven bij hun huwelijk dezelfde overleden vader op, te weten: Johannes Michael Reineri begraven op 7 maart 1805 te Den Haag.
5. Zowel Franciscus Reineri, getrouwd in 1825, als ook Frederica Francisca Reineri, getrouwd in 1836, geven bij hun huwelijk als moeder op de op 23 januari 1818 te Sommelsdijk overleden Julia de Greff.
6. Uit de huwelijksbijlagen van het huwelijk van Johannes Philip Reineri in 1813 blijkt dat zijn vader Johann Michael Reineri, overleden in 1805, van beroep pruikenmaker was.
7. Uit de begrafenis aangifte van Juliana Reineri blijkt dat haar vader Johann Michael Reineri soldaat (Traubant) was in het Regiment Zwitsers De Gumöens, tweede bataljon met als companies kapitein F. Wattefille.
8. Op 22 januari 1806 zijn Johannes Reineri en Maria Sophia Leevens getuigen bij de doop van een kind. Bij het overlijden van Johannes Reineri in 1828 wordt Maria Sophia Leevens als echtgenoot opgegeven, zij is dan 55 jaar oud en woonachtig te Amsterdam.
9. Johannes Reineri en Margaretha Metheuver krijgen tenminste twee kinderen, Johannes Reineri geboren op 3 november 1814 en Maria Paulina Reineri geboren op 19 september 1817.
10. Als getuige bij de aangifte van overlijden van Johannes Reineri in 1828 treedt op Christoffel Philippus Peigs Metheuver, neef van de overledene.
11. Na het overlijden van Johannes Reineri in 1828, trouwt Margaretha Metheuver op 9 oktober 1829 met Daniel van de Linde.
12. Op de geboorteakte van Maria Paulina Reineri, ouders Reineri Metheuver, is het woord ʺechteliedenʺ doorgestreept. In de kantlijn is goedkeuring gegeven aan deze doorhaling.
13. Doodsoorzaak van Johannes Michiel Reineri, overleden in 1805, is tering (tuberculose).
14. Charlotta Reineri is overleden in het Rooms Katholiek Weeshuis in Den Haag.
15. Fredericus Maximilianus Reineri, geboren in 1795, is zeer waarschijnlijk jong gestorven.
16. Frans Michael Reineri, geboren in 1797, is waarschijnlijk ook jong gestorven.
17. Fredericus Reineri, geboren in 1801, heeft de Militaire Dienstplicht vervuld bij de 9e Afdeling Infanterie.
18. In Nassau Dietz en Koblenz en in het bijzonder in Ehrenbreitstein zijn verschillende Johannes Michael Reineri’s te vinden (pruikenmaker, schoenmaker, altarist am Dom zu Trier).
19. Er is ook nog een Johann Michael Reineri, die in 1798 op 36-jarige leeftijd met Anthonia Paauw getrouwd is. Op de trouwakte, 1 maart 1798 te Sloterdijk, staat zijn naam vermeld als: Johan Melchior Reinieri. Deze Johan is voor 1806 overleden omdat in 1806 Anthonia Paauw, als weduwe van Johan Michiel Reineri, hertrouwd is.
Vanwege de opgegeven leeftijd kan dit niet dezelfde persoon zijn als de Johan Michael Reineri geboren omstreeks 1749 en overleden in 1805. Een zoon kan het ook niet zijn omdat de omstreeks 1749 geboren Johan Michael Reineri te jong was om zijn vader te kunnen zijn. Waarschijnlijk is het een familielid. Hard bewijs is niet gevonden maar omdat de omstreeks 1749 geboren Johann Michael Reineri in 1801 en in 1804 nog een kind krijgt bij Julia de Greff is het zeer onwaarschijnlijk dat het om een en dezelfde persoon gaat. Anthonia Paauw is geboren omstreeks 1773 en overleden op 9 november 1915.

Generatie 2:
Frederica Francisca Reineri, gedoopt Rooms Katholiek op donderdag 23 februari 1792 te Grave, dienstbode en naaister, overleden op zondag 15 januari 1882 te Rotterdam, 89 jaar oud, samenwonend vermoedelijk in 1812 met Samuel Schüller, gedoopt Evangelisch Luthers op zondag 31 juli 1785 te Den Haag, soldaat, smid en slotenmaker, overleden op vrijdag 1 april 1831 te Rotterdam, 38 jaar oud, zoon van Samuel Adrianus Schüller en Cornelia Weffner.

