skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Joost Janssen de Wael (uit Boxtel rond 1700)

Louis Swalen vertelde op 17 juni 2020 om 18:03 uur
Wie heeft meer informatie over deze persoon, mogelijk de stamvader van mijn famlie?
Hij is gestorven in Boxtel in 1720, was daar borgemeester en geldschieter.
Hij gebruikte ook achternamen als: Walen, Waelen en Swaelen. Hij had veel familie in Bladel.

Reacties (17)

Max zei op 17 juni 2020 om 22:27
Het lijkt er niet op dat deze Joost kinderen heeft gehad, aangezien hij in onderstaand testament als "jongeman" wordt betiteld, hetgeen betekend dat hij ongetrouwd was. In het testament wordt ook met geen geen woord gerept over een vrouw of kinderen. Deze Joost is vermoedelijk geboren in 1676 (wrsch. gedoopt op 30 november), als zoon van Jan Joosten (er waren er meerdere). In de hoofdgeldlijst van Boxtel van 1704 komt hij samen met zijn vader (Jan Joost Waelen) voor; hij is dan ouder dan 16. Zijn vader is overleden te Boxtel op 04-05-1718. Ik denk dat hij niet in Boxtel is getrouwd, mogelijk in Bladel.

1054.437 Index notarieel protocol Boxtel (1054.437)
128 Joost (Jansen) Walen (soms vermeld als de Wael), meerderjarige jongeman, wonend te Boxtel, testament
Johannes van Exsel den jonge, erft het huis etc. en de dubbele bijenhal achter het huis waarin de testateur thans woont. Ook de bijendstokken op het erf van Huijbert Peters van Leent, nog de stokken op Hobbendoncq, en verder de bijen in de enkele hal, verder erft hij een vette stok (een volle bijnenstok met honing) en de honing in de ton zoals bij zijn overlijden wordt aangetroffen. Jan van Exsel de oude, erft het huis etc. waarin deze Jan thans woont, afkomstig van de kinderen van Claas Wouters, nog de halve akker op het Boscheind, afkomstig van Cornelis van Zon. Verder vermaakt hij aan Jan van Baal een huis waarin thans N.N. van Exsel woont. Hij vermaakt aan Gerardus van de Heijden de som van 6 guldens eens en sluit die daarmee van de erfnenis uit. Hij vermaakt aan Jan van Exsel wonend te Elshout een akker in de Mijlerstraat, verder land etc. op de Rigtpad. Peter van Exsel wonend te Tilburg krijgt de Hoefacker onder Cleijnder Liempde. Hij vermaakt aan zijn neef Lambert Huijberts die in Netersel woondt 300 gulden eens. Zijn nicht Anneken Huijberts krijgt ook 300 gulden, Reijnier Walen krijgt de hoeve en een hooibeemd genoemd de Schauberg, alles te Bladel en Netersel. Hij geeft kwijting aan deze Reijner voor al hetgeen die hem nog schuldig is. Verder vermaakt hij aan Willem Willem Wale een kapitaal van 100 gulden ten laste van Jan Peters te Bladel. Hij geeft aan deze Willem Willem Wale kwijting voor een bedrag van 1000 gulden dat die aan hem schuldig was. Hij vermaakt nog aan Josijn van Hooff, wonend te Bladel een huis etc. staande te Bladel, ook krijgt ze nog 700 gulden. Hendrien van Hooff, dochter van Josijn van Hooff krijgt 100 dukatons, met een klomplete *rouw* (rouwkleed), Jan van der Fleur krijgt 23 bijenstokken staande in de hal van Corstiaan Lathouwers, met een vette bijenstok van 40 pond gewicht.
Vervolg:

Zijn erfgenamen moeten binnen 6 weken na zijn dood aan Goijart van den Bosch de som van 50 gulden geven om te worden gegeven zoals de testateur hem heeft gezegd. De rest van zijn bezit gaat naar Reijnier Willem Walen, Willem Willem Walen en Josijn van Hooff, allen wonend te Bladel.
Adriaan Visschers
heer Andries van Kilsdoncq
Goijaert van den Bosch, inwoner en notarisgetuige Boxtel 1719
Jan van de Fleur, inwoner en notarisgetuige Boxtel 1719
Datering: 22 mei 1719
Pagina: scan nr. 0264
Plaats: Boxtel
Toegangsnummer: 1054
Inventarisnummer: 437
Bron: Notarissen
Louis Swalen, Haarlem zei op 17 juni 2020 om 23:11
Beste Max, zeer bedankt voor je reactie!
Ik ben er erg blij mee.

