skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic

Soldatendopen Grave (1755-1760)q

Mike Ridderhof vertelde op 27 maart 2019 om 14:06 uur
Beste mensen,

Het echtpaar Eichelaar-Rau woonde tussen 1755 en 1760 in Grave en hebben daar waarschijnlijk drie kinderen gekregen. Hun dopen (NH) vind ik echter niet in het doopboek. Vader was soldaat. Zouden deze dopen ergens anders geregistreerd kunnen zijn? Wie heeft er tips?

Reacties (16)

Jeanne1 zei op 27 maart 2019 om 18:07
Ik weet niet welke gegevens je al hebt, maar op allefriezen.nl valt nog wel e.e.a. te vinden over dit gezin.

Johan Georg Eigelaar, zn. van Johannes en Willemina Rouw, diende o.a. in het leger van Napoleon. Hij zou in 1749 in Groningen geboren zijn. (Friese militairen in het leger van Napoleon, 1795-1815).

Wilhelmina Rau werd op 6-5-1752 ingeschreven in het lidmatenregister NH in Dokkum. Ze kwam van Bourtange, wat in Groningen ligt.

In 1762 werd ze ingeschreven in het lidmatenregister van Leeuwarden. Ze kwam toen van Hellevoetsluis.
Mike Ridderhof zei op 27 maart 2019 om 22:37
Dank aan allen en complimenten aan Theo: ik heb er liefst 3x overheen gelezen!

Het Friese deel van de familiegeschiedenis is bekend. Ik probeer te ontdekken of ook Coenraad Eijgelaar die in 1787 als soldaat afkomstig uit Leeuwarden in dienst kwam bij de VOC tot dit gezin behoorde. Hij zal dan in tussen 1755 en 1763 geboren zijn.

In deze periode leefde de familie in Sluis, Grave, Sluis, Hellevoetsluis en Leeuwarden.
Helena zei op 28 maart 2019 om 05:31
@Mike, - Denk dat je dit al wel weet, maar meld het nog even.
Kerkelijk huwelijk (geref.) Venlo 02-01-1746 https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99C4-8ZJD?i=440&cc=2037001 De bruidegom afkomstig van Linne(n)bach. (In Hessen ??) Mogelijk was dit een gemengd huwelijk (religie) gezien de opmerking bij dit huwelijk in 1746: ' de afspraak is dat alle kinderen de moeder volgen zullen'.

Zou Johannes Eijgelaar soms toch eerder gehuwd zijn geweest al staat er in Venlo in 1746 -> j.m. ? Zie index Stadsarchief 's-Hertogenbosch. Of toevallig dezelfde naam?
Datum 29/4/1744
Parochie/kerk Sint-Jan
Begraafplaats Kerkhof
Naam N.N. Eygelaar
Rol Begravene
Opmerkingen Kerkstraat. Soldatevrouw.
Familierelatie Vrouw van Johannes Eygelaar

Wilhelmina Rau /Rou is in het Lidmatenregister van Den Bosch te vinden in 1743 met attestie van Venlo aangekomen en met attestie vertrokken op 7 december 1744 naar Grave .. waarvandaan ze aantal maanden later in 1745 vertrekt naar 'elders'. En om tien jaar later weer terug te keren naar Grave [ van 1755-1760].

Kinderen van soldaten meestal in diverse garnizoensplaatsen gedoopt. Allereerst weten in welk Regiment de vader diende. Bij huwelijk in 1746 was dit het Regt. van den Generaal Lieutenant Grave van der Lippe in de Comp. van den Capt. Coenders. Neem aan dat je dit al verder uitgezocht hebt gezien je de verschillende garnizoensplaatsen genoteerd hebt.

Re: Coenraad Eichelaar. -- Woonde deze familie in 1787 [jaar van aanmonstering van Coenraad Eichelaar] in Leeuwarden? Zou hij ook jonger/ ouder geweest kunnen zijn dan de door jou geschatte leeftijd van ca. 25-32 jaar? Wist men de leeftijd, vertelde men altijd de 'juiste' leeftijd? In de soldijboeken is er helaas geen sprake van een maandbrief (toelage naar ouders, echtgenote of kinderen). Wel van een schuldbrief. Uit de notering in soldijboek lees ik dat hij de eerste maanden geen soldij uitbetaald kreeg. [aanmonstering via een volkshouder (ronselaar) gegaan..die moest zijn geld zien te krijgen via de VOC].
Mike Ridderhof zei op 28 maart 2019 om 22:33
Hoi Helena,

Dank voor het meedenken. Er zijn inderdaad aanwijzingen die een voorgeschiedenis van Johannes in 's-Hertogenbosch aannemelijk maken. Voorlopig schrijf ik deze op als "bijvangst" (inclusief een executie van een Johannes Eijgelaar in Den Bosch in 1727 en een ziekenhuisopname van een Georg Eeckelaar in 1741)

Op basis van de lidmatenregisters en gestaaft met inschrijvingen in het doopregister is de lijst van garnizoensplaatsen zo goed als compleet. Deze wijkt, opvallend genoeg, deels af van de bekende lijst van de garnizoensplaatsen waar het regiment Acronius verbleven zou hebben.

