skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Trouw Leeftijd van mannen ca. 1750

G.W.Ch. Lemmens vertelde op 27 juni 2017 om 20:11 uur
Ik heb een kwartier waar een man in 1750 op 17 jarige leeftijd getrouwd zou zijn - is dat mogelijk of niet ???

Met dank,

Gerard

Reacties (10)

An zei op 27 juni 2017 om 22:36
Hi Gerard
Dat kan. Waarschijnlijk moest hij trouwen. Hij had dan wel toestemming nodig van zijn ouders
Egbert zei op 27 juni 2017 om 22:47
Zowel in het het echt reglement van 1664 als dat van 1796 wordt gesteld dat minderjarigen toestemming nodig hebben van de ouders.
Er is wel een verschil; in 1664 is een man met 25 jaar meerderjarig en een vrouw met 20 jaar. In 1796 worden zowel mannen als vrouwen met 25 jaar meerderjarig.
Er staat niets in over een minimum leeftijd.
Norah zei op 27 juni 2017 om 23:37
Bij mij in de familie kwam er een zeventienjarige bruidegom voor(in Vught), ook in de 18e eeuw. En men moest niet trouwen....
Mvg.
G.W.Ch. Lemmens zei op 28 juni 2017 om 13:38
Dag Norah en anderen, Bedankt voor jullie reacties! Denk je dat dit ook gold voor Duitsland ( Wissel ) ?? Andere genealogen menen dat een man niet kan trouwen op 17 jarige leeftijd. Nogmaals dank, Gerard
G.W.Ch. Lemmens zei op 28 juni 2017 om 17:40
Dag An, Dat is zeker een hele ineressante web site!! Nu voel ik veel meer zeker dat mijn Johan Doormolen als 17 jarige in Wissel in 1750 trouwde met een 10 jaar oudere vrouw, Catharine Hendrina van Kaldenhoven !!! Met veel dank, Gerard
G.W.Ch. Lemmens zei op 30 juni 2017 om 08:28
Dag Frank, Het is Wissel in het Land van Kleef. Groceries, Gerard
M. van Iersel zei op 30 juni 2017 om 15:27
Men kende vaak zijn eigen leeftijd niet, er kan zo maar vijf jaar tussen zitten.
Ik heb in die periode huwelijken met 10 jaar of meer leeftijdsverschil. Men moest vaak voor een 2de of 3de keer trouwen bij overlijden van een partner.
De man moest zijn kinderen verzorg hebben en een vrouw had inkomsten nodig.
G.W. Ch. Lemmens zei op 30 juni 2017 om 20:20
Dag Martin,
Ik ben blij met je antwoord want dat bevestigd mijn ervaring met genealogien ook! Maar dan begrijp ik Tiny van Dooremalen's eigenzinig stand punt ook niet dat hij zo halstarrig beweerd dat mijn Johannes van Dormolen niet in 1733 in Best geboren kan zijn omdat hij met 17 jaar oud te jong was om te trouwen.
In jouw vraag over van Dooremoolen heeft hij dat heel duidelijk gezegd !
Mijn Johannes was van beroep kloppenmaker en uit het huwelijk van Johannes Wilhelmus van Doormaelen met Lijsabeth van Kemenade is er een oudere zoon Antonius van Dooremaele, die ook kloppenmaker is en die naar Terwolde trekt.
Omdat mijn Johannes van Doremolen die tr. met Catharina Hendrina (van) Caldenhoven (Kaldenhoven) zich in Wissel vestige zijn de doopgetigen van hun kinderen mij helaas niet bekend maar ik bedenk datop zo'n afstand er dan waarschijnlijke geen familieleden doop getuigen zullen zijn ??
Met dank voor je antwoord en hartelijke groet,

Gerard

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.