Ik moet verder op zoek naar: waarom hij zo'n man met aanzien en vermogen was aldaar. Het zou kunnen zijn dat die familie Swalen (Wale of Willems) in Bladel
afkomstig is uit Boxtel.
Max zei op 17 juni 2020 om 23:20
Ik denk eerder het omgekeerde, dat deze familie afkomstig was uit Bladel. Er was in de eerste helft van de 17e eeuw in Boxtel een familie Lavigne/Lawijns, ook wel van den Wijngaert genoemd, die met enige regelmaat ook "die Wael" werden genoemd. In die familie komt de naam Joost echter niet voor, wel veelvuldig de naam Jacobus.

Mvg, Max
Louis Swalen, Haarlem zei op 17 juni 2020 om 23:42
Beste Max,
Met dank voor deze toevoeging!
Ik ga verder zoeken naar DIE WAEL in Boxtel.
Louis Swalen, Haarlem
Max zei op 17 juni 2020 om 23:50
Zie ook nog RHC-eindhoven:

NTI-15219-185 Index op het notarieel archief van Oirschot, notaris Heribert van Audenhoven
50 Testament, 26-5-1720
Persoon in RA:

Joost Janssen de Wael

Jan van Bael

Cathelijn n.n.

Peeter van de Ven

Jan van Exel

Johannes van Exel

Lijsken de Leijer

Gerardt Verheijden

Maria n.n.

Jan van Exel

Peeter van Exel

Aerdt n.n.

Anneken n.n.

Reijnier Willems Waelen

Willem Waelen

Josijn van Hove

Hendrine van Hove

Josijn van Hove

Jan van de Fleur

Josijn Willems Waelen

Goijaert Huijberts van den Bosch

Nicolaes Verhoeven

Adriaen van Gorcum
Toponiem in RA:

Boseind Boxtel

Onroij

Drunen

Melisstraat

Richtpat

Cleijnder Liempd

Netersel

Mierde

Bladel
Soort akte:

Testament
Toegangsnummer:

10624 Notariële archieven standplaats Oirschot, 1556-1935

en

NTI-10227-7 Index op het notarieel archief van, Bergeijk notaris Adriaen Jan Wachtelaers
56 Notariele akte, 1723
Persoon in NA:

Pieter Hoijer

Peter van Hoof

Willem van Echsel

Claes Schnoeke

Jan Dircx van Echsel

Laurens Cornelissen

Willem Willems

Jan Verspaandoncq

Reijnier Willems

Jan Joost Swalen

Joost Janssen Swalen

Josijn Weduwe Willems
Toponiem in NA:

Bladel

Boxtel
Soort akte:

Notariele akte
Toegangsnummer:

10227 Notariële archieven standplaats Bergeijk, 1677-1896
Max zei op 18 juni 2020 om 13:26
Louis,

Zou je ook kunnen/willen vertellen waarom je denkt, dat je voorouders uit Boxtel komen?
Wellicht zouden we je nog verder kunnen helpen.

Mvg, Max
Louis Swalen, Haarlem zei op 18 juni 2020 om 14:02
Dag Max,
In de familie wordt generatie op generatie doorgegeven dat we van Engelse afkomst zijn. Er zijn vele huurlingen uit Engeland in Den Bosch en omstreken geweest.
Een tweede punt is dat deze Joost Jansen Swalen een vermogend man was en daardoor borgemeester (voor financiën van de gmeente) kon worden. Zijn familie in Bladel (die zich Willems noemt) was niet echt vermogend. Het geld moet daar verworven zijn, denk ik, niet in het armere Bladel.
Een derde punt is dat hij een uitgebreid netwerk had, zoals zijn testament laat zien, mogelijk door de familie in Boxtel.
Alleen hij voert soms De Wael op als familienaam, dat deden ze in Bladel niet.

