skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Jonkvrouwe Gertrude Sophie Josephine van den Heuvel te 's-Hertogenbosch (1818)

theo vertelde op 13 december 2019 om 14:49 uur
Op 30 januari 1818 trouwen te ’s-Hertogenbosch Wilhelm Ludwig Vigelius en jonkvrouwe Gertrude Sophie Josephine van den Heuvel . Zij is geboren te Bremen 18 mei 1796 en een natuurlijke dochter van vrouwe Petronella Josephine van den Heuvel wonende te ’s-Hertogenbosch en van Joseph Henri George de Guernon, over wie verder niets wordt vermeld. P J van den Heuvel overlegt een akte van 9 oktober 1811 (ingeschreven in het geboorteregister van ’s-Hertogenbosch), waarin zij genoemd wordt P J de Guernon de Pretzi geboren van den Heuvel! Zij erkent in deze akte het kind G S J de Guernon, geboren Bremen 18 mei 1796, wettige dochter van J H G de Guernon en Rose Madaleine Sophie le Fevre en verklaart dat dit kind sinds haar jeugd bij haar heeft gewoond. Mijn vraag is: Is hier sprake van adoptie? Wie zijn de ouders van de bruid?? Voor zover mij nu bekend is P J van den Heuvel haar pleegmoeder.

Reacties (45)

HenkD zei op 13 december 2019 om 17:05
Bij "erkennen" wordt meestal gedacht aan de vader. Vaak de verwekker van het kind en meestal ging de erkenning vooraf aan het aanstaande huwelijk (een gehuwde man mag immers geen kind erkennen).
Maar ook een moeder kan een kind erkennen.
Het is dan niet noodzakelijkerwijs een kwestie van adoptie. Vele situaties kunnen een rol spelen.

In dit geval spelen er wel heel bijzondere omstandigheden. En zoals ik de gegevens van jou interpreteer klopt er een en ander niet.
Om het even duidelijk te zeggen: een wettelijk geboren kind (waarvan dus beide ouders bekend zijn en wat binnen het huwelijk geboren is) kan niet door een ander erkend worden.

Ergens zit er iets niet goed tussen de gegevens die je aandraagt. Of ik heb iets niet goed begrepen.
Norah zei op 13 december 2019 om 17:23
Gertrude overlijdt in Nijmegen 09-08-1854, ouders van haar worden niet vermeld.
HenkD zei op 13 december 2019 om 17:23
O, nou maak ik een fundamentele fout!
Waar ik schreef:
"Maar ook een moeder kan een kind erkennen".
Moet je lezen:
"Maar ook een vrouw kan een kind erkennen".
Norah zei op 13 december 2019 om 20:18
Interessant dit.
Wat ik eruit kan opmaken is dat P..J. van den Heuvel getrouwd was met Joseph de Guernon de Pretzi, mogelijk was zij zijn tweede vrouw, en dat Gertrudis het kind van haar man en een vorige vrouw, als het hare heeft opgevoed en erkend. Je verwacht echter wel dat Gertrudis ook de Guernon zou heten....
Want waren de Guernon en le Fèvre wel getrouwd? Ik ga eerder uit van een onwettig kind.
Mvg.
Norah zei op 13 december 2019 om 20:24
Met Gertrudis bedoelde ik natuurlijk Petronella in de tweede zin.
theo zei op 14 december 2019 om 10:52
Merkwaardig is ook dat de genoemde akte uit 1811 zich niet bij de huwelijksbijlagen bevindt. Wél bevindt zich bij deze bijlagen (uit 1818) een ongedateerd verzoekschrift waarin de weduwe van W L Vigelius (hij overleden in 1833) om een kopie van haar akte van geboorte vraagt of akte van notariteit. Dat moet welhaast de akte uit 1811 zijn. Deze akte is blijkbaar gelicht uit de huwelijksbijlagen en opgestuurd naar Nijmegen, waar de weduwe toen woonde.