Uit deze relatie negen kinderen:
1. Samuel Adrianus Schüller,1813-1849, zie generatie 4.
2. Cornelia Julia Schüller, geboren op vrijdag 26 december 1817 te Den Haag, Rooms Katholiek, overleden op 22 oktober 1822.
3. Christina Schüller, geboren op vrijdag 15 september 1820 te Den Haag, Rooms Katholiek, overleden op zaterdag 23 september 1820 te Den Haag.
4. Christina Rosina Schüller, geboren op vrijdag 31 augustus 1821 te Den Haag, Rooms Katholiek, overleden op 7 juli. 1892 te Rotterdam, ondertrouw voor de eerste keer op zondag 2 juli 1848 ook 9 juli 1848 te Rotterdam, trouwt voor de eerste keer (Burgerlijke Stand) op woensdag 12 juli 1848 te Rotterdam, (gescheiden in 1857 te Rotterdam) met Michiel Kwakkelsteijn, zoon van Dirk Kwakkelsteijn en Maartje van der Weijden, geboren in 1808 te Vlaardingen, zeilmaker koopvaardij, trouwt voor de tweede keer (Burgerlijke Stand) op woensdag 2 februari 1859 te Rotterdam met Cornelis Adriaan Casper van de Goorbergh, zoon van Adrianus van de Goorbergh en Johanna Cornelia Huisman, geboren in 1820 te Amsterdam, kelner, uit het eerste huwelijk twee kinderen uit het tweede huwelijk vier kinderen.
5. Fredrik Franciscus Schüller, geboren op maandag 22 sep 1823 te Den Haag, Rooms Katholiek, smid, overleden in 1879 te Rotterdam, trouwt voor de eerste keer op woensdag 14 mei 1862, (ontbinding door overlijden) met Maria van Rijt, geboren op donderdag 22 februari 1816, overleden op dinsdag 20 mei 1862. Trouwt voor de tweede keer op donderdag 24 juli 1862 met Anna Maria Meul, geboren 20 april 1842, uit het eerste huwelijk geen kinderen uit het tweede huwelijk acht kinderen.
6. Wilhelmus Schüller, geboren op donderdag 5 januari 1826 te Rotterdam, (militair en commies gemeentelijke belastingen Rotterdam), overleden op dinsdag 24 juni 1890 te Rotterdam, ondertrouw op zondag 19 okt 1856 te Rotterdam, trouwt (Burgerlijke Stand) op woensdag 5 november 1856 te Rotterdam met Lena Melkert, dochter van Matthijs Melkert en Lena (Leentje) Vermeij, geboren op zaterdag 15 maart 1828 te Gouda, (naaister), overleden op zaterdag 5 mei 1906 te Rotterdam, uit dit huwelijk tien kinderen.
7. Franciscus Schüller, geboren op vrijdag 9 mei 1828 te Rotterdam, overleden op maandag 3 augustus 1829 te Rotterdam.
8. Francisca Frederika Schüller, geboren op maandag 15 november 1830 te Rotterdam, overleden op vrijdag 25 november 1831 te Rotterdam.
9. Franciscus Antonius Ruinierie buitenechtelijk kind Schüller, geboren op woensdag 16 juni 1833 te Rotterdam, overleden op maandag 29 juni 1835 te Rotterdam.

Frederica Francisca Reineri trouwt op 20 januari 1836 te Rotterdam met Willibrordus Nicolaus Helling, zoon van Willem Helling en Geertrui Putters, geboren op 12 april 1897 te Den Haag, opname krankzinnigengesticht 12 juni 1842, overleden aldaar op 24 maart 1885 te Rotterdam.

Uit dit huwelijk één dochter.
1. Elisabeth of Elizabeth Helling, geboren op 30 oktober 1836, overleden op 20 oktober 1904 te Rotterdam, trouwt op 6 juni 1860 te Rotterdam met Willem de Kolff, kleermaker, zoon van Bastiaan Pieter de Kolff en Joanna Maria Tieman, geboren op 1 januari 1835 te Rotterdam, overleden op 20 januari 1891te Rotterdam, uit dit huwelijk vier kinderen.

Opmerkingen:
1. In de archieven wordt de naam Reineri op verschillende manieren geschreven: Renirie, Reijnier, Renier, Reimeri.
2. Kinderen en nazaten van Frederica Reineri worden Katholiek opgevoed.
Marithé van der Waal zei op 21 oktober 2020 om 19:13
Beste Jan Schuller,

Graag krijg ik uw mailadres.
Ik ben naar het Nationaal Archief in Den Haag geweest inmiddels (niets), het Gemeentearchief in Den Haag en ook bij het Militair Archief (niets) en we hebben geïnformeerd bij het Archiv in Bern waar de boeken van de Zwitserse regimenten worden bewaard. Ook daar was niets over hem te vinden.
Ik ben bang dat verdere zoektochten in Koblenz/Ehrenbreitstein/Diez moeten worden gedaan.
Begrijp dat in het archief in Koblenz e.e.a. uit die tijd daar nog niet gedigitaliseerd is.
Gaat bij u in de familie ook het verhaal over een herkomst uit Italië?
Bij zowel Marianne, als in mijn 'tak' wel... Vandaar dat ik ook eens in het Italiaanse telefoonboek ben gaan zoeken. De naam Reineri komt in Italië (alleen) voor in de streek rond Turijn en Cuneo.
Ik hoor graag van u.