Beste Max, met dank voor je hulp!
Max zei op 18 juni 2020 om 19:16
Ik bedoelde eigenlijk te vragen wie je oudst bekende voorouder is. Ik neem aan dat je niet zomaar 'in the blind' bent gaan zoeken. Ben je familie van de Swalens uit Hoogeloon?
Louis Swalen, Haarlem zei op 18 juni 2020 om 20:19
De Swalens zijn vanuit Bladel naar Hoogeloon getrokken en daarna naar Vessem.
Dat heeft familielid Els allemaal nagezocht. We zijn blijven steken bij die Boxtelse tak met Joost Janssen Swalen en de Baldelse tak die zich Wilms en Joosten noemt, beide rond 1700.
Beste groeten en dank voor je interesse.
Max zei op 18 juni 2020 om 22:10
Helaas beginnen de dtb-registers van Bladel pas in 1684 (rk dopen), dus ik vrees dat je niet veel verder terug zult komen. Elias Willems is de eerste die ook Swaelen wordt genoemd in Hoogeloon. Vóór ca. 1700 werden er in de kerkelijke registers meestal alleen patroniemen gebruikt, dus dat is waarschijnlijk de reden, dat je de naam Swaelen eerder niet tegenkomt. Ik vond nog wel twee vermeldingen in de schepenakten van Bladel, waarin een Willem Willems voorkomt als 'rekenman' (lijst van namen van borgemeester en collectuers van 1701 tot 1716, 22-4-1718) en op 14-10-1722 als oud-borgemeester. In dezelfde akten komt ook Reijnier Willems voor als borgemeester (1718) en oud-schepen (1722). Ook nog een notariele akte uit 1721, waarin een Joost Walen wordt vermeld als collecteur:

NTI-15067-3 Index op het notarieel archief van, Bladel notaris Johan van de Graeff
1 Notariele akte, 1721
Persoon in NA:
Josijn Wed. Willems
Johan de Haas
Reynier Aerts
Reynier Willems
Willem Willems
Joost Walen
Peeter van Hoof
Goyaert Huyberts Bosch
Max zei op 18 juni 2020 om 23:50
In een schepenakte van Boxtel (inv. 392-104 p.27) van 22-9-1673 verkoopt "Gijssel Jansen van Exsel, uijt crachte van testamente gepasseert voor den Notaris J. van den Heuvel den 2en November 1672, seeckere huisinge ende hoff gestaen ende gelegen binnen deser Baronnije van Boxtel ontrent de Luegebrugge waerinne den voors. Gijssel tegenwoordich inne is woonende" aan een zekere Jan Jost Willems. Waarschijnlijk is deze Jan Joost Willem dezelfde als Jan Joost Waelen, omdat die later ook bij dezelfde brug blijkt te wonen. Het lijkt erop dat hij met deze Gijssel is getrouwd en zij lieten op 30-11-1676 een zoon Joost dopen. Dat verklaart ook diens relatie met de familie van Exel. Hieronder de notarisakte waarvan sprake is:

170 Testament van Herbert Janssen van Berendonk en zijn vrouw Gijselken dochter Jan Peters van Excel, inwoners van baronie Boxtel. Ze vermaken elkaar als langstlevende van hen beiden alle roerend en onroerend bezit dat de langstlevende mag bezwaren zonder toestemming van hun kinderen of schepenen nodig te hebben waarmee de langstlevende wel de kinderen moet grootbrengen. Alle resterend bezit na dood van de langstlevende gaat naar hun beider kinderen. Actum in hun woonhuis te Boxtel
Datering: 02-11-1672
Pagina: 440
Plaats: Sint-Michielsgestel
Akte aanwezig: Ja
Toegangsnummer: 5116
Inventarisnummer: 7
Norah zei op 18 juni 2020 om 23:59
Met deze achternaam denk ik dat men lang geleden eerder Frans dan Engels/ Schots in de familie heeft gesproken;)
De naam betekent gewoon de Waal, en de familienaam Swalen kwam al vanaf 1581 in Maastricht voor.
Aan familieverhalen van zo lang geleden, zou ik geen aandacht schenken. Dat lezen we hier wel meer. De functie -borgemeester- (voor 1811) is ook bekend, het was voor die tijd een soort bankier.
Net als Max al vroeg, bij welke voorvader ben je beland, want zo kan men pas verder. Maar goed, ik las net dat dit niet meer mogelijk is helaas.
Mvg.
Max zei op 19 juni 2020 om 14:28
Als ik deze familie probeer te reconstrueren, dan waren er m.i. twee broers Jan Joosten en Willem Joosten, waarvan de eerste in Boxtel rond 1673/75 is getrouwd met Gijssel Jan Peters van Excel. Bij de doop van hun enige kind Joost is een getuige Willem Joosten. Van Jan Joosten is vóór 1673 in Boxtel geen spoor te vinden.