Kort daarna verschijnt P J van den Heuvel voor een notaris te Nijmegen. Zij erkent dan vrijwillig voor haar natuurlijke dochter G S J, dochter van Joseph Hendrik de Guernon en van Rosa Magdalena Sophia le Fevre, welke zijn gesupponeerde namen. Wat daarmee wordt bedoeld is mij niet duidelijk.
Ook niet duidelijk is, waarom nu weer een erkenning plaatsvindt. Dat was toch al gebeurd in 1811?
Norah zei op 14 december 2019 om 12:16
Gesupponeerde namen zijn namen die men vermoedde.
Ik denk dat men in Bremen verder moet gaan.
theo zei op 14 december 2019 om 13:11
In het Bosch Protocol inv nr 1795 folio 129r (juni 1809) vindt er een verkoop plaats van een obligatie door Ego de Bergh namens P J van den Heuvel huisvrouw van J H G de Guernon de Pretzi, er wordt verwezen naar een onderhandse akte van huwelijksvoorwaarden gepasseerd te Osnabruck 7 oogstmaand 1799, zie:.

https://denboschpubliek.hosting.deventit.net/detail.php?nav_id=1-1&index=7&imgid=1266613198&id=1266613195

Het huwelijk de Guernon-van den Heuvel zal dus mogelijk plaats hebben gehad in 1799 te Osnabruck. Dit huwelijk is dus gesloten nadat het kind van dezelfde bruidegom (met als moeder mevrouw le Fevre) in 1796 te Bremen is geboren.
Het lijkt me uitgesloten dat mevrouw van den Heuvel een kind van haar man uit zijn eerste huwelijk als het hare erkent. De doopinschrijving in Bremen en/of de trouwinschrijving in Osnabruck zou de oplossing kunnen bieden, maar waar vind ik die (digitaal)?
Norah zei op 14 december 2019 om 20:08
Ik blijf bij de gedachte dat deze Gertrude een onecht kind is van de Guernon en ene Rose. Mogelijk is de laatste jong overleden en heeft Petronella het meisje toen in haar huishouden opgenomen. Want wanneer is de Guernon overleden?
Als alles klopt, zou Gertrude eerst onder de naam van Le Fèvre/ Le Fèbre door het leven zijn gegaan.
Norah zei op 14 december 2019 om 20:29
Op 13-02-1834 overlijdt Petronella Jos. in Nijmegen, ruim 69 jaar oud. Haar man was toen "absent", je mag dan aannemen nog steeds in leven, ergens anders verblijvend? Hij heet hier met zijn eerste voornaam George.
theo zei op 15 december 2019 om 13:20
Norah,

Petronella J van den Heuvel wordt in 1814 al vermeld als weduwe in een notariële akte te Boxtel, zie: (scan 27)



http://www.bhic.nl/onderzoeken/notaris-schepen-en-andere-akten?mivast=235&mizig=701&miadt=235&miaet=54&micode=1054.541&minr=15817395&milang=nl&misort=last_mod%7Cdesc&mizk_alle=pretz*&mif2=159&miview=ldt

Ook in het volkstellingsregister van 's-Hertogenbosch van 1814 (Sint Jorisstraat F 170) wordt zij al als weduwe vermeld: Petronella van den Heuvel, weduwe de Pretzi 49 jaar geboren 's-Hertogenbosch. Bij haar woont Sophia de Pretzi 17 jaar geboren Bremen. De achternaam Guernon wordt nu niet vermeld om vooralsnog duistere redenen. Is het nog een beetje te volgen?
Norah zei op 15 december 2019 om 16:38
Dag Theo,

Ik kan het nog net bijbenen:) Maar het lijkt me daar één groot mysterie, bij overlijden van Petronella is (wijlen) haar man absent... En dan hebben we het over 1834, een hele tijd later. Was hij soms gesneuveld?
Maar goed, bij die oude adel kon je van alles verwachten;) Jij zit volgens mij vaak in het archief Den Bosch, en dan komen er aparte zaken naar boven, eens wat anders dan het gebruikelijke.
Mvg.
Richard zei op 5 mei 2020 om 16:38
Hallo
Ik kan jullie vragen wel beantwoorden. Ik stam af van G.S.J. van den Heuvel. Norah en Theo, stammen jullie hier ook van af?
Ik ben eigenlijk op zoek naar een soort stempel voor lakzegels met twee familiewapens naast elkaar. Als iemand die heeft zou ik daar graag een foto of misschien zelfs een zegel van willen hebben.
In ieder geval zou het interessant zijn eens gegevens uit te wisselen.
Richard zei op 5 mei 2020 om 16:43
PS wat de lakstempel betreft bedoel ik dat ik weet dat er ooit een in de familie van den Heuvel/Vigelius was en ik zou het interessant vinden te weten waar die gebleven is.
theo zei op 5 mei 2020 om 16:48
Richard,

