skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marte Stoffers
Marte Stoffers Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marte Stoffers
Marte Stoffers Bhic

Lockdown Bakel 1779

Wimillus vertelde op 2 februari 2021 om 14:09 uur
De droevige ziekte van 1779.
Gezien het grote aantal sterfgevallen in het jaar 1779 rijst de vraag wat is hier aan de hand geweest ?
Men kan hier slechts gissen, daar in de annalen "slechts" sprake is van een droevige ziekte.
Wel vinden we in de bronnen enkele aanwijzingen betreffende deze ziekte. Zo moest b.v. de ziekte binnen 24 uur aan de president worden aangegeven. Daarbij was het verboden om op publieke plaatsen te komen zoals de kerk en de kinderen, als ze al naar school gingen, mochten niet naar school. Verder mocht men geen mistvaeringe doen. De afgang moest aanstonds worden begraven buitenshuis in een diepe kuil met telkens daarop een of twee schoppen aarde. De doden moesten 24 uur na het sterven begraven worden en wel met zonsopgang of zonsondergang. Hierbij moesten de lijken zonder statie of mantels worden begraven en wel 5 voet onder de aarde, waarbij een kwartier voor het begraven met het klein klokje geluid moest worden.
Dit alles of straffe van 3 gulden. De buren hadden de plicht elkaar bij te staan.
Voor de armen, behoeftigen en zieken kon bij Adriaan van de Mortel (een van de drie herbergiers te Bakel aan de kerk) soep of bouillon, rijst, gepelde garst zowel gekookt als ongekookt, evenals wit brood en wijn worden gehaald. Alles volgens ordonnantie van 's lands dokter.
Indien men niet meer besmet was moest van de dokter een schriftelijke verklaring van niet meer besmet gehaald worden.
Alles met al lijkt het één van de gevreesde besmettelijke ziektes uit de 18e eeuw geweest.
Welke ziekte? Ook elders?

Het aantal geregistreerde begravenen in Bakel en Milheeze in de periode 1671-1811 weergegeven in een grafiek (data!) geven nog meer aantoonbare pieken.

Reacties (7)

Jan Lange zei op 2 februari 2021 om 14:34
Inderdaad de rode koorts/loop =dysenteria ?
Egbert zei op 2 februari 2021 om 14:47
Ik las net vanmorgen in de "Myerlese Koerier", nummer 2 van 2020, een artikel genaamd "Rituelen rond het begraven in Mierlo.
Daarin wordt ook de uitbraak van de "rode loop" vermeld in 1779, binnen enkele maanden stierven er in Mierlo 112 mensen. Asten spande de kroon met 260 overledenen. Someren 190, Lierop 42. Heeze 40, Helmond 19, Geldropv 17, Nuenen 10, Stiphout 2 en Tongelre 3.
Wimillus zei op 2 februari 2021 om 17:29
Geachte heren,
Bedankt voor jullie bijdragen en zo zie je maar weer, lezen doe je altijd te weinig.
Het artikel HKK Bakel-Milheeze is mede gebaseerd op mijn bevindingen in 1993, maar wat je omdat je denkt "alles" te weten aldaar niet meer gaat zoeken.
Goed trouwens om het regionaal te kunnen plaatsen.

En nu naar de pannenkoek (streuf zo u wil qua benaming), want het is Maria Lichtmis (zie Wikipedia), echter als knecht ga ik niet van baas wisselen.
Egbert zei op 2 februari 2021 om 17:33
Smakelijk. Had ik dat geweten dan had ik die vanavond ook gaan bakken.
Wimillus zei op 7 september 2021 om 09:56
*OaBakel Resolutieboek f. 43 : 17-10-1731
Brief aan de Raad van Staten der Verenigde Nederlanden wegens sieckten van den roden loop.
Boven alle andere rampen als van een misgewas van 't jaar 1730, 't bevriesen van graan en door 't verhagelen in eenige uijthoecke in desen junie 1731, nu besogt worden met die droevige sieckte van den roden loop, die onder de kinderen is ontstaan, welcke sieckte van dag tot dag quam toe te nemen en oock al eenige van de selve overleden sijn.
-dr. Kuipi? overleden
-docter Van den Dijck wonende te Gemert ontboden
-medicijnen
-zieken merendeel arme menschen
-op 08-10-1731 opnieuw toegeslagen

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.