Willem Joosten kreeg m.i. na 1670 in Bladel minstens drie kinderen, te weten: Wilhelmus Willem Joosten, Reijnier Willems en Josina Willems, die alledrie rond 1700/1701 in Bladel zijn getrouwd, met resp. Elisabeth Verpannen, Cornelia Nijssen en Petrus van Hove. In 1707 is bij de doop van een kind van Willem (jr.) een getuige Judocus Janssen uit Boxtel (= Joost Jan Walen).

Mvg, Max
Louis Swalen, Haarlem zei op 3 juli 2020 om 15:25
Ik kan nergens de vrouw van Jan Joost Waelen uit Boxtel terugvinden. Gijselken of Gijssel genaamd. Kan jij Max of iemand anders zeggen wie haar ouders waren? Deze Jan is rond 1673 vanuit Bladel naar Boxtel verhuisd omdat zijn ook vermogende vrouw daarvandaan kwam.
(Inmiddels heb ik in het boek Geschiedenis van Bladel en Netersel oudste bekende voorouders gevonden: Wilhelmus Swalen, die in 1618 pacht betaalde aan de kerk in Netersel).
Wilbert Steenbakkers zei op 5 juli 2020 om 00:12
Hallo allen,
ik heb het volgende kunnen reconstrueren:

I Gisberta (= Gijssel) den Leertouwer (van Exsel), gedoopt te Boxtel (Noord-Brabant) op 18 december 1632, overleden aldaar op 2 oktober 1702, 69 jaar oud, dochter van Johannes Petri van Exsel en Cornelia Theodori.
Gisberta was gehuwd (1) met Herbertus Adriani (van Berendonck), gedoopt te Boxtel (Noord-Brabant) op 15 oktober 1635, overleden na 2 november 1672, minstens 37 jaar oud, zoon van Joannes Adriani van Berendonck en Gertrudis Gerardi Goijaerts.
Uit dit huwelijk:
1 Joannes Janssen (van Berendonck), gedoopt te Boxtel (Noord-Brabant) op 11 maart 1670.
2 Cornelis Janssen (van Berendonck), gedoopt te Boxtel (Noord-Brabant) op 6 maart 1672.
Gisberta was gehuwd (2) met Joannes Waelen, afkomstig uit Bladel, overleden te Boxtel (Noord-Brabant) op 4 mei 1718, zoon van Joost Waelen.
Uit dit huwelijk:
3 Joost Joosten (Waelen), gedoopt te Boxtel (Noord-Brabant) op 30 november 1676, overleden aldaar op 30 mei 1720, 43 jaar oud.

Probleem is dat er tussen 1647 en 1691 een groot hiaat aanwezig is in het RK trouwboek van Boxtel. Zo ook voor de Schepen-huwelijken tussen 1671 - 1692. Bij de NG-huwelijken kom ik ze niet tegen. Geen borgbrief of zo kunnen vinden (wat niet raar is als hij vermogend was).
Louis Swalen, Haarlem zei op 8 juli 2020 om 21:46
Beste Max,
Je vond nog wel twee vermeldingen in de schepenakten van Bladel, waarin een Willem Willems voorkomt als 'rekenman' (lijst van namen van borgemeester en collectuers van 1701 tot 1716, 22-4-1718) en op 14-10-1722 als oud-borgemeester. In dezelfde akten komt ook Reijnier Willems voor als borgemeester (1718) en oud-schepen (1722).
Kan je zeggen waar ik bij BHIC deze teksten kan vinden?
Alvast mijn dank!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.