Ik stam niet van haar af en kan je ook niet helpen aan een lakstempel.
Richard zei op 5 mei 2020 om 16:54
OK, jammer. Vanwaar dan je interesse?
Desalniettemin zou ik het interessant vinden eens gegevens uit te wisselen.
Ik kan je alvast vertellen, dat Petronella van den Heuvel wel de echte moeder van Sophie is, maar het is een erg ingewikkeld verhaal.
Norah zei op 5 mei 2020 om 16:55
Nee Richard ik evenmin.
Richard zei op 5 mei 2020 om 17:01
OK, maar jullie hebben geloof ik toch een hoop gegevens uit archieven verzameld, die mij ook intereseren. Waarom dan als het geen familie is?
Norah zei op 5 mei 2020 om 17:12
Wij doen hier alles:), op genealogisch gebied wel te verstaan.
Richard zei op 5 mei 2020 om 17:22
Interessant, als vrijwillers of professioneel?
In ieder geval zijn zowel de Heer de Guernon de Pretzi als ook mevrouw le Fevre twee fictieve personen. Petronella trouwde met iemand die daarvoor een valse naam aan nam omdat hij al met iemand anders getrouwd was. Ze hebben echter een aantal jaren in Duitsland samen een heel avontuurlijk leven gehad.
Norah zei op 5 mei 2020 om 19:49
Ik ben vrijwilligster, voor Theo kan ik niet spreken.
Heel apart dat je dit bestaan heb kunnen traceren, en dat al van twee eeuwen geleden.
Maar wie was de partner van Petronella in werkelijkheid?
theo zei op 5 mei 2020 om 20:46
Ik ben geen vrijwilliger, maar ik kwam de jonkvrouw toevallig tegen bij een ander onderzoek. En de achternaam Guernon de Pretzi maakte mij nieuwsgierig.
Norah zei op 5 mei 2020 om 23:36
Fijn dat Arnold dit weer doorgeeft.
Je ziet in dit doopbewijs dat de meter Petronella Jos. van den Heuvel, de eigenlijke moeder zijn zou; ze was vlot uit het kraambed gestapt...
Dan de peter, dit was ene Rogerius Franciscus Barnabas de Guernon, een verzonnen broer van de vader? Of de vader soms zelf?
Het was een grote charade.
Norah zei op 5 mei 2020 om 23:55
De vader van Petronella Josephina > Nicolaas van den Heuvel, was bierbrouwer in Den Bosch.
Was hij dan jonkheer?
theo zei op 6 mei 2020 om 11:57
Norah,

Nicolaas van den Heuvel had twee zoons en twee dochters. Noch Nicolaas noch zijn twee zoons worden ooit jonkheer genoemd. Van de twee dochters wordt alleen Petronella jonkvrouwe genoemd. Waarom is mij nog steeds niet duidelijk.
Norah zei op 6 mei 2020 om 12:26
Dank je wel, Theo.
Men stond wat anders;) in het leven als de "gewone burger" dacht ik. Bij begraven van Nicolaas Joannes van den Heuvel stond vermeld -heer-.

En bij zijn zoon Martinus's overlijden stond er geschreven -gedeputeerde van de Staten van Noord-Brabant-.

Dan kleindochter Gertrudis S. J., ze is vernoemd naar grootmoeder Gertrudis Gast x van den Heuvel.
Ik wil wel aannemen dat ze een kind was van Petronella, en niet van mevrouw Le Fèvre (uit Parijs).
De broers? de Guernon hebben in werkelijkheid bestaan. www.wiewaswie.nl > militairen.
Mvg.
Norah zei op 6 mei 2020 om 12:33
Er waren in totaal 8 kinderen, mogelijk een paar jong overleden.
Petronella *09-09-1762 's-Hertogenbosch.
Richard zei op 6 mei 2020 om 18:02
Theo,
werk jij dan in een archief? Betreft jouw recherche dan de familie van den Heuvel/de Guernon of heet dat er eigenlijk niets mee te maken?

