skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

kinderen van Adrianus van der Steen(1732-?) en Jacoba Spierings(?-1789)

Theo van der Steen
Theo van der Steen vertelde op 19 juli 2019 om 21:27 uur
Bovengenoemd echtpaar had vele kinderen. Van enkele heb ik ontbrekende data.
Wie kan me helpen met het volgende?
- Overlijdensdatum van Hendricus Adrianus van der Steen, ged. 20 april 1767
- Overlijdensdatum van Maria Catharina, ged. 6 dec 1770
- Overlijdensdatum van Ida Adriani, ged. 28 mrt 1777
- Overlijdensdatum van Dymphana Adriani, ged. 16 nov 1778
- Overlijdensdatum Deliana Adriani, ged. 12 dec 1779
- Overlijdensdatum Adrianus Franciscus, ged. 30 juni 1784
Wellicht is iemand van bovengenoemde kinderen gehuwd en heeft hij kinderen. Van de overige kinderen, Henrica 1762-1831, Gertrudis 1765-1829, Joanna 1768-1810, Petronella 1775-1858, Rutgerus 1764-1805 heb ik alle gegevens in eerder stadium al gevonden.

Reacties (8)

Helena zei op 21 juli 2019 om 03:30
Zoek bijv. via index hier bij BHIC als volgt:
- Zoek bij achternaam op 'Steen'.
- Baken tijdsperiode af te beginnen bij bijv. 1767 (geboortejaar van Henricus) tot ergens in 19de eeuw.
- Vink begraafakte én overlijdensakte aan.
- Kies bij eerste persoon de rol ' overledene'.
- Kies als plaats 'Sint-Michielsgestel'. [ hierbij aannememd dat men mogelijk aldaar overleden kan zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn. Je kunt daarna nog anders zoeken].
- Kies bij tweede persoon als voornaam Adria* en als rol 'relatie'.

Nederduits Gereformeerd begraafboek 1749-1768
Bron: doop-, trouw- en begraafboeken
Soort registratie: DTB begraafakte
Inventarisnummer: 10
Blad: 86 <<<--- zie scan op pag. 177 van 192
Datum: 27-04-1767
Plaats: Sint-Michielsgestel
Een kind van Adrianus van der Steen, genaamt **Hendricus** , laat vader en moeder na, en geen goederen.

De volgende drie namen kun je op dezelfde manier wel vinden.
Maria overleden in 1784
Ida = waarschijnlijk Oeike overleden in 1779 (Oeike is afgeleid van Oda, mogelijk ook te herleiden naar Ida?)
Dymphena = Dingena overleden in 1778

Deliana en Adrianus Franciscus zo nog niet gevonden.
Deliana kan mogelijk nog als Adriana genoteerd staan.

Een Adriana van der Steen huwde (r.k.) 17-08-1800 te Sint-Michielsgestel met Adrianus Vugts.
Bij o.t. voor schepenbank in aug 1800 staat zij als Adriaantje Adriaan van der Steen [ zie scan op pag. 103 van 231 van het betreffende Trouwboek van Sint-Michielsgestel te vinden via 'watziterin? ]. Deze Adriana was dus een dochter van Adriaan. Kan alleen maar Deliana mee bedoeld zijn. Zij staat later ook wel eens als Deliana genoteerd.
Overleden 04-10-1836 te Vught , Adriana van der Steen, 55 jaar , weduwe van Adrianus van Vught. Naam van vader aangegeven als Ruth van der Steen, moeder onbekend..maar met naam van de vader kan een fout gemaakt zijn? Bij terugrekenen van 55 jaar kom je ongeveer op geboortejaar van 1781 en dat komt aardig in de buurt van een doop in dec. 1779... Zou dus wel eens dezelfde persoon (Deliana) kunnen zijn.
Meerdere kinderen uit dit huwelijk Vugts -Van der Steen te Sint-Michielsgestel geboren / gedoopt. Bij eerste kind in aug 1801 was Rutgerus van der Steen doopgetuige ( oom van dopelinge). Mogelijk kom je zo nog een Adrianus Franciscus (ander oom?) tegen? Of bij dopen van kinderen van andere broers/zussen?
Heb snel wat opties geprobeerd, niet nauwkeurig ghenog om met zekerheid te zeggen dat zijn naam niet meer voorkomt in deze registers..wat bij mij vermoeden doet rijzen dat hij wel eens jong overleden kan zijn, maar zeker is dit (nog) niet. Laat ik aan jou over om zekerheid hierover te vinden.
Theo van der Steen zei op 21 juli 2019 om 10:20
Hallo Helena, Dank voor je uitgebreide reactie. Ik ben er mee aan de slag en heb de begraafakte van Hendrikus inmiddels gevonden. Groet, Theo
Theo van der Steen zei op 21 juli 2019 om 17:50
Hallo Helena, Inmiddels ben ik er achter dat Adriana, gehuwd met Adrianus Vugts, een dochter is van Rutgerus van der Steen en Maria van Kessel. Het is dus niet dezelfde persoon. Ik blijf zoeken naar Deliana en Adrianus. Vooralsnog niet gelukt. Groet, Theo
Helena zei op 22 juli 2019 om 00:05
@Theo, - waar heb je die connectie naar Rutgerus van der Steen dan gevonden? Of ga je alleen af op de naam van de doopgetuige (Rutgerus) bij dat eerste kind in 1801?
Waar zie jij dan de connectie? Toch niet alleen bij stambomen die al online staan hopelijk. Je moet echt proberen de scans van de inschrijvingen te bekijken.