Vader Johannes overleed in 1769 in Leeuwarden. Ik heb geen aanwijzingen dat de familie daarna niet in Leeuwarden zou hebben geleefd.

Coenraats leeftijd is een raadsel, al kreeg hij op vrij hoge leeftijd nog kinderen. De beoogde broers en zussen hadden vrijwel allemaal een onjuiste leeftijd op hun overlijdensacte staan, met een gemiddeld verschil van een jaar of 2.

Een relatie met Koenraad Danielsz. Eijgelaar die in de jaren 1750 in Hoogvliet en Rotterdam woonde kan ook nog niet geheel uitgesloten worden, al is woonplaats Leeuwarden in deze context onduidelijk.

Van de kinderen waarvan ik verwacht dat ze in dit gezin zijn geboren heb ik drie dopen nog niet kunnen vinden:
1) Laurens, geschat september 1755 (+- 6 maanden) in Sluis, Grave of ertussen; volgens zijn overlijdensacte Grave.
2) Coenraat of Jacob, geschat maart 1757 (+- 6 maanden) in Grave.
3) Coenraat of Jacob, geschat augustus 1760 (+- 6 maanden) in Sluis, eventueel Grave of ertussen.
4) Eventueel zouden er tussen 1765 en 1769 nog kinderen geboren kunnen zijn.
Helena zei op 28 maart 2019 om 23:04
Over wat vooraf ging aan die executie het volgende (maar is natuurlijk niet jullie Jan Eichelaar):

IJgeler, Eijgelaar, Eijkeler, Johannes
Bijna(a)m(en): Randeveijger, Randeveger.
Geslacht: Man
Leeftijd: 42
Geboorteplaats: Kreinstadt - Bohemen.
Verdachte overig: Gehuwd.
Jaar: 1727
Misdrijven: Wegelarije - struikroverij; diefstal; inbraak; mishandeling.
Plaatsen misdrijf: Someren; Bakel; Deurne.
Slachtoffers: Klaas Goorts ("bestruikroofd" en mishandeld te Someren) mishandeling van Christiaan Poliger een soldaat, diefstal schaap van Jan Willems te Deurne.
Datum vonnis: 1727, oktober 20
Straf(fen): Doodstraf - ophanging.
Dossiernummer: 109-01
Recordnummer: 1277

Deurne - geref. trouwen:
Bruidegom : Johannes Eygelaar geboren te Duitsland , wonende te Deurne , jm
Bruid: Anna Hendrik Noyen geboren te deurne , wonende te Deurne, jd
01-09-1720 Plaats: Deurne. Nederduits Gereformeerd trouwboek 1655-1794

Het volgende uit DocuDataDeurne:
dossier: 109 01 rechtelijk, stadsarchief Den Bosch (dataschurk)
Getuigenverklaringen tegen Johannes IJgeler, Eijgelaar, Eijkeler alias Randeveijger of Randeveger
Joannes Eijgelaer huwde voor schepenen te op 1 september 1720 met Anneke Noijen.
Alhoewel Anneke jonge dochter bij dit huwelijk genoemd werd had ze toch al drie buitenechtelijke kinderen bij Everardus Munsters en een bij Mathias Princen.

19-4-1727 Rechtelijk dossier: 109 01 stadsarchief den Bosch
Compareerde voor heeren schepenen der heerlijkheijt Deurne ondergenoemt Christiaan Poliger, gegageert soldaat van de blauwe garde, te voet, woonende alhier gerigtelijk gedaagt om getuijgenis der waarheijt te geven ter instantie van het officii; dewelke heeft getuijgt, en verklaart, soo en gelijk hij doet bij desen, voor opregte waarheijt, dat hij deponent op voorleden saturdag namiddag, sijnde geweest den twaalfde deser maant april, is geweest ten huijse van Johannes IJgeler alhier, alwaar medt hem heeft sitten drinken genever dat om vier uuren in de namiddag den voorn; Johannes IJgeler hem deponent heeft aangevallen, en bont en blauw geslagen en gestooten met een schop op sijn lighaam en op sijn linkerhant boven op het gevricht heeft gequest soodanig dat vermeent dat sijn aijren en senuwen afgestooten en gesneden sijn vermits sijne vingers voor als nog niet bewegen kan.
Eijndigende hij deponent hiermede deze sijne opregte verklaringe, en heeft na voorgaande prelecture daarbij gepersisteert en redenen van welwetentheijt geallegeert, dat tegenwoordig vermits het voors; slaan en stooten, nog in geen staat is, om van hier na Deurne te komen gaan.
En hetselve met de woorde soo waarlijk moest hem god almagtig helpen bevestigt. Actum Deurne opt Vloeijeijnt ten huijse van Gevert Manders, desen negentiende april XVIIc seven en twintig, ten overstaan van Gerard Hanewinkel en Abraham van Hoek, schepenen, die de minute deses benevens den deponent en mij onderschreven subs;secretaris ten protocolle onderteekent hebben
Quod attestor A. la Forme
Jeanne1 zei op 30 maart 2019 om 12:49
Omdat kinderen uit een gemengd huwelijk niet altijd allemaal volgens hetzelfde geloof werden gedoopt, heb ik ook maar eens in het RK-doopregister (1749-1768) van Grave gekeken. Ik heb gezocht in de periode 1755-1760. En ja hoor, ik vond twee kinderen van dit gezin!

