skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic

Lijsken Jan Gijben, Berghem, 1696

Wim van Loosbroek vertelde op 8 december 2021 om 13:19 uur
Beste forumlezers,
Al een tijdje zoek ik zonder resultaat de geboorteregistratie van Lijsken en vraag nogmaals wie mij daarbij wat kan helpen? Zij staat genoemd als overledene in een archiefstuk van Berghem dd 16 november 1696, waarin zij wat stukken land nalaat aan haar broers Willem en Gijsbert. Van Lijsken weet ik inmiddels dat zij op 14 september 1687 in Berghem trouwde met Antonius Lamberti van Beugen. Op 4 oktober 1688 laten zij in Berghem hun 1e (en enige?) kind Joanna dopen. Verder was Elisabetha meter bij de doop van haar neef Joannes op 15041686 in Berghem en haar nicht Joanna op 2111 1686.
Ik kijk uit naar helpende reacties.
Wim

Reacties (6)

Bram zei op 9 december 2021 om 11:27
Op https://www.bhic.nl/onderzoeken/wat-zit-er-in staat dat de DTB van Berghem beginnen in 1677. Aangezien ze in 1687 trouwt zal er geen doopinschrijving van haar te vinden zijn. Vermoedelijk zal ze daar ongeveer 25 jaar geweest zijn, dus tussen 1660-1665 geboren zijn.

Helaas zijn er ook geen doopindexen online van Berghem voor 1730, wat het zoeken ook niet makkelijker maakt. Om meer informatie te vinden
Cornelis
Cornelis zei op 9 december 2021 om 11:59
7618.104 Index schepenprotocol Herpen en Schaijk (7618.104)
Schepenakte van 29-01-1701
139 Gijsbert Jan Gijben, wonende te Berghem bekent 100 gulden schuldig te zijn aan Andries van de Steen en zijn vrouw Sijbilla de Wildt. Borg is Willem Jan Gijben. Onderpand is een huis en hof op den Kleijnen Coolwijck, tussen Wolter Jan Roelofs en nog een akker land aan het eind van de hof van Claes Colen, een zijde Hendrick van Rijswijck, andere zijde weduwe Jan Gerard Colen.

Willem Jan Gijben en zijn vrouw Ijtje / Eijken komen regelmatig voor in de schepenaktes, hij woonde op de Kleine Coolwijck bij Berghem !

Volgens hadden zij een dochter Jenneken;

7624.4 Index notarieel protocol Land van Ravenstein (7624.4)
Schepenakte van 15.12.1770, Testament
Cornelis Willem Brandts en Jenneke Willem Jan Gijben, echtelieden, legateren aan hun jongste zoon, Wilbert, een perceel genaamd Liefkenskamp, gelegen te Deursen, op voorwaarde dat hij f 150,-- uitbetaalt aan zijn broer en zusters. Tevens erft hij het paard, de karren, ploeg en eg voor trouwe diensten. Erfgenamen zijn hun vier kinderen, met name Willem, Ida, Eijken en Wilbert.
Cornelis
Cornelis zei op 9 december 2021 om 12:07
In Heesch op een paar kilometer van Berghem komt regelmatig een Jan Jan Gijben voor vanaf ongeveer 1675 tot 1700 ???
Cornelis
Cornelis zei op 9 december 2021 om 12:50
@Wim, wat heb jij allemaal al in kaart gebracht, dit i.v.m. onnodige zoekakties ?
Wim van Loosbroek zei op 9 december 2021 om 19:50
Beste Cornelis, bedankt voor je nieuwe bijdragen aan het zoekwerk. In de afgelopen jaren heb ik de DTB-boeken van Berghem vanaf 1677 en Herpen doorgespit en heb daarin de 4 kinderen van vermoedelijk een en dezelfde Jan Gijben c.q. Gijpen zien staan. Daarna heb ik veelvuldig de database van BHIC tussen 1635 en 1665 geraadpleegd of ik hun doopregistratie ergens in de grote regio rondom Berghem kon vinden. Het lukt me wel om van elk van hen wat resultaten in verschillende plaatsen te vinden, bijv. Veghel, maar ik krijg het broers/zus plaatje totaal niet voor elkaar. De aangegeven akte uit 1696 is het enige document waarin dat plaatje wordt genoemd, waarbij de naam van broer Joannes Jan Gijben, die in Berghem is overleden in 1686, niet voorkomt . Het aantal zoekresultaten voor de doop van Elisabetha Jan Gijben is het kleinste aantal van de 4 kinderen in de periode 1635-1665. Daarom ben ik de forumuitvraag bij haar doopregistratie gestart, in de hoop dat er dan een bruikbaar spoor naar de broers is te vinden.
Ik zoek ook zelf verder en blijf uitkijken naar bijdragen van anderen.
Groet,
Wim
Wim van Loosbroek zei op 19 december 2021 om 16:35
UIteindelijk lijkt Elisabeta D 11-03-1665 te Erp, dochter van Joannes Gisberti, de meest waarschijnlijke Lijsken. Onder de aanname dat haar vader Joannes Gisberti 9 kinderen liet dopen in zijn 1e huwelijk met Jacoba in Veghel, heeft Lijsken als halfbroers Gisbertus en Joannes. Wilhelmus Jan GIjben is waarschijnlijk als neef in Veghel en ook een vader genaamd Joannes Gisberti met dat gezin meeverhuisd naar Berghem.
Mocht iemand meer betrouwbare info hebben dan hou ik me aanbevolen.
Wim

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.