skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg

stamboomonderzoek schippers petrus haren(megen)1718

Peter Brouwer vertelde op 14 augustus 2012 om 13:56 uur
petrus schippers geboren in Haren gemeente Megen in 1718 getrouwd in Veghel 1743 ,25 jaar beroep chirurgijn.
gehuwd met Maria Barbara van Rijn uit Den Bosch.Vader Rudolf was apotheker.

Reacties (9)

Dorethé zei op 14 augustus 2012 om 16:45
Peter, wat is je vraag?
Norah zei op 14 augustus 2012 om 20:50
Maria Barbara van Rijn, R.K. gedoopt op 05-12-1722 in de Sint Jan te 's-Hertogenbosch, als dochter van Rudolphus van Rijn en Theodora Heesters (Hechters) > Theodora of Dorothea.
Getuigen: Guilielmus van Rijn/Rhijn en Maria van den Dungen.
Bij de trouwboeken van Veghel, scan 114 t.m. 116 > ondertrouw schepenen op 20-04-1743, staat vermeld dat Maria Barbara toestemming van haar vader Rudolph moet hebben om te kunnen trouwen, ze is in haar eenentwintigste levensjaar, dus dat klopt. Vader is dus apotheker en wonende in Den Bosch.
Van Pieter Schippers is alleen bekend dat hij chirurgijn is en omtrent ! 25 jaar oud. Bij de R.K. dopen in Megen hem niet kunnen vinden, ook niet bij vroegere/ latere jaren. Was vermoedelijk ook ouder.
Peter Brouwer Heesch zei op 15 augustus 2012 om 13:50
Beste Dorethe,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik zoek de vader en moeder van Peter Schippers.Geboren in Haren omstreeks 1720.van beroep chirurgijn.In 1743 in Veghel bij de schepenen aangekondigd om te kunnen trouwen.Hij heeft zijn beroep vanaf die tijd tot aan zijn dood in Veghel gepraktiseerd
Peter Brouwer Heesch zei op 15 augustus 2012 om 13:59
Beste Norah,

Ook jij bedankt voor je snelle reactie.
Dat Peter Schippers chirurgijn is,kan alleen maar,wanner hij protestant was,het kan zijn,dat hij niet praktiserend was.Voor een belangrijk beroep kon men niet rooms zijn.Dit is alles wat ik er van weet.
Dorethé zei op 15 augustus 2012 om 16:06
Heb je al eens in de notaris- en schepenakten gekeken? Peter/Petrus Schippers komt veelvuldig voor, net als de chirurgijns Hendrik en Roelof Schippers (zonen?) Je leest over allerlei zaken waar zij als chirurgijn mee te maken kregen. Verder zag ik enkele inventarissen. Wellicht is daar nog meer van jouw gading te vinden.
P.Brouwer Heesch zei op 15 augustus 2012 om 17:01
Beste Dorethe,

Ik heb alle notariele stukken en schepenakten gelezen en enkele printen gemaakt.Er wordt ook in DTB Megen,Haren
1753-1813 dopen,gesproken over joannis de Groot alias Schippers en ook omgekeerd Schippers alias de Groot.Misschien zou ik via de Groot is meer te weten komen of hier een verband bestsat.
Jan van der Heijden zei op 16 augustus 2012 om 10:36
Beste Peter Brouwer,

In mijn kwartierstaat komt de familie Schippers (alias de Groot) voor; de grootmoeder van mijn vrouw was Jans Schippers).
In deze familie in Haren (Megen)komt een Petrus Schippers in voor, die gedoopt is 19-04-1719, als zoon van Arnoldus Joachim (Schippers) en Gertrudis Hendriks Remnits. Er werden in dit gezin nog zes andere kinderen gedoopt.
Het is een onderzoek van vele jaren geleden en ik veronderstel dat de ouders niet met de naam Schippers werden genoemd maar met de patroniemen Arnoldus Joachims. De andere dopen in dit gezin zijn:
- Bertina, 21-9-1704
- Henricus, 27-8-1707
- Antonius, 4-9-1710
- Henricus, 23-1-1713
- Joachim, 13-8-1716
- Anna Maria, 13-6-1722.
De doopdatum van deze Petrus past goed bij jouw Petrus.
Kijk eens naar de doopgetuigen van de kinderen van deze Petrus in Veghel.
Als chirurgijns protestant moesten zijn, klopt dit in de praktijk niet; ik ken meerdere katholiele chirurgijns.
De grootvader van deze Petrus Schippers, Joachim Aarts Joachims, was waarschijnlijk afkomstig uit Berghem. (Toevallig komt ook in mijn tak de naam Rudolfus voor).
Hartelijke groeten
Jan van der Heijden (mijn geboorteplaats is Heesch!!)
Peter Brouwer Heesch zei op 16 augustus 2012 om 20:24
Beste Jan,

Mijn computer is erg slecht.Ik hoop contact met je te kunnen krijgen.Mijn telefoonnr:0412707221.

vr.gr

Peter Brouwer
Gerard Schippers zei op 20 augustus 2012 om 14:34
Petrus Schippers was behalve chirurgijn ook schepen van Veghel

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.