Kun je mij op een of andere manier een link of afbeelding sturen van
1. de akte uit 1818,
2. de volkstelling in Den bosch
3. de akte waar het over de gesupponeerde namen gaat?

Bij voorbaat hartlijk dank!

Ik ben overigens erg onder de indruk hoe snel jullie zo veel informatie over de familie de Guernon/van den Heuvel konden vinden.

Kan iemand mij misschien nog met het volgende punt helpen?
Nicolaas van den Heuvel was niet alleen bierbrouwer maar ook rentmeester van St. Michielsgestel, daarin opgevolgd door zijn zoon Martinus. Petronella van den Heuvel had een buitenhuis in St. Michielsgestel, waar zij ook enige tijd met Roger en zijn (eerste) vrouw doorbracht, die natuurlijk niet wist, dat Roger onder een valse naam met Petronella was getrouwd! Weet iemand hoe ik kan uit vinden welk buitenhuis dit was? Het zou leuk zijn als het nog bestaat.
Richard zei op 6 mei 2020 om 18:03
Norah,

Roger de Guernon was inderdaard de vader. Of de moeder snel uit het kraambed was, weet ik niet, volgens een document van Roger was het kind geloof ik een paar dagen eerder geboren en bovendien is niet duidelijk of Petronella bij de doop aanwezig was. Een teken ervoor dat ze daar misschien niet aanwezig was, is dat het kind bij de doop door Roger werd vastgehouden (tenuit eam), als je naar de andere dopen op die pagina kijkt, zie je dat het kind eigenlijk altijd door een vrouw werd vastgehouden.
Roger kwam uit Frankrijk en was van adel, vandaar waarschijnlijk de titel jonkvrouw. Roger had inderdaad een broer, die heette Vicor Edmund (maar niet de Guernon de Pretzi, dat was een fictieve neef). Die broer had overigens ook een verhouding met een Nederlandse vrouw, die toen ook moest doen of ze iemand anders was. Ik kan jullie later nog veel meer vertellen, maar heb nu niet veel tijd.

Die wieiswie link is erg interessant, ik heb daar ook enkele meldingne van Guernons gevonden, maar is daar nog een speciaal menupunt voor militairen?
Norah zei op 6 mei 2020 om 20:05
Dag Richard,

Je kunt als je beide heren aangetroffen hebt bij -wiewaswie.nl dit alles aanklikken en dan kom je bij het Nationaal Archief terecht. Scans zijn te bestellen, maar de studiezaal is nog een tijdje gesloten.
Dit waren roerige tijden met al die Fransen, charmant of niet, ook mijn complimenten dat jij of iemand van de familie achter dit alles is gekomen. Een roman is er niets bij.
Mvg.
Norah zei op 7 mei 2020 om 00:03
Roger Francois de Guernon * 09-09-1750 Caen + 18-12-1829 Caen
Wettige echtgenote was Louise Henriëtte Durand de Villeneuve (1759/1831 Caen).
Men kreeg twee zonen in 1780 en 1787.
Richard zei op 7 mei 2020 om 12:06
Norah,
Hartelijk dank voor alle informatie!

Het hele verhaal is inderdaad veel weg van een roman. De meeste informatie heb ik uit een document van ca. 30 paginas uit een archief in Caen, dat Roger zelf geschreven heeft.
https://archives.calvados.fr/ark:/52329/hg02lnp3zr41