Melchior, dp. 7-2-1756, zn. van Joannes Eijgeler, militair, en Willewmina Rau, acatolica.
Laurentius, dp. 22-3-1757, zn. van Joannes Eijckelaer, militair, en Willemina Rau, acatolica.
Het kan zijn dat ik er nog eentje heb gemist.
Blijkbaar hield men zich toch niet aan de afspraak dat alle kinderen het geloof van de moeder zouden volgen. Misschien zijn er nog andere kinderen in RK-doopboeken te vinden.
Mike Ridderhof zei op 30 maart 2019 om 22:26
Wat een geweldige hulp mag ik van jullie ontvangen. Super bedankt, nu met name ook aan Jeanne voor deze twee puzzelstukjes.

De vondst van Coenraat hangt in de lucht ....
Helena zei op 31 maart 2019 om 21:45
Goed gevonden, Jeanne1!

@Mike, - kun je even aanvullen welke kinderen (incl. plaats en jaar) er nog meer waren naast de volgende die we zo inmiddels al weten...anders wordt het zoeken in de kraamkamer tot aan ca. 1770? Weet je al wanneer Wilhelmina Rou geboren / gedoopt werd?

Johan Georg (Johan Jorge in doopboek <- soms ook Jurjen? ) in 1749 in Groningen
Johan Hendrik in 1751 in Bourtange
Christiaan in 1752 in Dokkum
Melchior in 1756 in Grave
Laurentius in 1757 in Grave
Gerhardus Theodorus in 1759 in Grave
Ariaantie in 1764 in Leeuwarden

Dit dan de garnizoenswisselingen van IR577a tussen 1745-1769
1745 Venlo -> (huwelijk in jan 1746)
1746 's Hertogenbosch
1749 Groningen -> (zoon in Groningen in 1749)
1750 Coevorden, Bourtange, Langakkerschans -> (echtgenote in 1752 in Dokkum van Bourtange en zoon in Dokkum in 1752)
1752 Groningen/Coevorden, Bourtange, Langakkerschans
1753 Coevorden, Bourtange, Langakkerschans/Groningen
1754 Sluis/Tholen, Steenbergen, Lillo
1756 's Hertogenbosch -> (echtgenote tussen 1755-1760 in Grave Lidmatenregister)
1757 Maastricht/'s Hertogenbosch
1758 Groningen/Nijmegen -> (zoon in Grave in 1759)
1759 Kampen
1760 Bourtange, Langakkerschans/Kampen
1762 Hulst/Sas van Gent
1763 Namen
1767 Coevorden/Deventer -> (dochter in 1764 in Leeuwarden)
1768 Coevorden/Leeuwarden

De echtgenote in 1752 komend van Hellevoetsluis in Lidmatenreg. Leeuwarden.
Hellevoetsluis staat niet in het rijtje vemeld... Mogelijk was dat 'onderweg' naar het zuiden. De echtgenote kan in een plaats bij iemand achtergebleven zijn omdat ze bijv. hoogzwanger was en de maanden erna nog...eerdat ze weer met haar man meetrok.

Christiaan gedoopt in okt 1752 in Dokkum. Hierbij staat de vader als soldaat onder Burmania
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99WK-YCSX?i=425&wc=SBN4-VZ9%3A382150501%2C382149002%2C383159301&cc=2040000 Bij Burmania ook denken aan andere garnizoensplaatsen zoals: Deventer, Arnhem, Nijmegen, Zwolle en mogelijk meer.
Eventueel in het IR749a: 1749 Arnhem, Deventer, 1750 Groningen
Mike Ridderhof zei op 31 maart 2019 om 22:58
Goedenavond Helena e.a.,

Dank voor je reactie!