Bij o.t. / tr. schepenbank Sint-Michielsgestel 2 aug / 17 aug 1800 met Adriaan Janse Vugts staat de bruid als Adriaantje Adriaan van der Steen. M.a.w. zij werd aldaar genoteerd als dochter van Adriaan. [ zie scan op pag. 103 en 104 van 231 van het betreffende Trouwboek van Sint-Michielsgestel = boek 17] https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/registers?sa=%7B%22search_s_inventarisnummer%22:%2217%22,%22search_s_archiefnummer%22:%221445%22%7D . In r.k. trouwboek op 17 aug 1800 staat haar naam alleen als Adriana van der Steen.

Kinderen , o.a. (mogelijk waren er wel meer?) - en scans hiervan zijn online te vinden. Zie bij http://www.bhic.nl/onderzoeken/wat-zit-er-in -> St.-M. , dopen periode 1745-1810, zoek in boek 6. Ik heb niet gezocht onder Den Dungen. Alleen even deze drie dopen opgezocht die al bekend waren bij online stambomen. De naam van de moeder daarbij genoteerd alsook die van de getuigen zeggen mij al genoeg: dat deze Adriana (Diliana) een dochter was van Adriaan en niet van een Rutgerus.

1. Johanna Maria ~ 1-8-1801, moeder genoteerd als Adriana Adriani van der Steen. Doopget. o.a. Rutgerus van der Steen (kan broer van de moeder zijn geweest / oom van dopelinge)
2. Joannes ~ 30-3-1807, moeder als Adriana Adriani van der Steen, Doopget. o.a. Gertrudis Adriani van der Steen.(tante van dopeling)
2. Francisca ~ 12-3-1809, moeder als Adriana Adriani van der Steen. Doopget. o.a. Joanna Adriani van der Steen. (tante van dopeling)

Bij geboorte Johanna Vugts in 1812, bij zoon Christiaan in 1817 en bij zoon Adriaan in 1821 , allen in St.-M. - werd de moeder als Diliana/ Deliana van der Steen genoteerd. Bij de kinderen in 1801, 1807 en 1809 dus als Adriana Adriani van der Steen (m.a.w. een dochter van Adrianus). Mogelijk waren er nog meer kinderen maar dat moet je zelf nog maar nazien.

Voor wat betreft het overlijden van zoon Adrianus Franciscus ~ 30 juni 1784... Denk aan de mogelijkheid dat misschien niet alles in ND begraafboek genoteerd werd (werden kinderen bijv altijd wel genoteerd hier?) en de R.K. begraafboeken van die jaren ontbreken. In BS periode zie ik zo gauw nog geen overlijden. Blijft dus nog even onduidelijk. Daarom advies: Probeer alle dopen na te zien, ook die van de kinderen van de andere kinderen uit huwelijk Van der Steen-Spierings. Nazien of hij daar soms ergens doopgetuige was..Vraagt tijd en geduld..
Helena zei op 22 juli 2019 om 07:00
De naam Ruth van der Steen (als vader van de overledene) staat wel zo vermeld bij overlijden van Adriana in 1836 te Vught. De aangifte werd gedaan door Adriana's zoon-> Johannes Vugts, oud 29 jaar. Zo te zien kende hij de naam van de moeder van Adriana niet. Kende dus niet de naam van zijn grootmoeder...
Vraag me dan af in hoeverre hij zeker was van de naam van zijn grootvader? Die dan in 1836 al 'wijlen' was.

Dan toch maar eerst zoeken wanneer deze vermeende vader Ruth van der Steen overleden was? Dat moet dan in of voor 1836 zijn geweest. Er was een Rutgerus van der Steen, 91 jaar, weduwnaar van Maria van Kessel, overleden in 1845 in St.-M. Deze kan nooit 'wijlen' zijn geweest in 1836..
Margo Lamers zei op 15 januari 2020 om 19:37
Beste Theo,
Kwam vandaag in het bezit van foto s van het gezin van der Steen/van de Brand.
Heb je interesse?
Theo van der Steen zei op 15 januari 2020 om 19:55
Hallo Margo, Dit is voor zover bekend geen familie van me. Foto's dus niet nodig. Toch bedankt voor je aanbod.
Groet, Theo
Margo Lamers zei op 15 januari 2020 om 20:38
Ok Theo. Verder succes met het onderzoek . Gr Margo

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.