In dit document beschrijft Roger dat hij door Petronella van den Heuvel wordt aangeklaagd. Hoe de aanklacht precies luidt wordt helaas uit het verhaal niet helemaal duidelijk, maar het gaat er in ieder geval om, dat zij zegt dat ze met hem getrouwd is en beweerd dat ze niet wist, dat Roger al getrouwd was. Om zich te verdedigen verteld Roger danin heel veel detail hoe ze elkaar in Den Bosch hebben leren kennen en toen vanwege de Franse revolutie naar Duitsland gevlucht zijn. Overigens met een koets met twee paarden, een bediende, een kist met geld en een aantal juwelen. Wat door informatie uit Duitse archieven bevestigd wordt (afgezien van de kist met geld). Vanwege de Franse revoltie zijn er echter heel veel mensen naar Duitsland gevlucht, die daarom daar niet welkom waren. Daarom moest de Guernon steeds weer nieuwe leugens bedenken om te verhinderen dat hij er werd uitgegooid. Zo heeft hij zich voor een speciale boodschapper van de koning van Pruisen uitgegeven en heeft (ik geloof langer dan een jaar) in een plaats in Duitsland als docter gewerkt, hoewel hij eigenlijk officier was geen medische opleiding had.

Hier is overigens ook nog iets grappigs, in een museum in Caen is de schoen van Marie-Antionette te zien, die ze verloor op weg naar de guillotine en die daar toen direct door Roger gekocht werd.
https://www.youtube.com/watch?v=cgjeKgPi7tU
Helaas beschrijft hij dit niet in zjin verhaal, misschien omdat hij toen eigenlijk in Nederland hoorde te zijn (hangt samen met zijn militaire pensioen, maar begrijp ik zelf ook nog niet helemaal), maar dat weet ik niet zeker.

In ieder geval reist hij na een aantal jaar met Petronella naar zijn kasteeltje in Frankrijk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Chateau_de_Guernon-Ranville
Waar het natuurlijk onvermijdelijk tot ruzie kwam, omdat zijn eigenlijke vrouw daar ook woonde (waarschijnlijk met de twee zonen). Het komt dan tot een proces waarvan ik het einde helaas nog niet heb kunnen vinden. Op de laaste bladzijde van het verhaal van Roger schrijft hij dat hij de volgende week in de rechtszaal de volledige waarheid wil onthullen, maar ik weet helaas niet hoe dit is afgelopen. De reactie van het archief in Caen was erg erg vriendeijk en ze hebben me ook de “boeken” genoemd waar iets in zou kunnen staan, maar ik zou daar naar toe moeten gaan om dan zelf te zoeken. Dus als iemand eens in Caen is, zou ik erg dankbaar zijn te horen hoe het verhaal is afgelopen.
Norah zei op 7 mei 2020 om 20:09
Graag gedaan, Richard. Ik bezoek helaas niet Caen in de nabije toekomst;)
Maar in elk geval, zeer fascinerend.
Je zou wat die villa in Sint-Michielsgestel betreft, je vraag kunnen stellen bij de heemkundekring van daar >>> info@deheerlijkheidherlaar.nl

Verder vind je ook nog wel wat op www.delpher.nl (kranten) aangaande Petronella en de Guernon.
Mvg.
Richard zei op 9 mei 2020 om 17:09
Bedankt, ik zal het allemaal eens bekijken.
Richard zei op 17 mei 2020 om 15:19
Hallo Theo,

Kun jij (of misschien Norah als die het weet) mij alsjeblieft zegen, waar je jouw informatie had gevonden? Ik kan dat allemaal niet vinden, maar ben ook niet zo ervaren met dit soort dingen als jullie.

Mij zou interesseren:
1. de bijlagen uit de akte van 1818
2. de volkstelling in Den bosch
3. de akte waar het over de gesupponeerde namen gaat

Bij voorbaat hartelijk dank! Als je nog meer informatie over de Guernons nodig hebt kan ik misschien nog verder helpen, ik heb bijvoorbeeld enige dokumenten uit duitse archieven.
theo zei op 17 mei 2020 om 16:15
Richard,

De akte betreffende de gesupponeerde naam bevindt zich in memories van successie kantoor Nijmegen inv. nr. 42 scan 2 en verder (Gelders Archief):

https://www.geldersarchief.nl/bronnen/archieven?mivast=37&mizig=210&miadt=37&micode=0034&milang=nl&mizk_alle=memorie%20successie&miview=inv2#inv3t2

Huwelijksbijlagen uit 1818 zijn te vinden in familysearch scan 580 en verder:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:9398-L3XV-6?i=579&wc=10713950&cc=2026223

De volkstellingsgegevens zijn niet digitaal beschikbaar.

