skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg

Soldaat Frits Schragen in garnizoen Gorkum 1791 trouwt met Francisca Schaapsmeerders

Jan Spierings vertelde op 24 maart 2013 om 14:45 uur
Frits Schragen gaat op 23 april 1791 in Breda als weduwnaar in ondertrouw met Francisca Schaapsmeerders.
Kan ik via een militair archief meer te weten komen over deze Frits Schragen?

Reacties (9)

Norah zei op 24 maart 2013 om 17:02
Fredrik Schrage, soldaat gelegerd in garnizoen te Namen, jongeman geboortig van Stevensweerd,
trouwt op 12-10-1777 te Breda, met
Cornelia Bossars, geboortig van Zundert, wonend in Breda.
U kunt via -digitale stamboom Breda- dit alle nazien en ook de akte bekijken(scan).
Waarschijnlijk hebben we het hier over dezelfde persoon. Voor verdere gegevens via -allelimburgers- > Stevensweert.
Norah zei op 24 maart 2013 om 17:25
Bij -ISIS Breda- is ook nog informatie te vinden.
Dezelfde dag namelijk trouwt men voor de R.K. kerk in Breda.
Norah zei op 24 maart 2013 om 20:01
Kan de doop van Frederik in Stevensweert niet vinden, ook niet op de site -Genver- bij de DTB-boeken.
Vond wel bij -allelimburgers- dat hij in 1768(hopelijk is 't dezelfde?) getuige was bij een huwelijk in Echt(L.).
Denk dat er gezocht moet worden naar een geboorte/doop rond 1750, of nog eerder.

Hoe heetten de kinderen uit het tweede huwelijk in Gorcum? En natuurlijk ook die uit het eerste met hun doopgetuigen.
Jan Spierings zei op 24 maart 2013 om 20:42
Dag Norah,

Bij 'allelimburger's heb ik niets kunnen vinden.
Ook geen kinderen gevonden uit beide huwelijken helaas.
Zal nog eens in Belgie kijken, omdat hij ook in Namen gelegerd was.

Gezien de leeftijd van zijn eerste vrouw vermoed ik dat hij ook rond 1745-1750 moet zijn gedoopt.
Dorethé zei op 24 maart 2013 om 22:32
Ook gezocht op de naamsvarianten die beginnen met Sg ipv Sch?
Dorethé zei op 24 maart 2013 om 22:52
Vinden van kinderen van het paar Schrage-Bossars zou lastig kunnen zijn. Ik heb in mijn bestand toevallig iemand die in 1777 in Namen geboren is. Zij kan bij haar huwelijk geen doopakte laten zien. Zij verklaart bij de vrederechter dat zij gedoopt is door de veldprediker van het Regiment Zwitsers van Hirtzel, waarbij haar vader tijdens haar geboorte diende tot zijn dood in 1793. Haar broer en zussen zijn gedoopt in Zundert (1772), Den Bosch (1774) en Veere (ca 1779). Daarna was het regiment in: 1781 Alkmaar en Egmond, 1782 Nijmegen, 1784 Maastricht, 1789 Delft/Woerden, 1790 Brielle/Utrecht, 1791 Utrecht, Hellevoetsluis en tenslotte 1793 Rhenen en Grave. In september 1793 vecht het Regiment Zwitsers Hirzel mee in de Slag bij Wervik, tussen Kortrijk en Ieper, tegen de Fransen.

Als Frederik ook in dit Regiment Zwitsers diende, kun je dus in bovenstaande plaatsen verder zoeken.
Norah zei op 25 maart 2013 om 01:38
Frederik Schragen kan gediend hebben onder kolonel Granies...? gelegerd te Namen in die tijd.
Zie: trouwakte 1777 Breda.
Is deze man ook overleden in Gorcum?
Jan zei op 25 maart 2013 om 08:13
Regimentslijsten enz. van het Staatse leger berusten bij het Nationaal Archief in Den Haag, indexen daarvan op de site www.gahetna.nl
In de index een F. Schragen die in aanmerking zou kunnen komen.
Is de site van het Nationaal Archief zó onbekend...
Jan Spierings zei op 25 maart 2013 om 11:23
Bedankt voor alle tips. Ik weer even vooruit, denk ik.
M.v.g.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.