Ik heb voor Wilhelmina Rau een geschatte geboortedatum van rond 1720 in "Bommel" (o.b.v. huwelijksacte).

Voor wat betreft de kinderen en de inschrijvingen in de lidmatenregisters, vanaf het huwelijk, voor zover nu bekend:

Januari 1747, aankomst in 's-Hertogenbosch vanuit Venlo (inschrijving in Venlo nog niet gevonden)

1) Johan Henrick, 19 november 1747, s-Hertogenbosch, zoon van Johannes Eijler en Willemijna Ranin. (conform origineel)

12 december 1747, vertrek naar Cuik, inschrijving aldaar nog niet gevonden.

2) Johan Jorge, 28 januari 1749 te Groningen.

Juni 1749 aankomst in Groningen vanuit 's-Hertogenbosch

3) Elisabet, 17 mei 1750 te Groningen.

4 december 1750, aankomst in Bourtange.

4) Johan Hendrik, 17 oktober 1751 te Bourtange.

6 mei 1752, aankomst in Dokkum vanuit Bourtange.

5) Christiaan, 1 oktober 1752 te Dokkum.

6) Jan Hendrick, 21 april 1754 te Dokkum.

23 januari 1755, aankomst in Sluis vanuit Zwolle. Inschrijving in Zwolle nog niet gevonden.

3 oktober 1755, aankomst in Grave vanuit Sluis.

7) Melchior, 7 februari 1756 te Grave.

8) Laurentius, 22 maart 1757 te Grave.

9) Gerhardus Theodorus, 7 februari 1759 te Grave.

6 mei 1760, vertrek uit Grave naar Sluis.

6 juli 1760, aankomst in Sluis vanuit Grave.

10) Johan Friederig, 16 mei 1762 te Hellevoetsluis

1762, aankomst in Leeuwarden vanuit Hellevoetsluis (inschrijving in Hellevoetsluis nog niet gevonden)

11) Ariaantie, 3 juni 1764 te Leeuwarden.

Johannes Eijgelaer wordt op 12 juli 1769 te Leeuwarden begraven.

Naar verwachting zijn er (ten minste) nog twee kinderen in dit gezin geboren; Jacob en Coenraad.
Helena zei op 31 maart 2019 om 23:40
aha...toch een aantal kinderen meer.

Zo te berekenen zit er eigenlijk niet veel 'ruimte' om er nog meer kinderen tussen te krijgen, behalve dan
- in 1746 (tussen Venlo en Den Bosch?)
- in 1758 (Grave of omgeving?)
- in 1760-1761 ( Nog Grave of ergens tussen Grave en Sluis? Sluis sluit hier niet goed aan bij de garnizoenswisselingen van IR577a zoals je al eerder opmerkte..)
- mogelijk nog na 1764? Maar kan zijn dat de moeder al te oud was na 1764?
Mike zei op 2 april 2019 om 11:35
Hoi Helena,

Een zwangerschap in Venlo en een doop in de periode 1760-1761 lijken me aannemelijk.

Een kind na 1764 is niet onmogelijk, maar was waarschijnlijk al gevonden.

1758 Kan, maar is krap, en kon ik niet vinden in Grave.
Jeanne1 zei op 2 april 2019 om 12:48
Johannes Eigeler was inderdaad al eerder getrouwd. Hij trouwde op 1-11-1739 in Venlo (NH) met Catharina Hastelenbergs.

http://www.allelimburgers.nl/wgpublic/feit_more.php?search_fd0=2195212&search_fd10=1726

Op 5-2-1741 trouwden in Venlo (NH) Johannes Eijch, en Christien Dapper.
Deze Johannes was soldaat in hetzelfde regiment, maar onder een andere kapitein. Ik weet niet of het hier om "onze" Johannes gaat.

http://www.allelimburgers.nl/wgpublic/feit_more.php?search_fd0=2195280&search_fd10=1726
Jeanne1 zei op 2 april 2019 om 13:56
Doop Joannes Antonius Egler, Venlo 24-3-1743, zn. van Joannes Egler en Catharina Hasenbergh, getuigen: Joannes Petrus Meij en Eleonora Enghels. Gevonden bij Genver, index A-K militairen.

De echtgenote die in 1744 overleed zal Catharina Hastelenberghs/Hasenberghs zijn geweest. Johannes kan niet met Christien Dapper zijn getrouwd.
Mike zei op 2 april 2019 om 15:02
Venlo H1739-029 - blz. 210 nr. 4

en 18 dito r. Johannes Eigeler jm: van Linne-

bach in t Paltzixhe sold: int

regmt: van den graave van der Lippe

comp. capt. Coenders

en

r. Catharina Haselenbergs jd: van Venlo.

getrouwd den 1 9ber

www.genbronnen.nl/bronnen/limburg/venlo/phuwelijken/1739.html

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.