Vriendelijke groeten,
M.T. van der Waal
Helena zei op 22 oktober 2020 om 01:25
Dan was er ook nog deze tweeling geboren in jan 1813 en beiden kort daarna overleden (eind jan en begin feb 1813).:
- Anna Reineri, geboren op 21 jan 1813 Amsterdam...en
- Johanna Reiniri, geboren op 21 jan 1813 Amsterdam.
Dochters van Johannes Reiniri , van beroep schoenmakersbaas, en van Antje de Liefde, wonende in de Vijzelstraat nr 3 (bij de Munk), Canton 3. Getuigen bij de aangifte was Philib Reineri, 26 jaar en schoenmakersknecht. https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939D-9ZNT?i=323&cc=2020117

Re: 9. Johannes Reineri en Margaretha Metheuver krijgen tenminste twee kinderen, Johannes Reineri geboren op 3 november 1814 en Maria Paulina Reineri geboren op 19 september 1817 <<- Dat klopt. Vader van beroep schoenmaker(sbaas). Zij woonden ook in de Vijzelstraat nr. 3, Kanton 3.

De juiste samenstelling van deze familie(s) rond die jaren iblijft een hele puzzel.
Zou niet kunnen zeggen dat iemand de zoon was van die en die als daar geen duidelijk bewijs voor gevonden is. Daarbij zijn de doopgegevens en de trouwgegevens het meest betrouwbaar (mochten de personen dit goed begrepen en opgegeven hebben en de geestelijken het goed verstaan en genoteerd hebben). Neem bijv. de volgende kinderen:
- Fredericus, ged. 16 mrt 1802 (R.K. Jezuieten, Casuariestraat), de ouders genoteerd als: Joannes Michaelis Greff en Juliana Frank. Get.: Joannes Michael Reineri https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-89QJ-8PG5?i=322&cc=2037907&cat=41472
- Charlotta Reineri, overleden in het R.K. Weeshuis op 25 juni 1821 te Den Haag, 17 jaar oud. Mogelijk kan dit haar doop zijn? - Carolina ~ 20 nov 1802 (R.K. Jezuieten, Casuariestraat) , ouders als Stephanus Kref en Juliana Franken. Get.: Carolina Kref.
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L9QJ-8GT1?i=348&cc=2037907&cat=41472
Of zitten we met een 2- of mogelijk zelfs 3 tal (echt?)paren een en ander wat door elkaar te halen?
Helena zei op 22 oktober 2020 om 01:29
correctie op voorgaande: - Fredericus, ged. 16 mrt 1801 [ en niet 1802]
Helena zei op 22 oktober 2020 om 01:32
en nog een correctie bij die dopen in 1813 in Amsterdam: Munk = Munt
- wonende in de Vijzelstraat nr 3 (bij de Munt), Canton 3.
Jan Schuller zei op 22 oktober 2020 om 09:26
In de huwelijksbijlagen bij het huwelijk van Fredericus Reineri, geboren op 16 maart 1801 wordt uitgebreid ingegaan op de verkeerd vermelde namen in de doopakte. De juiste namen zijn zoals vermeld in de opsomming.
De familierelatie in de opsomming is gebaseerd op de huwelijksakten, huwelijksbijlagen en op de akten van overlijden. Slechts in enkele gevallen is het gebaseerd op slechts een enkele bron. Bijvoorbeeld het overlijden van dochter Juliana in 1792 te Grave. Alleen de naam van de vader is hier vermeld.
Jan Schuller zei op 26 oktober 2020 om 11:41
Correctie:
Uit de krant van 1812 blijkt dat Johannes Reineri en Maria Sophia Leevens gescheiden zijn in 1812. De relatie tussen Johannes Reineri en Margaretha Metheuver is dus niet buitenechtelijk.
Jan Schuller zei op 27 oktober 2020 om 13:36
Naar aanleiding van hetgeen Helena op 22 oktober schreef betreffende de tweeling Anna en Johanna, heb ik dat nog het een en ander uitgezocht.
De juiste gegevens van Johannes Reineri, geboren omstreeks 1771 te Nassau Dietz luiden nu:

Johannes Reineri, geboren omstreeks 1771 te Nassau Dietz, overleden op 28 oktober 1828 te Nieuwe-Amstel, (1): trouwt in april of mei 1797 te Amsterdam met Maria Sophia Leevens, geboren omstreeks 1771 te Jever Duitsland, overleden op 7 januari 1836 te Amsterdam, ouders onbekend, scheiding van tafel en bed uitgesproken op 5 augustus 1811, scheiding van persoon en goederen uitgesproken op 17 april 1812.
(2): begint uiterlijk in 1812 een relatie met Antje de Liefde, omstreeks 1791 geboren te Amsterdam, overleden op 23 januari 1813, dochter van Nicolaas de Liefde moeder onbekend. Antje de Liefde is overleden tijdens de geboorte van de tweeling Anna en Johanna Reineri, de tweeling overleed binnen twee weken na hun geboorte.
(3): begint in 1813 of 1814 een relatie met Margaretha Metheuver (Mithöfer), geboren op 13 november 1793 te Amsterdam, overleden op 2 januari 1887 te Amsterdam.
Marithé zei op 18 juli 2023 om 02:44
Joannes Michael Reineri, 1748/1749 geboren, moet voor zijn komst naar Holland pruikenmaker (peruckenmacher) in Ehrenbreitstein zijn geweest.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.