Ik ben erg geïnteresseerd in het document van 30 pagina's waar jij het over hebt op 7 mei 2020 om 12.06 uur. Als ik op de aangegeven link klik, kom ik niet verder. Wat doe ik fout?
Richard zei op 17 mei 2020 om 22:10
Theo,

Hartelijk Dank! De huwelijksbijlagen heb ik gevonden, maar de "gesupponeerde naam" nog niet. Als ik op die pagina "Petronella Josephine van den Heuvel" ingeef vind ik daar inderdaad een "memorie van successie" met datum 1834-02-13 maar met inv. nr. 41 en dat eindigt eind 1833. Hoe kom ik dan op nr. 42? Moet ik eventueel een ander zoekbegrip ingeven?

Dat dokument in Frankrijk is niet online, dat moet je bestellen, kost geloof ik ca. 50€. Ik kan het je eventueel wel gratis sturen, maar zou dan even in Frankrijk moeten vragen of dat mag. Ik moest daarvoor namelijk iets ondertekenen, het hangt er geloof ik van af wat je ermee wilt doen, bijvoorbeeld of je van plan bent het te publiceren. Laat me weten of je interesse hebt, en of je eventueel van plan bent iets daaruit te publiceren, dan kan ik in Frankrijk vragen of ik je dat zo op mag sturen.
theo zei op 18 mei 2020 om 10:32
Richard,

In de index bij het Gelders Archief staat een verkeerd inventarisnummer. Als je de link die ik opgaf opent, en dan achtereenvolgens klikt op inventaris, inventarisnummer 1 register IV, akten 1831-1835 en tenslotte inventarisnummer 42 , kom je bij de goede akte.
Ik ben voorlopig niet van plan om iets te publiceren, maar ben alleen maar geïnteresseerd in het document. Ik hoop dat je toestemming krijgt uit Frankrijk.
Richard zei op 18 mei 2020 om 19:03
Theo,

Hartelijk dank, ik heb het nu gevonden!

Ik heb een e-mail naar Caen gestuurd, zodra ik een antwoord heb laat ik het je weten.

Ik ben overigens erg geinteresseerd aan dokumenten waaruit blijkt wanneer Petronella Josephine van den Heuvel weer terug was uit Caen, omdat ik dan kan dateren wanneer het proces tegen Roger de Guernon was afgelopen. Ik zou dan in Caen specifieker naar de afloop van het proces kunnen zoeken.

Op het dokument von Roger de Guernon staat namelijk alleen dat het in het 13e jaar van de revolutie geschreven is. Dat betekent tussen 23 september 1804 en 23 september 1805. Ik ben dus op zoek naar dokumenten uit het jaar 1804 of 1805 (of 1806) waaruit blijkt wanneer PJ van den Heuvel weer terug in Den Bosch is.
Richard zei op 29 mei 2020 om 10:31
Theo

Ik heb toestemming uit Frankrijk, dat ik je het dokument van Roger de Guernon mag doorsturen. Het is alleen belangrijjk, dat als het in een of andere vorm wordt gepubliceerd, dat er goed naar wordt gerefereerd. Als je het verhaal laat verfilmen wil ik een deel van de filmrechten :-)

Kun je mij dan nog vertellen waar ik de link voor de akte van 9 oktober 1811 kan vinden? Weet je ook waarom P J van den Heuvel toen die akte overlegt heeft?
Richard zei op 29 mei 2020 om 18:19
Theo

Hartelijk dank! Heb je enig idee waarom zou ze dit in 1811 gedaan heeft?

Hoe kan ik jou het franse dokument opsturen?
theo zei op 30 mei 2020 om 12:09
Richard,

Ik heb geen idee waarom de erkenning in 1811 heeft plaats gevonden.

Je kunt mijn e-mailadres bij het BHIC opvragen. Dan kun je mij het document sturen.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 2 juni 2020 om 09:55
Ik heb het mailadres van Theo net doorgestuurd naar Richard.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.